Автор Тема: Arduino за стрелки  (Прочетена 57191 пъти)

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Arduino за стрелки
« Отговор #75 -: 22 Февруари 2018, 10:07:48 »
Само да споделя какво ще правя.
Тази събота би трябвало да сглобя последните модули. Следва корка и полагане на релси и идва момента с Ардуиното.
В момента не съм поръчвал почти нищо. Имам една платка Ардуино Нано + 5 серво моторчета.
Имам една руска книжка за Ардуино и май там четох, че на Нано може да се включат само до 5 моторчета. Идеята ми е платката да се намира на самия модул.  Обаче при гърловините идват повече стрелки и ще трябват повече от 1 платка. За това почвам да се замислям дали за гърловините да не взема Ардуино Мега.
За сега си мисля индикацията на таблото да се взима от ключетата, които ще захранват сърцето на стрелката, така че няма да ми трябват допълнителни пинове за обратната връзка. Но ако намешам и светофори вече незнам на колко платки отивам.
Ето и схемата на гарата:
https://www.dropbox.com/s/0pm1aiigwr8q6dn/%D0%95%D0%BB%D0%B8%D1%81%D0%B5%D0%B9%D0%BD%D0%B0%20%D0%9D0%20%2B%20%D0%9D0%D0%B5-Model%20A3.pdf?dl=0

като на левия модул при магазията стана една промяна в движение и отпадна една стрелка:
https://www.dropbox.com/s/4h8uxoag8zvjirp/%D0%95%D0%BB%D0%B8%D1%81%D0%B5%D0%B9%D0%BD%D0%B0%20%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%9C%D0%AF%D0%9D%D0%90%20%D0%BC%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%B7%D0%B8%D1%8F-05%2C02%2C18.pdf?dl=0

Червеното е НОе, синьото НО

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Arduino за стрелки
« Отговор #76 -: 22 Февруари 2018, 16:43:51 »
Гарата е доста сериозна. Чувал съм, че с ардуиното лесно и бързо могат да се направят малки проектчета. Ама тук изглежда дебела работа.

Как ще ги щракате стрелките - с копчета на всеки модул?  По едно Нано на всеки модул трябва да свърши работа. Това, което имаш, го запиши с програма за 12 машинки, закачи петте, които имаш, и виж дали и как работят.

Ако искаш да се обвързват светофори с положение на стрелки, наредени маршрути и заети участъци, трябва да имаш връзка между модулите и т.н. По скоро използвай друго Нано само за сигнализацията. Аз бих сложил и още едно, отделно, само за управление - от копчетата на гарата до модулите. Така машинките ще се щракат от всеки модул самостоятелно и независимо. Ако добавиш и управлението - ще може да редиш маршрути, а като добавиш и сигнализацията - ще имаш и нормално светещи лампи. Но влаковете ще могат да се движат и без тези последните две. Програмите за тях няма да се бъркат с програмите за серво машинките и може да си ги доправяш когато и както ти хрумне.

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Arduino за стрелки
« Отговор #77 -: 22 Февруари 2018, 16:52:35 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=4987.msg110782#msg110782 date=1519310631
Гарата е доста сериозна. Чувал съм, че с ардуиното лесно и бързо могат да се направят малки проектчета. Ама тук изглежда дебела работа.

Как ще ги щракате стрелките - с копчета на всеки модул?  По едно Нано на всеки модул трябва да свърши работа. Това, което имаш, го запиши с програма за 12 машинки, закачи петте, които имаш, и виж дали и как работят.

Ако искаш да се обвързват светофори с положение на стрелки, наредени маршрути и заети участъци, трябва да имаш връзка между модулите и т.н. По скоро използвай друго Нано само за сигнализацията. Аз бих сложил и още едно, отделно, само за управление - от копчетата на гарата до модулите. Така машинките ще се щракат от всеки модул самостоятелно и независимо. Ако добавиш и управлението - ще може да редиш маршрути, а като добавиш и сигнализацията - ще имаш и нормално светещи лампи. Но влаковете ще могат да се движат и без тези последните две. Програмите за тях няма да се бъркат с програмите за серво машинките и може да си ги доправяш когато и както ти хрумне.

Моята идея е:
- на всеки модул със стрелки да сложа Нано, а за двете гърловини се чудех дали да не е Мега.
- като натисна копчето за примерно 3-ти коловоз - контролера да обърне съответните две стрелки
- когато включа светофори, евентуално да проверява съответната стрелка дали е обърната правилно и тогава да светне зелено
- на таблото да показва на къде са обърнати стрелките от ключетата отдолу който ще захранват сърцата на стрелката
- таблото на маневрения район - 4 и 5 коловоз на НО, както и целият парк на малките модули в НОе да е дублирано, така че да мога да дам на машиниста да си прави сам маневри, без да закача гаровия персонал - това го видях в Чехия миналата година.

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Arduino за стрелки
« Отговор #78 -: 24 Февруари 2018, 03:48:26 »
Това колко серво машинки  може да се включат към едно ардуино зависи от използваната библиотека
Има библиотека наречена софтоерно серво  която прави всеки пин на ардуиното способен да командва серво
И съответно мини нано уно те имат приблизитерно еднакъв брой пинове щото ползват един и същ чип 328р
ако искаш много повече съответно мега щото тя е с друг чип с 44 пина докато предходните са с 32 пинови чипове
Обаче има една уловка част от пиновете ще ти трябват за бутони не знам как мислиш да ги включваш тея стрелки
Ако е с дсс един пин ти трябва за дсс сигнала всички други са ти свободни за серво
ама ако ще ползваш бутони примерно 6 пина управляват 9 бутона вързани в матрица 3х3 или 8 пина за 16 бутона вързани в матрица 4х4
В нета има много готови проекти тествани въведени в експлоатация с ардуино както за дсс така и аналогови

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Arduino за стрелки
« Отговор #79 -: 24 Февруари 2018, 07:47:02 »
Цитат на: svetljjjo link=topic=4987.msg110819#msg110819 date=1519436906
Това колко серво машинки  може да се включат към едно ардуино зависи от използваната библиотека

Май тук трябва да поясня: Всичко, което съм писал в тази тема, се отнася за библиотеките от "официалния" сайт: https://www.arduino.cc/en/Reference/Libraries. Разбира се че има и други библиотеки, дори и със същите имена, има и такива само за две серво машинки.

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Arduino за стрелки
« Отговор #80 -: 25 Февруари 2018, 21:31:37 »
Цитат на: svetljjjo link=topic=4987.msg110819#msg110819 date=1519436906
Това колко серво машинки  може да се включат към едно ардуино зависи от използваната библиотека
Има библиотека наречена софтоерно серво  която прави всеки пин на ардуиното способен да командва серво
И съответно мини нано уно те имат приблизитерно еднакъв брой пинове щото ползват един и същ чип 328р
ако искаш много повече съответно мега щото тя е с друг чип с 44 пина докато предходните са с 32 пинови чипове
Обаче има една уловка част от пиновете ще ти трябват за бутони не знам как мислиш да ги включваш тея стрелки
Ако е с дсс един пин ти трябва за дсс сигнала всички други са ти свободни за серво
ама ако ще ползваш бутони примерно 6 пина управляват 9 бутона вързани в матрица 3х3 или 8 пина за 16 бутона вързани в матрица 4х4
В нета има много готови проекти тествани въведени в експлоатация с ардуино както за дсс така и аналогови

Да, да с бутон ще бъдат. Питането ми беше, защото имам желание гърловината да бъде на една платка, че един ден като включа и светофори да мога да правя проверка дали е обърната правилно стрелката при опит да се включи зелено.
В този ред на мисли - Ардуиното може ли да се включват две платки каскадно? На едната да бъде изход и с кабел да влиза в другата декларирано като вход?

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Arduino за стрелки
« Отговор #81 -: 25 Февруари 2018, 22:46:40 »
да може да се вържат много платки ардуино една към друга но не е никак лесно
има портоколи няколко  по който правят комуникация обаче аз не съм виждал такива разработени неща
може и да има просто аз да не съм попадал понеже аз нямам серво мойте стрелки са с бобини и не съм търсил по принцип.
А да си напишеш сам софтуера си е една доволно трудна и времеемка задача.
Иначе по ДСС ардоино мини може да управлява макс 17 машинки това го имам то го има и като пример
в библиотеката NmraDcc
Иначе ардуино нано мини и уно имат по 18 пина с които можеш да правиш квото искаш
но два от тях рядко се ползват извън основната им функция точно за SPI комуникация D0 и D1  са  RX и TX

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Arduino за стрелки
« Отговор #82 -: 26 Февруари 2018, 09:10:55 »
Тогава наистина се замислям за гърловините да ползвам Ардуино Мега, че да ми останат свободни пинове за сигнализация, а за гаражните коловози стрелките ще ги управлявам с Ардуино Нано.
Лявата гърволина е със 8 стрелки - това са 16 пина от платката. Дясната 7 стрелки - 14 пина
Надявам се когато почна светофорите да ми стигнат пиновете.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Arduino за стрелки
« Отговор #83 -: 26 Февруари 2018, 09:20:56 »
Цитат на: pavel75 link=topic=4987.msg110841#msg110841 date=1519629055
Тогава наистина се замислям ...

Ама ти се замисляш, като че ли ще купуваш бира и ракия - дали ще стигне, дали няма да стигне ... никой не знае.

Нарисувай си цялата схема - с всички бутончета, моторчета, вход / изход към сигнализацията, и виж колко и какви пинове ще ти трябват. Сигналите си ги остави на отделно ардуино.

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Arduino за стрелки
« Отговор #84 -: 26 Февруари 2018, 09:41:08 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=4987.msg110842#msg110842 date=1519629656
Ама ти се замисляш, като че ли ще купуваш бира и ракия - дали ще стигне, дали няма да стигне ... никой не знае.

Нарисувай си цялата схема - с всички бутончета, моторчета, вход / изход към сигнализацията, и виж колко и какви пинове ще ти трябват. Сигналите си ги остави на отделно ардуино.

Ако са на отделно тогава ще мога ли да правя проверка на къде са обърнати стрелките преди са светне зелено?
Иначе и мен ме блазни мисълта да са на отделни платки, в случай че изгори някоя платка да не спре всичко.
« Последна редакция: 26 Февруари 2018, 09:45:05 от pavel75 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Arduino за стрелки
« Отговор #85 -: 26 Февруари 2018, 13:38:16 »
Аз разбрах че накъде е обърната стрелката ще разбираш от ключета, с които ще захранваш и сърцата, и лампите на пулта?

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Arduino за стрелки
« Отговор #86 -: 26 Февруари 2018, 14:53:05 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=4987.msg110847#msg110847 date=1519645096
Аз разбрах че накъде е обърната стрелката ще разбираш от ключета, с които ще захранваш и сърцата, и лампите на пулта?

То май аз съм в грешка как се казват. За това става въпрос:



Но последно ще го правя така - за всяка стрелка ще ми трябват по 3 пина от платката - за бутон, за сервото и за индикация.
Светофорите когато ги правя ще бъдат както предложи - на отделни платки и няма да има връзка със стрелките.
За да е максимално просто - в случай на авария бързо да може да се отстрани.

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Arduino за стрелки
« Отговор #87 -: 26 Февруари 2018, 15:48:42 »
При толкова много стрелки сигнализация и сравнително сложен макет не си ли се замислял за ДСС
това аналогово ли ще го караш
при това сложно коловозно развитие аналогово колко влака ще караш
Ардуиното по принцип е вкарано в дсс проекти като по евтина алтернатива на стандартните модули за стрелки и сигнализация

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Arduino за стрелки
« Отговор #88 -: 26 Февруари 2018, 16:13:16 »
Цитат на: svetljjjo link=topic=4987.msg110849#msg110849 date=1519652922
При толкова много стрелки сигнализация и сравнително сложен макет не си ли се замислял за ДСС
това аналогово ли ще го караш
при това сложно коловозно развитие аналогово колко влака ще караш
Ардуиното по принцип е вкарано в дсс проекти като по евтина алтернатива на стандартните модули за стрелки и сигнализация

Не, това е гара за Фремо срещи. Управлението на гарата трябва да е отделно от това за локомотивите.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Arduino за стрелки
« Отговор #89 -: 26 Февруари 2018, 20:12:57 »
Смятай че стрелките, управлявани с мотори, или серво, нямат две положения, а имат поне три: "ляво", "дясно" и "някъде по средата".

На ардуиното ти предлагам да използваш по три пина на стрелка: един за сервото, един за "на ляво", един за "на дясно". Да подаваш 0 за задействане в съответната посока. Не знам как си го мислил само с един бутон да управляваш една стрелка? Може да стане, но тогава трябва да изчистиш смущенията от контакта (с това bounce2). Освен това какво ще прави този един бутон - ще превключва от текущото положение в другото? Или винаги от + в -? Поне за мен е по-сложно, а и за програмата е по-сложно.
Или този пин ако е на 0 - ляво, ако е на плюс - дясно? Ами ако прекъсне жицата? Т.е. ако контактът на ключа не е идеален? Пак bounce2. А като имаш две ключета - като няма нищо на тях - стрелката не мърда. Като има 0 на едното - пускаш я да върви в едната посока, независимо колко прекъсва или не тази 0. Като пуснеш 0 на другото - врътваш сервото в другата посока. Ако пуснеш 0 и на двете - може и нищо да не правиш, или която нула прочетеш първа - все тая, няма да е страшно за стрелката.

Тези две ключета, които са на рамото, са много хубави и аз взех от тях да слагам. За тях ти предлагам и на двете ключета средният край да е на 0. Когато ключето натисне лоста в крайно положение, на неговия нормално отворен контакт да сложиш индикацията към плюса. Може да е лампа, светодиод и т.н. Този сигнал ще вземеш и за светофорите (ако ти трябва). Пак от тази 0, която ще дойде само в крайно положение на стрелката, може да задействаш едно реленце, което да ти захранва сърцето от съответната релса (ако трябва да го правиш), а пък другото реленце от другия ключ - от другата релса. Така в междинно положение на стрелката сърцето ще е изолирано, което е голямо предимство. Двете реленца не са голям разход - по около левче всяко. Нормално затворените контакти няма да ти трябват. Ако не е ясно какво искам да кажа, ще го драсна на една схемичка. Индикация от самото ардуино няма да има нищо общо с реалното положение на стрелката. А и на един пин индикацията ще ти е 0 или 1, а не с три положения. А индикация от тези ключета ще е действителното положение на стрелката, освет ако не се е извадила телчицата от сервото до езика.