Автор Тема: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco  (Прочетена 36470 пъти)

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco
« Отговор #30 -: 27 Декември 2017, 00:55:14 »
БРАВО ! Като за дипломна работа.Много полезна информация ВЕНЦИ ! :drinks: :hi:

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco
« Отговор #31 -: 27 Декември 2017, 01:56:18 »
Аз лично ще проверя имам роко 10761 и маус2 и ще видя на адрес 0 какво показва на осцилоскопа.
Теоретично е възможно защото 10761 и 10764 са си просто усилватели бустъри в тех нема процесор
за разлика от старата 10751 в която има огромен чип атмега 
Та на теория е възможно вместо опорния сигнал правоъгълни импулси с коефициент на запълване 50% и 8кHz  честота мишката да почне да се държи като обикновен шим контролер ангажирам се в най скоро време да го проверя с осцилоскопа и да споделя   :yes:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco
« Отговор #32 -: 27 Декември 2017, 08:20:13 »
Светльо, може да си спестиш усилията. Piko digi - СТАРАТА система на пико - го прави - като избереш адрес 0 изпраща асиметричен сигнал в зависимост от положението на врътката, за да може да караш един аналогов лок. В дцц стандарта несиметричното захранване отдавна е предвидено за други цели, а и едва ли нормален човек ще си гори аналоговите локомотиви със системите на пико.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco
« Отговор #33 -: 27 Декември 2017, 10:29:16 »
pavlinbg, едва ли на твоя макет ще караш едновременно повече от 3-4 влака. За толкова захранването от 36 VA ще ти стигне. Аз с такова захранване на Мерклин Мобилна станция 2, която има защита около 2 ампера, съм пускал едновременно 5 /пет/ влака - локомотиви с вагони, от които 4 локомотива със светлини и 2 или 3 бяха със звук. И защитата не включи! Не успях да премеря тогава колко е реалната консумация, но по-важно е, че засечка нямаше.
"Черна" Z21 е нужна при използване на LocoNet и подобни мрежи. Също така и при голямо желание да чоплиш, ъпдейтваш, пренастройваш декодери на ZIMO - и то само за декодери на ZIMO!!! Защото за други марки не става. То по принцип всеки производител си прави централите да могат ъпдейтват само неговите си декодери, не е новост. Така са и Мерклин-Трикс, така е и ЕСУ, така е и Уленброк-Пико...
Имай предвид, че Z21 "черната" се продава само отделно, държи крайна препоръчителна цена от 399 евро /някои търговци дават до 10% отстъпка/. Какви са разликите - виж таблицата в началото на темата. И дали си заслужава да я купуваш. Може да купиш в краен случай захранване 10851 за "бялата" z21 /54 VA/. http://www.roco.cc/en/product/74686-10851-0-0-0-0-0-004004/products.html . Ама е с бая дебеличка цена...  :blink:

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1702
  • Рейтинг: 157
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco
« Отговор #34 -: 27 Декември 2017, 14:12:45 »
Нека да добавя и аз нещо по въпроса за централата z21. До като бях собственик на модела z21 - бялата имах възможност да пробвам голяма част от изброените от адаша Венци възможности. С роковската мишка - червената, таблет и смартфон. Приложенията изтеглени от Гугъл Плей. Рутер мой личен и този с който се предлага в сетовете. Идеята ми бе да си нагласям звуковите декодери. Реално не ми свърши работа - доста е изрязана от черната Z21! Добре, че бе Ванката да ме светнe за едно приложение - програма безплатна "JMRI", ето линк: http://jmri.sourceforge.net/  кой то иска да чете и да пробва, но преди това трябва да имате инсталирана на компа Java. Под този програма свързана на компа и централата се виждат всичките настройки на даден декодер. Но, това за което Венци споменава , че се искат модули за звуковите настройки си остава самата истина. Може би Миро Базитов ще сподели за своят опит с тази централа z21.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco
« Отговор #35 -: 27 Декември 2017, 14:40:19 »
Адашче, тази програма JMRI е за компютър, аз боря другите управления. Благодаря все пак, че я сподели. Който иска може също да я пробва и да пусне тема. Смятам, че ще има приложение и това управление на z21/Z21...  :hi:

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco
« Отговор #36 -: 27 Декември 2017, 15:38:33 »
Благодаря за отговора Best Ripper! :hi:
Освен централата z21, за макета си смятам да използвам релсова система "Roco Geoline". Ще ми е много интересно да видя схема за ел. захранване на модули / от централа z21 с релси Roco Geoline/. Ако някой е правил подобен макет, ще съм му благодарен да сподели опита си!

