Автор Тема: Макетът на j.k.kolev  (Прочетена 62573 пъти)

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #60 -: 27 Март 2016, 23:42:03 »
Рафинерията разполага с три коловоза и газов терминал:














j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #61 -: 28 Март 2016, 00:07:29 »
Толкова заводи и електровози, а накъде без ток? Сега нещо като опит за такава централа, само голяма охладителна кула все още липсва :yes: . ТЕЦ-а, макар и ръбато модерно изглеждащ, все още активно използва въглища, казах аз още в началото, че този макет е с голям въглероден отпечатък :lol:




някога, 600мм теснолинейка е захранвала централата с въглища, чийто останки все още се виждат, даже и вагонетки са останали :







явно някога там е имало мина...... ;D


j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #62 -: 28 Март 2016, 00:12:37 »
Както бях обещал - малко по-обобщени снимки от този макет:



които обаче ще се окажат последни за проекта :give_rose:

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #63 -: 28 Март 2016, 00:54:23 »
В началото на февруари, след кратък размисъл, реших - промяна! Причините, както най-често става са комплексни. Най-напред - местата за достъп до макета - трудни и с чести навеждания тип "делфинче"от казармата. Под основата в голямата останаха още преди старите мокети, два дивана, старите секции и други неща, грижливо събиращи прах, които постоянно ми пречеха и затрудняваха. Терасата, присъединена доста по-късно определено си беше като пришита към макета,а и тя с труден достъп. Огромната крива тип обратен завой - с доста усилия успях да я наглася да минават, особено пътническите влакове, проблема обаче когато влака е воден от "щоерваген" не можах да реша. Физиката пак победи :hi:. Мога и други дефекти да изброя, но едва ли вече е чак толкова важно - този макет е вече в историята, с което опровергавам собствените си твърдения, от началото на тази тема, че ще продължа да работя по този проект, но когато съм го писал, все още мислех така. Не съжалявам, нито че го правих, нито че го развалих - всеки прекаран час там, ми е бил истинска почивка и удоволствие в натовареното ежедневие :yes: Отделно от това поддържаше интереса ми към хобито жив с години.
И така, веднъж преди почти два месеца, докато мислех как да продължа с довършителните работи, просто седнах и казах СТОП - нещо трябва да се промени! Първото ми решение, беше просто да изчакам желанието за промяна да отмине, но още същата вечер новата схема вече се завъртя в главата ми и знаех, че краят на проекта в този му вид неизбежен. Съжалявам само, че не направих по-качествени клипове, наистина ми беше интересно, цистерните например от рафинерията, да ги изкарам с дизелов лок до разпределителна, после до гара Кел, а от там до коловозите край реката. Както обикновено обаче, време за това не остана. За една седмица разглобих всичко, за още една изчистих, след още две направих и новата основа- след работа разбира се и в "дългите" почивни недели. Както и да е - хич не се оплаквам, само си улеснявам работата на макета  - сега има повече място и за мен. Влизам с едно навеждане и имам достъп до навсякъде. "Терасата" вече не стои като зашита, а активно участва наравно с другите помещения, индустрията намалява за сметка на планинските възвишения, теснолинейките получават по-добро развитие, цялото движение на влаковете е значително опростено и облекчено.

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #64 -: 28 Март 2016, 01:45:28 »
За да е ясно всичко от самото начало, този път започвам със схемата:

Общо взето, вече сте наясно с помещенията, така че сега ще е по-лесно да обясня какви са плановете. Част от основната идея от предния проект остава - удвоено магистрално трасе в Н0 за основното движение на макета. Промишлените клонове остават само два - към завода и рафинерията с контейнерен терминал до нея, началото им е разбира се от главната гара в по-голямата стая. Н0м и Н0е ще бъдат по-скоро за атракция, без интензивно движение по тях, като 1000 мм-та теснолинейка, ще е за пътническо и товарно движение, 760 мм - та само за пътническо. Съвсем символично Н0f,ще излиза от тунел до кран за претоварване на въглища. Идеята е да има повече разнообразие и лесно управление. Малко снимки към момента:
хола със завода отляво, рафинерията и контейнерния терминал в средата, бъдещата главна гара в ляво





прехода през коридора:


поглед от хола към терасата- виждат се горе долу къде ще са мостовете на магистралата и теснолинейката до нея, и прехода на Н0 към спалнята(там артиса един стъклопакет :yes:)



Тец-а ще се бъде захранван с въглища този път от Н0м, както и фуражния завод, малката пътническа гара Н0м ще е където е композицията в момента. Сега към спалнята



в дъното в дясно ще е  спирката на Н0 заедно с Н0е, в средата малката глуха гаричка на Н0м и изхода на мина с вагонетките на Н0f и малко градче с работнически общежития, както и крана за претоварване на въглищата, отляво на височина от около 20 см над кота нула ще е теснолинейната гара Н0е, с малък град. Всичко, най-вече в спалнята ще е добре залесено.

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #65 -: 28 Март 2016, 02:01:35 »
Така работник от Теца да кажем ако ходи на гости в планинското градче ще си хване теснолинейката Н0м до главната гара, после ще изчака някоя пътническа електричка Н0, защото скоростните и експресите не спират на спирката с Н0е и от там ще се прекачи на 760мм-то влакче по стръмния път към градчето.
Дано да е ясно какво съм замислил, ако някой има забележки, предложения да ги казва сега, съвети приемам всякакви,че наистина вече рестартирам проекта. Част от релсите в Н0 вече дойдоха, теснолинейните релси, сградите и зеленината общо взето вече ги имам, майстор-електричар вече опъва жиците отдолу, някой поп може да благослови начинанието и така, пък каквото стане &bgflag

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #66 -: 28 Март 2016, 08:53:07 »
Живко, някои може и да се втрещят, но това вече е истинско и сериозно, като проект и като ...разчистен терен (най-вече мебелите и мокета).
Браво...имаш пълната покрепа не само от попа, ами и от другите приятели!!!

Докато не си го почнал (отново) в детайли - не бързай, този път пет пъти проектирай, три пъти променяй и един път направи.
На първо четене - наистина тази схема много добре отваря терасата, но за да включиш нея, практически си "унищожил" основното
предимство което ти даваха двете стаи и връзката им през коридора.
Това беше дългите трасета мужду основните две гари.

На твое място бих оставил от стария проект (макет), връщането на двойното трасе през коридора (това дето беше в тунела).
Защото така всъщност си остава толкова ценното и от малко моделисти постигано, по-голямо междугарие.

Нещо повече - бих го дори "кръстосал" по подобен начин през терасата, като така бих постигнал не само уголемяването на това,
но и  на другото междугарие. Тоест двете големи гари  (в двете стаи) практически ще са почти равно отдалечени и
с доста по-прилично времетраене на пътуването между тях. Забележи - и от двете им страни (броено по "овала")!!!

Предлагам ти в основни линии тази скица за изясняване на предложението ми:

(за съжаление picbg отново е изключен, а в "снимка" режат качеството)

Дори ако искаш, можеш да оставиш и "късите" връзки между гарите, както са на твоя план, а под тях (или над) да прекараш моето предложение.
Така ще имаш възможност и за "късо" преминаване (според мен излишно обаче) и за по-удължено пътуване.
Тунелите не са "застопорени" - просто докато скицирах си представих на първо четене как биха минали трасетата.
Тоест в коя стая, кое трасе да се вижда отгоре и кое трасе да минава подд него в тунел,
ти също си избираш. Също така дали да е на плоскости (през вратата на терасата) или да е на два допълнителни
моста, под които да се пъхаш или да се вдигат когато няма влакове на тях - пак ти решаваш.

Ако това предложение те заитригува,  можем да го пообсъдим по-детайлно, още повече
че техническата (и планова) реализация няма да изглежда точно по този начин.
На скицата съм ти предложил лека смяна на концепцията за удължаване на МАХ, междугаровите пространства.
Спомням си, че на стария (втория вече в небитието) макет, много се кефеше на това дълго пътуване между гарите!!!
 ;D ;D ;D

ПП. Това със всички възможни теснолинейки също е страхотно хрумване и едва сега ми се изясни "онази"
 скица след шумната и многолюдна четвъртъчна среща  в бирарията.
« Последна редакция: 28 Март 2016, 08:55:39 от pach »

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #67 -: 28 Март 2016, 10:03:19 »
j.k.kolev, чак сега от последните снимки разбрах,
че в този апартамент не се живее, а е посветен единствено на хобито.
Не познавам друг, който има толкова свободно пространство.
Как се реши да развалиш толков голям макет само ти си знаеш...
Жалко, че ни го показа толково късно и за малко.
Жалко и че не видяхме как се движат влаковете по този макет...
Сега когато ще го правиш отново,
ще е хубаво да споделяш с нас етапите на работа.
Пожелавам ти много приятни моменти с любимото хоби.

 



Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #68 -: 28 Март 2016, 10:15:19 »
Сега открих с какво ме е дразнел този макет , Живе - дългите прави успоредни и неестествени коловози - окото ми търси по-блиzки до действителността чупки , наклони , изкачвания ... няма 3 D !

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #69 -: 28 Март 2016, 10:27:16 »
Част от основните идеи са:
1. Опростяване, а не усложняване на трасето.
2. След едно провиране под макета в зоната на двете стайни врати, повече да няма провиране отдолу!
3. Дълги коловози за каране на дълги пътнически швейцарски влакове /минимум 1 лок и 7-8 вагона/.
4. Умишлено минимум изкачвания, въртележки и прочие /не че няма съвсем/.
5. Основно Н0 в комплект с останалите Н0 по-дребни мащаби...
6. Скоростно и продължително каране на влакове без много маневри /опростяване на управлението, минимум глухи гари/.
7. Цифрово управление на локомотиви и аналогово управление на стрелки и сигнализация.
8. Ръчно управление без употреба на компютър и компютърни програми.
9. Отделно захранване на всеки мащаб.
« Последна редакция: 28 Март 2016, 11:00:34 от Best Ripper »

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1733
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #70 -: 28 Март 2016, 13:13:50 »
Браво!!! Много ме изкефи! Само така и чакаме бурно освещаване и рязане на рентата! А на сеирджиите във форума да внимават да не си прехапят езиците!

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #71 -: 31 Март 2016, 13:09:50 »
Няма да е лошо, особено в атмосфера на неподправен реализъм(гара Искър например), да се полее новото начало - приветствам идеята :drinks:
Паце, помислих сериозно върху твоето предложение. Аз също съм привърженик на дългите междугария, няма да забравя, на стария макет при един от първите пъти когато пуснах композиция по изграденото главно трасе, бях около висящия мост на Кел. Тръгна влака от гарата и през коридора изчезна към хола. По едно време обаче, спря и да се чува, мина може би половин минута, която естествено ми се стори цяла вечност и тъкмо реших, че е станала катастрофа, чух шум от тунела и след малко цялата композиция се появи....яко е наистина. Реалността и реализъма, обаче често се разминават, обратния завой през коридора при това в тунел си беше грешка. Проблем имах с пътническите композиции, както вече писах, влязох в неравен спор с геометрията и физиката. След дълго напасване, пилене на релси, дограми и нерви, с външната линия нещата горе-долу се оправиха, вътрешната обаче приемаше предимно товарни влакове, което естествено объркваше ГДВ. Проблема щях да реша с пробив след моста на стената, но както и да  това вече е минало.
 Истината, е че за такъв обратен завой на коридора, трябва повече място. Не че въобще  липсва, но все пак останалата част от апартамента, съвсем не съм я отписал и няма как да заема твърде голяма площ от въпросния коридор. Освен това, държа на това с едно навеждане да имам достъп до целия макет, а твоят план предполага прекъсване поне на две места, което означава десетки навеждания при всяко занимание на макета. Аз доста мислех от пети коловоз на централната гара да направя един пълен само товарен кръг в цялата стая. Дизелов локомотив с няколко вагона е приятна гледка да си обикаля из индустриалните клонове, но прекъсването на достъпа около вратата на терасата, дори и само с един мост ме отказа. Отделно от това, завода, както и теснолинейката 760мм трябва да изчезнат при твоето коловозно развитие, да не подценяваме и поддръжката на твърде дълго трасе от сам човек.
 Старанието ми сега е, да се получи разнообразен макет, без обаче да е претоварен с прекалени амбиции и предизвикателства. Сериозно внимание, ще обърна на зеленината около, линиите. С шарен пейзаж от иглолистни, смесени и широколистни гори, както и планински възвишения и съоръжения като мостове и тунели, смятам да компенсирам, движението, най-вече на Н0-та в една равнина. По-малките влакове ще се качват и слизат, но важно ще бъде, двете теснолинейки, Н0м и Н0е, да се разминават визуално една от друга на достатъчно голямо разстояние, тъй като аз лично не съм виждал две такива междурелсия по някакъв начин да кореспондират помежду си в реалността, а не бих се отказал от нито една от тях. Наистина си ги обичам :yes:. Място все пак има, ще използвам повече тунели около невралгичния възел на трите линии.
Промених и първоначалния си замисъл, Н0е да е само работна теснолинейка за насипни материали, от мината до ТЕЦ-а, каквито все още действат в Румъния например. Все пак, нейния чар си остава именно пътническото движение, локомотив с два-три вагона. Като гледам скоро ще има и български подвижен състав с такова междурелсие &bgflag
 Все още проекта, не е съвсем окончателен, така че има върху какво да се мисли

daddy_g

  • Trade Count: (9)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1023
  • Рейтинг: 332
  • HO (БДЖ) & N (БДЖ & USA)
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #72 -: 31 Март 2016, 13:23:15 »
БДЖ състава го има:



j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #73 -: 31 Март 2016, 13:25:44 »
Мисля и още нещо - при сегашния план, таблото за управление ще бъде в коридора, от там видимостта към макета е може би най-добра. Обаче това означава влизане и излизане при всяка смяна на ПС, закачване и откачване на вагони, маневрена дейност, все пак има три челни теснолинейни гари и два промишлени клона. Отделно от това планирам, излаза през коридора да е разглобяем и в случай на ремонт например, махам основата връщам двете врати на стаите и след седмица най-много :yes: възстановявам обратно всичко. Таблото поставено там обаче ще затрудни връщането на  електрическата част допълнително. С тези съображения си мисля, дали да не го изградя там някъде между терасата и хола с видимост към двете стаи? :scratch_ones_head:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #74 -: 31 Март 2016, 14:23:00 »
От самото начало си мислех че ще може да се управлява от всяка стая. Поне за гарите, които са в стаята и се виждат, а пък в другата стая автоматично да не се допускат нежелани ситуации. Което не пречи да има и управление "в коридора" или от където се вижда по-голямата част от макета.

Честно казано на мен (ако имах такъв макет) би ми липсвало място, където да се разположа и да си го гледам ... та дори и само в едната стая да е. Тези проходи според мен стават само прав да стоиш, съответно не виждам място за сладка раздумка, за чашата, за ядките и т.н.

Също така мисля че спокойно може да се организира подземно ниво, на което да си стоят наредени (десетина) композиции, и от там да се показват, да си вършат работата и да се връщат и сменят с други, а не всеки път да се вадят от кашони и да се редят. Може и като глуха гара да е, естествено невидима.

Липсва и възможност за обръщане на посоката. Макар и на голяма площ, един влак като излезе от една страна на гарата ще се появи от другата, т.е. ще си обикаля само в неговата си посока. И при това в равнинно трасе.

На това НОм задължително бих направил едно ухо в дясно, в центъра на стаята, долу,където пише НОф  Буш, има достатъчно място, има и тунел (за да не се вижда и да не разваля реализма). Мисля че и горе в дясно (на ъгъла на балкона) ще се събере още едно ухо, отново може да е скрито в тунел. Поне за тази теснолинейка да не се правят маневри и да не се откача и закача локомотива. Пък и нищо не пречи влакът да влезе в такъв тунел, да постои малко и да излезе пак оттам, но вече обърнат в обратната посока.

Не разбрах какъв е бил проблема с пътническите вагони и завоя в коридора? Дори и най-дългите вагони си минават по достатъчно малки радиуси. Особено ако не се виждат не би трябвало да е проблем да слагаш нещо около 450 мм.

Това са само някои мои личностн иразмишления ... Не ги взимай на сериозно. Вижда се че нещата добре ти се получават. Всеки си прави макета така, както си му харесва.

Давай нататък. Ще следя с нетърпение развитието ...
« Последна редакция: 31 Март 2016, 14:25:53 от mitko0888 »