Колеги,
представям своя опит в усъвършенстване на вагонния си парк и конкректно:
-поставяне на осветление в синия спален БДЖ вагон Tillig No.74777
За вагон ще ползвам същия, представен тук:
http://www.bulgariancollection.com/others_yaxon_tin_bdz/bdz-bulgarian_state_railways.htmЗа схема ще ползвам тази на Емо, показана тук:
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,4038.msg83814.html#msg83814Заводски спалния вагон се продава с токоснемателни пластинки за допълнителен монтаж, които би трябвало да са в отделен плик на кутията. Те не са поставени вероятно защото играят ролята на "спирачки" и с тях вагона се движи с по-голямо съпротивление по релсите. Поставянето им е елементарно и е описано в бумажката, която съпътства модела.
Всички колооси са заводски изолирани и специално предназначени за токоснемане с което работата по електификацията на вагона е наполовина свършена. Другата половина е изготвянето на проста схемичка, достъпна за всеки без опит в елекричарството и струваща около 1 лв. Необходимо е единствено спазване на схемата при запояването на 8-те отделни компоненти, както е показано на снимката:

Всички чаркове са показани и описани как изглеждат преди и след монтжа им в корубата на вагона:

Тънкия момент е дискретното поставяне на схемата така, че да не се вижда след сглобяване на вагона. За целта съм залепил двойно залепяща лепенка в средата на покрива, която да държи схемата. Светодиодните ленти фабрично си имат такава лепенка.
Кондензатора седи скрит в тоалетната, а е хубаво дължината на кабеляците да е възможно най-къса за по-лесно скриване
В случая аз умишнено съм използвал само 2 летни с х3 диода, защото целя неравномерно осветление имитиращо заетост само на отделни купета. Крайния резултат е това:
