Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control

Цифрова централа z21/z21 Start „бяла“ №10825 на Roco

<< < (9/13) > >>

TheJackal:
mitko0888, идеята ми бе да се ползва CAN bus и Loconet по модулните срещи, които клуба правим. Тогава още клуба не разполагаше с централата на Унлерброк която има в момента. Сета, който аз закупих първоначално вървеше с черната Z21 но в последствие и моя грешка , че вобще не го погледнах когато поръчвах се оказа бялата z21, разлика имаше и в цената, ама кой да се замисли пак повтарям и погледне................  Да, с JMRI на компа и свързан с централата и локомотив на релса или трасе, чете настройките, в JMRI има абсолютно всички изброени известни до момента централи, само си го настройваш да ти покаже с каква си централа, настройките ги чете, но се оказа че си иска и модула за дадена марка декодер. Точно за те това не ми свърши работа.

Best Ripper:

--- Цитат на: mitko0888 link=topic=5036.msg109982#msg109982 date=1514383652 ---Който иска - има много добро клипче със всички тези неща, описани от Венци, само че верни и с демонстарция на живо. (подчертаният от мен текст е линк към филмчето). Съжалявам че е на английски.

--- Край на цитат ---
Ами преведи го, да свършиш нещо полезно... Явно темата не ти дава мира... А най-добре ще е да допълниш нещата, които съм пропуснал.. Ама не с някакви клипчета, а с написано и проверено от теб.

Best Ripper:
Управление с таблет

      За накрая съм оставил най-лъскавото описание – управлението с таблет. В случая съм ползвал таблет с екран 7“ /около 17,5 см диаметър/.
      Свързването към рутери е по същия начин. Приложението се изтегля и инсталира на устройството. Иконата му е същата. След стартиране обаче първият прозорец е напълно различен като визия:



   Вляво един под друг са бутоните за:
-   Railed Vehicles Settings – бутон за добавяне/редактиране/премахване на локомотиви.
-   Track Control Settings – бутон за добавяне/редактиране/премахване на стрелки.
-   Programming – бутон за достъп до опциите за програмиране чрез CV-та в POM, Progr. Track, Loco Address и LocoNet
-   Driver Cab Managment – достъп до фотореалистични изгледи от кабината на някои локомотиви за управление от нея /виж по-надолу/.
-   Info – достъп до информация за централата и приложението.
В дясната колона са:
-   Export – записване на въведено трасе на карта памет или имейл
-   Import – внасяне на запаметено трасе от карта памет
-   Choose Railroad Layout – избор на трасе от въведени такива
-   App Settings – настройки на приложението
-   Z21 Settings – настройки на централата

   В средата голямата триъгълната стрелка в квадратна рамка е входът към управлението на локомотиви. Влизаме в първото горе вляво – за локомотиви:

Изглед при добавяне на нов локомотив:



Изглед при редактиране на съществуващ локомотив:



     Начинът на добавяне и редактиране на локомотив е същият, както при телефон. Тук обаче големият екран позволява побиране на повече малки прозорчета от телефона заедно, което е значително удобство при работа. Изтриването е по същия начин, и тук не може да се изтрие Demolok.



     От началното меню с втория бутон се влиза в добавяне, редактиране и премахване на стрелки /на декодерите им/. Тук писах, че друг трябва да помага.



     От третия бутон вляво се влиза в програмирането. Тук трите възможни начина са на един прозорец и избирате нужното без превключване. Тук е и достъпът до настройките на LocoNet.



     Четвъртият бутон вляво е за изгледите  от кабината на локомотивите. За него обаче е необходим интернет – картинките са достъпни само онлайн. Ако централата ви е включена към домашния рутер, тогава няма да усетите липсата на нет – тя ще дръпне нужното. Иначе ще ви даде съобщение, че няма интернет и няма да зареди нищо. В този случай ще ви се наложи да свържете централа временно към рутер с интернет, да настроите таблета към него и да изтеглите картинките.



     Към датата на поста има 8 изгледа от кабини на локомотиви, като 6 са безплатни и 2 са платени.
     Петият бутон вляво е за информация. В по-стара версия на приложението тук се показваше и картинка с подключената централа /във версия 2.6.6/, докато в сегашната 2.6.9 няма.



     Първите три бутона вдясно отгоре надолу са засега безсмислени. И тук при опит за празно трасе приложението забива. Няма смисъл от снимки.
     Четвъртият бутон вдясно е за настройки на приложението. Видът му е като в телефон, нищо различно:



     Същото е положението и с петия бутон вдясно – за настройки на централата.



     Идва ред и на най-централната и впечатляваща част – управлението на моделите.

     След натискане на бутона в центъра на екрана се влиза в следния прозорец:


 
     Както се вижда тук са заредени два локомотива за управление, екранът позволява по-големи бутони. Под всеки локомотив има отделна лента с активните машини, двата панела на функционалните команди са отново един върху друг. Двата заредени локомотива се управляват независимо един от друг без проблеми. Определено така управлението, съчетано с безжичната комуникация към централа, е много удобно, практично и приятно.
    При управление е възможно разделяне на екрана на две части – в едната локомотив, а в другата – управление на стрелки.



Може и в двете части да се заредят стрелки.



      При управление на локомотив с камера изгледът от нея се показва на половината екран, в другата остава достъпът до управление с всички възможности. С натискане на бутона вляво горе над екрана от камерата, може да се премине към камера на цял екран на таблета.



      В общи линии това е. На по-големи таблети нещата стоят още по-добре. Цветовете са добри, естествено зависещи от качеството на дисплея. При евтините таблети и телефони, които нямат добра чувствителност при допир на екрана, е възможно недобро управление – причината не е в приложението.
      С това мисля да приключвам описанието на централата. Не успях да проверя всичко, може би по-нататък.

Best Ripper:
Обобщение за централата z21/z21Start

Като за край ще си позволя някои обобщения…

    Отрицателните страни на централата са:

     1.   Като хардуеър си е пълно дърво. Изобщо не може да се нарече централа. По-скоро е някаква подобрена модификация на бустер с мрежова карта.
     2.   Захранването в комплекта към нея е недостатъчно за постигане на пълно натоварване. Който смята да използва централата за голям макет, трябва да помисли за ново захранване като Роко 10851 и бустери.
     3.   Няма дисплей, няма собствено управление, няма операционна система.
     4.   Няма вътрешна памет, няма възможност за пренос на база данни към външни устройства.
     5.   Няма четец на локомотивни карти, няма четец на SD карти, няма USB извод.
     6.   Всички данни и настройки на приложението се съхраняват отделно във всяко външно устройство, без възможност за обмен помежду им.
     7.   Не позволява внасяне на въведени данни от едно външно устройства към друго – единствено готови трасета, което е много рядко потребно.
     8.   Няма читава поддръжка на mfx декодери – не разпознава автоматично локомотиви, не изпълнява точно функционалните команди като такива. Примерно: импулсни команди се изпълняват като постоянни /след пускане трябва да се спрат ръчно/.
     9.   Напълно ненужна като централа/бустер, ако не смятате да отключите мрежовата комуникация. И старите бустери на Роко 10764 вършат същата работа. Ако я вземете в стартсет, си заслужава, иначе – не.
     10.   Приложението има някои недостатъци като неудобни бутони в телефон, блокиране при зареждане на трасе, липса на комуникация между различни външни устройства, неактуализиране на адрес при негова смяна, не „усеща“ разликите между z21 и Z21.

Положителните страни са:

     1.   След отключване на мрежовата комуникация управлението с таблет подобрява значително усещането за пригодност на централата.
     2.   Възможно е към рутера да се свържат няколко устройства едновременно и след въвеждане на локомотивите, стрелките и др. във всички тях, моделите могат да се управляват в по-голям макет с прехвърляне между няколко души.
     3.   Включването на MultiMAUS-и в X-Bus на централата не спира безжичната комуникация.
     4.   Рутерът има голям обсег и лесно може да се следи локомотив по дълго трасе без да се губи управлението му и без наличието на кабели.
     5.   Приложението за Apple и Android е безплатно, ползват се стандартни комуникационни устройства – смартфони и таблети.
     6.   Възможна е връзката и управление с безжична мишка Z21 WLAN 10813.
     7.   Управление на вградена локомотивна камера и наблюдаване на трасето от кабината на машиниста върху външно безжично устройство.
     8.   Приложението осигурява добро бързодействие към централата, няма закъснели реакции.
     9.   Съотношение цена/възможности бих определил като „добро“ /но само при отключена мрежова връзка/.

 Останали функции за описване.

     1.   Работа с декодер за стрелки – въвеждане, настройване, управление, изтриване.
     2.   Използване на iPad & iPhone за управление.
     3.   Свързване и работа с видеокамера на локомотив.
     4.    Използване на програма Videolok за наблюдаване в PC /от сайта www.z21.eu/.
     5.   Свързване и управление с безжична мишка 10813 /евентуално дали може да се включи безжичната мишка на Флайшман/.
     6.   Работа в Märklin AC и протокол ММ.
     7.   Работа в Railcom и LocoNet /второто за „черната“ Z21/.

       Надявам се, че написаното от мен е било поне малко полезно. Не изключвам неточности. Ако някой желае и може, да продължава темата. За неточности информирайте администраторите да внесат корекции, тъй като постовете след 15 мин. се заключват автоматично. Ако пък твърденията, че е пълно с глупости и 80% неверни неща са истина, то тогава нека темата бъде изтрита. Загубените труд и време си остават за моя сметка.

Не задължавам никого да използва предоставената информация.

      Умолявам развиващите темата само да пишат на български и да публикуват снимки, схеми и пр. за яснота, тъй като иначе писаници без край с копи-пейст на линкове и чужди езици не помагат с нищо на обикновените потребители.

mitko0888:

--- Цитат на: Best Ripper link=topic=5036.msg109990#msg109990 date=1514408197 ---     1.   Като хардуеър си е пълно дърво. Изобщо не може да се нарече централа. По-скоро е някаква подобрена модификация на бустер с мрежова карта.

--- Край на цитат ---

Кутийката си е истинска ЦЕНТРАЛА (command station) според стандартите за DCC - тя сама генерира ДЦЦ сигнала и го подава на релсите. Може би "авторът" е пропуснал определенията за някои понятия.


--- Цитат на: Best Ripper link=topic=5036.msg109990#msg109990 date=1514408197 ---     2.   Захранването в комплекта към нея е недостатъчно за постигане на пълно натоварване. Който смята да използва централата за голям макет, трябва да помисли за ново захранване като Роко 10851 и бустери.

--- Край на цитат ---

Стандартното захранване в стартовите сетове е за 2 ампера. То е напълно достатъчно не само за стартово овалче, но и за управление на всичко в един сериозен по размери макет. Едновременно с това не иска никакв испециални грижи - няма вграден вентилатор и т.н. Може да си купите и по-мощно захранване, за поне 3 ампера, с което се постига пълното натоварване на централата, но тогава трябва да внимавате да не я слагате на топло и да е на проветриво място за да не се охлажда - няма вграден вентилатор който да бръмчи, както на други централи. Изискванията важат и за останалите три модула на Роко, които може да добавите - бустерите 10805, 10806 и 10807. Всички съвременни централи за домашно ползване са ограничени до около 3 ампера за мащабите до Н0.


--- Цитат на: Best Ripper link=topic=5036.msg109990#msg109990 date=1514408197 ---     3.   Няма дисплей, няма собствено управление, няма операционна система.
     4.   Няма вътрешна памет, няма възможност за пренос на база данни към външни устройства.
     6.   Всички данни и настройки на приложението се съхраняват отделно във всяко външно устройство, без възможност за обмен помежду им.
     7.   Не позволява внасяне на въведени данни от едно външно устройства към друго – единствено готови трасета, което е много рядко потребно.

--- Край на цитат ---

Точно това е новото и хубаво на тази централа. Винаги може да ползвате най-удобния за вас дисплей - по размери и дизайн, както и операционна система. Изгледът се променя автоматично в зависимост от това дали е ориентиран вертикално или хоризонтално, а не в зависимост от това дали е таблет или телефон.

Всички данни могат да се прехвърлят, както директно между устройствата, така и през облак или дори през електронна поща. Конфигурацията, която е един zip файл, съдържа в себе си всички картинки, които сте въвели, както и стандартен xml файл - ТЕКСТОВИ файл съдържащ самата конфигурация.


--- Цитат на: Best Ripper link=topic=5036.msg109990#msg109990 date=1514408197 ---     9.   Напълно ненужна като централа/бустер, ако не смятате да отключите мрежовата комуникация. И старите бустери на Роко 10764 вършат същата работа. Ако я вземете в стартсет, си заслужава, иначе – не.
     10.   Приложението има някои недостатъци като неудобни бутони в телефон, блокиране при зареждане на трасе, липса на комуникация между различни външни устройства, неактуализиране на адрес при негова смяна, не „усеща“ разликите между z21 и Z21.

--- Край на цитат ---

z21 има много допълнителни възможности. Явно те са останали извън областта на познания на автора. Може да спомена включването на модули за обратна връзка от трасето, както и обратна връзка от декодерите в локомотивите (ако те са по-нови и поддържат RailCom). Дори и без да е отключена, централата изпраща всичко с broadcast на LAN порта. Там може да използвате безплатен софтуер - най-различни видове, и за компютри, и за телефони / таблети. И много други.

И по последната точка: софтуерът усеща разлика между следните типове централи:
#define D_HWT_Z21_OLD 0x00000200 // „schwarze Z21” (Hardware-Variante ab 2012)
#define D_HWT_Z21_NEW 0x00000201 // „schwarze Z21”(Hardware-Variante ab 2013)
#define D_HWT_SMARTRAIL 0x00000202 // SmartRail (ab 2012)
#define D_HWT_z21_SMALL 0x00000203 // „weiße z21” Starterset-Variante (ab 2013)
#define D_HWT_z21_START 0x00000204 // „z21 start” Starterset-Variante (ab 2016)

както и за:
#define Z21_NO_LOCK 0x00 // keine Features gesperrt
#define z21_START_LOCKED 0x01 // „z21 start”: Fahren und Schalten per LAN gesperrt
#define z21_START_UNLOCKED 0x02 // „z21 start”: alle Feature-Sperren aufgehoben

Не мисля да го превеждам.

Това са извадки от свободно разпространяван и открито официално публикувания протокол за работа на централата, което и позволява да работи не само със старите мишки, с нови таблети и телефони, но и със всякакъв софтуер, написан за целта, а в момента много истински моделисти пишат програми за наблюдение и управление на влаковете.

Разбира се, за клубни трасета, fremo срещи и т.н., ще трябва черната Z21 - за фредитата, както и бустери, но те така или иначе са необходими по трасето.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия