Макетиране и техники на макетирането | All about layouts > Похвалете се с вашия макет | Show us Your layout

Макетът на j.k.kolev

(1/37) > >>

j.k.kolev:
Тежки композиции с въглища, кокс и руда бавно излизат от пристанището към центалата и стоманолеарната... цистерни с нефтени продукти, сноват между рафинерията и петролната база... дълги композиции с контейнери, бързат между двата терминала... претоварени вагони със скрап и метални изделия, трудно задоволяват нуждите на металургията и тежкото машиностроене... скоростни и експресни влакове летят между двете гари...комини, кранове, резервоари,заводи, охладителни кули доминират пейзажа....иглолистни и широколистни гори са прерязани от теснолинейни и магистрални железопътни линии....това е светът на моя макет, на моето виждане за железопътния моделизъм.
 И така, започвам поетапното представяне на  проекта, който стартирах преди няколко години и с голямо удоволствие продължавам и днес. Отварям темата сега, тъй като основната идея претърпя няколко съществени промени, но вече съм се спрял на варианта по който ще работя за напред. Мащаба е Н0.
Да уточня първо няколко неща: макета е все още на сравнително ранен етап на развитие, както на интериорната и екстериорната част, така и на техническата; много неща виждам, че имат нужда от корекция, но нямам време да ги дооправя; ще према всякакви мнения, отзиви, препоръки било то положителни или отрицателни, едно поне е сигурно – грешки има достатъчно, самият аз винаги гледам с критично око на всичко, което правя и много често развалям и преправям.
Ще споделя от кои фирми и артикули съм доволен и съответно от кои не съм, какви трудности съм срещал, все пак се сблъсках с доста неща, въобще надявам се да се получи приятна дискусия на тема железопътен моделизъм.
Бих искал да окуража всички, които имат намерение да стартират собствен макет с призива -недейте отлага, няма такъв кеф наистина! Лично аз започнах, просто за да имам къде да покарам някой влак, постепенно се увлякох и удоволствието от работата върху проекта е съвсем съизмеримо с карането влакове, на моменти и значително по-голямо. Без значение от големината, мащаба, идеята и мястото на макета, тръпката да оставиш въображението си на воля, да твориш върху това което е в най-голяма степен е близо до теб, наистина си заслужава, спазвайки разбира се основните правила на макетирането и жп транспорт като цяло. Още повече, според мен изработката на собствен проект съвсем не изключва участието в други общи такива било като членство в клуб, фремо модули и всички останали дейности, които заедно с голяма част от Вас правим в последните години и ще правим занапред. Даже напротив, опита който човек придобива в къщи лесно може да се предаде на останалите, от допуснатите грешки могат да се предпазят всички. А, колкото до времето и мястото, които традиционно липсват на  моделистите, ще кажа че през всичките вече няколко години занимания с това хоби,  не съм имал нито еднто, нито другото. Станах баща за втори път, грижих се за болни хора, работа, семейство, какво ли още не, отделно че за всеки сантиметър място сме минали в къщи през всякакви компромиси, но факта че останалите от семейството са правили такива виждайки, че това ми доставя радост, прави макета още по-ценен за мен.
И така продължавам по същество

j.k.kolev:
Ето и основната информация на кратко за проекта:
                 -  основата на макета е от ПДЧ, върху него е залепен корк, а височината е  100 см
макета е на две нива разликата между които е 10 см, железопътния преход между тях е по естакада с два коловоза с около 3.2 промила наклон
обособени са три района -Kehl, Mittelstadt и по-малка промишлена зона, като всеки от тях е в различно помещение
                    - основното движение е в стандартното междурелсие за  мащаб Н0, като товарното се осъществява между три индустриални зони, а пътническото между две гари – челна и преходна, т.е.  коловозното развитие е от смесен тип – отворено и затворено. Движението между основните обекти е по удвоено, електрифицирано трасе носещо белезите на жп магистрала с максимално дълги прави участъци, големи радиуси в кривите, минимален брой стрелки, липса на жп прелези и др. Промишлените райони са с множество клонове, захранващи отделните предприятия, там се осъществява както активна маневрена дейност, така и има  възможност за локално товарно движение. В по-голямото предприятие има и вътрешно-заводски железопътен транспорт за вагони с разтопен метал и др.
- от второстепенно значение са теснолинейките – Н0m с предимно пътническо движение по едно-пътно трасе между полупланинска част и централната гара в затворен кръг. Има и една вече изоставена гаричка и място за разминаване на композициите. Н0e е само с товарно движение в малък индустриален район, като е възможна само маневрена дейност. Останки от 600 мм линия H0f се намират до електрическата централа, по която обаче видимо отдавна не е възможно движение
   релсовия материал – Н0 – Piko A Gleis, H0m – Tillig Bettungsgleis, H0e – Roco, H0f- Busch
релефа е предимно равнинен, в района на  Mittelstadt и отчасти полупланински, а в района на  Kehl изцяло равен около каналите на река Рейн
администрациите на ПС - около Кел разбира се почти изцяло немски, другият град съм приел че е също граничен, някъде където SBB и DB оперират заедно, не липсват и характерните за епохата множество частни превозвачи. С  корекции на някой сгради и съоръжения, ако някой ден събера достатъчно БДЖ вагони и локомотиви, проекта ще стане изцяло български, което е една по-далечна идея за развитие
епохата на сградите и подвижния състав е IV-VI
годишния сезон е традиционната ранна пролет
пресъздадени са предимно промишлените зони на споменатите по-горе райони, като на практика градска част поради липса пространство и други причини, почти или напълно липсва.
сградите са предимно на Piko, Faller, Kibri, Auhagen, Walthers, има и изработени по индивидуална поръчка
коловозното развитие предразполага към интензивно движение на няколко композиции едновременно
захранването е цифрово, засега използвам Мултимаус Про на Флайшман
Всъщност, основната идея или мотив на макета е размяната на товари между трите района. Например: от пристанището на Кел се пълнят вагони с въглища и маневрения дизелов локомотив ги докарва до товарните коловози на гарата, от там ги поема електрическа тяга по магистралният път към товарна/разпределителна гара Mittelstadt , където отново поети от дизелов лок влизат в електро-централата за разтоварване. И така всяка товарна композиция има предварително зададен маршрут според вида вагони, от които е съставена. Всичко това предопределя акцента на макета да е в товарното движение, или най-общо като тема да определим че това ще бъде индустрията. Пътническото движение е сравнително по-опростено между челната  Mittelstadt и преходната Kehl.

Adrian:
Значи нищо БДЖ ?

KRAKOMOBILA:
Звучи обещаващо, снимки ?  :)

gregary:
Браво Жикич!
Радвам се, че още един макет ще бъде представен в тоя раздел. Именно в него преди години се запалих до неузнаваемост по хобито. А аз знам, че и ти му се отдаваш всеотдайно... Щом и най-близките ти хора те подкрепят, то кефа е пълен.
Успех! :drinks:

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия