Автор Тема: някои интересни факти за експлоатацията на германската серия 42  (Прочетена 4793 пъти)

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
 Фактите които прочетох са абсолютно общодостъпни ,от Уикипедията. Интереса ми се породи от това,че на гости ни беше локомотив 16-27.
Научих,че локомотивите от тази серия ,въпреки,че са военни локомотиви,практически не са стъпвали на фронта,а са работили основно на територията на Австрия и Германия.  Научих и за съжаление  много сериозни проблеми с парния котел,поради това,че локомотивите за икономия са изработени без подвижни связи в пеща,което води до много големи термични напрежения и късане на связи.
Както много често става, и в този случай евтиното в крайна сметка  е излязло много скъпо.
В ГДР са останали общо 45 локомотива за държавните железници и два са предадени като заводски локомотиви в промишления комбинат Буна. До средата на 50-години на  локомотивите от тази серия  са монтирани подвижни связи в пеща,с което проблемите там са отстранени.
За съжаление,експлоатацията им в ГДР приключва много рано,в 1969 година са  спрени последните локомотиви в депо Пазевалк.
Обсъждан е вариант за новопостроен, подобен на 42 серия локомотив,но повечето жп.управления са искали подобен на 50 серия локомотив и така се стига до серията 50.40.
« Последна редакция: 27 Февруари 2018, 23:37:45 от misan »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
"Военни локомотиви" не означава, че са направени за да се ползват
само в окупираните страни и зад фронта, ами че са правени по стандартно минимизирани проекти с цел максимална икономия
на материали и време за сглобяване. Това е обуславило масовото им производство и огромното количество локомотиви в серийте за кратък период от време. Както и доста по количество фабрики които са ги произвеждали по тези еднакви проекти.
Но както се разбира, не са били чак толкова конструктивно успешни. А дългосрочната им употреба (чак до наши дни) е просто защото са и ремонтно пригодни почти на полеви условия.
 :hi:

ПП. Не ми стана ясно нашият БДЖ-16 (DR-42) с какви связи е в момента?
« Последна редакция: 28 Февруари 2018, 09:27:26 от pach »

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
 Относно связите на нашата 16 серия,трябва да питаме Алберт Иванов от Горна Оряховица.Но въпроса наистина е много интересен!
Баща ми има много интересен коментар по темата за германските военни локомотиви,а именно,че единствено в Шкода правят изключително съществена стъпка за опростяването на производството на 52 серия,като ги правят с напълно заварени парни котли.
Докато германските локомотивостроителни заводи продължават да произвеждат котлите нитовани,а  с связите с резба,което  поглъща страшно  много  и труд и време.
А в същото време правят опростявания на 52 ,които са много неудачни,например премахването на буксовите клинове,което почти не опростява конструкцията,но много бързо разбива лагерите.
Но което си е право,кабините и на 42 и на 52 серия са изключително приятни за работа,топли и без течения!
Но скарата на 42 серия е много дълга-3.1 метра,което е вече  прекалено много при ръчно подхвърляне на въглищата.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
 Колкото до ремонта на военните локомотиви 42 и 52,единственото облегчение е ,че няма водоподгревателна инсталация с  сложна водна помпа с парно задвижване. От друга страна,липсата на буксови клинове е причина за по бързото разбиване и на буксовите лагери и на лагерите на сцепните щанги,което увеличава обема на ремонтните операции.
Преди известно време видях снимка на модел на локомотив с колоосна формула 0-5-0 и тендер "кенгуру", с кабина като на 42 и 52 серия.
 Баща ми ми е разправял, че имало е проект за такъв военен локомотив на фирмата Винерлокомотив-Флоридсторф.
Било  е предвидено първите две колооси на локомотива да са свързани по системата Бойгнио,както и колоосите на тендера.
Мисля,че подобен локомотив,без водоподгревателна инсталация,но и без отклонения от стандартното производство,с тендер с две двуосни талиги и напълно затворена кабина,би бил идеалния вариант за военен локомотив.
Достатъчно опростен(може и без система Бойгнио) за скорост 60 км в час,а в същото време здрав и надежден локомотив,с отлични условия за локомотивните бригади.

« Последна редакция: 01 Март 2018, 14:09:21 от misan »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
При тия военни локомотиви е била важна само бройката, нищо друго, Стичков ги нарича ерзац локомотиви, което означава "непълноценен заместител", демек локомотиви, ама не съвсем.
По тая причина и аз не ги харесвам, да ме прощава брат ти, знам че са му любими, но истинският локомотив е BR 50, локомотив та дрънка...
За това и съм си написал под аватара - до UK, когато към нормалните серии BR 50, 44 и 86 са започнали да им добавят UK.

А BR 42 в DB са ги ликвидирали още по-рано.
« Последна редакция: 04 Март 2018, 01:13:06 от CaLLlo »

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Безспорен факт е обаче, че въпреки, че са били нужни основно за войната - серия 52 работят из цяла Европа много години след нея.

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Така е, там където не са имали друг избор са ги ремонтирали, преправяли и постепенно са ги превърнали в нормални локомотиви за да изкарат до наши дни. След войната навсякъде е имало недостиг на локомотиви, у нас също.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
В БДЖ са монтирани буксови клинове,шибъри"Трофимов" и тръскащи скари,в СССР са монтирани освен това и циркулационни тръби в пеща.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
В Интернет прочетох някой интересни факти ,които може би не сме коментирали досега ,и за модернизираната серия 58 в ГДР.
В това,което прочетох има някакво противоречие с информацията,която четох за серия 42. Там пишеше,че в ГДР са се отказали от новостроен локомотив,подобен на 42 серия,понеже повечето железопътни управления са декларирали,че им е необходим локомотив подобен на 50 и 52 серия.
В информацията за 58 Reko пише,че е имало нужда от подобен на 42 серия локомотив и даже са правени опити за доставка на 80 локомотива от чехословашката серия 556.0.
Поради това,че в Шкода са нямали възможност да изпълнят поръчката,се е стигнало до решението да се реконструира G12.
Като цяло ,реконструкцията е много сложна и скъпа. Реконструираният локомотив струва 434 000 марки,а новопостроен 50.40 ,струва 466 000 марки.
Според мен,жалко,че не са успели да доставят 556.0.
Изключително модерен локомотив,с мощен парен котел с камера за доизгаряне,търкалящи лагери на буксовите лагери,механизирано подаване на въглищата,напълно закрита кабина....