Автор Тема: Декодери DELTA на Мерклин  (Прочетена 5089 пъти)

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Декодери DELTA на Мерклин
« -: 24 Май 2017, 14:57:34 »
        DELTA декодерите на Мерклин са цифрови декодери от първо поколение. Появата им е преди повече от 20 г. Естествено техните възможности, програмиране и управление са доста по-зле от съвременните към днешна дата. Поради това ще направя кратко описание, тъй като декодерите могат да пристигнат с някой по-стар модел локомотив, а самите локомотиви на Мерклин имат доста дълъг живот при правилна поддръжка и употреба.
   Декодерите от това поколение са два основни модела. Различават се основно по броя микроключета, с които се задава режимът и адресът. От тях следват и различните възможности на декодерите.
   Първи модел /по-ранна версия/ - с 4 микроключета.



   Декодерът се води като DELTA-Modul 6603. Представлява малка платка със 7 извода, които се запояват директно в локомотива /няма куплунг/. В края й, където са запоени изводите, има 4 микроключета, определящи режима и адреса. Когато всички ключета са в положение „нула“, режимът на декодерът е аналогов – за работа с класически трансформатор. Щом поне едно ключе е поставено в положение „едно“, се преминава към цифров режим, а различните комбинации от тях задават адреса на декодера /локомотива/.



   Вляво на снимката са дадени основните адреси, които са възприети в Мерклин за различните типове локомотиви. Базовите адреси са 78, 72, 60, 24 и един служебен 80. Разбира се, че не сте 100% задължени да поставите парен локомотив на адрес 78, но сте задължени първо да отворите локомотива /ако е със заводски монтиран декодер/ и първо на него да зададете адрес. Чак след това може да го въведете в централа. Неудобството е, че настройката е механична, не става по софтуърен път, ама това е положението – стара разработка според тогавашните възможности.
   Петте дадени по-горе адреса не са единствените възможни, но поради малкият брой ключета изборът стига до още 10 адреса /общо стават 15/. Адресите са показани на горната снимка вдясно. Така че все пак има достатъчен избор на адреси, за да няма дублиране.
   Въпросният декодер е много елементарен, направо бих го нарекъл „първобитен“. С такъв декодер пристигна мерклинският ми локомотив Re 460 Alpaufzug, произведен в средата на 90-те години. При направените проби се установи, че декодерът просто успява да осигури движение и управление на локомотива в цифров режим. На ниски скорости моторът /класически АС мотор/ силно бръмчи и накъсва, докато не се подаде достатъчно високо напрежение. Светлините на локомотива не могат да се включват/изключват по желание – започват да светят при движение на локомотива в съответната посока и угасват при спирането му. Поне светят различно отпред и отзад и съответно се разменят при обръщане на посоката. Няма възможност да се регулира максимална/минимална скорост и ускорение/спиране. Единствената му възможна настройка е промяна на адреса. Определено декодерът ще бъде подменен, тъй като не отговаря на сегашните стандарти и разбирания.
   Относно стандартите – декодерът поддържа ранна версия на протокола ММ, което позволява управлението му /в гореупоменатите рамки/ и със стара цифрова централа 6021, така и с по-новите цифрови централи – MS1, MS2, CS1, CS2. Но поведението му не е добро.

   Втори модел /по-късна версия/ - с 8 микроключета.



   Декодерът се води като DELTA-Modul 6090. Отново е платка със 7 извода, които се запояват директно в локомотива /няма куплунг/. Тази платка е с по-големи размери. От едната й дълга страна са поставени 8 ключета, а до тях два тримера. И тук когато всички ключета са в положение „нула“, режимът на декодерът е аналогов – за работа с трансформатор. Щом поне едно ключе е поставено в положение „едно“, се преминава към цифров режим. Подобрението са двата тримера. Този, който е по-близо до ключетата, позволява регулиране на ускорение/спиране – еднакво за двете посоки, а второто – задава максималната скорост на локомотива. Регулиране на минимална скорост няма, тъй като твърде ниските напрежения са недобри за АС моторите.
Подобрение в декодера има и по отношение на управление на мотор. С този модел моторът не бръмчи и не накъсва толкова много, както с 6603. Светлините обаче също не могат да се включват/изключват отделно през централата. Те се обръщат автоматично спрямо посоката на движение и светят само при движение.
На долната таблица са дадени адресите, които могат да се зададат с ключетата. Както се вижда вече може да се зададе всеки адрес от 1 до 80. И тук обаче локомотивът трябва да се отвори и първо на него да се зададе желания адрес, а после адресът да се зададе в централата.



         Декодерите са в съответствие с тогавашното развитие на електрониката, а оттам и самите централи от онова време. Централата модул 6021също има ограничена поддръжка спрямо новите, което основно се свежда до неподдържане на протокол mfx /и по-новите му версии/, както и до ограничен брой команди /не могат да се ползват всички възможности за светлини и звук/. Поради това въпросната централа вече е напълно неактуална и не я препоръчвам на никого, макар че още я дават като управляваща и за новите модели декодери, а и може да се включи в обща мерклинска система.
« Последна редакция: 25 Май 2017, 11:34:31 от Mixy »