ЖП моделът би трябвало да отразява движението на оригинала си. Т.е. ако дизелякът може да се движи с определена скорост, напр. 100 км/ч, моделът също трябва да може да се движи с тази скорост, намалена според съответния мащаб. По този начин се моделира ДВИЖЕНИЕТО на локомотива. Разбира се трябва да може да се движи и бавно, и плавно, както и истинските локомотиви, а не да може само да тръгва и да спира.
Моделирането на ЗАДВИЖВАНЕТО си е друг тип моделизъм. Моделират се скоростни кутии, хидравлични задвижвания, моделират се парни машини, включително и парни локомотиви (live steam), но това е друг моделизъм.
Стремежът на всеки един моделист е моделът да отразява "до колкото е възможно" оригинала си, като степента на детайлност всеки си я определя сам в зависимост от ... възможностите си: колко пари може да отдели за да си купи нещо готово, или колко време и възможности има за да си направи нещо сам. Както и всички междинни варианти - нещо да е купено и нещо да е направено. Това важи и за движението на влака - то би трябвало да съответства до колкото е възможно на оригинала.
Все пак за да наречем едно нещо модел то трябва да отразява основните характерни черти на оригинала си - да се разпознава. От тук нататък има детайли които не изискват сериозен разход - един евтин модел може спокойно да се изработи с необходимата висока детайлност и достоверност, което в никакъв случай не го прави сериозно по скъп.
Колкото и да изработваме нещо "без пари", има предварително набиране на чертежи и снимки, проектиране, принтиране или отливки, обработка, боядисване, маски, номера, декали, прозорци, задвижване и т.н. Всичко това за първи образец. След това евентуално втори и т.н. докато стигнем до нещо приемливо. Минималната цена в никокъв случай няма начин да е двуцифрено число, колкото и повърхностно да направим нещата и да не ползваме готови компоненти. А с дори и минимални трицифрени цени не може да се примиряваме ако не е постигнато определено ниво на достоверност (съответствие с конкретния оригинал) и определено ниво на детайлност.
Кое е "приемливо" ниво за достоверност и детайлност може лесно да се види, като се погледнат масовите фабрични модели с цена, която считаме че е колкото или леко повечко от колкото можем или искаме да платим, дори и ако е любимият ни модел. Като сложим един до друг такъв фабричен модел и своята самоделка, нормално е и много лесно се вижда до колко сме по-добри от масовото серийно производство, или пък до колко сме далече дори и от съответния масов сериен модел.
Това правило важи и за най-евтините пластмаси, важи и за най-скъпите метали с 4 или дори и 5 цифрени цени. Разбира се не е правилно да сравняваме скъп тунингован модел на 1000 и нагоре с наш опит да направим нещо "без пари", т.е. по джоба ни. Но сравнението с аналогичен модел все пак е добър критерий. Може да се сравняваме и с "моделите" от китайските списания, но това вече определено никой на го нарича "жп модел".