Автор Тема: Ще правя макет!!! - За всички новобранци - започнете от тук.  (Прочетена 20436 пъти)

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Реших, че ще е полезно да има и такъв материал. През няколко месеца се появява нов ентусиаст, който иска да направи макет и си няма хал хабер какво го очаква. Започва питане, и нещата по някое време замират.. поне при повечето. Ентусиазма е голям в началото и понеже всеки се кълне, че при него ще се случат нещата, реших, че ако имат сили да прочетат докрай написаното в този пост, проумеят го и все още искат да се захванат, може и да им се получат нещата. Ако не го прочетете, значи няма да потърсите и прочетете нищо от изписаното във форума и ще сте поредните запалени и изгаснали след това.
Е пиша долното, базирайки се на двата започнати и изхвърлени макета у дома, и реализиран трети, както и на опита, който имаме в клуба с около 100 и кусур модула, 10-12 гари, 3 мащаба... мисля да е достатъчно.


И така:
Ще правя макет!!!
Моя ще е най- голям, най- хубав, нищо не разбирам, помагайте...
...след две години - "Замразявам работата по проекта, няма място, жената не дава, релсите са скъпи, трябват ми декодери, коловозите са къси, нямам време, фигурата ми омръзна...


Звучи ли ви познато? На старите членове на форума със сигурност е доста познато.
За всички получили просветление за правене на макет ще кажа: Тази тема е за вас. Прочетете я цялата, за да не се окажете в ситуация, в която питате във форума и никой не отговаря или просто отговорите са: "Прочети темите...".

Запомнете първата аксиома в това хоби:
1. Хобито жп моделизъм е скъпо
2. Хобито жп моделизъм е много скъпо
3. Хобито жп моделизъм е ужасно скъпо
4. Хобито жп моделизъм е безбожно скъпо
Всяка стъпка ще установявате с времето. Ако просто го проумеете сега ще ви е по- лесно и ще сте в душевен мир.

Аксиома 2: Забравете рационализациите.. соца падна 1989 година.
Аксиома 3: Макета е Ваш. Решенията взимате вие. Но преди това гледайте да ги обосновете... защото няма кой да ви помогне след това.
Аксиома 4: Не се сърдете, ако някой Ви казва, че това което правите е грешно. Просто се замислете защо- дали пък не е имал същия горчив опит, за да ви го казва?

Знам, че всеки иска да пие вода от извора, но за да се случи това първо трябва да разберете къде е той, след това да стигнете до извора и накрая да пиете. Повечето "новобранци" искате всички форумни членове да ви занесем на ръце до извора, за да пиете... еми от сега ви казвам, че няма как да стане. Трябва да положите усилия, труд и време за да имате най- хубавия макет. Няма как да се събудите с идеята за макет и след месец да го имате. Ето Ви няколко прости неща, които да следвате преди да се захванете с изработката, за да не се окаже, че сте вкарали едни пари, които после се чудите как да си върнете, като продавате на безценица, защото сте разочаровани от хобито.
Освен това рискувате да се сблъскате челно с бързия товарен за Мездра, ако очаквате след всеки ваш въпрос във форума, който е базиран на незнание да получите изчерпателен отговор без да раздразните половината форумни членове.


Та... хобито жп моделизъм е едно от най- пипкавите и сложни, според мен, сравнено с останалите моделизми. Всички останали си ползват естествената среда - вода, асфалт, въздух, за да се експлоатират и отделят внимание само на моделите си. В жп моделизма уви трябва освен моделите да си направим и трасето, а покрай него и ландшафта, и управлението и осветлението, да мислим как да го пазим от прах и най- вече да решим от къде да намерим място в и без това тесните ни жилища, без да нарушаваме семейния мир. Като добавим и факта че български модели почти няма на пазара излиза, че познанията, които трябва да имаме са доста пространни за да реализираме един такъв проект.
Нагледал съм се на започнати и недовършени проекти. Един стига до дървенията, слага релсите и не може да направи ландшафта, друг не може да направи управлението, трети не може да има желаните модели, четвърти тотално се разочарова, защото очаква грандиозни макети, а в действителност живее в кородорониера и са му дали мястото под мивката за макет в H0... и започват компромисите.. вие искате да карате композиция от 20 вагона, обаче коловозите позволяват не- повече от 3 , при това двуосни... а това ли искате в действителност?

За да започнете един такъв "грандиозен" проект си отговорете на следните въпроси:

1. Какви композиции искате да виждате на макета си?
2. Каква епоха предпочитате?
3. Какъв мащаб обичате и държите на него?
4. Бихте ли направили компромис да смените мащаба? (абстрахирайте се от факта, че сте намерили едни влакчета от преди 30 години- това не е аргумент да развивате точно този мащаб - просто забравете, че ги имате за момента)
5. Готови ли сте да инвестирате по 300-400 лв на линеен метър релса ... да токова е! Икономията е майка на мизерията. Ако искате да Ви е евтинко, ще ви е грозно и вашия макет няма да е по- по- най.
   В тази сметка включвам:
   - Дървения;
   - Кабели;
   - качествени релси (не тези дето са от тавана Ви, в кутията завещана от баща Ви или дядо ви- тях ги изхвърлете);
   - нормални материали за баластиране (пясъчника пред блока, който се строи на съседната улица или котешката тоалетна не са решение, както и магазините за гекони или строителните хипермаркети);
   - Качествени механизми за стрелки и самите стрелки;
   - цифрово управление - аналоговото за съжаление го имаше преди 20 години и по времето на соца., и в днешно време се ползва само ако си падате мазохист.
   - материали за моделиране - знайте, че се предлагат много неща на пазара, но вие не знаете.. защото изисква време да разгледате каталози, да направите няколко опита с различни материали, докато получите желания резултат. Всеки моделист си харесва някаква технология и съвети ще получите, но според гледната точка на всеки.. Вие трябва да решите коя ще използвате и коя ще ви пасне.. без пари, проби и време няма как да разберете - да ще трябва да набутате пари за да видите на живо материалите/продуктите.
6. Можете ли да отделяте поне по 8 часа на седмица за да работите по проекта?
7. Готови ли сте да отделите 4-5 години за достигане на крайния резултат и да не ви писне от проекта? Времето расте, ако не сте готови да подсигурите т.5...
8. Готови ли сте да се примирите, че дадената/отвоювана площ за макет е точно тази, която имате преди да сте почнали да творите и няма да се налага да разширявате?
9. Готови ли сте да се ровите поне една-две години във форума, да прочетете всички теми и раздели за правене на макет, преди да зададете първия си въпрос?
10. Склонни ли сте да експериментирате с техники на моделиране извън макета, който ще правите?
11. Склонни ли сте да отделите 2-3 години за усвояване на хобистката терминология преди да почнете макета? (много моделисти се дразнят, когато говорите хамалски... и това, че сте начинаещ не Ви извинява!!!)
12. Разбирате ли от дърводелство, електричарство, електроника, механика, рисуване, дизайн.... или поне дали ви се отдават? Ако не, Имате ли добри приятели, които са готови да работят по вашия проект и да ви шетат по акъла, като им ядете от времето и усилията?

Ако не можете да отговорите на кой да е въпрос или отговаряте отрицателно дори само на един, значи сте добре дошли при Трапезните моделисти и можете да забравите за правенето на макет.

Някои моделисти казват на макетите "Аутобани". Задайте си въпроса колко време ще ви е интересен този макет. Една и съща фигура пред вас, едно и също движение..
Имате и друга алтернатива - да си направите модул(и), с който да ходите на модулни срещи - малка площ, малко изискуемо място, добър начин да се научите да полагате релси, баластра и оформяте ландшафт, който винаги може да изтърбушите и да направите нещо ново, а на всяка среща ще карате на различно трасе, но това е друга бира... сега се връщаме пак на макета.

От къде идват спънките с макетите? Обикновено началната представа за макета е как ще има едни релси и едни влакчета ще се карат... обаче на практика става доста по- сложно, защото трябва да имаме всичките горни умения, време и средства, за да направим нашия макет. Човек се пали и му се иска да влиза все по вече в детайлите, което изисква още средства, време, труд и умения. И така влизаме в една спирала, защото проекта е голям. Искаме още коловози, още зеленина, сгради, ландшафт, дължина... Да истина е, че повечето хора точно така се учат, но дали пък не е по- добре да започнем с една диорамка. Да си има релса, баластра, ландшафт и всичко, което ще има на замисления макет... да видим колко време ще ни отнемат 50 см ландшафт, па тогава да почваме грандиозната работа. Да не говорим, че непредвидените в началото елементи предизвикват допълнителни проблеми в последствие и се налага част от изграденото да се руши...

За начало, аз препоръчвам да се прочете книжката на Юри Ботев. Тя ще ви даде представа с какво ще се сблъскате. Отделете няколко дена за да я (пре)прочетете внимателно. Дори я приемете като задължително четиво от списъка книги за ваканцията. В нея са основните отговори. Детайлите на отговорите са тук във форума и форумните членове. С книжлето ще запомните основни понятия и термини на хобито, за да можете да оформяте въпросите си във форума..., защото съгласете се на тъп въпрос няма как да получите смислен отговор - или ще ви пуснат по пързалката или изобщо няма да ви отразят, а може и направо да ви нахокат. О да, ще го направят, защото като вас вече сме гледали хора през няколко месеца. Това, че вие бързате  и нямате време да четете (или откровено ви мързи да го правите) във форума е ваш проблем, не на форумните членове. Уважавайте и тяхното време!!! Ако искате диалог бъдете на ниво- Имайте кл'аса в хобито. Ако използвате изрази като  "ченгелче" вместо скоба, "ламаринка" вместо пластина, "онова черното под вагона" вместо талига и все такива, бъдете убедени, че отговорите, които ще получавате няма да ви свършат работа.

Като втора стъпка, направете опити да видите готови проекти и да се срещнете с авторите им, да си поговорите, да разберете проблемите, техниките, да получите съвети. Проблемът на хората е, че не общуват лице в лице и не си говорят достатъчно. Говорете, питайте, срещайте се... това винаги помага. Форумът нямам как да свали бариерата, колкото и да пишете и питате. Тук бих препоръчал дори да ходите на редовните сбирки на моделистите.. обаче тези сбирки някак престанаха с времето. Клубът винаги може да се посети като още една алтернатива, където може да видите какви сме ги натворили.

Запознайте се със софтуера за планиране на трасето. Преди това наредете композицията, която и както искате да карате и виждате на трасето и я измерете.. Проектирайте гарите според тези размери. Заложете си едни 1000-800 мм минимален радиус на кривите за по- големите мащаби, ако не искате да виждате влаковете си като кренвирши на регал за опушване. Коментирайте схемата си на макета!!! И я гледайте всеки ден в продължение на няколко месеца, за да "видите" слабите места на движението по нея и да внесете корекции. Замислете се имате ли достъп до всяка точка на макета за почистване от прах.

Обмислете конструкцията на макета, според мястото му в помещението и начините за предпазване от прах... Дали ви трябва стабилна масивна конструкция или лека и подвижна само вие можете да отговорите.

Не събирайте всичко, което ви се струва интересно и което не сте планирали- визирам сгради, дървета, аксесоари, релси изобщо ВСИЧКО. Не трупайте материали за хобито. Купувайте само изтествани от вас неща в, които сте сигурни и които знаете, че влизат във вашия проект, защото сте ги планирали. Не можете да си представите колко гардероби в момента са пълни с всякаква стока за времето, "когато ще си направя макета". Това са едни загробени пари. А и защо трябва да купувате и след това да се чудите как да се отървете от тях? Ако искате да пробвате нещо просто помолете някой за малко материал за да тествате.
Същото правило важи дори и за подвижния състав, макар, че е много трудно.. дори и на мен.

Започнете с мащаба. Това , което искате дали се събира на мястото, което имате или метода на "Насапунисаната клизма" ще играе и при вас. Разбираемо е, че Н0 е детайлно, но е огромно за затворени криви, N е твърде дребен и компромисен откъм детайли (което последните години вече търпи изменение)... ТТ е по средата... а цената май няма никакво значение от мащаба.. все е еднакво скъпо. Единствено при ТТ има малко по- ограничен избор. Не робувайте на старите неща, които имате или сте намерили по тавани, мазета и гардероби. Те са си стари... Едва ли бихте си купили неподдържана кола на 30 години, за да се кефите... същото е и с влакчетата. Това, че ги имате не значи, че трябва да продължите в същия мащаб.
Стария подвижен състав - съвета ми е да го ползвате само за тестове на трасето- габаритни, как се държи в криви, закачалки. Старото ще ви създаде главоболия с появилата се ръжда по колоосите, и токоснемането, а при локомотивите може да се очакват изненади с дефектирали от стареенето зъбчатки на предавките, шумни мотори и предавки, накъсано движение от зацапани токоснемащи части. Купете си дори само един нов локомотив и тествайте с него захранването на трасето, наклоните, теглителна сила и т.н.

Как да инвестирате... ами в процеса на работата се купува само необходимото. Отърсете се от принципа "Да има, че може да потрябва"... Вече доставките са по 2-3 лева и ако потрябва за седмица ще го имате.

И ако до тук нещата са ясни ви очаква едно ново предизвикателство. Тъй като хобито ни  е доста разнопосочно, ще започнете да установявате, след известно време, че част от нещата в хобито са ви по- приятни от други. Аз познавам хора, на които им е приятно да правят копия на сгради за ландшафта, други, които пък само правенето на ландшафт им е приоритет, трети залитат в изработката на копия на модели на подвижен състав, четвърти се кефят на разработване на релсови фигури и наклони, пети си умират за електроника , други едни пък са гурута на тема декодери и цифрово управление, алъш -вериша е в кръвта на друга една част от хората, мириса на дърво и дърводелството е призвание също, както и електриката.... м да.. и всичките са жп моделисти. Коя ще е вашата група ще разберете след петата година активно занимаване с хобито. За съжаление самостоятелната работа вкъщи изисква уменията Ви да са във всички тези области, което е малко прекалено за едно хоби. В клуба имаме от всичко това в различните членове и го използваме като синергия, за това и резултатите са видими в много по- кратък период. Нямаме време да ни омръзне, защото всеки чопли по нещо. Вкъщи се налага да имате търпение, време, отново търпение и още повече време.. и финанси, с които да реализирате идеите си.

Е... освен това хубавите инструменти винаги са от помощ в хобито, само дето за нашето хоби са много: за дърводелство, за шлосерство, за електро, за боядисване, за ландшафт, за ремонт на подвижен състав...

Стигнахте с четенето до тук? Значи мога да ви пожелая приятно четене на книжката и всички форумни теми в следващите една-две години. И се срещайте с моделисти и питайте на живо, гледайте техните резултати, отворете си ушите за техните отговори. Пожелавам успех с хобито, много приятни и безкрайни моменти на щастие!!!



vankata86

  • Trade Count: (11)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 360
  • Рейтинг: 186
Колега от мен получаваш едни огромни адмирации.Всичко е точно казано,както трябва и  където трябва.Това е самата истина.Радвам се,че има хора като теб който толкова директно и изчерпателно описва нашето хоби.Пожелавам успех на всеки,който реши да се занимава с него и вярвам,че ако следни стъпка по стъпка описанието ти,то ще стигне до един завършен и добре композиран макет. :good:
« Последна редакция: 16 Юли 2016, 20:38:27 от vankata86 »