Автор Тема: Макетът на j.k.kolev  (Прочетена 62530 пъти)

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Макетът на j.k.kolev
« -: 28 Декември 2015, 11:05:05 »
Тежки композиции с въглища, кокс и руда бавно излизат от пристанището към центалата и стоманолеарната... цистерни с нефтени продукти, сноват между рафинерията и петролната база... дълги композиции с контейнери, бързат между двата терминала... претоварени вагони със скрап и метални изделия, трудно задоволяват нуждите на металургията и тежкото машиностроене... скоростни и експресни влакове летят между двете гари...комини, кранове, резервоари,заводи, охладителни кули доминират пейзажа....иглолистни и широколистни гори са прерязани от теснолинейни и магистрални железопътни линии....това е светът на моя макет, на моето виждане за железопътния моделизъм.
 И така, започвам поетапното представяне на  проекта, който стартирах преди няколко години и с голямо удоволствие продължавам и днес. Отварям темата сега, тъй като основната идея претърпя няколко съществени промени, но вече съм се спрял на варианта по който ще работя за напред. Мащаба е Н0.
Да уточня първо няколко неща: макета е все още на сравнително ранен етап на развитие, както на интериорната и екстериорната част, така и на техническата; много неща виждам, че имат нужда от корекция, но нямам време да ги дооправя; ще према всякакви мнения, отзиви, препоръки било то положителни или отрицателни, едно поне е сигурно – грешки има достатъчно, самият аз винаги гледам с критично око на всичко, което правя и много често развалям и преправям.
Ще споделя от кои фирми и артикули съм доволен и съответно от кои не съм, какви трудности съм срещал, все пак се сблъсках с доста неща, въобще надявам се да се получи приятна дискусия на тема железопътен моделизъм.
Бих искал да окуража всички, които имат намерение да стартират собствен макет с призива -недейте отлага, няма такъв кеф наистина! Лично аз започнах, просто за да имам къде да покарам някой влак, постепенно се увлякох и удоволствието от работата върху проекта е съвсем съизмеримо с карането влакове, на моменти и значително по-голямо. Без значение от големината, мащаба, идеята и мястото на макета, тръпката да оставиш въображението си на воля, да твориш върху това което е в най-голяма степен е близо до теб, наистина си заслужава, спазвайки разбира се основните правила на макетирането и жп транспорт като цяло. Още повече, според мен изработката на собствен проект съвсем не изключва участието в други общи такива било като членство в клуб, фремо модули и всички останали дейности, които заедно с голяма част от Вас правим в последните години и ще правим занапред. Даже напротив, опита който човек придобива в къщи лесно може да се предаде на останалите, от допуснатите грешки могат да се предпазят всички. А, колкото до времето и мястото, които традиционно липсват на  моделистите, ще кажа че през всичките вече няколко години занимания с това хоби,  не съм имал нито еднто, нито другото. Станах баща за втори път, грижих се за болни хора, работа, семейство, какво ли още не, отделно че за всеки сантиметър място сме минали в къщи през всякакви компромиси, но факта че останалите от семейството са правили такива виждайки, че това ми доставя радост, прави макета още по-ценен за мен.
И така продължавам по същество

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #1 -: 28 Декември 2015, 11:40:12 »
Ето и основната информация на кратко за проекта:
                 -  основата на макета е от ПДЧ, върху него е залепен корк, а височината е  100 см
макета е на две нива разликата между които е 10 см, железопътния преход между тях е по естакада с два коловоза с около 3.2 промила наклон
обособени са три района -Kehl, Mittelstadt и по-малка промишлена зона, като всеки от тях е в различно помещение
                    - основното движение е в стандартното междурелсие за  мащаб Н0, като товарното се осъществява между три индустриални зони, а пътническото между две гари – челна и преходна, т.е.  коловозното развитие е от смесен тип – отворено и затворено. Движението между основните обекти е по удвоено, електрифицирано трасе носещо белезите на жп магистрала с максимално дълги прави участъци, големи радиуси в кривите, минимален брой стрелки, липса на жп прелези и др. Промишлените райони са с множество клонове, захранващи отделните предприятия, там се осъществява както активна маневрена дейност, така и има  възможност за локално товарно движение. В по-голямото предприятие има и вътрешно-заводски железопътен транспорт за вагони с разтопен метал и др.
- от второстепенно значение са теснолинейките – Н0m с предимно пътническо движение по едно-пътно трасе между полупланинска част и централната гара в затворен кръг. Има и една вече изоставена гаричка и място за разминаване на композициите. Н0e е само с товарно движение в малък индустриален район, като е възможна само маневрена дейност. Останки от 600 мм линия H0f се намират до електрическата централа, по която обаче видимо отдавна не е възможно движение
   релсовия материал – Н0 – Piko A Gleis, H0m – Tillig Bettungsgleis, H0e – Roco, H0f- Busch
релефа е предимно равнинен, в района на  Mittelstadt и отчасти полупланински, а в района на  Kehl изцяло равен около каналите на река Рейн
администрациите на ПС - около Кел разбира се почти изцяло немски, другият град съм приел че е също граничен, някъде където SBB и DB оперират заедно, не липсват и характерните за епохата множество частни превозвачи. С  корекции на някой сгради и съоръжения, ако някой ден събера достатъчно БДЖ вагони и локомотиви, проекта ще стане изцяло български, което е една по-далечна идея за развитие
епохата на сградите и подвижния състав е IV-VI
годишния сезон е традиционната ранна пролет
пресъздадени са предимно промишлените зони на споменатите по-горе райони, като на практика градска част поради липса пространство и други причини, почти или напълно липсва.
сградите са предимно на Piko, Faller, Kibri, Auhagen, Walthers, има и изработени по индивидуална поръчка
коловозното развитие предразполага към интензивно движение на няколко композиции едновременно
захранването е цифрово, засега използвам Мултимаус Про на Флайшман
Всъщност, основната идея или мотив на макета е размяната на товари между трите района. Например: от пристанището на Кел се пълнят вагони с въглища и маневрения дизелов локомотив ги докарва до товарните коловози на гарата, от там ги поема електрическа тяга по магистралният път към товарна/разпределителна гара Mittelstadt , където отново поети от дизелов лок влизат в електро-централата за разтоварване. И така всяка товарна композиция има предварително зададен маршрут според вида вагони, от които е съставена. Всичко това предопределя акцента на макета да е в товарното движение, или най-общо като тема да определим че това ще бъде индустрията. Пътническото движение е сравнително по-опростено между челната  Mittelstadt и преходната Kehl.

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #2 -: 28 Декември 2015, 13:12:50 »
Значи нищо БДЖ ?

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #3 -: 28 Декември 2015, 14:32:33 »
Звучи обещаващо, снимки ?  :)

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2029
  • Рейтинг: 1418
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #4 -: 28 Декември 2015, 17:10:29 »
Браво Жикич!
Радвам се, че още един макет ще бъде представен в тоя раздел. Именно в него преди години се запалих до неузнаваемост по хобито. А аз знам, че и ти му се отдаваш всеотдайно... Щом и най-близките ти хора те подкрепят, то кефа е пълен.
Успех! :drinks:

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #5 -: 29 Декември 2015, 13:11:47 »
Да, ще очакваме снимки да видим какво си направил.  :)

bazitov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 295
  • Рейтинг: 93
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #6 -: 29 Декември 2015, 21:54:00 »
Радвам се, че си започнал с текстово описание.
Колкото и много думи да могат да се заменят с една снимка, никога няма да може да се вмени същия смисъл.
Снимките/как-изглежда макета са страхотна мотивация в началото, но ако няма концепция според мен всичко се разпада доста бързо.
Дали според вас си струва да се преведе тази серия от статии на български, че и защо не и да се онагледи с отделни видеа за всеки пример?

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #7 -: 29 Декември 2015, 22:03:07 »
Снимки и клипове разбира се ще има, схемата на коловозното развитие надявам се също. Първо обаче, накратко ще споделя как се разви идеята за този проект и как почти по едно и също време започна да ми се „залесява“ и хола и „зеленясват“аквариумите.
Към средата на 2009 година, когато вече бях убеден, че новата ми стара страст към влаковете не е мимолетно увлечение, реших че е дошло време да кача моделчетата от пода на детската стая в къщи към нещо по-постоянно и стабилно, гладко и равно, познато в нашите среди като основа за макет. Някак естествено бях привлечен от хола на тъста и тъщата, който по онова време те все по-рядко според мен използваха, пък и петте метра дълга стена, обещаваха добри забавления с хобито. След кратки спорове и коментари, от сорта на как всички новодошли в София провинциалисти са свръх нахални, как така ще местя семейна реликва като пианото, как ще им съсипя хола,къде ще се канят гости и т.н. направих и първата основа от ПДЧ на височина 1 метър. Е, не минах само с дългата страна на хола и отхапах около 2,5 метра от късата, погребвайки двата дивана отдолу (те обаче наистина не се използваха чак толкова интензивно :yes:). Все пак и аз си имах своите доводи - че не може след над 15 години да си все още новодошъл, дори и техния род не е от началото на Сътворението в софийското поле, не затривам съвсем целия хол, а и има възможност да се пие кафе със съседките на ниската масичка, тъкмо ще гледат парните влакчета и ще си спомнят как са пътували с тях някога към родните си места. Бързо обаче стана ясно, че на тази привидно голяма площ, не може да се направи нищо смислено, ширината от едва 85 см на основата, не позволяваше кой знае какво. И така, след още по-кратки консултации, правоъглника се затвори и влакчето започна да се движи нормално в сравнително голямо овалче. Е вярно, че отпадна възможноста да се пие кафе в хола, но пък в кухнята е някак доста по-уютно. Постепенно правоъгълничето увеличи своята площ, първите фабрики – за сода, малцовата, бирената, естествено имаха нужда от жп обслужване и неизбежно коловозната схема се усложняваше. Така се роди и първият опит за нещо като макет – изцяло плосък, правоъгълен, с една пътническа гара от едната дълга страна, товарна гърловина от другата, няколко индустриални клона, незнайно все още защо с учетворено трасе за основното движение. Без някаква особена идея, трасето поддържаше интереса ми към хобито жив, имаше къде да карам влаци и да редя по-дълги композиции, общо взето мислех че ще остана с това. По това време напълно се отказах от следващия етап на акваристиката – морски аквариум и продължих да се занимавам с влаковете. Решаващо, за следващи промени се оказа помоща на Пламен/pасh, в чертането на коловозната схема. Първо отстранихме, груби допуснати грешки в самото полагане на релсовия материал, второ -  доста по-важно, една негова реплика от рода на „трябва да помислиш върху концепцията на макета ти“ изказана едно лято от него на гара Искър, ме накара наистина да се замисля. След като единствения човек  видял дотогава, какво съм направил, мисли че нещо трябва да се промени редно е нещата да се погледнат и под друг ъгъл - ами да, всъщност релса има, идея няма. Вярно е, лесно можех да посоча къде в реалноста има четири коловоза в междугарие, все пак пресъздавам някакъв крайградски район, искам дълги прави за дълги композиции и различни по вид влакови състави, но въпроса съвсем не опираше до броя жп линии, а до това че наистина цялостна или дори частична концепция наистина липсваше. Държа да подчертая, че нито тогава, нито пък сега имам някакви претенции за особенни умения по отношение на железопътния моделизъм, просто се забавлявам наистина, нещо като антистрес терапия. И така няколко месеца минаха, в които вместо да продължа с довършителните работи, мислех дали да не направя някой по-генерални промени. Накрая пуснах последен за това трасе влак и започна демонтаж на релсите за пълен рестарт.

Old Boris

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 359
  • Рейтинг: 163
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #8 -: 29 Декември 2015, 22:34:29 »
Историята е добре описана! :hi:
А сега на къде?

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #9 -: 01 Януари 2016, 07:36:16 »
Около празнична "жега" ме беше хванала, чак сега намирам време да напиша нещо, само дано не създам някакви излишно големи очаквания :)

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #10 -: 01 Януари 2016, 07:39:25 »
Идеята как да продължа нататък дойде малко случайно. Няколко месеца по-рано, от  ибей бях купил немската  гара Кел, с цел да я използвам като административна сграда към някое промишлено предприятие. Щях да я разделя на две, високата част с малко безличния си вид чудесно пасваше към съвременен завод, а по-ниската мислех да е нещо като шоу рум пак някъде по макета. Преглeдах обаче Google Maps, и реших, че ще я използвам все пак като гара- изглежда сравнително лесна -  два коловоза влизайки в гърловината  се разклоняват, една линия завършва челно в самата гара, следва дълъг мост над реката. Нещо повече  - малко над самата гара се намира огромен индустриален район, разположен на каналите на река Рейн.
Както се вижда ]https://www.google.bg/maps/place/Kehl,+%D0%93%D0%B5%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F/@48.5764507,7.8057364,389m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x4796ce490547f8a5:0x41f6bb7a5df5d70!6m1!1e1[url]
https://www.google.bg/maps/place/Kehl,+%D0%93%D0%B5%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F/@48.5992474,7.8208283,389m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x4796ce490547f8a5:0x41f6bb7a5df5d70!6m1!1e1[/url] - голямо предприятие, със стоманолеярна , кранове за готова продукция и суровини, терминал за контейнери, петролни продукти, зърнени храни, въглища и насипни материали и какво ли още не.
Джамията смятам, за излишен засега придатък към   немската действителност, пък и прекаления Риалист не случайно и Бест Рипъру не е драг. Тук без да влизам в повече подробности, ще спомена, че вече бях решил, че за макета е тесен само един хол. Няма начин  -  поне половината апартамент вече е прежален, да се надаваме , че все пак това хоби е с по-ниска себестойност от някой други мъжки страсти характерни за тази възраст, казват че и в моловете било скъпо, пък и тия малките били много алчни! Дори повече от Пико и Роко/Флайшман! Направо ми е трудно да си представя какви са тези момичета.........
 И така вече беше решено  - едната стая с приблизителни размери 4х4 метра, ще бъде гара Кел с прилежащия и индустриален район, другата засега наречена гара Митъщад  с площ около 5х4 метра, със съответната индустриална зона, като двата района кореспондират по между си изпращайки и приемайки съответните товарни и пътнически влакове. Прехода между двете гари се осъществява по магистралното трасе през коридора, така времепътуването между двата района се увеличава значитело, самите те изглеждат значително откъснати един от друг, осъществява се и желанието ми влаковете да не обикалят съвсем безцелно, а всеки от тях да има предварително зададени цел и маршрут. Допълнително, в друго помещение  беше изградено и нещо като дъщерно предприятие на машиностроителния завод около гара Кел, с размери около 3,3х 1 метра.
« Последна редакция: 01 Януари 2016, 07:45:23 от j.k.kolev »

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4773
  • Рейтинг: 624
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #11 -: 01 Януари 2016, 14:36:35 »
. Нещо повече  - малко над самата гара се намира огромен индустриален район, разположен на каналите на река Рейн.
Както се вижда https://www.google.bg/maps/place/Kehl,+%D0%93%D0%B5%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F/@48.5764507,7.8057364,389m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x4796ce490547f8a5:0x41f6bb7a5df5d70!6m1!1e1[url=http://]]https://www.google.bg/maps/place/Kehl,+%D0%93%D0%B5%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F/@48.5764507,7.8057364,389m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x4796ce490547f8a5:0x41f6bb7a5df5d70!6m1!1e1[url]]]]https://www.google.bg/maps/place/Kehl,+%D0%93%D0%B5%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F/@48.5764507,7.8057364,389m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x4796ce490547f8a5:0x41f6bb7a5df5d70!6m1!1e1[url]
https://www.google.bg/maps/place/Kehl,+%D0%93%D0%B5%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F/@48.5992474,7.8208283,389m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x4796ce490547f8a5:0x41f6bb7a5df5d70!6m1!1e1[/url]
Този район има толкова идеи за макети,всяко островче и полуостров е опасано от релси...на някой не им се проследяват от къде идват,сякаш излизат от под земята...!

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #12 -: 01 Януари 2016, 14:49:10 »
Започвам снимките с гара Кел, като най-важна от гледна точка на движението на влаковете на макета. Оттук не само че минават всички композиции, но и на практика гарата се явява крайна или начална за всички влакове, с изключение на някои ЛТВ.




и така хвърляме още един поглед върху истинската гара:
https://www.google.bg/maps/place/Kehl,+%D0%93%D0%B5%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F/@48.5766267,7.806678,194m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x4796ce490547f8a5:0x41f6bb7a5df5d70!6m1!1e1
съвсем схематично разбира се, съм се опитал да пресъздам поне малко от самата гара и коловозното развитие пред нея  - влизащото двойно магистрлано трасе се раклонява на две, покрития отчасти перон в средата, глухия коловоз към гаровата постройка, паркинга до гарата, моста над река Рейн непосредствено след едната гърловина, индустрията и каналите на реката над гарата и чакащите машини на ORTENAU_S_BAHN . Разбира се, трябва и доста въображение, за да види човек някакви сходства :yes:, по-скоро съм използвал идеята за някакво развитие на проекта.
Източната гърловина с моста над реката:

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #13 -: 01 Януари 2016, 14:51:16 »
Точно това имах в предвид Тони, така или иначе акцента на самия проект както казахме по-горе ще бъде именно товарното движение.

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #14 -: 01 Януари 2016, 15:17:15 »
Само да вметна, че именно този "мост над Рейн" на фирма Нох, се оказа едно от големите разочарования - за тази не малката сума, която струва,  получих две криви дъски и един вързоп конци. Мисля и леко да го повдигна, за да стои по-естествено, но това по-нататък.
Още веднъж източната (при мен) гърловина със снимка малко след моста:



тук се вижда и малко от паркинга пред гарата, а на плочника в дъното ще сложа и някакво заведение с голям чадър.
Сега отиваме към западната гърловина: