Автор Тема: Моделите на Мартин Гетов  (Прочетена 27685 пъти)

Nenchev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 664
  • Рейтинг: 406
  • Баш Майстора
    • 3D Принтирани модели и макети
Re: Моделите на Мартин Гетов
« Отговор #90 -: 17 Октомври 2018, 12:38:35 »
Ето поредния пример....

Като моделът на Марто е по-дълъг, с колко е по-дълъг - знае ли се?  Или просто си по-дълъг...?

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Моделите на Мартин Гетов
« Отговор #91 -: 17 Октомври 2018, 13:12:29 »
  Това е една дълга тема ...  проблемът тук е ясен : има перфекционисти , които се радват САМО ако всичко е 1:1 , но има и любители , за които е достатъчна и близката прилика .

Лично аз смятам перфекционизма за болестно състояние  :hi: все пак говорим за играчки , нали ?

Моля, въздържайте се от подобни квалификации (по изречение първо)! А относно "играчките" съвсем скоро доста потребители тук ясно показаха, че не чувстват моделите си като играчки, нещо което, вярвам, със сигурност сте прочели. Затова и ви моля да не предизвиквате отново такава дискусия, която аз ще определя в конкретния случай като чиста провокация.


Dispatcher
« Последна редакция: 17 Октомври 2018, 14:19:09 от Dispatcher »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Моделите на Мартин Гетов
« Отговор #92 -: 17 Октомври 2018, 13:22:54 »
 Ама тук постоянно се казва, че моделите са наградени ( видях грамотите) и са спечелили някакви медали. За да имаме пълно инфо, не е ли редно да се направят още две неща!?
Да се пусне тук списък на всички участници в съответния раздел
 ( в случая този за жп модели), мисля че беше С24 (ако не бъркам) и също така членовете на комисията извършила оценката.

Иначе се получава нещо то сорта "вчера една жена на пазара ми каза, че е ходила на изложба и ....". Снимките явно не са достатъчно

Мен много ми е интересно да се види списъка на всички участници за даден раздел, за да си направя изводи за наличната
конкуренция. Особено в светлината на това, че се познаваме с около 90% от истинските жпмоделисти.
Както и съставът на комисията - кои са жпмоделистите,
нейни членове - тоест стендовиците си разбират от стендов моделизъм, жпмоделистте от нашия моделизъм. В комисията
 навярно е имало и от двата вида като минимум.
За корабен може би също ит.н. в комисията и участници (!?)

Да, безспорно, има много и достатъчно допирни точки,
между двата вида моделизъм,
но и разликите също са си от съществено значение.

Та за това е хубаво да се оповестяват тези неща, за да се пресекат всякакви спекулации и евентуални възникващи или не спорове и неясноти!
 :hi:

ПП. Не съм честитили на наградените, специално, но съм го направил в оценките по постовете им. И отново - честито на всички наградени!!!
 &bgflag

Ако някой се наеме да пише за комисии и пр., нека това да стане в темата за изложбата (някой беше пуснал линк към нея), а не тук, където се обсъждат конкретни модели на конкретен моделист.

Dispatcher


п.п. За изложбата
« Последна редакция: 17 Октомври 2018, 13:48:01 от Dispatcher »

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re: Моделите на Мартин Гетов
« Отговор #93 -: 17 Октомври 2018, 15:30:15 »
Така.. виждам, че съм предизвикал някаква полемика за което се извинявам. Ще го кажа за последен път, защото вече съм го казвал, пък вие го разбирайте както искате. Първо - модела не е на Марто, а на HGD/MTB - той го е доработил в което няма нищо лошо. Обаче - модела на MTB е произведен първоначално като локомотив 60 0819 - който по междо другото в монета е собственост на ТБД Товарни превози и е с номер 06 303. За вас може да не е нищо, но за мен има голямо значение - машината не веднъж е била около мен и съм я оглеждал достатъчно много пъти на живо - защото работя във въпросната фирма и често ми се налага да и помагам на вертушните състави. Серия 60 е точно копие на БДЖ 06 - като изключим по-малките фарове и евентуално двойният прожектор - за които на всички им е известно - това за серията като цяло. Серия 60 обаче има в състава си над 1000 броя - като по между си имат доста различия - двоен или единичен прожектор, наличие на оребрение по страничната ламарина на някои от серията, някои имат отвори (първите номера) на капаците при радиаторните тела и някои имат по дълга рама... MTB са наясно с тези разлики и не случайно са направили 60 0819 с по-дълга рама... защото в действителност конкретният локомотив е именно с такава. Лично съм говорил по мейл с MTB, като ме увериха, че в плановете са им да произведат и серия 60 с нормалната рама - което е въпрос на време. Естествено тогава вече от техен модел може да се преправи в БДЖ 06 (и то без преработка по коша - само машините минали ремонт в Румъния - защото те идват с по-малките фарове и двоен прожектор).
 И на края, но не на последно място. Винаги съм се стремял в този форум да коментирам българските модели и техните забележки (ако има такива), не с цел да нагрубявам, а хората да са наясно - кое как изглежда и има ли разлика с истинското. Всеки е свободен да харесва каквото си пожелае и моето мнение не ангажира никого. Не карам никой да ми вярва, а и не ме интересува кой вярва и кой не - аз съм наясно с този тип машини и съм си ги проучил сам за себе си. Всеки е свободен да намери 06 303 - която почти всеки ден може да се види на гара Калотина, често се случва около нея да е 06 301 или 06 302 и с просто око може да се види разликата в локомотивите.

 Ето ви и нагледно.. вие кажете има ли разлика в локомотивите


« Последна редакция: 17 Октомври 2018, 15:38:44 от KRAKOMOBILA »

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Моделите на Мартин Гетов
« Отговор #94 -: 17 Октомври 2018, 16:46:08 »
Цитат на: Nenchev link=topic=5072.msg113120#msg113120 date=1539767600
Позволено ли е да попитам, след като очевидно сте много навътре в БДЖ-то, защо не правите модели и правил ли сте някога?

Не се заяждам, просто наистина ми е чудно - такова знания се трупат с много четене, а да си останат само теоретични.  Аз все още съм новобранец и се мъча да разбера някои неща...

Основното, което ме мъчи е, че на някои хора им прави огромно впечатление дребните детайли, а се примиряват с кардинални разлики на моделите спрямо реалността - например този 06 реално не е ли дизел, а моделчето е електрическо - разлика от земята до небето, но минава...странно ми е.

Благодаря за интереса!   :hi:
Никога не съм изработвал модели и не смятам да го правя. По-скоро ги колекционирам, което също изисква базисни познания за техническите им характеристики. И да, за мен детайлът е важен. Това разбира се не означава, че отричам даден модел, просто в случая се опитах да дам съвет  :)

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Моделите на Мартин Гетов
« Отговор #95 -: 17 Октомври 2018, 16:51:25 »
А относно дължината на модела - дължината между буферите е еднаква, но рамата на БДЖ 06 е по-къса от тази на модела  :hi:
Кракомобила го е обяснил по-горе доста подробно и от първо лице. Само ще добавя, че БДЖ 06 в 6-та епоха също е с двоен прожектор.
« Последна редакция: 17 Октомври 2018, 16:59:53 от pavlinbg »

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: Моделите на Мартин Гетов
« Отговор #96 -: 17 Октомври 2018, 17:33:56 »
Буферите са закрепени на рамата .
Теглично - отбивачните съоръжения винаги се закрепват на рамата на локомотива.
Единствено може да има разлика ако има втора челна греда , на която са закрепени буферите , куплите с куките и прочее.
Как при еднакви междубуферни дължини единия ще е с по къса рама ?
Никой не дава никакви размери.
Дължина на локомотива с буфери - 17 000 мм.
Дължина на локомотива без буфери - 15 700 мм.
Тоест от 2 - те чела имаме по 650 мм. буфери
Това са данни от книга - Тракционният подвижен състав на БДЖ - том 2
Измерват се моделите , делим на 87 и виждаме разликата.
Тунингите с 1 , 2 и прочее прожектори , техния размер , цвят на коша , дръжки , ръкохватки , и други външни елементи , не променят цялостната визия , силует и предназначение на локомотива.


Nenchev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 664
  • Рейтинг: 406
  • Баш Майстора
    • 3D Принтирани модели и макети
Re: Моделите на Мартин Гетов
« Отговор #97 -: 17 Октомври 2018, 17:37:26 »
Цитат на: pavlinbg link=topic=5072.msg113133#msg113133 date=1539783968
Благодаря за интереса!   :hi:
Никога не съм изработвал модели и не смятам да го правя. По-скоро ги колекционирам, което също изисква базисни познания за техническите им характеристики. И да, за мен детайлът е важен. Това разбира се не означава, че отричам даден модел, просто в случая се опитах да дам съвет  :)

Познанията, с които разполагате съвсем не са базисни.. :hi: впечатлен съм.

daddy_g

  • Trade Count: (9)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1023
  • Рейтинг: 332
  • HO (БДЖ) & N (БДЖ & USA)
Re: Моделите на Мартин Гетов
« Отговор #98 -: 17 Октомври 2018, 17:56:51 »
Цитат на: МАШИНИСТ link=topic=5072.msg113135#msg113135 date=1539786836
Буферите са закрепени на рамата .
Теглично - отбивачните съоръжения винаги се закрепват на рамата на локомотива.
Единствено може да има разлика ако има втора челна греда , на която са закрепени буферите , куплите с куките и прочее.
Как при еднакви междубуферни дължини единия ще е с по къса рама ?
Никой не дава никакви размери.
Дължина на локомотива с буфери - 17 000 мм.
Дължина на локомотива без буфери - 15 700 мм.
Тоест от 2 - те чела имаме по 650 мм. буфери
Това са данни от книга - Тракционният подвижен състав на БДЖ - том 2
Измерват се моделите , делим на 87 и виждаме разликата.
Тунингите с 1 , 2 и прочее прожектори , техния размер , цвят на коша , дръжки , ръкохватки , и други външни елементи , не променят цялостната визия , силует и предназначение на локомотива.

Имам чертежи на 06, и то дори с размерите на болтовете.
Буферната греда е почти наравно с кабината.
При модела който е използвал Марто ясно се вижда, че буферната греда е изпъкнала напред с около 1-2мм (на око според мен... Точно колко Марто може да измери).  Ама тези 1-2мм са си 87-174мм в действителност което никак не е малко. Според мен мисля че е най-добре първо да се избере конкретен номер локомотив, да се набави снимков материал какъвто има доста в интернет и фейсбук групите и тогава да се направи модела с всичките му подробности. Истината е че две еднакви машини няма... Може би освен при доставката им. През годините все нещо е правено или преработвано по тях. Сега реално май излезе че такъв 06, с тази буферна греда в БДЖ няма.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Моделите на Мартин Гетов
« Отговор #99 -: 17 Октомври 2018, 18:01:05 »
Това с двете рами е дискутирано доста пъти. Едно леко изместване на мястото на фотографа дава доста лъжлива представа за челнат агреда. Ето една румънска скица на която ясно се виждат разликата:



А за детайлите - като погледна отпред една 06 и една 60, виждам именно разликата във фаровете, дръжките и други "дребни" детайли. Пък чак тогава отивам на разликите серии на нашата 06. Но все пак разликата в два модела трябва да е ясно видима.

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: Моделите на Мартин Гетов
« Отговор #100 -: 17 Октомври 2018, 18:07:25 »
Ето вече има база за коментар.
А ти като си снимал твой 06 , защо не го измериш и не дадеш неговите данни.
1 мм. трудно се хваща на око и когато гледаш лока отстрани - 87 мм.
виж 2 мм. или 174 мм. е разлика
Макар , че съм много скептичен че фирмите производители са с педантично достоверни модели по отношение на размерите и ако се захванем с тях , ще се открият доста неточности.
Мащаба е малък и компромиса - голям.
Няма как всичко да е с точност до десета имайки пред вид ширпотребата.
Виж ако модела е метален и е за колекционери в малък тираж - нещата стоят по коренно различен начин.

daddy_g

  • Trade Count: (9)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1023
  • Рейтинг: 332
  • HO (БДЖ) & N (БДЖ & USA)
Re: Моделите на Мартин Гетов
« Отговор #101 -: 17 Октомври 2018, 18:12:19 »
Модела който дадох за пример е правен от Railtune, не от мен. И мисмя че за база е ползван Tillig 060DA

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Моделите на Мартин Гетов
« Отговор #102 -: 17 Октомври 2018, 18:28:37 »
Цитат на: МАШИНИСТ link=topic=5072.msg113135#msg113135 date=1539786836
...
Тунингите с 1 , 2 и прочее прожектори , техния размер , цвят на коша , дръжки , ръкохватки , и други външни елементи , не променят цялостната визия , силует и предназначение на локомотива.
Напротив, точно тези елементи правят модела!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Моделите на Мартин Гетов
« Отговор #103 -: 17 Октомври 2018, 19:50:46 »
Цитат на: Nenchev link=topic=5072.msg113120#msg113120 date=1539767600
...
Основното, което ме мъчи е, че на някои хора им прави огромно впечатление дребните детайли, а се примиряват с кардинални разлики на моделите спрямо реалността - например този 06 реално не е ли дизел, а моделчето е електрическо - разлика от земята до небето, но минава...странно ми е.

Това съм го пропуснал от предната страница!
Иво ,(Ненчев) какво странно има модел на дизеляк,
 да се задвижва с ток? По странно щеше да е на пружина!!!
Та това е модел, а не реплика-копие в 1:1!!!
От това което видях при теб бих те попитал, защо не се учудващ
на ветроходните корабни модели, които се задвижват от вятъра,
(до тук са като истинските), но и те не се управляват от миниатюрен екипаж,
ами от "капитаните" им стоящи на брега, посредством радиовълни!?
 Въпроса ми е риторичен, :drinks: но смятам, че ти стана вече
 ясно и няма да ти е странно като в цитата от горе!!!!
  ;D :hi:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Моделите на Мартин Гетов
« Отговор #104 -: 17 Октомври 2018, 22:50:49 »
ЖП моделът би трябвало да отразява движението на оригинала си. Т.е. ако дизелякът може да се движи с определена скорост, напр. 100 км/ч, моделът също трябва да може да се движи с тази скорост, намалена според съответния мащаб. По този начин се моделира ДВИЖЕНИЕТО на локомотива. Разбира се трябва да може да се движи и бавно, и плавно, както и истинските локомотиви, а не да може само да тръгва и да спира.

Моделирането на ЗАДВИЖВАНЕТО си е друг тип моделизъм. Моделират се скоростни кутии, хидравлични задвижвания, моделират се парни машини, включително и парни локомотиви (live steam), но това е друг моделизъм.

Стремежът на всеки един моделист е моделът да отразява "до колкото е възможно" оригинала си, като степента на детайлност всеки си я определя сам в зависимост от ... възможностите си: колко пари може да отдели за да си купи нещо готово, или колко време и възможности има за да си направи нещо сам. Както и всички междинни варианти - нещо да е купено и нещо да е направено. Това важи и за движението на влака - то би трябвало да съответства до колкото е възможно на оригинала.

Все пак за да наречем едно нещо модел то трябва да отразява основните характерни черти на оригинала си - да се разпознава. От тук нататък има детайли които не изискват сериозен разход - един евтин модел може спокойно да се изработи с необходимата висока детайлност и достоверност, което в никакъв случай не го прави сериозно по скъп.

Колкото и да изработваме нещо "без пари", има предварително набиране на чертежи и снимки, проектиране, принтиране или отливки, обработка, боядисване, маски, номера, декали, прозорци, задвижване и т.н. Всичко това за първи образец. След това евентуално втори и т.н. докато стигнем до нещо приемливо. Минималната цена в никокъв случай няма начин да е двуцифрено число, колкото и повърхностно да направим нещата и да не ползваме готови компоненти. А с дори и минимални трицифрени цени не може да се примиряваме ако не е постигнато определено ниво на достоверност (съответствие с конкретния оригинал) и определено ниво на детайлност.

Кое е "приемливо" ниво за достоверност и детайлност може лесно да се види, като се погледнат масовите фабрични модели с цена, която считаме че е колкото или леко повечко от колкото можем или искаме да платим, дори и ако е любимият ни модел. Като сложим един до друг такъв фабричен модел и своята самоделка, нормално е и много лесно се вижда до колко сме по-добри от масовото серийно производство, или пък до колко сме далече дори и от съответния масов сериен модел.

Това правило важи и за най-евтините пластмаси, важи и за най-скъпите метали с 4 или дори и 5 цифрени цени. Разбира се не е правилно да сравняваме скъп тунингован модел на 1000 и нагоре с наш опит да направим нещо "без пари", т.е. по джоба ни. Но сравнението с аналогичен модел все пак е добър критерий. Може да се сравняваме и с "моделите" от китайските списания, но това вече определено никой на го нарича "жп модел".
« Последна редакция: 17 Октомври 2018, 23:52:13 от mitko0888 »