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco
« Отговор #37 -: 27 Декември 2017, 15:45:28 »
Цитат на: TheJackal link=topic=5036.msg109975#msg109975 date=1514376765
Реално не ми свърши работа - доста е изрязана от черната Z21!

Би ли пояснил кое е това "доста" изрязано от черната, заради което не ти е свършила работа? Трябваше ли ти CAN bus, Loconet, които бялата z21 няма? Единственото неудобство е, че трябва да си сложиш външно ЦК ключе за да не вадиш всички локомотиви, ако ти трябва да четеш настройките. И трябва да си задаваш ръчно кое CV ти трябва за да го прочетеш, а не може да прочетеш всички cv-та автоматично, но това е функция на външния софтуер, а не на централата.
« Последна редакция: 27 Декември 2017, 15:54:42 от mitko0888 »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco
« Отговор #38 -: 27 Декември 2017, 15:54:28 »
Работа с мобилното приложение – втора част

     Продължавам с описание на приложението за централата през телефон. Основната причина за това е, че смартфоните са много по-използвани от таблетите и съответно много по-голяма е вероятността да управлявате централата с такъв.
От основен екран на приложението с бутона Settings се стига до прозореца:



     С натискането на бутона Controls влизате в раздела за добавяне, настройване и изтриване на декодерите за стрелки. В него има заредени заводски две стрелки – лява и дясна. Горе вдясно е бутона „фотоапарат“, чрез който може да заредите някакъв фон на този прозорец /ако желаете/. С бутона „плюс в кръгче“ може да добавяте нови устройства, като има и възможност за:
    1.   Управление на една стрелка
    2.   Едновременно управление на група стрелки /две или повече/
    3.   Да оставите бележка
    4.   Да настроите детектор на заетост.



      За съжаление тук нищо не съм разучил и пробвал, тъй като досега не съм пробвал управление на DCC декодер за стрелка поради липса на модули. Обяснението ще остане за друг желаещ.
      След връщане назад в средата на екрана има група от три бутона: Export, Import, Select Layout.
      С първите два може да запишете или внесете готов проект на трасе. След влизане в Export горе има ред Presettings с чавка вдясно. При натискането му се генерира файл на въведено ръчно трасе, който може да се запише в SD карта на телефона или да се изпрати на имейл. Обратно на първото през бутона Import се стига до бутона From SD-Card, откъдето може да въведете готов файл. Чрез Select Layout може да изберете из между вече внесени трасета. Опитите ми да заредя празно трасе водеха непрекъснато до забиване на централата. Така че не мога да ви обясня какво се случва. Възможно е по този начин да се прехвърлят настройки на стрелкови декодери, но дали е така…
     В долната част на екрана са двата служебни бутона – за настройване на приложението и за настройки на централата.
Чрез бутона App Settings се влиза в настройките на приложението.



     В него горе се вижда IP адресът на централата, като можете да направите рестарт на порта. След това е настройката за Stop бутона – дали да спре локомотивите или да спре захранването към трасето. Може да включите авариен стоп при прекъсване, да обърнете посоката на движение, да промените времето на импулса за превключване на стрелки, както и да изключите показването на адреса на стрелките в прозореца им за управление. Най-долу може да зададете лична парола за достъп до приложението. Има още една опция – Switch Locos on whipe, която не можах да разбера за какво служи.
     Чрез Z21 Settings се влиза в настройките на централата. Те са същите, които ги има в програмата Z21 Maintenance, макар там те да са в различни прозорци.



     В прозореца горе се показва моментната токова консумация в милиампери. Под нея има достъпни две настройки за изходни напрежения – за трасето и за програмната релса. Странното е, че по описание z21/z21Start не могат да променят изходното напрежение и това на програмната релса, следователно тези две опции не трябва да са достъпни. Промяната в стойностите се приема, но не можах да разбера дали реално е така. По-скоро не.
Може да се спре Railcom, да се настрои стопът на централата, както и настройките за програмиране. Най-долу /нужно е превъртане на екрана/ е бутонът Send to Z21 за изпращане и записване на новите настройки в централата.



Програмиране на локомотиви

В началния прозорец избирате Programming.



     В z21/z21 Start се работи през Programm on Main, тъй като няма отделна релса за програмиране. За по-лесно ориентиране на потребителя би трябвало бутонът поне да бъде Programm on Main track или нещо такова, ама нейсе. За Z21 се влиза през Programming Track и се работи върху отделната релса за програмиране. И в двата варианта се работи с директно с CV-тата на декодера. Аз не съм се занимавал много с тази част, така че който знае и желае да се включва.
     Третият бутон е за програмиране адреса на локомотива – може би най-важната и използвана функция в програмирането. На трасето се поставя локомотивът и се натиска бутона за четене Read. Централата прочита настройките на декодера и показва директно адреса в полето над бутоните и стойностите на CV1 /което е адресът на локомотива в DCC/, CV17, CV18 и CV29bit5. Достъпно е само реалният адрес в лентата, долу не може да се променя нищо от този прозорец. Директно се избира нов адрес и се натиска бутона Program. След това може да се провери отново с Read дали е сменен.



ВАЖНО: Ако преди това локомотивът е бил въведен в списъка в Control Panel, то новият му адрес остава неактуализиран – ще трябва ръчно да го коригирате. Рестартиране на приложението не дава резултат в случая. Ако не го промените, локомотивът е неуправляем – белята не е само в разминаване на надписа. Явно в списъка локомотивите са с запаметени настройки, които не се актуализират от програмата при препрограмиране на декодера. Не е добре направено.
Четвъртият бутон е за настройване на LocoNet. По принцип z21 не го поддържа. Евентуално потребител с Z21 „черна“ може да обясни.

     Сега установявам, че съм пропуснал едно обяснение. Става въпрос за използване на локомотив с вградена камера. От началния прозорец при избиране на Settings- Locomotive Settings-Въвеждане на нов /плюсчето с кръгче горе вдясно/ или избиране на въведен локомотив, при маркиран или при ново маркиране на отметката Video-Loco под нея се появява бутонът Configure Video-Loco.



     При влизане тук се появява следното:


   
     Тъй като връзката на вградената камера е безжична, се ползва отделна комуникация и отделно IP за връзка с рутера.  В полето се въвежда IP адресът на камерата, който трябва да се намери в упътването на локомотива. Под него може да се маркира Direktsteuerung /не е преведено на английски/ - би трябвало да означава „управление в онлайн режим“. Отдолу може да се стартира видеото /при правилна настройка/, както и допълнителна настройка, за която не мога да ви кажа нищо, тъй като тя изисква локомотив с камера, а аз нямам такъв. След това проверка може да се направи като се влезе в Control Panel, избере се локомотива и се натисне бутона за камера вдясно от плъзгача на скоростта. Камерата може да работи и без локомотивът да е в движение – стига да има захранване и връзка с рутера.

Два клипа от тубата на изглед от такава камера:

https://www.youtube.com/watch?v=6EKMg8hP0ds
https://www.youtube.com/watch?v=yXKBUi39G-Q

Вторият е по-истински, дава по-ясна представа за реалния образ от камерата. Реално образът от камерата е с ниска резолюция на този етап – 360p. За в бъдеще се надяваме да бъдат поставени по-добри камери, а защо не и такива със звук. Възможно е вече в някои модели на Роко да има и по-добри камери, нямам наблюдения.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco
« Отговор #39 -: 27 Декември 2017, 16:07:32 »
Цитат на: Best Ripper link=topic=5036.msg109981#msg109981 date=1514382868
     В z21/z21 Start се работи през Programm on Main, тъй като няма отделна релса за програмиране.

z21 изпълнява всички функции на Program track, а не само на Programm on the main. Просто няма отделни клеми и няма автоматично превключване, и трябва ти да превключиш изводите на централата към отделно парче релса, или да махнеш всички локомотиви и декодери от основното трасе.

Добре е да знаеш какви са двата режима на работа, за да може да говориш кое може и какво не може.

Който иска - има много добро клипче със всички тези неща, описани от Венци, само че верни и с демонстарция на живо. (подчертаният от мен текст е линк към филмчето). Съжалявам че е на английски.

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1702
  • Рейтинг: 157
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco
« Отговор #40 -: 27 Декември 2017, 16:33:06 »
mitko0888, идеята ми бе да се ползва CAN bus и Loconet по модулните срещи, които клуба правим. Тогава още клуба не разполагаше с централата на Унлерброк която има в момента. Сета, който аз закупих първоначално вървеше с черната Z21 но в последствие и моя грешка , че вобще не го погледнах когато поръчвах се оказа бялата z21, разлика имаше и в цената, ама кой да се замисли пак повтарям и погледне................  Да, с JMRI на компа и свързан с централата и локомотив на релса или трасе, чете настройките, в JMRI има абсолютно всички изброени известни до момента централи, само си го настройваш да ти покаже с каква си централа, настройките ги чете, но се оказа че си иска и модула за дадена марка декодер. Точно за те това не ми свърши работа.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco
« Отговор #41 -: 27 Декември 2017, 22:20:29 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=5036.msg109982#msg109982 date=1514383652
Който иска - има много добро клипче със всички тези неща, описани от Венци, само че верни и с демонстарция на живо. (подчертаният от мен текст е линк към филмчето). Съжалявам че е на английски.
Ами преведи го, да свършиш нещо полезно... Явно темата не ти дава мира... А най-добре ще е да допълниш нещата, които съм пропуснал.. Ама не с някакви клипчета, а с написано и проверено от теб.
« Последна редакция: 27 Декември 2017, 22:28:21 от Best Ripper »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco
« Отговор #42 -: 27 Декември 2017, 22:27:12 »
Управление с таблет

      За накрая съм оставил най-лъскавото описание – управлението с таблет. В случая съм ползвал таблет с екран 7“ /около 17,5 см диаметър/.
      Свързването към рутери е по същия начин. Приложението се изтегля и инсталира на устройството. Иконата му е същата. След стартиране обаче първият прозорец е напълно различен като визия:



   Вляво един под друг са бутоните за:
-   Railed Vehicles Settings – бутон за добавяне/редактиране/премахване на локомотиви.
-   Track Control Settings – бутон за добавяне/редактиране/премахване на стрелки.
-   Programming – бутон за достъп до опциите за програмиране чрез CV-та в POM, Progr. Track, Loco Address и LocoNet
-   Driver Cab Managment – достъп до фотореалистични изгледи от кабината на някои локомотиви за управление от нея /виж по-надолу/.
-   Info – достъп до информация за централата и приложението.
В дясната колона са:
-   Export – записване на въведено трасе на карта памет или имейл
-   Import – внасяне на запаметено трасе от карта памет
-   Choose Railroad Layout – избор на трасе от въведени такива
-   App Settings – настройки на приложението
-   Z21 Settings – настройки на централата

   В средата голямата триъгълната стрелка в квадратна рамка е входът към управлението на локомотиви. Влизаме в първото горе вляво – за локомотиви:

Изглед при добавяне на нов локомотив:



Изглед при редактиране на съществуващ локомотив:



     Начинът на добавяне и редактиране на локомотив е същият, както при телефон. Тук обаче големият екран позволява побиране на повече малки прозорчета от телефона заедно, което е значително удобство при работа. Изтриването е по същия начин, и тук не може да се изтрие Demolok.



     От началното меню с втория бутон се влиза в добавяне, редактиране и премахване на стрелки /на декодерите им/. Тук писах, че друг трябва да помага.



     От третия бутон вляво се влиза в програмирането. Тук трите възможни начина са на един прозорец и избирате нужното без превключване. Тук е и достъпът до настройките на LocoNet.



     Четвъртият бутон вляво е за изгледите  от кабината на локомотивите. За него обаче е необходим интернет – картинките са достъпни само онлайн. Ако централата ви е включена към домашния рутер, тогава няма да усетите липсата на нет – тя ще дръпне нужното. Иначе ще ви даде съобщение, че няма интернет и няма да зареди нищо. В този случай ще ви се наложи да свържете централа временно към рутер с интернет, да настроите таблета към него и да изтеглите картинките.



     Към датата на поста има 8 изгледа от кабини на локомотиви, като 6 са безплатни и 2 са платени.
     Петият бутон вляво е за информация. В по-стара версия на приложението тук се показваше и картинка с подключената централа /във версия 2.6.6/, докато в сегашната 2.6.9 няма.



     Първите три бутона вдясно отгоре надолу са засега безсмислени. И тук при опит за празно трасе приложението забива. Няма смисъл от снимки.
     Четвъртият бутон вдясно е за настройки на приложението. Видът му е като в телефон, нищо различно:



     Същото е положението и с петия бутон вдясно – за настройки на централата.



     Идва ред и на най-централната и впечатляваща част – управлението на моделите.

     След натискане на бутона в центъра на екрана се влиза в следния прозорец:


 
     Както се вижда тук са заредени два локомотива за управление, екранът позволява по-големи бутони. Под всеки локомотив има отделна лента с активните машини, двата панела на функционалните команди са отново един върху друг. Двата заредени локомотива се управляват независимо един от друг без проблеми. Определено така управлението, съчетано с безжичната комуникация към централа, е много удобно, практично и приятно.
    При управление е възможно разделяне на екрана на две части – в едната локомотив, а в другата – управление на стрелки.



Може и в двете части да се заредят стрелки.



      При управление на локомотив с камера изгледът от нея се показва на половината екран, в другата остава достъпът до управление с всички възможности. С натискане на бутона вляво горе над екрана от камерата, може да се премине към камера на цял екран на таблета.



      В общи линии това е. На по-големи таблети нещата стоят още по-добре. Цветовете са добри, естествено зависещи от качеството на дисплея. При евтините таблети и телефони, които нямат добра чувствителност при допир на екрана, е възможно недобро управление – причината не е в приложението.
      С това мисля да приключвам описанието на централата. Не успях да проверя всичко, може би по-нататък.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco
« Отговор #43 -: 27 Декември 2017, 22:56:37 »
Обобщение за централата z21/z21Start

Като за край ще си позволя някои обобщения…

    Отрицателните страни на централата са:

     1.   Като хардуеър си е пълно дърво. Изобщо не може да се нарече централа. По-скоро е някаква подобрена модификация на бустер с мрежова карта.
     2.   Захранването в комплекта към нея е недостатъчно за постигане на пълно натоварване. Който смята да използва централата за голям макет, трябва да помисли за ново захранване като Роко 10851 и бустери.
     3.   Няма дисплей, няма собствено управление, няма операционна система.
     4.   Няма вътрешна памет, няма възможност за пренос на база данни към външни устройства.
     5.   Няма четец на локомотивни карти, няма четец на SD карти, няма USB извод.
     6.   Всички данни и настройки на приложението се съхраняват отделно във всяко външно устройство, без възможност за обмен помежду им.
     7.   Не позволява внасяне на въведени данни от едно външно устройства към друго – единствено готови трасета, което е много рядко потребно.
     8.   Няма читава поддръжка на mfx декодери – не разпознава автоматично локомотиви, не изпълнява точно функционалните команди като такива. Примерно: импулсни команди се изпълняват като постоянни /след пускане трябва да се спрат ръчно/.
     9.   Напълно ненужна като централа/бустер, ако не смятате да отключите мрежовата комуникация. И старите бустери на Роко 10764 вършат същата работа. Ако я вземете в стартсет, си заслужава, иначе – не.
     10.   Приложението има някои недостатъци като неудобни бутони в телефон, блокиране при зареждане на трасе, липса на комуникация между различни външни устройства, неактуализиране на адрес при негова смяна, не „усеща“ разликите между z21 и Z21.

Положителните страни са:

     1.   След отключване на мрежовата комуникация управлението с таблет подобрява значително усещането за пригодност на централата.
     2.   Възможно е към рутера да се свържат няколко устройства едновременно и след въвеждане на локомотивите, стрелките и др. във всички тях, моделите могат да се управляват в по-голям макет с прехвърляне между няколко души.
     3.   Включването на MultiMAUS-и в X-Bus на централата не спира безжичната комуникация.
     4.   Рутерът има голям обсег и лесно може да се следи локомотив по дълго трасе без да се губи управлението му и без наличието на кабели.
     5.   Приложението за Apple и Android е безплатно, ползват се стандартни комуникационни устройства – смартфони и таблети.
     6.   Възможна е връзката и управление с безжична мишка Z21 WLAN 10813.
     7.   Управление на вградена локомотивна камера и наблюдаване на трасето от кабината на машиниста върху външно безжично устройство.
     8.   Приложението осигурява добро бързодействие към централата, няма закъснели реакции.
     9.   Съотношение цена/възможности бих определил като „добро“ /но само при отключена мрежова връзка/.

 Останали функции за описване.

     1.   Работа с декодер за стрелки – въвеждане, настройване, управление, изтриване.
     2.   Използване на iPad & iPhone за управление.
     3.   Свързване и работа с видеокамера на локомотив.
     4.    Използване на програма Videolok за наблюдаване в PC /от сайта www.z21.eu/.
     5.   Свързване и управление с безжична мишка 10813 /евентуално дали може да се включи безжичната мишка на Флайшман/.
     6.   Работа в Märklin AC и протокол ММ.
     7.   Работа в Railcom и LocoNet /второто за „черната“ Z21/.

       Надявам се, че написаното от мен е било поне малко полезно. Не изключвам неточности. Ако някой желае и може, да продължава темата. За неточности информирайте администраторите да внесат корекции, тъй като постовете след 15 мин. се заключват автоматично. Ако пък твърденията, че е пълно с глупости и 80% неверни неща са истина, то тогава нека темата бъде изтрита. Загубените труд и време си остават за моя сметка.

Не задължавам никого да използва предоставената информация.

      Умолявам развиващите темата само да пишат на български и да публикуват снимки, схеми и пр. за яснота, тъй като иначе писаници без край с копи-пейст на линкове и чужди езици не помагат с нищо на обикновените потребители.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco
« Отговор #44 -: 28 Декември 2017, 09:17:54 »
Цитат на: Best Ripper link=topic=5036.msg109990#msg109990 date=1514408197
     1.   Като хардуеър си е пълно дърво. Изобщо не може да се нарече централа. По-скоро е някаква подобрена модификация на бустер с мрежова карта.

Кутийката си е истинска ЦЕНТРАЛА (command station) според стандартите за DCC - тя сама генерира ДЦЦ сигнала и го подава на релсите. Може би "авторът" е пропуснал определенията за някои понятия.

Цитат на: Best Ripper link=topic=5036.msg109990#msg109990 date=1514408197
     2.   Захранването в комплекта към нея е недостатъчно за постигане на пълно натоварване. Който смята да използва централата за голям макет, трябва да помисли за ново захранване като Роко 10851 и бустери.

Стандартното захранване в стартовите сетове е за 2 ампера. То е напълно достатъчно не само за стартово овалче, но и за управление на всичко в един сериозен по размери макет. Едновременно с това не иска никакв испециални грижи - няма вграден вентилатор и т.н. Може да си купите и по-мощно захранване, за поне 3 ампера, с което се постига пълното натоварване на централата, но тогава трябва да внимавате да не я слагате на топло и да е на проветриво място за да не се охлажда - няма вграден вентилатор който да бръмчи, както на други централи. Изискванията важат и за останалите три модула на Роко, които може да добавите - бустерите 10805, 10806 и 10807. Всички съвременни централи за домашно ползване са ограничени до около 3 ампера за мащабите до Н0.

Цитат на: Best Ripper link=topic=5036.msg109990#msg109990 date=1514408197
     3.   Няма дисплей, няма собствено управление, няма операционна система.
     4.   Няма вътрешна памет, няма възможност за пренос на база данни към външни устройства.
     6.   Всички данни и настройки на приложението се съхраняват отделно във всяко външно устройство, без възможност за обмен помежду им.
     7.   Не позволява внасяне на въведени данни от едно външно устройства към друго – единствено готови трасета, което е много рядко потребно.

Точно това е новото и хубаво на тази централа. Винаги може да ползвате най-удобния за вас дисплей - по размери и дизайн, както и операционна система. Изгледът се променя автоматично в зависимост от това дали е ориентиран вертикално или хоризонтално, а не в зависимост от това дали е таблет или телефон.

Всички данни могат да се прехвърлят, както директно между устройствата, така и през облак или дори през електронна поща. Конфигурацията, която е един zip файл, съдържа в себе си всички картинки, които сте въвели, както и стандартен xml файл - ТЕКСТОВИ файл съдържащ самата конфигурация.

Цитат на: Best Ripper link=topic=5036.msg109990#msg109990 date=1514408197
     9.   Напълно ненужна като централа/бустер, ако не смятате да отключите мрежовата комуникация. И старите бустери на Роко 10764 вършат същата работа. Ако я вземете в стартсет, си заслужава, иначе – не.
     10.   Приложението има някои недостатъци като неудобни бутони в телефон, блокиране при зареждане на трасе, липса на комуникация между различни външни устройства, неактуализиране на адрес при негова смяна, не „усеща“ разликите между z21 и Z21.

z21 има много допълнителни възможности. Явно те са останали извън областта на познания на автора. Може да спомена включването на модули за обратна връзка от трасето, както и обратна връзка от декодерите в локомотивите (ако те са по-нови и поддържат RailCom). Дори и без да е отключена, централата изпраща всичко с broadcast на LAN порта. Там може да използвате безплатен софтуер - най-различни видове, и за компютри, и за телефони / таблети. И много други.

И по последната точка: софтуерът усеща разлика между следните типове централи:
#define D_HWT_Z21_OLD 0x00000200 // „schwarze Z21” (Hardware-Variante ab 2012)
#define D_HWT_Z21_NEW 0x00000201 // „schwarze Z21”(Hardware-Variante ab 2013)
#define D_HWT_SMARTRAIL 0x00000202 // SmartRail (ab 2012)
#define D_HWT_z21_SMALL 0x00000203 // „weiße z21” Starterset-Variante (ab 2013)
#define D_HWT_z21_START 0x00000204 // „z21 start” Starterset-Variante (ab 2016)

както и за:
#define Z21_NO_LOCK 0x00 // keine Features gesperrt
#define z21_START_LOCKED 0x01 // „z21 start”: Fahren und Schalten per LAN gesperrt
#define z21_START_UNLOCKED 0x02 // „z21 start”: alle Feature-Sperren aufgehoben

Не мисля да го превеждам.

Това са извадки от свободно разпространяван и открито официално публикувания протокол за работа на централата, което и позволява да работи не само със старите мишки, с нови таблети и телефони, но и със всякакъв софтуер, написан за целта, а в момента много истински моделисти пишат програми за наблюдение и управление на влаковете.

Разбира се, за клубни трасета, fremo срещи и т.н., ще трябва черната Z21 - за фредитата, както и бустери, но те така или иначе са необходими по трасето.

« Последна редакция: 28 Декември 2017, 09:35:13 от mitko0888 »