Автор Тема: Макетът на j.k.kolev  (Прочетена 62572 пъти)

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #135 -: 11 Октомври 2017, 18:19:18 »
Адри, разбира се, че не се сърдя, нито има на кого нито защо :yes:
 Продължавам с довършителните работи по макета, скоро се надявам и Н0f да въведем в експлоатация, но има някой трудности около тази теснолинейка. Почти завърших Н0е като баластиране, но остават около гаровите пространства за оформление. Съвсем скоро ще пусна нови снимки, надявам се и видео.

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #136 -: 02 Декември 2017, 12:09:07 »
Скоро не съм показвал схемата на трасето:

Отразени са всички трасета в окончателния си вид, в т.ч. и Н0f на гара Н0m.
Няколко снимки и от най-малката и най-късата железница на макета - Н0f, от мината до товарната част на гара Н0m:


на път за мината:





Подвижния състав и релсите са на Busch.

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #137 -: 02 Декември 2017, 12:25:50 »
Поглед и към гара Н0е:


в дясно другата мина - вече изоставена


все пак, реших да оставя някакво минимално товарно движение в Н0е, макар и само донякъде в изоставения товарен клон Н0е



буренясала къщичка и останки от дизелов локомотив край гарата:

и към гарата

Е, има още какво да се довършва в около гаровото пространство :yes:

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #138 -: 03 Декември 2017, 01:11:19 »
И две клипчета набързо направени на H0f, колкото да се добие представа как върви влакчето:
https://www.youtube.com/watch?v=LBP7pnP4d4w
https://www.youtube.com/watch?v=pdISksYdgjI
Въглищата тръгват към разтоварището на гара Н0m:



още не съм сигурен след колко курса на Н0f ще се напълни един вагон на изглеждащата внушително огромна(на фона на тези мъници), теснолинейка Н0m, но след някакво време, най-после влакът тръгва към ТЕЦ-а.


и така стига до спирката Н0/Н0m, където се намира глухия коловоз за разтоварване на иначе изглеждащите доста калорични въглища :)


откъдето по тази лента, въглищата се качват в предприятието:

преди време изглежда че, Н0m е влизала и в самия ТЕЦ, но връзката е вече прекъсната


Гара Н0/Н0е се сдоби с допълнително осветление:




j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #139 -: 03 Декември 2017, 14:09:22 »
Да отдадем и заслуженото на бат Венци -The Ripper, който героично и търпеливо запои всички релси на Н0f, както и за цялостния му принос за развитието на проекта :drinks: :hi:
И така, довършителните работи макар и със забавени темпове вървят. Както бях писал някъде по-горе, все още нямам кой знае каква концепция за около гаровите пространства. Засега са тези дълги и празни паркинги, но не знам, хич не ми харесва така. Мислех преди време за някакво малко трамвайно трасе до гара Н0/Н0m, бутафорно, без реално движение, но това за по-нататък. И без това има още доста работа по декорацията на макета.
  Ще спомена и за една идея, която е в процес на развитие. Ако се вгледате в актуалната схема по-горе, ще видите че от големия тунел на трасето на Н0, от гара Н0 към коридора излизат вече три коловоза - двата главни и едно малко отклонение със стрелка още в самия тунел. Ето го:

 Замислям да направя някоя малка, българска челна гара(например Хисаря) на модули. Не стигна обаче времето тази година за стартирането на този проект, който за да се реализира така като аз го искам с всички подробности и детайли около самото гарово здание, изисква доста предварителна работа и подготовка. Връзката която оставям за тези бъдещи модули към макета ще бъде именно тази и през около един метър дълъг мост през коридора, ще влиза в кухнята покрай едната стена. Ако проекта се реализира успешно, може да помисля и за други неголеми български глухи гари.
 Докато се започне и завърши работата по тази идея, реших да използвам нароченото за тази цел място. През лятото, докато бях по-свободен, направих два модула с размери около 380х70см, сглобих ги в кухнята и ги свързах към макета. На модулите ще направя няколко варианта на гари - изцяло пътническа, комбинирана товаро-пътническа, изцяло товарна, може и единично трасе с обръщателно ухо скрито в планина да отива и да се връща към макета. Е кухнята(дневна) отесня с едни 70 см, но сърце да е широко :).
То пък и една кухня беше..... ;D
 За да не възпрепятства минаването през коридора, моста ще е подвижен - ще се маха когато не се кара, модулите също са лесно разглобяеми и през повечето време, когато не се карат влакове активно ще стоят на прибрани на терасата. Релси, баластра, сгради, зеленина, дървета и други, няма да бъдат залепяни за плотовете, от една страна за да могат бързо и лесно да бъдат прибрани, от друга - същите да участват в следващи проекти. Ще има малко табло за управление на сигнализацията и положението на стрелката за връзка с макета в тунела. Стрелките в самите гари ще се местят ръчно, поради честата промяна на местата им. С цел избягване на дерайлиране, катастрофи и късо съединение, на всяко от двете главни табла на макета има индикация, за положението на стрелката в тунела. Самата тя ще може да се управлява от всички табла, касаещи движението на влаковете в Н0. Светофара на връзката към макета е свързан с положението на стрелката - при зелено е обърната в отклонението.

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #140 -: 03 Декември 2017, 14:48:51 »
Първия проект на новите модули - малка пътническа гара на Faller, три коловоза пред нея с възможности за маневра и два глухи товарни. Преместих депото за скрап и без това на пристанището му беше твърде тясно.
Първо моста за връзка с макета:





Без особено влизане в детайли, гарата ще бъде завършена и след някакво време на експлоатация, прибрана, а самите модули зазимени на балкона. Следващия проект мисля да е изцяло пътническа гара с три или четири двойки коловоза и малко по-голямо здание. Това обаче напролет.
С тези модули, управлението на влакове в Н0, естествено се промени доста. Изисква се внимателно планиране маршрута на всеки пътнически и товарен влак, следене на положението на стрелки, кой влак на коя гара и т.н. Могат да се получат и приятните тройни срещи на регионални влакове на гара Н0 - от гара Н0/модулна, и от гарите Н0/Н0е, Н0/Н0m:



На първи коловоз  - мотрисата от Н0/Н0m, на трети от Н0/модулна, на четвърти от Н0/Н0е. След което първите два влака разменят гарите си, третия се връща в Н0/Н0е.


Занимавка си е :yes:

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #141 -: 04 Декември 2017, 10:55:24 »


пожелавам ти камера за cab view - пиши писмо на деда ти от Лапландия!

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #142 -: 04 Декември 2017, 19:22:46 »
     Понеже в една друга тема стана въпрос за трафове, консумации, светодиоди и пр. искам да добавя нещо. В макета всички светодиоди се захранват от едно място. Това е един класически /почти низвергнат от някои тук/ трансформатор с мощност към 60VA /по спомени/. Беше на 24 волта изходно, но му отвих нужния брой намотки и го свалих докъм 11 волта. Това криво напрежение се изправя през един обикновен грец с 4 силициеви български диоди /от време оно/, които трябва да са за ток 2 или 3 ампера /не повече/. Диодите са без охлаждане. След тях има два електролитни кондензатора с капацитет няколко хиляди микрофарада /вече не помня колко точно/. От цялата таз "шашма" излиза прав, филтриран и нестабилизиран ток от около 15,5 волта. От него се захранват:
1. Всички светофари по макета от всички мащаби.
2. Всички контролни светодиоди по всички табла за управление.
3. Всички лампи за осветление по целия макет /от лицевата страна, осветлението на гаражните коловози отдолу е на отделни блокове с импулсни захранвания/.

      Както се вижда добре от публикуваните снимки "светулките" са доста бройки - не сме ги броили колко са точно, ама на когото му се занимава - моля, нека брои. Тъй като светофарите и лампите на Фисман имат консумацията около 10 mA на бройка /по каталог/, в един момент и аз се зачудих, че би трябвало консумацията вече да е станала доволно голяма и да се налага охлаждане на греца. Затова лятото тази година, когато реално вече бяха поставени може би 95% от въпросните консуматори, решихме да направим замерване на консумацията. Още повече че всичко си работеше нормално, "светулките" се бяха увеличили значително като бройка, а диодите не грееха. И какво се установи ли?
      При включени всички светофари в положение "жълто и зелено" /естествено тези които имат такива светлини, другите работеха с една светлина/, заедно с тях и контролните светодиоди "жълто и зелено" в таблата и всички улични и промишлени лампи, беше измерена невероятната консумация от.......   0,85 ампера! Да, толкова! Няма и един ампер за всичкото! Или общо - напрежение по ток - има-няма 15 вата!!! Посред лято, след няколкочасова проба диодите на греца бяха едва-едва загрели, което навежда на мисълта, че измерването е било в общи линии правилно... А светенето е на пълна мощност, единствено регулатори има на ниските маневрени светофари, тъй като иначе светят ужасно силно /има по снимките как светят без регулатор/. В последствие консумацията да се е увеличила леко заради осветлението със парчета светодиоди ленти на гарата H0/H0e, но също с регулатор, както и добавени 7-8 улични лампи и няколко нови светодиоди в таблата. Консумацията примерно на сините светодиоди в момента се върти около 1 /един/ mA! На 5 mA ти бъркат в очите, нагоре да не говорим...

      Стрелките са със серво машинки на Хофман и се захранват от отделен, повече от класически пиковски траф FZ1 с неговите 16 волта променлив ток. Тъй като управлението им е чисто аналогово и няма никаква синхронизация "стрелки-светофари" и блокировки, на практика няма как едновременно човек да щрака повече от 2 стрелки едновременно. Дори да има повече от 1 оператор /помощници в карането и по другите табла/, едва ли ще работят едновременно повече 3-4 машинки. Иначе не помня колко дават по каталог консумация на машинка и не е мерено колко е в действителност... Ама проблеми със зависване, забавяне и откази не е имало... Защитата на трафа е на 1,2 ампера консумация.
       Та такива ми ти "яки" ватове...

       За видеото е приготвена една мини камера за cab view, но това след 168-часовите алкохолни проби...  :spiteful: :drinks: В момента има нужда от довършителни работи, както и основно почистване на трасетата преди каране. За да се сведат гафовете до минимум...  :victory:

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #143 -: 18 Октомври 2018, 16:13:02 »
Внимание: тази тема не е активна от 120 дни.

Живко , надявам се да има развитие по макета - драсни с илюстрации плс  :hi:

vankata86

  • Trade Count: (11)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 360
  • Рейтинг: 186
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #144 -: 18 Октомври 2018, 21:29:41 »
Много професионално направен макет колега,поздравления.Гледам го и се кефя на макс.Продължавай в същия дух.Особено диограмата с въглищата ме радва най-много.Ще следя с интерес. :good:

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #145 -: 08 Януари 2019, 19:11:32 »
Да размърдаме малко тази тема. Първо -  малко за новостите и промените. Гара Н0 модулна(Н0/MD) е почти готова, с изключение на някой дребни детайли. Състои се общо от 6 коловоза. Да припомня, проекта е временен и скоро ще бъде променен в друга изцяло пътническа гара, така че няма да се влиза в по-големи подробности. Ето и снимките:
входния светофар след моста:

първи и втори коловоз са с изградени перони за пътнически влакове:

както се вижда четвърти(коловоза на "обречените") е вече отрязан от мрежата и на него се намират бракувани машини и вагони, които по една или друга причина все още не са нарязани. Останки от два парни локомотива:


бракуван електровоз:


още бракувани вагони, а на пети коловоз един стар хладилен вагон очаква съдбата си  ;D:





още малко общи снимки:



в гърловината на гарата има кран за товаро-разтоварна дейност на инертни материали:





Определено има още неща за оправяне. Таблото е само за сигнализацията и стрелката в тунела към гара Н0 модулна:

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #146 -: 08 Януари 2019, 19:34:11 »
Малки промени на гара Н0/Н0е. Първи коловоз до гаровото здание беше челен, но вече е преходен за по-добра маневрена дейност и улеснение при композиране на теснолинейните влакове. В края на гърловината още малко гаражни коловози:



Ето и идеята на промените при теснолинейните Н0е:


един влак идва от гара Н0е на втори коловоз, а от първи - подготвената вече композиция заминава към същата гара. За съжаление не предвидих разминаване някъде в междугарието. И един кадър от входа на гарата:


j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #147 -: 08 Януари 2019, 19:59:26 »
На горния кадър се вижда, че на мястото на пристанищните кранове има нов завод. Да кажем, че това предприятие си партнира с машиностроителния комбинат в другата стая :pleasantry:
Коловозното развитие се запазва, каквото е било преди, само че сега линиите влизат в основната сграда подобно на по-големия завод оттатък. Ето и входа на предприятието веднага след тунела:


още един коловоз за товаро-разтоварна дейност:




два от коловозите излизат и извън сградата:


jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #148 -: 08 Януари 2019, 21:32:07 »
Кой ли, ги е правил обречените? Познай от три пъти! :blush2:  Радвам се, че са отишли на твоя макет.
« Последна редакция: 08 Януари 2019, 21:38:55 от jopeto »

j.k.kolev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 510
  • Рейтинг: 219
  • H0, H0m, H0e IV-VI, SBB,Zb, DB София
Re: Макетът на j.k.kolev
« Отговор #149 -: 08 Януари 2019, 22:16:38 »
Цитат на: jopeto link=topic=4807.msg114064#msg114064 date=1546975927
Кой ли, ги е правил обречените? Познай от три пъти! :blush2:  Радвам се, че са отишли на твоя макет.

Добре са направени, майсторска работа! Пасват идеално на концепцията за скрап депо, изглеждат безнадеждни за възстановяване, а и една тъга лъха от тях по отминали времена :yes:..... затова ги взех и двата от Тихомир. Той ми каза че ги е изработил художник, което пък ме наведе на мисълта за Иво, Краси Танкиста или Ники. Ако са твоя изработка - браво  :hi:, наистина ми харесват, даже мисля като сменя този проект с друга гара да ги оставя край някой коловоз да си ръждясват.