И така, сайтът със снимките ми работи вече, та публикувам обещаното от миналата седмица.
http://www.vesti.bg/razvlechenia/lyubopitno/chudovishtna-mashina-stroi-mostove-v-kitaj-6044627Някой да си спомня как се строяха първите виадукти по магистрала Хемус,
както и подбалканското шосе при Козница с огромните стоманобетонни греди?
Имаше нещо подобно на тази машина, с която се поднасяха гредите от колона на колона.
Тия журналисти вместо да си търсят сензации в нета,що не вземат да почетат малко исторически факти от БГ.
Годината ще да е била около 80те.Баща ми(лека му пръст) се бе върнал от СССР и работеше в тогавашният Мострой.
Като се замисля,ще е било 81-82 може би лятото.Нямало е явно кой да ме гледа и баща ми ме е водел с него на работа.
Една нова Сетра събираше рано работниците и ги караше на работа.Работата беше на автомагистрала Тракия,
един от големите виадукти.
Една такава машина поставяше гредите по изградените високи колони.
Машината беше само че с решетъчна конструкция и без толкова много колела.
Долу в дерето имаше една черешова градина и там седях и гледах.Струваше ми се нещо огромно и невъзможно.
Може и „наще“ да са крали технологията от някъде ама годините са преди 30,тааа Old Boris аз лично си спомням
Спомням си,като пуснаха магистралата,как на път с жигулката после сме спирали на виадукта и сме гледали с него
от горе.Изпитвах голям гордост, че баща ми е участвал в такъв строеж.
1. Строеж на шосейни мостове по „конвенционален“ начин.
2. Началото на едни от най-високите колони, строени на Балканския полуостров.
3.Строежа им напредва с бързи темпове.
4. За тези които са на особено трудно достъпен терен, се ползват и въртолети.
5.С тяхна помощ е наливан бетона произведен в непосредствена близост до обекта.
6. Като стана въпрос за бетон на обекта – бригада арматуристи
започва в подвижния кофраж, нова хоризонтална греда от железобетон.
7. Доста и дебело арматурно желязо се влага в сложната, но изчислена конструкция.
8. Кофража е затворен и вече се излива бетона.
9. Тъй като хоризонталната греда е с огромни размери, е обособена специална строителна площадка,
която строителите наричат „полигон“. На снимката е полигона от строежа през Витиня.
10. Снимка на същият полигон с големия кран от другата страна. Кофража вече е отворен и предстои
изваждане на хоризонталната железобетонна греда за транспортиране до съответния мост.
11. По-едър план на отворения кофражен „калъп“ за изливането на бетона.
12. Малко ориентировъчни ситуационни планове на някои мостове,
за да се визират обема и сравнят размерите за които става въпрос.
13. Огромните железобетонни хоризонтални греди се транспортират до местоназначението,
с помощта на такива машини наречени „канелони“ (по фирмата производител навярно).
Снимката е от рекламна брошура за обект в Ирак.
14. Ето етап от строежите по магистралата през Витиня.
15. Тук хоризонталните железобетонни греди са с относително малки размери.
16.Полагани са върху колоните от моста с помощта на такава машина наречена „кран-ферма“.
Първоначалната е закупена от италианската фирма „Сичет“ с тех. данни – дължина 39 м и носимост 60 т.
17.В последствие за още по-големите мостове строени у нас (и на Витиня) проф.Банко Банков,
конструира наша си, родно производство кран-ферма, сглобена в завод на територията на Стара Загора.
Тя е с технически данни – макс.дължина на полаганата конструкция 60 метра и с максимално тегло от 120 тона.
18. Част от бригадата започнала работа с българската кран-ферма.
19.Ползвали сме я и в Ирак разбира се.
20. Момент от работата на кран-фермата на български обект. Годините са поне преди 40 и
тогава не е имало миниснимачна техника ,та да са си направят и клип като в днешно време китайците.
21. Още един момент от работата на кран-фермата.
До тук всички снимките са събрани в мрежата и имат основания да се броят за автентични.
Различните снимки са от различни обекти и различните кран-ферми в години на строежи по България.
Доколкото си спомням, дълги години (а може би все още е) най-високият автомобилен мост на Балканите
всъщност е един от тези по Подбалканското шосе – в района на гр. Клисура.
22.Тук съм качил и снимка на друг метод за строене на такива мостове. Това е така нареченият
метод по „избутване“ на хоризонталните железобетонни греди, със съответната противотежест отзад.
23.24.По едно изключително съвпадение на времето и мястото, съответно и обстоятелствата,
мой близък човек работи от два месеца по реновирането на един от мостовете по магистрала Хемус.
Очаквайте продължението тук на темата със снимки на едно доста по скромна машина, която се употребява
за това реновиране. Все пак е една от петте произведени на планетата и единствената у нас в България.
Впрочем, доколкото разбрах (то заради тях е направих тази тема) нека и другите двама - oldBоris и Liro,
да се включат до колкото могат със спомени, евентуално снимки и доуточняващи факти тук.
Все пак аз съм лаик по въпроса, но смятам, че не трябва да се кланяме на чуждите успехи и да забравяме нашите.
Особено когато ние сме били успешни преди 40 години - взето усреднено време, когато сме си строили тези големи
мостове по едва започващите нови шосета и автомагистрали у нас.