Автор Тема: Преработка на Roco 10764 централа в бустер  (Прочетена 13200 пъти)

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: Преработка на Roco 10764 централа в бустер
« Отговор #15 -: 14 Ноември 2017, 10:55:05 »
Цитат на: totomoto link=topic=4909.msg109491#msg109491 date=1510562262
А защо се налага свързването на няколко станции?  :blush2:

Токовата причина е само едната при големи трасета с много подвижен състав.

Другата причина за разделяне на трасето на бустерни участъци е още по- проста. При големи макети и фремо трасета има правило- всяка гара със свой бустер. Правилото е породено от факта, че при маневрена дейност много често се правят грешки, които водят до късо съединение. Когато имаме късо , то обаче ще се отнася само до участъка, захранван от конкретния  бустер, а останалата част от трасето ще продължи да си работи.

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Преработка на Roco 10764 централа в бустер
« Отговор #16 -: 11 Декември 2017, 19:42:19 »
Обърнали ли сте внимание че транзисторите на бустърите не са монтирани на радиатори
как мислите защо са го направили така ?!?
Специално съм гледал транзисторите на 10751 на роко едните са за 60А другите за 30А максимален ток
това ако се сложи на радиатори спокойно може да дава 15А без да се замисли.
Токовата защита на гореспоменатата вече 10751 е направена с едно мощно съпротивление само и спокойно може да се
преправи лесно като се запои успоредно още едно подобно и защитат би станала за двоен ампераж.
Мисълта ми е защо транзисторите не са на радиатори вие кво мнение имате по въпроса ?
Това не се отнася само за 10751 има много подобни

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Преработка на Roco 10764 централа в бустер
« Отговор #17 -: 11 Декември 2017, 20:27:02 »
Именно за да няма радиатори и всичко да е леко и малогарабитно... При амперажи на 5-10% от максималните за даден транзистор той се охлажда сам... И бустерът тежи примерно 200 гр. вместо 2 кг...

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Преработка на Roco 10764 централа в бустер
« Отговор #18 -: 11 Декември 2017, 20:39:28 »
Едни алуминиеви радиаторчета ще тежат още 200г макс и дали бустера ще е 200 или 400 грама на дали ще има значение
това не е основателен аргумент . Още повече че ако беше така щеше да е много по евтино да се ползват други транзистори
има матрици с по два и с по 4 транзистора в тех за ток от порядъка на 3А предвидени за без радиатори .
Примерно фреишмана лок боса е така а дава 1 А транзисторите са му в смд корпус по два

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Преработка на Roco 10764 централа в бустер
« Отговор #19 -: 11 Декември 2017, 23:14:16 »
Едната причина е че няма никакъв смисъл да се прави един усилвател с повече от 3 - 4 ампера. Дори е вредно и отречено - и в тази тема съвсем леко назад имаше поне няколко аргумента за това, както и в една друга съвсем прясна тема - дай да не повтаряме всеки път едно и също.

Друга причина е, че тези усилватели се слагат във всички стартови, и въобще цифрови комплекти (като не броим новите със z21). На 100 продадени цифрови сета едва ли има повече от един случай, за който ще трябва допълнителен бустер. Защо да се влагат части за нещо, което в 99% няма да е нужно, а в оставащия 1% е по-добре да не се прави (вж. първата причина).

И най накрая, но не на последно място, да не забравяме че жп моделизмът е просто един бизнес, в който трябва с минимални разходи да изкараш макс. печалба, без да те изхвърлят от пазара. На който не му стигат тези 3 ампера, да си купи и един допълнителен бустер, че и два ако му трябват.

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Преработка на Roco 10764 централа в бустер
« Отговор #20 -: 12 Декември 2017, 01:23:10 »
единствена причина която съм срещал в тоя форум като аргумент срещу големите токове е

Off-Topic:
ПП. При усилвателите всичко което е над 6 А изходен ток става доста опасно, защото при авария и/или късо се заваряват колооси за релсите!!!!

Което лично аз смятам за абсолютни bullshit  ;D
Не мислите ли че е по умно да се разчита на токова защита вместо на вътрешно съпротивление на токоизточника.
По принцип е разбираемо когато продаваш играчки в супермаркета да се застраховаш че е възможно да се случва с тях какво ли не  от неразумни ползватели .

Аз по скоро питах не защо производителя не слага радиатори а защо това не е споменато в специализирани форуми
като лесен начин да си вдигнеш мощтноста на централата вместо да слагаш допълнителни бустери да правиш разделени участъци
То не става въпрос за много на централата и дават 2А въпреки че аз не съм сигурен че може да издяни 1 час на тоя ампераж
Като се сложат радиатори вече ще може да дяни на 4А нон стоп примерно .

ПП
Някой от вас случвало ли му се е да завари колоси за релсите ?!?
Аз лично съм пробвал и от практически опит мога да кажа че при ампераж от порядакът на между 6 и 8 Ампера това не се случва
не и с метални колоси върху метални релси .
Това съм го пробвал с един тендер на лима който има токоснемане и предава единия полюс на локомотива но някой неразумен немец му беше  обърнал двете колоси . Компютърното захранване не изключи а има защита на 12А  значи сам му подал някъде между 6 и 8 А от шим контролера единственото което стана е че се нагря пластинаета вътре в тендера която свързва двете колоси
и леко се отпечати в шасито замириса малко на пластмаса и това беше всичко  :lol:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Преработка на Roco 10764 централа в бустер
« Отговор #21 -: 12 Декември 2017, 08:06:42 »
Най отгоре на тази страница ти е посочена и друга причина.

Не е задължително да завариш колоосите или да стопиш талигата, за да повредиш едно влакче. Въпреки че такива снимки можеш да намериш достатъчно в нета.

В токоснемането на локомотивите се използват тънки пластинки, които имат много малко сечение, съответно се "повреждат" много лесно. Първата такава повреда напарих преди 30 години със старо пиковско BR41 и най обикновено стандартно, даже тогава използвах малкото F2. Връзката на локомотива с тендера е през една закачалка, токопроводящо свързана през две тънки пружинки. При едно стъпване на неправилно (от мен) захранена стрелка, едните колела на тендера останаха на +, от същата страна колелата на локомотива стъпиха на -. Моментално пружинката се "разтегна" / отвърна и престана да бъде пружинка. А и ти самият си описал случай в който нещо "леко замирисало". Дали ще дадеш 1000 лева за един локомотив, и после да сложиш мощно захранване с което той само леко да замирише? Цената на един бустер е достатъчно висока, но е пренебрежима спрямо цената на локомотивите, особено тези които търсиш дълго време и не се намират лесно.

А за радиаторите - тези транзистори работят в ключов режим. Не знам какви са точно транзисторите, можеш да им сметнеш загряването без радиатор, предполагам че затова им дават до около 3-4А - около 1 ват. А ако сложиш радиаторчета, трябва да има подходящи дупки на кутията, трябва и изрично да кажеш "да не се покрива", което трудно ще стане ако едно дете си играе с влакчето.

В крайна сметка не разбрах защо ти трябва усилвател с 6 или 8 ампера? Ако е за осветление и стрелки - за тях е още по правилно да са от отделен бустер.
Не забравай и че тези централи, които дават 6 или 8 ампера, винаги имат режим - програмно или с копче - да ги ограничиш до 4. Хората отдавна са го приели.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Преработка на Roco 10764 централа в бустер
« Отговор #22 -: 12 Декември 2017, 08:47:38 »
Транзисторите както казва и Митко, работят в ключов режим.
Или по обикновенно казано ...с импулси ( подобно на ШИМ).
Тоест на тях наистина не им трябва допълнително охлаждане,
още повече че са предвидени за определен ( максимален) топлинен режим. За това се слагат и чипове със запас до 30 (60) ампера ( пиков ток), за да могат да издържат краткосрочни свръхконсумации. И пак са без радиатори.
Когато на определен (в случая Роковски) бустер пуснеш повече от три локомотива, или имаш няколко осветени с крушки композиции, крайните чипове ( въпросните транзистори) са леко стоплени.
Тоест радиатори наистина не им трябват. И в тази тема, и в една подобна, въпросните чипове са изгоряли от продължително късо съединение.
Защитата работи бавно и така трябва. Ако е бърза, ще накъсва
движението по релсите всеки път когато има някакъв временен пик в консумацията, като например при преминаване на стрелки, проблемни или замърсени участъци и подобни. Също така и при електронно превключване на блокове за обръщателно ухо - тогава обикновенно
има мигновено краткосрочно късо, което и подава информация на блока да обърне поляритета. Не би работило правилно, ако защитата на бустера е бърза.

В някои бустерите ( включително и самоделните) защитата се оставя бавна и като допълнение има и термопредпазители от типа на vdr-ите.След изстиване то си, те възстановяват веригата. Работят по определен ток при определено напрежение. И са напълно достатъчни за дълговременна възстановяема защита.

За колосите и Митко го е казал - форумите са за това - да се споделя информация от опита,  която би била полезна на тези които не я знаят. Не само се топят пластини и отвръщат пружинки. При възможност за протичането на голям ток и спряла в този момент колоос, става или точкова заварка или голяма искра, която отнема част от материала на колоосите, често оставаща с нарушена геометрия. И наистина има доста места където се отбелязва, че бустерът над  4 ампера е излишен риск - за това се дели на участъци с няколко бустера и т.н.
Истината е някъде там....по средата за всички тези изисквания към захранването на релсите.
Ферщеен Зи?
  ;D

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Преработка на Roco 10764 централа в бустер
« Отговор #23 -: 12 Декември 2017, 10:11:01 »
Цитат на: svetljjjo link=topic=4909.msg109815#msg109815 date=1513034590
единствена причина която съм срещал в тоя форум като аргумент срещу големите токове е

Off-Topic:
...
Което лично аз смятам за абсолютни bullshit  ;D
Не мислите ли че е по умно да се разчита на токова защита вместо на вътрешно съпротивление на токоизточника.
По принцип е разбираемо когато продаваш играчки в супермаркета да се застраховаш че е възможно да се случва с тях какво ли не  от неразумни ползватели .
...
Наистина да пренебрегваш споделения от други опит е... bullshit
А колкото до продажбите в супермаркета има застраховане...
и то е че играчката ще бъде счупена, за да бъде купена нова!
Това от началото на този век е основна търговска практика...
КУПИ И ХВЪРЛИ!!!" е мечтата на всеки втори търговец.
А всеки първи търговец се опитва да те зариби дори с някаква абонаментна такса. Дори банките отпускат по- лесно бизнес кредити срещу " бъдещи приходи" които са доказани сигурни,
 каквито са всички абонаментни такси!!!

Не е хубаво да даваш определения като ( bullshit )
само защото ти не си го знаел или не ти се е случило,
защото така 99% от истинския реален живот става ... bullshit .
Дали е така обаче!?

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Преработка на Roco 10764 централа в бустер
« Отговор #24 -: 12 Декември 2017, 10:23:57 »
Off-Topic:
В крайна сметка не разбрах защо ти трябва усилвател с 6 или 8 ампера? Ако е за осветление и стрелки - за тях е още по правилно да са от отделен бустер.


На мен лично не ми трябват 8А най вероятно и на повечето хора няма да им трябват
Понеже се отваря тема за вдигане на мощтноста с допълнителни устройства и разделяне на участъци за това зачекнах въпроса

Иначе за локомотиви от по 1000 лв явно говорим за диаметрално противоположни разбирания за хобито малки влакчета
както беше наречен в тв репортаж за ония макет  ;D
Като се замисля дори и 100лв не бих дал най скъпия ми локомотив е 50лв чисто нов  на механо
Явно от тук идват и различията в гледните точки аз предпочитам да скапя лок щото мога да го оправя
и бустер да гръмне и него но нямам излишни средства за втори или трети че им искат по 30 евро




pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Преработка на Roco 10764 централа в бустер
« Отговор #25 -: 12 Декември 2017, 11:37:18 »
Човече, наистина са диаметрално противоположни вижданията,
което обезмисля всичко. Тук има хора с бутикови локомотиви за по 5-6 хиляди лева!!! Но май само ти предпочиташ тези на Механо.
Това изяснява въпросите тотално!
 ;D :hi:

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Преработка на Roco 10764 централа в бустер
« Отговор #26 -: 12 Декември 2017, 12:17:18 »
То като се замисля не само тук се разминаваме
Като чета по темите виждам неистов интерес у вас към реалните железници а пък аз нямам такъв  ;D
Друго което ми прави силно впечатление е че много държите на надписи номера
а за мен е важно вагона да прилича на вагон и да се движи прилично пък дали на цистерната  ще пише  лукойл шел бритиш петролиум или някъв друг петролиум за мен е все тая щом надписа изглежда прилично значи става.

Не е тук мястото ама все пак да попитам сигурно за вас това ще е тема табу
Кво мислите за модели които евентуално нямат  прототип в реалните железници
Локомотиви и вагони които са измислени от някой не са мащабно копие на истински такива
не знам как да ги нареча дизайнерски или футористични
Аз лично бих си купил такова моделче а вие ?!?

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: Преработка на Roco 10764 централа в бустер
« Отговор #27 -: 12 Декември 2017, 12:30:16 »
Целта на това хоби е да доставя удоволствие и забавление на практикуващите го. Ти решаваш дали и как ще се забавляваш с твоите собствени влакчета на твоите си релси. Във форума има примери за 2 и 200. И не е задължително нещо, което ти харесва на теб, да се харесва и от някой друг, както и обратното. Ако искаш да си направиш модел без реален прототип, няма кой да те спре. Големите фирми постоянно го правят, защо някой друг да не може?! Действай смело и се забавлявай и ако не се притесняваш от възможна критика, споделяй и пускай снимки на направеното ;)