Автор Тема: Макет на инж. Димитър Вълков  (Прочетена 20184 пъти)

EMPEROR

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макет на инж. Димитър Вълков
« Отговор #15 -: 11 Октомври 2009, 22:56:20 »
Определено много добро попадение! Браво!  :drinks:

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:Макет на инж. Димитър Вълков
« Отговор #16 -: 11 Октомври 2009, 23:00:34 »
Кефи адски много! Според мен е супер! И наистина изглежда много реалистично. Поздравления!

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Макет на инж. Димитър Вълков
« Отговор #17 -: 11 Октомври 2009, 23:27:59 »
Станало е супер, благодаря ти, че си споделил опита си!На мене специално, ще ми е от полза със сигурност.  :good:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Макет на инж. Димитър Вълков
« Отговор #18 -: 12 Октомври 2009, 02:52:31 »
Много сполучлив портал :yes:браво.
Искам да те попитам тази част от схемата на макета оцветена в зелено, там ли е тунела? Не е ли по добре, ако тунелът е в кривата, а правият участък да остане видим?

br185

  • Trade Count: (19)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 533
  • Рейтинг: 4
  • HO 1:87/всички епохи без I/DB,OBB Велико Търново
Re:Макет на инж. Димитър Вълков
« Отговор #19 -: 12 Октомври 2009, 21:17:37 »
  Радвам се, че работата ми ви харесва. Ще бъда много щастлив ако съм успял да помогна на някого с моята работа.
  Схемата на макета претърпя поредната корекция и сега той изглежда ето така:

 

Концепцията е запазена: гара с четири коловоза в предната част на макета, депо, товарна гара и малко селце. Тук са добавени два глухи коловоза. Единият е в центъра на макета зад гаровата сграда. Ще се използва от регионални пътнически влакове. Другият се намира в дясната част на макета и служи за товароразтоварна дейност на всякакви товари. До него ще има рампа и малка товарна гара. Освен това всички коловози на гарат са удължени с цел поемане на пътнически влакове до 6 вагона.
  В задната (горната) част на макета двупътното трасе е заменено с две еднопътни като така се отваря място за разполагането на два моста, оцветени в синьо на схемата и означени с M1 и M2 и един тунел под малко възвишение означен с P2. Също така се обособява малка планина P1 в горната дясна част на макета. При това положение входните стрелки на гарата от тази страна са в тунел. Именно за този тунел бе предназначен и портала който представих пред вас. Оказа се обаче, че съм збъркал нещо сметките и отворът му е твърде малък. Тъй като трябва да се постави в началото на участък с крива при така получените размери влаковете опират в портала. Това обаче не ме притеснява. Свършената работа ще ми бъде от полза и следващият път ще ми бъде по лесно.
  Мостът M1 ще бъде с дължина 500 мм . Желанието ми е да го направя дъговиден, нещо подобно на тези:

 

 

Ако не успея да се справя с изработването на носещата дъга мога да използвам доста по-проста, но и не толкова ефектна констрикция:

 

Една греда подпряна с една опора в средата. Мостът ще се намира над дефиле с дълбочина 290-300 мм.
  Мостът M2 ще бъде фермена конструкция. Ще използвам стандартна ферма с дължина 180 мм стъпила върху две опори. Дълбочината под него няма да бъде повече от 120 мм.
  Между двата моста се намира къс тунел под малко възвишение. Заготовките за него са вече налице:

 

 

 

Дължината на подпорната стена е 270 мм.
  По вътрешното трасе трябва да се изградят три подпорни стени. S1 и S2 са към мостовете. Стената S3 ще обхваща три релсови звена и ще "подпира" планината P1.
  Цялото трасе на макета се изгражда хоризонтално (на едно ниво). Стената S3 заедно с планините и тунелните портали са над това ниво. Стените S1 и S2 с пространствата под мостовете се намират под нивото на трасето. За голямо мое съжаление тез ииначе толкова красиви (надявам се де) съоръжение ще останат почти напълно скрити в задната част на макета. Но нямам друг избор предвид избраната
схема и мястото с което разполагам. Но какво пък. Като искам да ги знимам ще отместя макето от стената и готово.

br185

  • Trade Count: (19)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 533
  • Рейтинг: 4
  • HO 1:87/всички епохи без I/DB,OBB Велико Търново
Re:Макет на инж. Димитър Вълков
« Отговор #20 -: 17 Февруари 2011, 00:08:41 »
  Понеже това си е мой проект реших да го поместя тук а не да откривам нова тема. ТА така тия дни се хванах и си направих една малка скромна диорама. Т.е. започнах да я правя. За да се завърши окончателно ще ми трябва още малко време и материали. И така ето ги и нужните продукти т.е. материали:
-дървена дъска (или всякаква друга равна и твърда плоскост с необходимите според проектът ви размери);
-релсови звена (в случая са четири броя);
-баласт (купен, правен,краден кй каквото намери);
-подложка (корк, различни видове тополоизолация, гипс и др.);
-тревица, храстчета, дръвчета и въобще всякакви подобни зелении които си харесате да има;
-лепило (Ц200, а може и друго някакво, но за предпочитане прясно, не като моето с изтекъл срок на годност);
-вода;
-пипртка (капкомер може и спринцовка);
-препарат за миене на съдове;
-допълнителни елементи (светофори, семафори, осветителни тела, контактна мрежа, фигурки на хора, автомобили и др.);
-малко въображение, повече умения и много търпение.


  И така да караме подред. За да намалим шума от движението на влаковете под трасето трябва да се постави някакъв материал поглъщащ шумът и вибрациите. В този конкретен случай движение няма да се извършва, но пък ни е необходимо да пресъздадем по някакъв начин баластовата призма. Както е известно най добрият за това материал е коркът. Аз обаче не разполагам с такъв поради което прибягнах до употребата на два вида (по-скоро размера) топлоизолация за ламинирани паркети. Като основна подложка върху която се изработва всичко използвах изолация с дебелина 3мм, а за имитиране на баластова призма - 5мм. Първо си разчертах подложката която ще ми служи за основа и я залепих върху избраната от мен дъска. Предварително си нанесох върху дъската с маркер средната линия на трасето. Предимството на използвата изолация е че понеже е прозрачна разчертаният ориентир се вижда добре и след окончателното залепване.



При залепването е добре да разполагате с подходящо притискащо средство върху което да се наредят тежести:



А ето го и готовият резултат:



Следващата стъпка е изработката на трасето. От дебелата изолацие (5мм) си изрязах парчета като за шаблони ползвах самите звена. Дължината им се определя от размера на самите звена (без свързващите пера). На ширина са колкото траверсите на звеното.





След това си маркирах положението на трасето върху подложката:



Последна проверка "на око" дали нещата са в ред:



После последва залепването, първо на подложката към основата:



а после и на трасето върху подложката:





Следващият етап е залепването на тревата. За съжаление този процес не го заснех с подробности, но то всъщност не е и сложно. Понеже използвам готова трева на Auhagen, от рулото с което разполагам си отрязах необходимите парчета след което ги залепих на местата им отстрани на трасето. Ето го и резултата;





На втората снимка се вижда добре, че парчетата трева не се залепиха много добре към основата. Причината е в липсата на подходящо средство за притискане. В случая това не е от значение тъй като както ще се види по натам тези подгъви се скриват изцяло от баласта.
  Като заговорихме за баласт ето го и него. Аз използвах готов купен от Conrad материал с каталожен номер 218713:





С помощта на четка с възможно по-мек косъм баластът внимателно се полага върху трасето което си е доста пипкава работа (всъщност май една от най-трудоемките в цялостното изготвяне на един макет).



И в близък план:



По нататък следва лепенето.





Тази приятно изглеждаща течност в шишенцето е разредено в съотношение приблизително 1:5 лепило Ц200. В добавка съм сложил малко (10-тина капки) препарат за миене на чинии (марката и аромата му нямат значение  ;)). Чрез него се намалява до минимум повърхностното напрежение на водата и по този начин при полагане лепилото попива мигновено в паласта.







След като изчаках да изсъхне около един ден готовата баластова призма изглежда така:



Всъщност цветът и все още е по-тъмен спрямо сухият баласт. Дали ще изсветлее след окончателно засъхване ще разбера след няколко дни. Ето ви и един "разрез" на свършеното до момента:



Виждат се всички елементи на "долното" и "горното" строене на железния път. Следва още работа за да стане диорамата такава каквато бих желал да бъде, но всичко с времето си!
  В заключение ще кажа, че описаният от мен метод за работа не съм го измислил аз. Той не единственият който съществува нито е идеален и без недостатъци. Аз го използвам (в последствие мисля да го приложа и при макета ми) защото ми се вижда най-простичък и удобен за мен. От което не следва, че всички за длъжни да го възприемат по този начин. Все пак ще се радвам ако съм бил от полза на някого с това което съм сътворил!




« Последна редакция: 17 Февруари 2011, 00:28:37 от br185 »

lubo_gumata

  • Trade Count: (9)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 265
  • Рейтинг: 12
  • HO,4-5 еп.СЛИВЕН
Re:Макет на инж. Димитър Вълков
« Отговор #21 -: 17 Февруари 2011, 00:17:58 »
БРАВО!САМО ТАКА! :clapping: :hi:

gts.best

  • Trade Count: (56)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 702
  • Рейтинг: 8
  • N(1:160)
Re:Макет на инж. Димитър Вълков
« Отговор #22 -: 17 Февруари 2011, 08:06:16 »
Добро изпълнение и представяне !!!!!!!!!!!!!
 :drinks: :drinks:
 :drinks:

nilfe

  • Trade Count: (75)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 955
  • Рейтинг: 15
  • H0 Епоха 1, 2, K.P.E.V. DRG - ВАРНА
Re:Макет на инж. Димитър Вълков
« Отговор #23 -: 17 Февруари 2011, 08:20:56 »
Браво, СУПЕР е станало. Имам питане, в какво съотношение разреждаш Ц200 с вода, и на кой производител е баластата.  Поздрави още един път.  :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макет на инж. Димитър Вълков
« Отговор #24 -: 17 Февруари 2011, 08:41:39 »
И на двата въпроса отговора е м/у снимките. :hi:


Поздравления - някой се сети да заснеме процеса в подробностти.
Може да е диорама, но като гледам дължината на този прав участък, все си мисля,
че това ще ти е едно идеално свързващо звено на макета към ...нещо по-голямо...
стига да имаш подходящ изход от макета (глух коловоз до самия му ръб).
Поздравления за чистата работа!
За колко време я извърши (чисто информативно, не за "норма") и
каква е всъщност общата дължина (геометрични данни)?
 :hi: ;D ;D ;D

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re:Макет на инж. Димитър Вълков
« Отговор #25 -: 17 Февруари 2011, 08:45:31 »
Залепването на баласта с лепило Ц200 вода и малко препарат го приложих при изработката на модула за Клуба. При мен също се получи промяна цвета на баласта, че даже след време почна съвсем леко да зеленее. Когато го сподих това в Клуба при разговора с колеги, мисля, че Пламен подхвърли една идея която ми се видя много точна - промяната на цвета идва от измиващия ефект на препарата.
Може би трябва да се пробва примерно с омекотител за пране.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макет на инж. Димитър Вълков
« Отговор #26 -: 17 Февруари 2011, 08:55:31 »
Аз ползвам син Ленор, и не съм забелязал промяна в цвета на баластрата, на модул "Мостът" (в Н0),
освен "естествената" ръжда която пуснаха две  забравени пирончета.
 Тук се сещам, че мойта техника (както казва Митко), малко се различава от неговата.
Аз заковавам  релсите с джамджийски пирончета, след това насипвам баластрата,
разпределям (също с мека четка) и направо лепя всичко със лепилната смес.
Щом мине първоначалното стягане (на другат сутрин) вадя пирончетата и...
готово - има залепени едновременно релси и баластра към подложката.
Съхненето продължава още два/три дена до пълно изветряване на водата (от която ми ръждясаха и забравените пирончета).

Вчера говорихме с някой хобисти, че за да се намали резонаторния ефект (въпреки корка или меките подложки под релсите)
баластрата НЕ ТРЯБВА да има достъп до основната (в случая е дървена) плоскост, защото
през стегналата след залепването баластра, все пак звука се предава (отново) на основата и макар слабо,
остава част от резонаторния ефект при движение на влакове.
Павката пръв го забеляза на неговия модул, после още един/два се сдобиха със този "спорен" резултат,
в следствие на който Васкопф ни посъветва как да го избегнем.
Било то чрез тревата, било то чрез други способи, но едно е ясно - баластрата не трябва да прави
"звуков" мост между траверсната скара в комплект с баластровата призма (корк или друго) и основата на
която е цялото съоръжение.
« Последна редакция: 17 Февруари 2011, 08:58:08 от pach »

br185

  • Trade Count: (19)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 533
  • Рейтинг: 4
  • HO 1:87/всички епохи без I/DB,OBB Велико Търново
Re:Макет на инж. Димитър Вълков
« Отговор #27 -: 17 Февруари 2011, 12:54:08 »
  Благодаря за поздравите  :)!
Цитат на: nilfe link=topic=505.msg54445#msg54445 date=1297923656
Браво, СУПЕР е станало. Имам питане, в какво съотношение разреждаш Ц200 с вода, и на кой производител е баластата.  Поздрави още един път.  :hi:
 Гонил съм съотношение 1:5, но тъй като всичко става "на око" реално не мога да кажа какво точно се получи. Първо поставих лепилото в бурканчето. При наливане на водата тя остава отгоре и може приблизително да се прецени до къде трябва да стигне за да се получи желаното съотношение. Добре е водата да е топла (не пред завиране разбира се) но става и със студена след повече разбътркване.
Цитат на: pach link=topic=505.msg54446#msg54446 date=1297924899
За колко време я извърши (чисто информативно, не за "норма") и
каква е всъщност общата дължина (геометрични данни)?
 :hi: ;D ;D ;D
 Отне ми три дни. През първия ден направих основата и трасето, през втория затревените площи и баластрата, а през третия... е тогава си пиех биричката и се наслаждавах на резултата  ;)! В часове ми отне може би около 6-7 часа с изчакването за съхнене на лепилото между отделните етапи.
  Дължината на трасето е около 930мм. Не предвиждам тази диорама да се използва като връзка между макета ми идруго нещо по-голямо. Просто няма място в къщи за по- големи работи. Мисля да използвам това творение за тестване на различни технологии за работа и за място където да си снимам подвижния състав.
  Относно шума. В момента само половината от това изолирано трасе е баластирано. При проби извършени с изолиран вагон се установи че баластираният участък буквално "убива" шума. По небаластираната част на трасето шумът е почти същия както при движение по трасе което не е залепено към основата, а е хванато с винтове (както е макетът ми в момента).
  За възпрепятстване на контакта между баластовата призма и основата върху която се полага трасето съм поставил топлоизолация с дебелина 3мм. При диорамата тя заема цялата щирина на наличната дъска (80мм). На макета обаче не смятам да поставям такава подложка. По-скоро мисля да има изолация само под трасето и в една ивица от двете му страни с ширина около 20мм от всяка страна.
  Относно баласта. Промяната в цвета му не ме тревожи толкова просто го споменах като факт в моето изложение. Според мен се дължи на потъмняването на всеки един вид камък (скала) при омокряне.

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макет на инж. Димитър Вълков
« Отговор #28 -: 17 Февруари 2011, 15:00:37 »
 :good: :hi: Много добри резултати.
  От твоя град и по точно от Самоводската чаршия си купих едни резбарски длета.Мисля да ги използвам в изработката на порталите и подпорните стени.Това обаче,което си направил с гипса май е по реалистично. :hi:

hristo_t

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 534
  • Рейтинг: 1
  • H0 - IV DR/DB Бургас
Re:Макет на инж. Димитър Вълков
« Отговор #29 -: 17 Февруари 2011, 18:51:34 »
Поздравление и от мен и благодарности за подробното описание!!! :good: