Автор Тема: Съвети за макет  (Прочетена 19621 пъти)

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Съвети за макет
« Отговор #15 -: 01 Юни 2016, 23:53:32 »
Ако разполагаш с пейпал акаунт или дебитна Виза Електрон примерно, можеш да си поръчаш релсите
директно от www.modellbahnshop-lippe.com, доставят и до БГ за 7.90€, ако направш поръчка над 100€,
доставката с куриера е само 1€. Tillig имат и 15 градусови стрелки на радиус 484 и 866мм, разгледай
им сайта. Другият вариант е да поръчаш през тукашен търговец, правещ поръчки към Tillig, примерно
Жоро от "Хоби Свят": http://hobbystrong.com/

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Съвети за макет
« Отговор #16 -: 02 Юни 2016, 01:44:16 »
Благодаря за линковете. Разгледах релсовия материал. Оказа се, че в Tillig Elite H0 няма криви релси с ъгъл 15 градуса, поне от това, което видях в SCARM всички криви релси са с ъгъл 30 градуса, и с най-голям радиус 543 мм. Като се опитах да сглобя два коловоза /от стрелка с ъгъл 15 градуса и крива релса с ъгъл 30 и радиус 543 мм./ се получи това /на снимката в дясно/:

http://media.snimka.bg/s1/5385/037013572.jpg?r=0

Някой може ли да ми каже как ще стане това ? :mda:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Съвети за макет
« Отговор #17 -: 02 Юни 2016, 08:43:07 »
pavlinbg, честито начало (за макета).... Ще напиша някои неща, ако нещо не ти допада - не го чети.

На много места и тук сме писали че при направата на макет едва ли ти трябват други релси, освен флексове. За това и тилиг не предлага други криви за допълване на стрелките си, а и в каталога си дават всякакви коловозни развития с флекс релси, а не с готови. Така че стрелката ще я допълваш с парче флекс - не е страшно, не е трудно и не иска никакви специални инструменти или умения.

Стрелките на тилиг елит според мен са единственото решение в групата на масовите за нас релсови системи. Всякакви клатушкащи се ламаринки (езиците) и пластмасови сърца на други производители са според мен нещо което е далече и от истината, и от парите си, а и проблемите с тях запълват половината форуми в света. Свали си каталога на тилиг, там има доста интересни детайли на достъпна цена. Друго решение е да си ги правиш сам - което си е друг вид моделизъм, или да минеш в следващия клас - mein gleis ...

Във форума има представени не малко макети, и то все с различна концепция. Поразгледай ги хубаво, там и авторите са си писали защо и какво правят - дали да е само една гара, ама да е истинска, или защо правят няколко нива и няколко гари и т.н. Дали да е овалче, макар и голямо покрай стените, или нещо друго. Не знам как очакваш някой да ти каже какъв макет да си направиш - ти ще си го гледаш и ти ще си го харесваш, така че прави това което на теб ти се иска. Въпросът е малко като за русата и черната ...

Едно лееекичко отклонение, по повод на widowmaker: релси от "чист" месинг не се правят от десетилетия. Дори и чист месинг да беше, материалът може да е доста различен в зависимост от процентното съдържание на мед и цинк. Медта може да е 50%, може да е и 90% - все е месинг. Имам една много стара DKW от месинг, ужасна е, само от стоенето се окислява и зацапва. ВСИЧКИ релси в нашите мащаби от много време са от алпака. В статистиките на немските издания има само един модел за градински мащаби от месинг, както и железни - да не казвам на кого. А пък алпаката е пак мед и цинк, само че с добавка на никел (и в месинга може да има никел, ама много малко. Когато в месинга се добави малко повече никел, това вече става алпака). Релсите на тилиг освен че са алпака, са допълнително черно повърхностно никелирани (на немски е така, на други езици не знам как се нарича това покритие Schwarzvernickeln), което им дава едно добро покритие и външен вид. Колкото до цапането на релсите - релсите на пико се цапат най много, защото ... най често по тях се карат най-вече локомотиви на пико. А пък техните гуми (на пико) са меки, имат много добро сцепление, ама цапат страшно много. Другите производители правят гумите от по-твърда гума или от латекс, вкл. прозрачен или цветен, което цапа много по-малко. За това ако сравняваш макет с тилиг елит, по който караш скъпи парни локомотиви на флм, роко и т.н., той ще се цапа много по-малко от релси пико с обикалящи по тях в овалче пиковски дизел 218.
« Последна редакция: 02 Юни 2016, 08:46:46 от mitko0888 »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Съвети за макет
« Отговор #18 -: 02 Юни 2016, 15:02:12 »
Все пак използването на Тилиг елит предполага наличието на известен опит в работата с флекс релси- огъване и рязане по точен радиус, точна дъга, точна дължина и т.н.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Съвети за макет
« Отговор #19 -: 02 Юни 2016, 18:30:45 »
Цитат на: Сaprycorn link=topic=4868.msg104555#msg104555 date=1464868932
Все пак използването на Тилиг елит предполага наличието на известен опит в работата с флекс релси- огъване и рязане по точен радиус, точна дъга, точна дължина и т.н.

Абсолютно съгласен. Все пак и да се напарви макет също изисква рязане, монтаж, работа с поялник и т.н. Рязането и огъването на флекс релсите е може би най-лесната от работите по направа на макет. Все пак - ако някой започва макет - тези дейности би следвало да не са проблем.
Аналогично - монтажът на задвижващите механизми също изисква точно мерене, пробиване и монтаж. Въпреки че има и по-лесен вариант - роко с призма, с механизми и декодери в призмата - май това дискутирахме скоро.

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Съвети за макет
« Отговор #20 -: 02 Юни 2016, 19:52:48 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=4868.msg104553#msg104553 date=1464846187
pavlinbg, честито начало (за макета).... Ще напиша някои неща, ако нещо не ти допада - не го чети.

Няма нещо, което да не ми допада в поста ти! Всяка полезна информация ми допада!

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Съвети за макет
« Отговор #21 -: 02 Юни 2016, 19:56:27 »
[quote author=mitko0888 link=topic=4868.msg104556#msg104556
Въпреки че има и по-лесен вариант - роко с призма, с механизми и декодери в призмата - май това дискутирахме скоро.
[/quote]

Може ли малко повече информация или някакъв линк?

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Съвети за макет
« Отговор #22 -: 02 Юни 2016, 20:30:42 »
На Roco сплавта също не е много читава.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Съвети за макет
« Отговор #23 -: 02 Юни 2016, 22:43:48 »
Цитат на: widowmaker link=topic=4868.msg104559#msg104559 date=1464888642
На Roco сплавта също не е много читава.
Реално сплавта не оказва кой знае какво влияние, тоест основата на релсата... Основно влияние има повърхностното покритие - то реално осигурява доброто токопредаване и добър контакт с колелата на локомотивите и вагоните... Сплавта има значение дали корозира от вътрешната страна на кух профил /като старите П-профилни линии на Пико/, дали там има добро галванично покритие. Както и качеството на съединителните щифтове - дали осигуряват достатъчно добра и механична, и електрическа връзка. Примерно на новото Пико релсите хич не са зле, но огромен проблем идва от "меките" съединители, които много лесно се "разтропват" - и релсите почват съвсем скоро да се разкачат много лесно... Геолайнът на Роко според мен има съвсем прилично покритие, а връзката допълнително е добре подсигурена с механични езици срещу разхлабване.
pavlinbg, за съжаление никой още не се е захванал да опише роковските релсови системи - Геолайн с вградена призма и Лайн без призма. По принцип всички производители използват системите си с вградена призма, за да монтират отдолу разни "шашми"...

Тук има писано за роковските стрелки: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,4460.0.html

Относно цапането на релсите... Факторите, които аз подреждам са:
1. Наличие на прах в помещението - ако редиш релсите по пода, прахът е значително повече. Ако живееш покрай оживен булевард - също повече. Ако се чисти вкъщи веднъж на месеца /изобщо не е рядкост, колкото и да се струва абсурдно на някои хора/ - свинщината е пълна!
2. Неправилно смазване на подвижен състав, съпроводено с обилно оливане с машинно масло - въпросното протича по колелата, оттам по релсите, съпроводено с омазняване и разкисване на гумените бандажи.
3. Меки гумени бандажи
4. Твърди гумени бандажи...
5. Силиконови бандажи...
Във всички случаи вариантът без чистене на релсите НЕ съществува... Реално и вагоните за почистване също са не особено ефективни...
« Последна редакция: 02 Юни 2016, 22:56:58 от Best Ripper »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Съвети за макет
« Отговор #24 -: 03 Юни 2016, 03:00:52 »
Цитат на: pavlinbg link=topic=4868.msg104558#msg104558 date=1464886587
[quote author=mitko0888 link=topic=4868.msg104556#msg104556
Въпреки че има и по-лесен вариант - роко с призма, с механизми и декодери в призмата - май това дискутирахме скоро.


Може ли малко повече информация или някакъв линк?
http://www.roco.cc/en/product/23166-0-0-2-1-0-0-005002/products.html

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Съвети за макет
« Отговор #25 -: 13 Юни 2016, 23:56:32 »
Благодаря на всички за съветите до този момент! В крайна сметка се спрях на този вариант за макет в Н0



Сравнение с първоначалния замисъл удължих дължината на коловозите в крайните гари на 1,55 - 1,7 м., като обособих и малка разменна гара /горе в ляво/ свързана с клонов участък.

Макетът ще е модулен и е с размери 3,67 м. х 2,5 м. /9,18 кв.м./. Модулите ще бъдат разположени покрай стените на стаята.
Релсовата система е Piko H0 A-track system /отказах се от Tillig Elite, тъй като за нея се изисква опит при работа с гъвкави релси, какъвто аз на този етап нямам / . Минимален радиус на кривите R 421,88 мм.

Концепцията ми е следната: Движението ще е единично, с отворено коловозно развитие между три гари /две челни и една малка разменна гара/. Ще има и клонов участък /в средата/, който ще завършва във фабрика. По трасето ще има два тунела и един мост.
Управлението ще е аналогово с изолирани участъци и електрическо управление на стрелките /за което разбира се допълнително ще имам въпроси/ Стремежът ми ще е да премина към дигитално управление на подвижния състав.
Подвижният състав ще е на БДЖ, 3-та до 6-та епоха /допускат се и изключения :) /. Предвидил съм да се движат четири пътнически композиции /включващи локомотив с максимум три пътнически вагона/, два директни товарни влака и един маневрен /обслужващ клоновия участък/.
Разбира се, живот и здраве, в хода на работата най-вероятно ще възникнат и някои промени...



« Последна редакция: 14 Юни 2016, 00:28:50 от pavlinbg »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Съвети за макет
« Отговор #26 -: 14 Юни 2016, 01:55:26 »
На твое място аз бих направил поне една от двете челни гари наистина челна-само с една стрелкова гърловина и приемно здание перпендикулярно на коловозите, както при варненската и бургаската гари. Така ще имаш и по-дълги коловози, а може и по-голям брой.

schatsi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 583
  • Рейтинг: 52
Re: Съвети за макет
« Отговор #27 -: 14 Юни 2016, 17:05:32 »
Цитат на: Сaprycorn link=topic=4868.msg104602#msg104602 date=1465858526
На твое място аз бих направил поне една от двете челни гари наистина челна-само с една стрелкова гърловина и приемно здание перпендикулярно на коловозите, както при варненската и бургаската гари. Така ще имаш и по-дълги коловози, а може и по-голям брой.
...това е добра идея ! Аз бих ти предложил и още нещо . Двете крайни гари да са на различни нива от основното трасе . Може да повдигнеш едната с 12-15 см а другата да я свалиш с толкова . Повдигането и свалянето да става със спирала на завоите ,стига да ти го позволява мястото. Така ще имаш по- дълги междугария и ще е по-интересно. И помисли дали да не "накъдриш" малко дългия прав участък...

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Съвети за макет
« Отговор #28 -: 14 Юни 2016, 23:59:37 »
Цитат на: Сaprycorn link=topic=4868.msg104602#msg104602 date=1465858526
На твое място аз бих направил поне една от двете челни гари наистина челна-само с една стрелкова гърловина и приемно здание перпендикулярно на коловозите, както при варненската и бургаската гари. Така ще имаш и по-дълги коловози, а може и по-голям брой.

Това е интересна идея! Така макетът ще изглежда по-реален и по-красив. Но тук проблемите са два - пространството, което ще се спести от премахването на втората гърловина, няма да се използва за удължаване на коловозите, а ще се използва за построяване на перпендикулярен перон и приемно здание; - нямам възможност да удължавам повече дължината на модулите, тъй като долу в дясно е вратата на стаята.
Оставих втората стрелка, с оглед удобство при маневриране.
Но при всички случаи ще опитам такъв вариант, живот и здраве, когато наредя модулите.
« Последна редакция: 15 Юни 2016, 00:08:21 от pavlinbg »

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Съвети за макет
« Отговор #29 -: 15 Юни 2016, 00:05:53 »
Цитат на: schatsi link=topic=4868.msg104606#msg104606 date=1465913132
... И помисли дали да не "накъдриш" малко дългия прав участък...

Имах подобна идея, но в този мащаб, на това пространство, ефектът не е кой знае какъв. Добра работа за това би свършила гъвкава релса, но както писах по-горе, още не съм се сблъсквал с такава.