Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models > Представете модел | Review a model

Roco Donnerbuchse 54201-54204

(1/3) > >>

mitko0888:
Не знам дали като ревю, дали да се похваля, ама от скоро си имам тези вагончета - гърмящите кутии.

Това са първите стандартизирани след края на първата световна война двуосни вагони. Вагоните (оригиналните) са железни, отделните елементи са свързани с нитове. На еднотипно шаси се павят вагони от 2-ра, 3-та и 4-та класа. Произведени са вдоста голяма бройка и са използвани в цяла Германия. Комфортът на возене е далече от наличните по това време четириосни вагони с талиги, откъдето си носят и името.

Като модел за такива като мен това е първия вагон, който съм срешнал в бебешкото изпълнение на Пико - прословутите наречени от някой тук вагони "мечта" със 7 прозореца. Имам си и от пиковските, дори и от тези с истинско стъкло, а не с пластмаса или само с дупки по прозорците. Въпреки че съм ги пребоядисал и подновил, нивото им на изпълнение си остава от детската серия и отдавна не ми харесваха.

Въпросните вагони се произвеждат май от всички масови производители. Вагоните на Роко са избрани за "модел на годината за 1976" - годината, в която Роко пуска и първия си локомотив. Още от тогава вагоните са в настоящите 4 варианта и се появяват през различни години в различни администрации и епохи. Най-много се срещат в DB III, стандартният е втора класа. Предлага се и вариант 1/2-ра класа. И двата са с открити площадки. Третият вагон е със закрити площадки, първа класа. Четвъртият е фургон.

Моите са DR IV-та епоха. Защото тамън се появиха тази година в "стартовата" продукция на Роко, защото за тях имам май най-подходящия локомотив - BR64, а и защото цената им е в рамките на 20 евро за брой, а през последните години тези вагони бяха около 40 евро каталожна цена. Въпреки намалената на половина цена, детайлността и изработката според мен никак не е пострадала, поне гледайки снимки.

Класическото вагонче е с номер 54201, тип Baai, първоначално Ci29. Както и всички останали си има хубав интериор, както и готовност за осветление - допълнителен кит за токоснемане и две крушки. Качеството на изработка според мен е доста високо, сравнявайки го с други вагони на пико, роко и флм. Има разни детайли от типичната за роко доста здрава и елестична тънка пластмаса. Има си пликче с допълнителни закачалки за фенери и някакви други чарколяци, които още не съм слагал.

От самото си начало (1976) вагончето е нарисувано с долепени буфери, т.е. с ККК, която май се е купунала отделно - с номер 4484. Осветлението също е допълнителен кит от самото начало. Единственото, което не ми хареса за сега, е че вагончетата тежат по около 90 грама всяко, вместо полагащите им се 65 грама за размера си. Ако ги населя с безкраки пътници ще стане още повече. Няма да ми е проблем, при положение че влакът ще е с три или четири вагона, но ако от някъде ми изпаднат по-стари модели с други номера, може и да стане доста тежък влак.

Стандартното вагонче е с номер 50 50 24-26 160-2 и изглежда така:



По принцип не си падам по надничане от долу. Но тук оборудването под коша се вижда доста, а и е напарвено с множество допълнителни детайли:



И още веднъж:



Комбинираният вагон в каталога е 54202, номер 50 50 24 26 140-4, тип Baaitr, първоначално BCi29. Всичко друго си е същото. Тъй като има разлика в двата по-широки прозореца, а и прозорците са по различен начин отворени, двата вагона стоят доста добре един до друг.



Третото вагонче е със закрити площадки, 54203, Bi29, в DR IV епоха също Baai, номер 50 50 24-26 419-2. Има дребна разлика в прикачните детайли.



Четвърти е фургона - 54204, с номер 50 50 93-26 045-1, Daai. Може и първи във влака, а си мисля че в четвърта епоха може и без него. Общата му визия в точно този вариант е малко по-различен от останалите вагони - липсва златистото - имитация на дървените рамки на  прозорците. Може и така да си е бил през 70-те години. В другите епохи изглеждат "по еднакво". И четирите врати се отварят. Според мен са доста хлабави и се мандахерцат при разглеждане в ръка, но при движение си стоят както са оставени. Аналогични врати на флм според мен са по-сполучливи от тези.



С локомотивчето се връзват много добре:



За всичките вагони още през 1976 е обявено триточково окачване на колелата. След това не се споменава нищо такова. Окачването сега не е триточково, но двете колооси са с достатъчно движение в няколк опосоки и при преминаване през неравности четирите колела си остават залепени за релсите, все едно си е тритчково окачването. И по стрелките ми потропват както трябва. Интересно ми е ако някой има от първите модели (номера 4201 до 4204) да сподели какви са им колелата и куплунзите. Поради  дългата база това е важно, аналогичните вагони (на пико) спокойно остават с едно колело във въздуха, от което най-често дерайлират. Тук такова нещо няма. За съжаление трябваше да дам и още няколко левчета за Ккуплунзи (на снимките са стандартните халкички), роко не ги дава без пари.

Като цяло съм си много щастлив от тази серия. При каталожна цена от 20 евро без няколко цента за брой, качеството на изпълнение, конструкцията и цялостния вид за мен не се различава и от екслузивните модели на роко и не мога да им намеря никакви кусури, освен изброените дребни забележки. Опаковката е добре известната тънка прозрачна кутия, в която вагоните стоят достатъчно безопасно. Стига да не се отвори капака. Със сигурност знам че същите вагони (DR IV) от предишни години са с други номера. Ако ми изпадне нещо май ще допълвам.

daddy_g:
Супер са вагончетата. А в БДЖ имали ли сме такива или с някакви малки разлики?

pach:
Честито и със здраве да си ги караш!!!
Наричаме ги "мечти" или " мечтовози" защото
возеха нашите детски мечти!!!
Няма моделист който и на по-късен етапи​ да не си ги
купи отново, или да не си подобри и старите!

Роковските май са най-детайлните и от долу.
Не ги слагай до модели на Флайшман, защото разликата
в размерите им е видима.
Мисля, че роковските са с по-точните габаритни размери.

А какво ще рече " триточково" окачване на колоосите?

Влакчето барабар с 64-ката наистина е много приятно!

mitko0888:
Триточково окачване на вагона е трябвало да напиша, не на колоосите.



Едната колоос си е нормална - кошът се опира в две точки - в двата края при вагоните или около колелата при задвижени оси. Другата колоос се клати напречно и кошът се подпира на практика в средата и. Така стават три точки, които "винаги лежат в една равнина", т.е. кошът не куца при неравности в пътя, а четирите колела са винаги допрени до релсите. Това се прави от Роко на цели локомотиви, или на всяка отделна талига - за да има стабилно токоснемане и сцепление. Това е от двуосен локомотив:



А това е в талига:



Освен това, дори и при локомотивите с талиги, кошът се подпира на едната талига в две странични опори, а на другата талига - в средата, като тя може да се накланя напречно, т.е. триточково. Така двете талиги могат да са в две различни равнини, и двете стъпват здраво на релсите. Това се прави не само от Роко, но и от някои други "по-добри" производители, вкл. и българските електровози на акме са така. Други любими марки обаче си го спестяват (а пък аз недолюбвам такива икономии).
На макета ми нямам особени проблеми, въпреки многото преходни вертикални криви и меката и гъвкава основа - поиграх си да нивелирам правилно всичко и за петнадесет-двадесет сантиметра не е проблем, защото преходите са по-дълги. В дясно имам крива (завой) в три стрелки, които се намират и в преходна вертикална крива - изкачването започва в стрелките (края на коловоза) и макс наклон се постига по дължина на стрелките, след тях продължава постоянно изкачване.
Преди си редях релсите на пода и винаги ме е дразнело тези дълги двуосни вагони да куцат и да излизат от релсите, защото трасето не е достатъчно равно. На късите двуосни колоосите са достатъчно близо една до друга и при неравност едното колело остава съвсем малко във въздуха. Но дори и натези със спирачна площадка имах ядове. За дългите Gl да не говорим - просто си стояха в кутиите само заради това. А и доста схеми гледам, в които 4% се постигат за 20 - 30 см. Ако е в крива това е сериозен проблем и аз никога не бих го направил.
Конкретно на тези вагончета тази пластмаса, която държи колосите, е свободна и се мърда вертикално с някакъв луфт, а и теглото на вагона е такова, че при нужда едното колело пропада както трябва и всичко е добре. Не съм ги разглобявал точно на това място, че вече много пластмасови ги правят, та не ми е много - може и единият чарколяк да е заоблен леко отгоре и кошът да опира наистина в една точка (третата), макар и не винаги в средата.

mitko0888:

--- Цитат на: daddy_g link=topic=4966.msg107467#msg107467 date=1492886211 ---Супер са вагончетата. А в БДЖ имали ли сме такива или с някакви малки разлики?

--- Край на цитат ---

Не съм много спец по бг вагоните, но на няколкото снимки които имам са подобни, но не точно същите. Между другото - двуосни вагони от същото време се правят и от Тилиг (заксен), и от пико, мерклин и др., като се предлагат доста разновидности на "стандартизираните" немски дву и триости вагони, а те реално са си били доста видове. Все някой от тях трябва да отговаря на българските. За фургона скоро ставаше приказка. Спецовете по бг могат да се произнесат по въпроса.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия