Автор Тема: Keep Alive на Piko E69  (Прочетена 8864 пъти)

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 386
  • Рейтинг: 328
Keep Alive на Piko E69
« -: 22 Юни 2017, 23:48:54 »
Здравейте! От доста време се мъча с един проблем на въпросната  машинка :.
Релсовият път е A-gleis на Piko. Никъде няма проблем с накъсване на движението, след поставяне на четири токоснемащи пластини оригинално са 2 , освен в тройната и английската стрелка. Там точно двете колела /леви или десни/ остават на пластмасата и при бавно преминаване машинката спира .Преди няколко месеца реших, че keep alive ще ми реши проблема /от пет месеца, времето ми е заето от пет месечен хобист  :)/, но нещо не ми допадат нещата, отново има прекъсване, а понякога и спиране и то без диодите и без вагони. Не знам маховик дали няма по добре да реши нещата, но на този лок не виждам как ще се монтира. Декодера е Laisdcc  копие на TCS .Локомотива харчи 50mA при 12v , много малка консумация, но пак насича хода на тези зони.
Ако някой се е сблъсквал с подобен проблем, моля да сподели опит.
« Последна редакция: 22 Юни 2017, 23:54:09 от dred77 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Keep Alive на Piko E69
« Отговор #1 -: 23 Юни 2017, 07:34:28 »
Оригинално старото Е69 на пико си е с токоснемане на четирите колела, като едната ос е "плаваща" - може да се мърда нагоре и надолу за да е в контакт с релсата. Разбира се на всякакви такива пластмасови кръстовини локомотивчето спира, ако се движи бавно. Ако е по-бързо - трябва да се замисли малко и да прескочи. При повече от мащабната скорост не трябва да го усеща въобще.

А за това което питаш - не знам колко твърди пластини си добавил на едната ос - може само да пречат, а не да вършат работа. От тънка струна за китара (за 2 лв) можеш да си изработиш липсващите пружинки. Колелата трябва хубаво да ги лъснеш със спирт. Не се вижда какви кондензатори си сложил - прилича ми на 2 х 330 uF, вижда ми се малко. И дали си ги свързал правилно, вкл. и  диода. И накарая - като го слижиш на релсите - колко време го чакаш да се зареди? Може да си провериш и какви настройки да направиш на декодера, напр. да махнеш DC движинието, да го оставиш само на DCC.

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re: Keep Alive на Piko E69
« Отговор #2 -: 23 Юни 2017, 09:04:02 »
Мислиш в грешна посока. Хубаво си сетил, че ти трябва, нещо което да акумулира енергията. Ама то не в областта на електротехниката. За да има, какво да спомага за добрият ход, трябва да запазиш кинетичната енергия, която да е малко по-голяма от сумарното вътрешното съпротивление на четките и предавките.  Сложи си един маховик и ще си решиш тоя проблем. Иначе тая функция на декодера, която ползваш е  за димогенератори , допълнителни осветления и устройства и просто ти предлага постоянно захранване.

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 386
  • Рейтинг: 328
Re: Keep Alive на Piko E69
« Отговор #3 -: 23 Юни 2017, 10:03:30 »
Благодаря Митко за бързият отговор! Пробвал съм със пружини от струни /08 и 09 /, но доста бързо се зацапват и окисляват, площта на допир е малка и насича често и в обикновените стрелки. Понеже нямаше голям ефект се принудих да отрежа тези пластини , поне според мен по добре се държи с тях. Нарочно са така дълги и за да имат по-меко движение ,пък и тока остана същия предполагам ,че не натоварват движението. На снимките кондензаторите са 3300Uf /тези са само за проби ,че са доста масивни/ , диода е шотки  /за по малък пад/3A,  със 2200Uf положението е същото. Пробвал съм и с 12v батерии /за дистанционно за кола/ с тях е доста по добре ,но при спрян макет декодера ги източва до 3v и им трябва доста време да се заредят пак. Спряно е dc-то , иначе подскача и естествено, декодера е с вързано в паралел dc от кондензаторите постоянно. Преди проба меря волтажа на кондензаторите и е 25v , но при бавен ход лока спира. Не съм пробвал с друг декодер /от проби и грешки на този няколко пъти сменям mosfet  драйверите на мотора /, мисля скоро да пробвам с някой Uhlenbrock въпреки ,че специално в keepalive не вярвам да има разлика. Чудя се и за товаhttps://www.alibaba.com/product-detail/Coin-Type-Super-Capacitors-Gold-Capacitors_60667559303.html?s=p, въпреки ,че последователно вързани пет, ако 1 се предаде другите няма да издържат на пада на напрежение  Гледам клипове от рода на :https://www.youtube.com/watch?v=_GESbdDID6g .При мен при вдигането лока спира /няма и 2секунди /, които са ми нужни за плавното преминаване през стрелката.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Keep Alive на Piko E69
« Отговор #4 -: 23 Юни 2017, 11:34:04 »
Това хубаво, но на двуосно локче възможностите за токоснемането и движение без "насичане" и спиране,
са силно ограничени. Виждал съм два вида решения
на този проблем, но в други двуосни модели.

Единият е чрез подмяна оста на ротора с малко по-дълга.
Ако успееш да избиеш нежно старата, разбира се. На
новопоставената ос ( стига да имаш пространство в е69)
надяваш предварително балансиран маховик с малка дебелина
и максимално вэзможен диаметър. Нещо като 2 мм диск от месинг.

Другият начин е чрез добавяне на два максимално финно изработени плаза, закрепени от долу между колосите на пружинки и позиционирани над релсите. Така увеличаваш
токоснемането като обща дължина на практика и
пластмасовите сърца по разклоненията вече не са проблем.

На Е69 затваряща "капак" от долу, практически много
би те улеснил да скриеш (почти) тези плъзгащи токоснемането пластини!

 :hi:

ПП. Разбира се, обаче при първия начин, проблема е възможно
да си остане, при бавно преминаване, защото кинетичната енергия от такъв маховик не е кой знае колко голяма! Тя стига само за по-плавен ход по-скоро, отколкото за "отложено"спиране.

ПП. Кондензатори (т.н. "gold up") от "али-то" с тези максимални напрежения
можеш да си вземеш и от нашите  в "МТ-1" (работят онлайн също)....но не съм сигурен че 5.5 волта ще вършат работа за максималното напрежение.
« Последна редакция: 23 Юни 2017, 11:46:52 от pach »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Keep Alive на Piko E69
« Отговор #5 -: 23 Юни 2017, 14:07:56 »
Като гледам това на клипчето, и това което ти пишеш, мога да предположа: 1. диодът е обърнат. 2. декодерът не е този, който ще свърши тази работа, или нещо по него не е наред. Все пак залагам на първото!

За златните кондензатори не те съветвам, освен ако нямаш излишъци от злато. Всички, които се продават масово, не стават за влакчета - имат голямо вътрешно съпротивление и могат да захранват светодиоди, памет, часовници и всичко друго, но не и мотори. Тези с "нулево" вътр. съпротивление по нищо не можеш да ги познаеш, освен ако не прочетеш че са точно такива  и ако вярваш на написаното.
« Последна редакция: 23 Юни 2017, 14:13:55 от mitko0888 »

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 386
  • Рейтинг: 328
Re: Keep Alive на Piko E69
« Отговор #6 -: 24 Юни 2017, 00:15:56 »
Днес се помъчих отново над тая "черупка", махах пластини, слагах нови пружинки, но отново не е задоволително плавен хода даже през обикновените стрелки имам чувството, че насича. Откачих диода да го премеря, както ме посъветва Митко /тая гимнастика и преди съм я правил, бях решил, че е обърнат преди 2-3 седмици/ но за жалост всичко там е наред. Тези supercapacitor наистина няма да станат, esu и zimo ги ползват само за допълнителна поддръжка на процесора на декодера. Тези дни мисля да поръчам някакъв друг декодер и да си правя експерименти и с него, иначе с този локомотивчето върви много гладко с таблици cv67-94 до 94км/ч./ако няма стрелки де :)/. Странно като гледам в youtube колко тежки и лакоми за ток машини подкарват с 4700uf /поне така пишат/, пък тая въшка с ток като за ТТ не може 2 секунди да задържи с 6600uf /3300x2/.Тези 6600uf, които и аз не знам още как ще намуша в тая малка коруба/мястото е супер кът/, при премерени 20v след греца на декодера дават 1,32J енергия:http://www.calctool.org/CALC/eng/electronics/capacitor_energy, които пък за 2секунди са 0,66W за секунда:http://www.rapidtables.com/calc/electric/Joule_to_Watt_Calculator.htm. Тези 0.66W като ги разделя на 20v ми се падат едни 33mA, нещо малко ми се виждат или аз бъркам нещо в сметките :).

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Keep Alive на Piko E69
« Отговор #7 -: 24 Юни 2017, 07:37:10 »
Сметките са ти верни (без да съм ги проверявал), но идеята е че тези 20 волта спокойно могат да спаднат до под 10 в рамките на тези 2 секунди, така че ще имаш достатъчните 50 мА. Това трябва да го може декодера - да поддържа скоростта при спадащото напрежение от кондензатора, както и при липса на дцц. 6600 uF трябва да се ти предостатъчни за Е69 за да минава през стрелките.

Ако си сигурен в диода - анод на кондензатора, катод на синята жица (+), и ако е вързан където трябва - на захранващия мост, за да не ти тръгнат нещата остава да е виновен самия декодер - да не му харесва изчезването на dcc сигнала и да не се справя със спадащото напр. от кондензатора. Пробвай с друг декодер - нещо с което много хора са се похвалили че стават нещата. Ако и тогава не става - остава да смениш локомотива.

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 386
  • Рейтинг: 328
Re: Keep Alive на Piko E69
« Отговор #8 -: 24 Юни 2017, 08:46:43 »
Ще изчакам декодера и ще пробвам, дано той да е лакомника :). Ако пак се държи така, ще помъча второто предложение на Pach /ако имате линкове към снимки на тези токоснемателни плъзгачи, ще съм благодарен някой да постне/, и тогава ако пак се дърпа като магаре, ще мисля за маховици /все имам чувството, че там ще ми е доста трудно и ще помеля нещо :)/, както предложиха Jopeto и Pach.
 Локомотива е късичък и успява да изкара от глухите коловози по три вагона, затова исках да го подкарам като маневра.  Сега чакам един br106, който се надявам да върши тая работа. Засега ще продължавам с пробите /когато имам време, че съм хл.техник и в тези жеги нямам много свободно време, пък и бебока си иска своето/. Ако има напредък ще пиша. Благодаря на всички, които дадоха съвети и мнения, и отделиха време да ги споделят :good:.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Keep Alive на Piko E69
« Отговор #9 -: 28 Юни 2017, 11:27:47 »
Докато чакаш декодера, малко, от класа и със звук:
https://youtu.be/8Ml8CNczGHQ
А и макета от клипа никак не е лош!
 :hi:

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 386
  • Рейтинг: 328
Re: Keep Alive на Piko E69
« Отговор #10 -: 03 Юли 2017, 00:00:45 »
Благодаря Pach за хубавия клип, гледам, че локомотива не насича никъде. Не знам дали не е със токоснемане от пантографа , като гледам pdf-а :http://www.fleischmann.de/doc/et/2/de/430071_203200.pdf , има на платката кондензатор 2200uf, той дали е за звука или го държи жив :) ? Трасето наистина  е страхотно. Направих още някой тестове с това 25-30 годишно PIKO , сложих кондензатор / за проба 2200uf с диод и резистор / на процесора на декодера  /някакъв PIC-лю , аз някак си по си падам по Atmel/ Vdd и Vss и като , че ли са по добре нещата някак си лока само леко забавя ход , но пак поне на мен, не ми допада твърде. Те така  :) , ще чакам Uhlenbrock76320 и продължавам пробите :)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Keep Alive на Piko E69
« Отговор #11 -: 03 Юли 2017, 09:11:37 »
Има вероятност да е с токоснемането иот КМ разбира се.
Щом като добавяш 2200 мКф към декодера и малко успокоява
движениуто, най-вероятно просто двигателя е остарял. Нищо чудно и да са се поразмагнитили постоянните магнити в него.
Каквото и да е, вероятността да е твърде енергоемък за декодера е голяма.
Дано новия декодер ти свърши работа, защото това си е култов лок от детството на почти всички тук.  :lol: ;D

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 386
  • Рейтинг: 328
Re: Keep Alive на Piko E69
« Отговор #12 -: 15 Юли 2017, 22:18:21 »
Здравейте! Най после светлина в тунела, след няколко месеца" чесане по врата", открих " топлата вода "  :yahoo:. Локомотива вече минава доволно /едва забележимо намаля хода/, даже с много ниска скорост и само с един 3300uf кондензатор. Оказа се, че по колектора на мотора и четките има натрупани мръсотии, след почистването им всичко се оправи. Нямаше да го отворя, ако един новопристигнал br106 на Piko, не вървеше коректно и шумно, реших да отворя и почистя мотора му, в който намерих чернилки и мръсотия по колектора. След гимнастиките локомотива заработи много добре, и реших да отворя и E69-то  :dance1:. Сега остава да събера кондензатора в тая черупка. Най вероятно ще загуби леко сцепление, понеже трябва да отрежа от тежестите му.
Благодарности на всички, които си поблъскаха главите и клавиатурите :), по моят проблем!

ПП.Следва отваряне и чистене на мотора на Roco E144, че и той понякога ме дразни /доста рядко/, с потеглянето си :)
 

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 386
  • Рейтинг: 328
Re: Keep Alive на Piko E69
« Отговор #13 -: 20 Януари 2018, 20:35:11 »
  Здравейте! Няколко месеца  след  пробите реших да събера тая "черупка". Много търсих кондензатори с голям потенциал, 25v, но по-големи от 1000uf /10x20mm/, не намерих. Даже ако е широк 12mm не става, трябваше нещо с макс. диаметър 10mm. Ето и крайният резултат/пантографа май трябваше да е една идея по тъмен, засега и така става :)/ :



  Те така минава през проблемните /тройната и английската/ стрелки. Със загасени фарове е доста по плавно преминаването.
https://www.youtube.com/watch?v=PrdIDIwEiiM&feature=youtu.be
  Накрая на клипа се вижда как NanoX_S88 чете CV-та с Multimaus и захранване от Trix.