Автор Тема: PIKO BR 185E №57441 Multisystem 2&3 railed  (Прочетена 4055 пъти)

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
PIKO BR 185E №57441 Multisystem 2&3 railed
« -: 15 Октомври 2017, 18:58:55 »
        Реших да пробвам да преправя един локомотив да може да върви и на 3, и на 2 релси. Тоест да се движи и в мерклинската система, и в правотоковата. След предварително обмисляне на възможностите реших, че няма да е особено сложно и напълно изпълнимо, още повече в цифров режим и заради универсализацията на частите на много модели за двете системи. Първото се налага и от факта, че всички съвременни локомотиви на мерклинската система задължително имат декодери, които изпълняват функцията на изправител и обръщане на посоката заради вече цялостното преминаване към правотокови моторчета.
   За целта купих един локомотив втора ръка – PIKO BR 185E (AC) с кат. № 57441. Локомотивът е от серията “Hobby”.





    1.   Външен оглед на локомотива.
Той дойде с един леко счупен пантограф /така си беше обявен в ибея, забелязах и отчетох тази повреда/. Отчупена, но налична, е и една степенка в единия ъгъл, която ще бъде залепена накрая на мястото си. Други външни повреди няма. Кутия и ПВЦ амбалаж са в добро състояние.
    2.   Отваряне и вътрешно състояние.
Кожухът на модела се сваля след отвиване на едно винтче отдолу и издърпване нагоре. Извади се без особени грижи.



     А. Механична част.
     Моделът е с метално шаси, централно разположен мотор и две задвижени с кардани двуосни талиги. Установи се, че предишният собственик добре е наквасил лагерните елементи на колоосите и има нужда от почистване на излишното масло. Всяка талига има по една крайна колоос с по един бандаж /разположени по диагонал и зацепващи по една на релса/. Проблеми с движението няма – обичайният шум от плъзгач, няма стържене, щракане и запъване от повредени/счупени зъбни колела. Каретата на карданите са добре смазани с бяла грес.



      Б. Електрическа част.
      Моделът има токоснемане от всичките 8 колела, което е голям плюс. Пластините са в добро състояние, няма скъсани жички. Принципно на моделите в мерклинската система колоосите на локомотивите са неизолирани електрически, но за мой късмет и учудване този излезе с изолирани! Което ми намалява разходите по смяна на колоосите /необходимо за правотокова система/ и ще съкрати времето за изпълнение /няма да поръчвам и да чакам нови колела/. Моделът няма токоснемане от пантографите. Има по една крушка със световоди от двете страни. На този етап ще оставя двете крушки. Задни светлини в модела няма. На едната талига е монтиран по-къс плъзгач /не съм гледал много, но ми се струва, че не е пиковски, а мерклински/. Жичката от него преминава през талигата и през дросел е запоена за платка. Самата платка има място за 8-пинов куплунг, но самият женски куплунг липсва. Декодер има – от евтината серия на Уленброк 75394 /PIKO 56122/, който е нисък клас – само за Мерклин-Моторола, с малко настройки и възможности. Жичките му са запоени за платката без куплунг. Въпросният декодер ще трябва да се смени най-малкото защото няма DC/DCC режим. По всяка вероятност ще е с ESU LokPilot 4.0. Преди моторчето има два дросела и два кондензатора на LC-филтъра, които ще бъдат премахнати при смяна на декодера. Сегашният декодер 75394 работи нормално /според възможностите си/ и ще бъде продаден.
   За преработката на модела ще ми е нужен превключвател на токоснемането. Ще търся малък двоен ЦК ключ с плъзгач. Освен това ще трябва да обмисля и демонтажа на плъзгача при използването на локомотива в DC/DCC – много е вероятно в стрелките и кръстачките той да се удря в езиците и да пречи, тъй като ще пада ниско. Иначе по прави и криви релси не вярвам да прави проблем.

Засега това…
« Последна редакция: 15 Октомври 2017, 19:03:07 от Best Ripper »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: PIKO BR 185E №57441 Multisystem 2&3 railed
« Отговор #1 -: 27 Октомври 2017, 16:44:01 »
      Следващата стъпка от проекта бе разглобяване на локомотива и почистването му. За целта декодерът и LC-филтърът бяха отпоени от заводската платка. Свален бе и дроселът към плъзгача на едната талига /в мерклинската система талигата с плъзгач се обозначава като №1/. Първоначално оставих жичките на двете светлини, но после отпоих и тях и ги изтеглих встрани.
 


      Извадих двете щипки, които държат талигите и ги свалих. После свалих дъната на двете и почистих излишното масло и грес, както и токоснимателите. На талигата с плъзгача се установи, че ще се наложи доработка, тъй като жичката излезе запоена за плъзгача, което е неприемливо за проекта. Самият плъзгач излезе, че е пиковски с кат. №56110 и дължина 50 мм. Закрепва се с малка рапидка в дъното на талигата. Има износване, но мисля, че може още да се ползва и затова ще го оставя на първо време.



      Жичката от него /червената/ преминава през отвор в капака на талигата, оттам се прехвърля от другата страна и излиза през специален процеп към горната част на локомотива и централната платка с декодера. Тъй като талигата е двуосна, това прехвърляне на жичката в средата й не пречи на задвижването. В последствие трябва да се внимава със свързването на жичките от токоснемателите, тъй като всичките са черни на цвят, а за двурелсова система всяка страна трябва да е отделно от другата.




   Още преди разглобяването измислих и електрическата част. Набавих и един миниатюрен двуполюсен ЦК ключ-плъзгач, който излезе с три положения, но в случая това не бърка нещата.

     Схема на токоснемането, за да се осъществи подаване на захранване и в двете системи.



     Токоснемането от едната релса се подава винаги на единия вход на декодера, независимо от системата /DCC или MM/. Токът от другата релса се подава отделно на другия вход на декодера при DCC или заедно с този от другата релса при MM. Същевременно при MM токът от плъзгача се подава на втория вход на декодера, а при DCC се изключва напълно. За по-лесното монтиране и демонтиране на плъзгача ще поставя тънка медна пластинка с дупка в средата, която ще залепя в леглото на захващане на плъзгача, като запоя за нея жичката. По този начин след завиване на плъзгача с винтчето, щипките от горната страна на изолатора /за една от които сега е запоена жичката/ ще дават нужния контакт. Декодерът ще е мултипротоколен ESU LokPilot 4.0, като засега умувам дали да му сваля куплунга и да го запоя към съществуващата платка или да мисля нова. Трябва да обмисля и къде да сложа вътре ЦК ключето. Поради това е твърде възможно да изхвърля и заводската платка. Имах идея да изведа ключето отдолу някъде, щеше да е много удобно, но централно разположеният мотор и сложното пробиване и фрезоване на средната част на шасито ме отказаха от това.

Дотук толкова…

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: PIKO BR 185E №57441 Multisystem 2&3 railed
« Отговор #2 -: 28 Октомври 2017, 22:22:27 »
     Малко уплътнение на днешния следобед.
     Реших направо да експериментирам с парче монтажна платка – двустранно фолирана, без отвори, ецвана на квадратчета.  Първо се установи, че изводите на ЦК ключето почти напълно съвпадат с крайните контактни точки при монтаж странично на платката. По този начин се получава разделно запояване на двете отделни вериги от двете страни на платката. След подходящо изрязване на платката до нужния размери с помощта на дърводелско лъкче и пробиване на отвор за фиксиране /както бе оригиналната платка/, се установи, че платката отлично ще пасне за нуждите ми. Единствено се наложи от долната страна малко да извия крайните крачета на ключето, предназначени за фиксирането му при монтаж в платка. Леко извих останалите крачета, така че да се доближат до точките и да мога да ги запоя лесно. В това не много характерно положение ключето стои здраво, лесно е за боравене и не пречи на жичките и карданите.




      Пробих две дупки на подходящи места, за да мога да изведа с къси жички нужните два извода от долната страна на ключето към горната според публикуваната преди схема на токоснемането. След поставяне и фиксиране на новата платка пристъпих към свързването на жичките. Двата дросела от стария LC филтър бяха заменени с две жички, тъй като декодерът на ESU не се нуждае от филтъра. Крушките от двете страни бяха запоени на подходящи места по платката – двете черни жички заедно за общия извод на декодера, бялата и жълтата – по отделно. Токоснемането от талига №2 /без плъзгача/ също беше свързано към платката. Излишната дължина на кабелите беше нагъната в нишите от двете страни на мотора, където бяха дроселите.



     Дотук спрях, защото за по-нататъшното свързване трябваше да запоя жичките на другата талига, а преди това на нея трябва да приготвя новото окабеляване на плъзгача.
« Последна редакция: 28 Октомври 2017, 22:24:46 от Best Ripper »

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: PIKO BR 185E №57441 Multisystem 2&3 railed
« Отговор #3 -: 29 Октомври 2017, 08:16:41 »
БРАВО ! Добре ще стане.
Ама вярно предишния собственик се е олял със смазката.
Аз попаднах на едни стари локомотиви на ПИКО , смазвани с нещо като олио.
Гняс , клеясало , разглобяване , киснене в спирт и голямо чоплене с клечка за зъби.
Допълнителни тежести ще монтираш ли?
Или е достатъчно тежък за да тегли ?

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: PIKO BR 185E №57441 Multisystem 2&3 railed
« Отговор #4 -: 29 Октомври 2017, 10:22:52 »
Маслото се сгъстява и клеясва от дълги престои независимо от производителя. Даже накрая напълно изсъхва и става като лак. PIKO по принцип доста оливат моделите още в завода - купувал съм чисто нов локомотив, на който гумените бандажи са се разкиснали от протекло масло. Тук поне масло до бандажите не е стигнало. Без корубата локомотивът тежи 465 г. и мисля, че няма никаква нужда от допълнителни тежести - цялото шаси е метално. Корубата и декодера ги сложи още 60-70 гр.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: PIKO BR 185E №57441 Multisystem 2&3 railed
« Отговор #5 -: 29 Октомври 2017, 15:04:51 »
     Следващата част.
     Разглобих наново талигата №1. Извадих дъното, свалих плъзгача. Отпоих червената жичка към него. Изпилих спойката до равно, за да не пречи на равномерното прилягане. От тънка медна ламаринка изрязах правоъгълна пластина с приблизителни размери 19 х 8 мм. В средата пробих отвор с диаметър ф2,5 мм. Изчистих я с фина шкурка. На подходящо място от горната страна, съответстващо на отвора в дъното на талигата, запоих червената жичка.




   После залепих пластинката с хелметекст в леглото за плъзгача в дъното. Поставих плъзгача на мястото му и го стегнах с винтчето му.



    Поставих обратно капака на талига на мястото му, като подведох жичката където трябва.



     Така вече преработената талига позволява и бъдеща лесна смяна на плъзгача, без да се налага използване на поялник. Поставих я на мястото й в локомотива, сложих щипката и жичките под нея. Червената жичка излезе малко къса след премахването на дросела и се наложа малко да я наставя. Запоих двете жички от токоснемателите на определените места. Добавих и една жичка за връзка в ЦК ключето, която вчера бях пропуснал.



     Проверих с мултицет правилността на превключване с ключа и поставих надписи с флумастер за двете системи.
     В общи линии остана само поставяне на декодера. Както е разбираемо от направеното досега, той ще бъде без куплунг. За целта ще трябва да му отпоя куплунга, а за това пък трябва да си открия един женски 8-пинов куплунг, за да не се разпадне мъжкия при отпояването и да мога да го ползвам другаде.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: PIKO BR 185E №57441 Multisystem 2&3 railed
« Отговор #6 -: 29 Октомври 2017, 15:29:59 »
     За евентуално интересуващи се реших да пусна и цветовото обозначение на изводите на уленброкския декодер 75394 в мерклинската система. И тази фирма си има собствено виждане по въпроса. Та изводите са следните по реда на изводите в NEM652:

1 – зелен /мотор/
2 – жълт /задни светлини/
3 – празен
4 – кафяв /колела, корпус/
5 – син /мотор/
6 – сив /предни светлини/
7 – черен /общ за светлините/
8 – червен /плъзгач/

     Принципно този декодер е без куплунг. Вариантът му 75320 е със същите възможности и 8-пинов куплунг по горното разпределение. Отново напомням, че декодерът поддържа само ММ стандарт и не е пригоден за старите АС мотори, а само за правотокови.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: PIKO BR 185E №57441 Multisystem 2&3 railed
« Отговор #7 -: 31 Октомври 2017, 10:03:22 »
    Заключителната фаза.
    Отпоих куплунга на декодера. След това запоих жичките му на определените места по платката. Зелената и виолетова жички бяха изолирани, тъй като в този локомотив на това състояние няма да се ползват.



    Декодерът легна върху черната лепенка на мястото на предишния, отгоре кабелите бяха прихванати с хартиена лепенка. Тестовете в двете системи минаха успешно от раз. Не се наложи и свалянето на плъзгача за пробата върху две релси – не пречеше изобщо.

Ето го и самия тест.

https://www.vbox7.com/play:90bfa2211e

    Удобното на декодера на ESU е, че в мерклинската система той се управлява по DCC протокол и с едно въвеждане в мерклинската централа той може да се управлява и в двете системи. Остава само да го проверя как се държи локомотивът с плъзгач върху стрелки в двурелсовата система. Но нямам такива.
    Поставих обратно корубата и локомотивът външно придоби първоначалния си вид. С това преработката приключи.

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: PIKO BR 185E №57441 Multisystem 2&3 railed
« Отговор #8 -: 31 Октомври 2017, 21:55:57 »
Със здраве да го караш.Може и 1 клипче сглобен и теглещ композиция да спретнеш.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: PIKO BR 185E №57441 Multisystem 2&3 railed
« Отговор #9 -: 01 Ноември 2017, 20:11:41 »
Не мога да си обясня защо изпитваш див ужас, че новите локомотиви на PIKO не могат да теглят...  :mda: Ако искаш ми вярвай, но вървят дори по-добре от старите... И по баири, и по спирали, и с немалко вагони...  :drinks:

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: PIKO BR 185E №57441 Multisystem 2&3 railed
« Отговор #10 -: 02 Ноември 2017, 13:19:46 »
Ще помоля администрацията да разчисти темата и да я заключи. Пък който се чуди къде да се заяжда, да се прави на умен или да поддържа форума "жив" - да си намери други места.  :hi: