Автор Тема: Релсова система Флайшман Н0 Профи (Fleischmann H0 Profi)  (Прочетена 6001 пъти)

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
        Започвам описание на двурелсовата система на Флайшман Н0 Профи /Fleischmann H0-Profi/ в мащаб 1:87. Темата няма да се изчерпи с един-два поста.

   Фирма „Флайшман” /Fleischmann/ е основана през 1887 г. в Нюрнберг, Германия от Jean Fleischmann /Жан Флайшман/ като фирма за детски играчки. В ново време седалището е преместено в Хайлсброн /Heilsbronn/, Германия. Производството на влакови модели започва едва през 1938 г. с мащаб 0, производството в Н0 започва през 1952 г. Въпросната система Profi се появява през 1982 г.

   Системата спада към двурелсовите правотокови системи с вградена призма. Самата призма е от тип „ниска и плътна” – ляга на пода/основата без възможност под нея да се прокарат кабели и свръзки /не е като Мерклин М и С профил, Роко Геолайн, Трикс С профил или Тилиг ТТ Bedroaded/. Призмата изобразява добре чакъл, самите релси са от плътен профил, съответстващ на истинските релси. Траверсите са имитация на дървени – тъмнокафяви на цвят. Релсите са галванизирани и бели, чакълът е светлосив с малко странен оттенък /леко отива към розово/.

Изглед на права линия отгоре.


Изглед на крива линия отстрани и отгоре.


Сечението на релсата е показано по-долу.



   Общата височина на релсата е 5,5 мм /заедно с призмата/. Самата релса има височина 2,5 мм /код 100/. Междурелсието е стандартното за мащаба 16,5 мм, а ширината на призмата в основата е 32-33 мм /отстрани призмата не е напълно равна, а леко къдрава/. Височината на призмата е едва 3 мм /срещу над 8 мм при Мерклин/Трикс С профил/.

Изглед на релса Флайшман Н0 профи отгоре и отдолу.



Сравнение на Флайшман Н0 профи с други двурелсови системи.
1 – Трикс С профил
2 – Роко Лайн
3 – Флайшман профи
4 – Роко Геолайн



   Свързването на релсите става с помощта на съединяващи щифтове /кат. № 6434/, които имат по-различна форма от тези на другите производители. В края на всяка релса има леки вдлъбнатини, където влизат съответните изпъкналости на щифтовете с щракане. Получава се механично заключване на свръзката срещу самоволно разглобяване и за по-добър електрически контакт. Съединяването на релсите става по класическия начин с хоризонтален натиск на релсите една към друга, като трябва да се внимава за правилното подвеждане на щифтовете – има реална възможност при недобро съединяване да се получи ръб! Трябва да се чуе леко щракане при правилно съединяване. Разглобяването е отново с дърпане на двете релси хоризонтално, като трябва да се внимава да не се изкривят и разхлабят щифтовете. Под щифтовете призмата е изрязана заводски и за тях в тези места могат да се запоят жици за дублиране на захранването, които да бъдат изведени отдолу на плота. Запояването е лесно – галваничното покритие го позволява без затруднения. Щифтовете са еднакви за всички линии с изключение за флексовете – за тях има плоски отдолу съединители /кат. № 6436/.

Стандартен съединител


Флексов съединител


Съединяване на релси.


Забележка: Освен тях има и изолиращи съединители, както и съгласуващи за релси с различна височина /различен код/.

   Системата няма специализирана захранваща линия. За целта се използват специални захранващи клипсове /двуполюсен с кат. №6430 и еднополюсен кат. №6431/, които се щракат отдолу върху една двойка съединителни щифтове. При нужда и желание могат и да се запоят. Трябва само да се има предвид, че при разкачане на двете линии единият клипс остава на едната линия, а другият – на другата /където останат основните свързващи щифтове. Жиците от трансформатор/централа се защипват отстрани на линията /нужда от прикриване в макет/.

Двоен захранващ клипс


Единичен захранващ клипс


Монтиран единичен клипс към съединяващ щифт


Следва продължение…
« Последна редакция: 06 Май 2016, 18:13:25 от Best Ripper »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
        Системата има сравнително малък брой размери линии. Кодовото им обозначение е 61хх. Правите линии са само 4 основни дължини /плюс 1 флекс/. Като стандартна е приета 6101 с дължина 200 мм. Освен нея има 6102 с дължина 105 мм, 6103 с дължина 100 мм (1/2 на 6101) и съвсем къса изравнителна 6107 с дължина 10 мм. Освен тях има флекс 6106 с дължина 800 мм в два варианта – с имитации на дървени и бетонни траверси. Интересното е, че въпреки наличието на вградена призма линията е флексова! И позволява огъване. Но както при всички флексове и тук се налага изрязване на вътрешната релса след установяване на нужната дължина и завои. Освен тези релси има и флекс на зъбна релса с дължина 200 мм – кат. №6412. Както и други къси специализирани релси, които ще ги опиша по-надолу.



Флексова линия 800 мм с бетонни траверси - кат. № 6109.


"Зъбчата" трета релса 200 мм.


   Стандартните криви линии са 6 радиуса – от R1 до R5 плюс R9.
Като радиуси в милиметри са:

R1 – 356,5 мм – жълт код
R2 – 420 мм – зелен код
R3 – 483,5 мм – син код
R4 – 547 мм – червен код
R5 – 647 мм – сив код
R9 – 788 мм – светлосив код



    Първите 4 радиуса имат отстояние 63,5 мм и могат да направят 4 успоредни концентрични кръга. Другите са с по-големи радиуси и са независими /или на единични трасета/. Кривите в R1 са два размера – завои на 36 и 18 градуса – с кат. № 6120 и 6122, в R2 са също две на 36 и 18 градуса - №6125 и 6127. На R3, R4 и R5 са на 18 градуса завои с кат. №6131, 6133 и 6138. На R9 има само един завой – на 7,5 градуса с кат. № 6139.
       В R1 и R2 кръг се прави от 10 криви линии, но завой на 90 градуса става с 2 цели и една половинка криви - примерно 2 х 6120 и 1 х 6122. В R3 до R5 завой на 90 градуса се прави с 5 криви. В R9 кръг се прави с цели 48 криви!
   Надписите на линиите са отдолу. Посочени са каталожен номер и дължина /за правите/ и каталожен номер, радиус в милиметри и завой в градуси /за кривите/.



   Характерна особеност на системата са изключително късите изравнителни линии 6107 с дължина едва 10 мм. Особеното при тях е, че реално те са дълъг съединителен щифт върху призма, на който е нанизана права линия.



   За да се използва такава линия се налага съединителните щифтове на съседните линии/стрелки да бъдат извадени, тъй като няма как да се ползват. Другата практическа грижа е, че в компютърните програми за проектиране на трасе такива къси линии могат да се слагат повече от една последователно, но на практика няма как да стане! Трябва такива линийки да се редуват с нормални. /За проблема съм информирал Mixy за неговата SCARM и той обеща да помисли блокировка, тъй като проблема го има и в други релсови системи с подобни ултракъси линии/.
« Последна редакция: 05 Май 2016, 19:29:31 от Best Ripper »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
        Системата на Флайшман се отличава с това, че всички стрелки имат еднакъв ъгъл на отклонение – 18 градуса. Както „бързите”, така и „бавните”, както нормалните, така и тройните, и тези в завой, и английските. Същевременно стрелките ги има /под различни каталожни номера/ с ръчно и с електрическо задвижване. Освен това се продават чифтове „лява + дясна” стрелка с отделен каталожен номер /и тук има различни номера за ръчно и електрически задвижени/.





        Ръчното задвижване на стрелките става с помощта на щифт от външната страна на стрелката, който има израстък нагоре /за по-удобно хващане/. При нужда обаче той може да се извади и да се монтира и от вътрешната страна на стрелката /за всички модели/, както и да се завърти на място на 180 градуса и да мине надолу. Всички стрелки имат вградено заводско устройство за ръчно превключване на стрелката, което е отдолу в призмата, капсуловано е и не се демонтира и разглобява! /Подобно на ръчните устройства на Мерклин/ Трикс С профил/. Всички стрелки имат фиксиране в крайните положения срещу самоволно разместване.

Нормална стрелка 200 мм с монтирано електромагнитно устройство – поглед отдолу.


Нормална стрелка 200 мм с монтирано електромагнитно устройство – поглед отгоре.


        Електромагнитните устройства са два модела – за леви и за десни стрелки. Самите те се монтират с щракане отстрани на стрелките, като имат собствен щифт за ръчно обръщане на стрелката. Механизмът може да бъде монтиран и обърнат /надолу/, за да не стърчи /с прорез в плота/, като за целта задвижващият щифт на ръчното трябва да се обърне с израстъка надолу. За монтаж под призмата /подобно на другите системи с вградена призма/ няма възможност, поради малката й височина.




       Ляв и десен механизъм се определя по мястото му до стрелката, за която е предназначен. Реално ляв механизъм се монтира на дясна стрелка. И обратното.

       Правите /нормални/ стрелки са два модела – с дължина 200 и 300 мм. Както казах по-горе отклонението им е еднакво, което е странно. Вероятно е с цел опростяване на релсовата геометрия. Късите стрелки имат изолирани и неподвижни „сърца”, докато дългите са точно наопаки – захранени и подвижни.




     ВАЖНО: При използването на дългите стрелки трябва да се внимава с положението им при подхождане на влак откъм разклонението/изход направо! Тъй като езиците и сърцевината са им захранени, трябва предварително стрелката да бъде поставена в правилното положение. В противен случай при опит на локомотива да „среже” стрелката се получава късо съединение /авариен стоп на цифровата централа/!

   Стрелките в завой са само един модел – вътрешен радиус R1 и външен R2. Сърцевините им са изолирани и могат да се „срежат” без опасност от късо съединение. Отклонението и завоя са на 18 градуса.



   Тройната стрелка е класическа – първата е лява, втората е дясна. Двете се командват от два отделни електромагнитни механизма. При ръчно управление обръщането от едното крайно положение в другото става лесно с едно движение – няма нужда от обръщане по отделно на двете, ръчният механизъм позволява синхронно преместване.


   Английските стрелки в системата обаче са по-особени – несиметрични. Фактически единият диагонал е дълъг 200 мм /равен на права релса 6101/, докато другият е по-дълъг – 2 х 6102 или 210 мм! Нямам си представа защо е направено така. Въз основа на това стрелките биват два модела – леви и десни. Задвижването им е с един механизъм.

Английска стрелка – лява. Кат. №6164


        Интересна особеност е така наречената система „denken”. Тя представлява възможност за захранване и съответно изолиране на релсовия път след стрелката. Това става с помощта на специални П-образни метални скоби, които се поставят от лицевата страна на стрелките и прехвърлят ток от основните релси към езиците и оттам към релсите след разклонението. При поставени скоби захранването е непрекъснато, независимо от положението на стрелката. При премахването им обаче напрежение получава САМО тази посока, в която е обърната стрелката. По този начин може лесно да се организира спиране на единия от двата влака /реално създаване на изолиран коловоз/, като след обръщане на стрелката автоматично се захранва другият /и изолира първият/. Скобите могат да се слагат/свалят с помощта на пинсети или фини клещи по всяко време. Наличието на тия скоби малко разваля кефа на любителите на изтънчения рИализъм.  ;D




   Друг „нерИализъм” е фактът, че дори в тази специална и „профи” система езиците не са изцяло подвижни. Дори в дългите 300 мм стрелки! Подвижната част е около 2/3 от целия език /мале, ужасТ, дали изобщо струва тая система, а?  :spiteful: /

   Едно обобщено упътване от стрелка.


        Към механизмите за стрелки може да се постави модул "стрелочен фенер" с кат. №644020. Модулът се щраква към механизма от тясната страна /откъм входа на стрелката/. Има осветление, което се захранва от отделен трансформатор.



« Последна редакция: 05 Май 2016, 21:57:32 от Best Ripper »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Освен споменатите релси и стрелки системата има и други специализирани релси. Това са откачвачки /ръчни и електрически/, кръстачки, отбивачки и т.н.



   Кръстачките са два вида. Малката /кат. №6160/ е на 36 градуса и с дължина 105 мм. Голямата е на 18 градуса, като има лява /кат. №6162/ и дясна /кат. №6163/ - също несиметрични като английските стрелки.

Малка кръстачка 36 градуса.


Голяма кръстачка 18 градуса – лява.


При кръстачките функцията „denken” не е застъпена – токът се прехвърля непрекъснато.

   Откачвачките са два модела – само с електрическо задвижване /кат. №6111/ и с ръчно, към което може да се добави електрическо /кат. № 6114/. За втората се ползва допълнително специален механизъм, подобен на този за стрелките /кат. №6444/. Моделите 6112 и 6113 са спрени от производство. Всичките /включително и спрените/ са върху релса с дължина 100 мм.

Електрическа откачвачка.


Ръчна с възможност за електрифициране.


   Отбивачките са два модела – монтирана върху права релса 100 мм /кат. №6116/ и отделна за поставяне върху произволна релса /кат. №6117/. Втората се нанизва върху желаната релса. Към двете има рапидка, с която се фиксира през релсата в плота.

Отбивачка с релса.


Отбивачка без релса.


   Интересна особеност е „разтегаемата” права релса с кат. №6110. Тя позволява промяна на дължината от 80 до 120 мм, служи за обиране на луфтове в прави участъци /вместо да се реже парче флекс/. Към нея има монтирана имитация на прелез.



   Към системата има и сет с кат. №6199, който се състои от две прекъснати релси и служи единствено за изолиране на трасето в обръщателно ухо /за предпазване от късото съединение, което се получава в правотоковите системи/. Релсите са дълги 100 мм.



   Друга специална релса е „неохраняем прелез” с кат. №6197. Релсата в него е също дълга 100 мм. Артикулът е спрян вече от производство.



   Към системата се числи и контактна вилка с кат.№6432. Тя няма собствена релса, поставя се на определено място и подава импулс при допиране на токопроводящо колело между нея и релсата. Импулсът се предава на клипс, който е част от комплекта на вилката. Сигналът може да се ползва за управление на стрелки, светофари, семафори и пр.



   Релсова геометрия на системата.
 

   Както и при други системи и тук се продават цели сетове с комплекти стрелки и релси. Каталожните им номера са 6190, 6191, 6192, 6193, 6194. Съдържанието им е показано на снимките.







   За любителите на хартиеното проектиране се продава и шаблон на профила с кат. №9921.

« Последна редакция: 05 Май 2016, 22:26:04 от Best Ripper »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
        В общи линии с това завършвам представянето на системата. Няма да се спирам на допълнителните модули като семафори, светофари, обръщател и пр.

   Като край ще направя една обобщаваща оценка с добрите и не толкова добрите страни на системата. Включително и с моя личен опит досега с нея.

   Плюсове на системата
        1. Качествени материали – пластмаси, метални профили, галванизация, механика.
        2. Здрави и надеждни връзки между релсите – механични и електрически /поне в ново състояние/.
        3. Ниска загуба на ток по трасето – при направените проби на трасе, захранено само в единия край, след повече от 10 линейни метра падът на напрежението беше само около 1 волт, което е съвсем приемливо /около 50 снадки за това разстояние/.
        4. Галваничното покритие позволява директно запояване на жици без използване на специални флюсове и тиноли.
        5. Ниският и плътен профил на призмата и добрата сглобка на релсите към скарата позволяват стъпване върху линиите, когато са на пода /но само върху твърда основа!/ Естествено стъпването не важи за стрелки, откачвачки и други модули с подвижни елементи.

Реклама на профила.


        6. Сравнително опростена релсова геометрия.
        7. Наличие на флексови линии при вградена призма.
        8. Стрелките имат вградена система за обръщане, която няма нужда от поддръжка, има крайни фиксирани положения, удобна е за монтаж и на други задвижвания.
        9. Може да се ползва и на пода, и на макет.
        10. Призмата на системата отстрани може добре да се прикрие с подходяща баластра.
        11. С изключение на дългите прави стрелки 300 мм другите позволяват „срязване” на езиците без да има късо съединение или изхвърляне на вагони.

       Минуси на системата
        1. Липса на механични водачи в зоната на съедниняване, което лесно води до неправилно съединяване, както и опасност от изкривяване и разхлабване на съединенията при невнимателен демонтаж.
        2. Поради липсата на първото системата не е удобна за деца, както и за често сглобяване и разглобяване.
        3. Английските стрелки и дългите кръстачки са несиметрични, което затруднява подбирането им.
        4. Електромагнитните задвижвания на стрелки също са два модела, а не един универсален.
        5. Правите линии 200 мм имат само един отвор за закрепване в средата, което създава условия за завъртане на релсата при монтаж /усукване на трасето/.
        6. Късите стрелки и стрелките в завой имат голям луфт в „сърцето”, което води до осезаемо по-силно тракане при преминаване на подвижен състав /особено локомотиви/.
        7. Дългите стрелки 300 мм имат подвижно и захранено „сърце”, което прави късо съединение, ако стрелката не се обърне предварително в правилна посока – води до авариен стоп на цялата цифрова централа.
        8. В същите стрелки сърцето е захранено с един полюс, а контрарелсата до него – с обратен. При някои марки локомотиви /като Трикс, възможно е и при други/ се получава докосване на колелата до контрарелсата /явно колоосите им са с една идея по-тесни/, което при висока скорост понякога води до кратковременни къси съединения, водещи до придръпване на влака и вероятност от разкачането му. При ниска скорост води до авариен стоп на цифровата централа.
        9. През стрелките в завой не преминават добре дълги пътнически вагони – над 26 см дължина, особено е лошо при бутане. Причината е малките им радиуси. Проблемът го има при движение и през двата радиуса /направо и отклонение/.
        10. На някои линии и стрелки има проблем с дължината на пластмасовата призма в местата за съединяване – малко е по-дълга и при съединяване призмата на двете съседни релси опира плътно преди щифтовете да заключат. /Нещо май има износени и изтървали матрици във Флайшман./ В резултат на което остава луфт между релсите, водещ до повишаване на шума. Остава надеждата, че тези луфтове ще компенсират температурното разширение на релсите при високи температури, но при ниски ще доведе до увеличаване на разстоянието. Наблюдението е направено при наредено трасе в помещение с нормална стайна температура – около 20 град. Целзий.





        11. На много линии срезът в края на релсите е неравен – има остри ръбчета, което води до затрудняване на съединяването, както и условия за шум и подбиване на колелата на влаковете /особено при пластмасови колела/. На места дори се налага леко пилене на релсите.
        12. На най-късите изравнителни линии челото на релсата е леко сплескано в двата края, което води до повишено тракане – явно се режат на гилотина, което леко мачка профила.

        Други.
        1. Според някои моделисти код 100 /2,5 мм височина на релсата/ е твърде голям за мащаба /субективно виждане/.
        2. Някои не харесват призмата и цвета й /субективно мнение/. Освен въпросната система Флайшман предлага и друга - Gleis, която е без призма.
        3. Функцията “denken” за изолиране на изходите със своите скоби дразни някои моделисти и ги кара да прехвърлят ток с допълнителни проводници при макет /субективно/
        4. При монтаж към макет трябва да се има предвид височината на призмата и да се използва по-тънка шумоизолираща подложка /корк/ - до 2-3 мм дебелина, за да могат да се ползват фирмените рапидки 1,4 х 10 мм /или на PIKO/. При корк 5 мм дебелина трябва да се купуват рапидки 1,4 х 15 мм. С въпросните рапидки положението у нас е твърде сложно – няма на пазара. /По-дългите рапидки се предлагат от Мерклин/Трикс за монтаж на тяхната С профил система с висока призма/.

Засега толкова...
« Последна редакция: 12 Май 2016, 23:18:04 от Best Ripper »

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Интересна ми е флексовата релса с вградена призма - читава ли е?

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Да, добре е направена. Самата призма е от по-мека пластмаса в сравнение с "твърдите"... Нещо силиконесто е. Лесно се огъва, естествено в определени граници. Не можеш примерно да я сгънеш на кръг. Релсите добре се плъзгат в скарата, само трябва накрая да се резне с дремел или подобно финно устройство, за да се получи успореден край.
Причината релсата да е добра са качествените материали и разбира се - малката й височина...
« Последна редакция: 06 Май 2016, 20:14:43 от Best Ripper »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Днес случайно намерих в една пратка схеми на трасета във флайшманската система... Някакъв шваба беше използвал част от кутия за амбалаж...  :dance1: Та малко разбутване на темата с 4 схеми с използване на основен овал и разширителни сетове...