През месец май с брат ми посетихме железопътни музеи в Санкт Петербург и Москва. За наше съжаление се оказа, че главният железопътен музей в Санкт Петербург е затворен за дългосрочна реконструкция и затова там видяхме само моделната музейна експозиция, която е в една къща в центъра на града. Снимки от там може да видите на линка долу:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/jelezop-ten-muzeyi-sankt-peterburg.92222Съвсем друга беше ситуацията в Москва. На гара "Москва Рижская" се намира голяма колекция от парни, дизелови и електрически локомотиви, събрани от различни краища на Русия и възстановени в много добро състояние. Представени са почти всички видове основни парни локомотиви, работили в СССР - Су, Э (две разновидности), Ов, СО, П36 (един от най-модерните парни локомотиви, произвеждани някога), следвоенните Л и Лв, известният ФД (разработен по задание на НКВД със стандартите на Европейските железници), трофейният ТЭ (DR 52), произведения в САЩ по време на Втората световна война Еа. От известните локомотиви липсва единствено ИС (Иосиф Сталин). По ирония на съдбата единственият запазен локомотив от тази серия се намира в Украйна, на един постамент пред гарата в Киев. За съжаление в цяла Русия няма запазен екземпляр от тази много популярна серия парни локомотиви.
Дизеловите и електрическите локомотиви са също много добре представени. В музея се намират представители на всички основни серии, също много добре запазени и реставрирани.
Снимки от музея на гара "Москва Рижская" може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/jelezop-ten-muzeyi-moskva-rijskaya.922225Голямата изненада за мен беше депото за действащи музейни парни локомотиви „Москва Подмосковная“. Там се поддържат под пара и в постоянно работоспособно състояние няколко парни локомотива – обикновено П36, Э или Л. С тези парни локомотиви всяка седмица се организират атракционни пътувания около Москва, а често и на по-дълги разстояния. Повече за тези пътувания може да се види тук:
http://www.retropoezd.ru/tours/category-35/Понякога парни локомотиви (предимно Л или Э) се използват и за обслужване на редовни товарни влакове или маневра. Ето един пример за такъв товарен влак около Санкт Петербург през 2014 г:
https://www.youtube.com/watch?v=C2a8PGPmo_AДепото „Москва Подмосковная“ може да се посети като музей. При нашето посещение там заварихме П36 0027 под пара, а в депото се ремонтираха няколко Э, Л, Лв, ТЭ с тендер „кенгуру“, тендерен 9П. Принципът на действие и основните процеси в парния локомотив са показани много образно с един разрязан Эр, като основните потоци на вода и пара са визуализирани с различни цветове бягащи светлини.
Снимки от депото „Москва Подмосковная“ може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/moskva-podmoskovnaya.922226От Москва до Санкт Петербург (650 км) се пътува с влак точно за 4 часа, без междинни спирки. Влаковете са на всеки 2 часа, като в някои пикови часове са през 10 мин, например 17.50, 18.00 и 18.10. Пътуват предимно мотриси „Сапсан“ (производство на „Сименс“), но има и композиции с вагони и локомотив. Времето за пътуване е почти еднакво. Ние пътувахме и с двата вида, като безспорно по-приятно беше с вагоните. Всеки вагон има „бордпроводник“, който се грижи за комфорта на пътуващите, предлага чай, кафе, сандвичи, кексове и др. Навсякъде е безупречно чисто, а влаковия персонал е изключително любезен.
Крайградските влакове около Москва и Санкт Петербург се обслужват от мотриси, много подобни на нашите 32 и 33. По-широкото междурелсие позволява схема на седалките 3+3 вместо 2+2 както е при нас. Маневрата по гарите е предимно с руски ТЭМ или чешки ЧМЭ.
Няколко снимки на действащ тягов състав може да видите тук:
http://pivanov68.snimka.bg/hobby/rusiya-deyistvashti.922229