Автор Тема: Международни експреси от/до/през България  (Прочетена 23426 пъти)

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1702
  • Рейтинг: 157
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Да, по въпроса за "Турист експреса" има из форума писано много от Пламен (pach), на който благодаря.  :hi:
Ето и подробностите около влака:
Влака „Турист експрес” е създаден по поръчка на железничарите от германската комунистическа младеж (техният комсомол) през 1963 година, с цел по лесното и комфортно пътуване на немските туристи до българското черноморие. Състои се от вагони произвеждани на основата на добре познатият ни от онова време вагон тип "Y”, произведени във вагонната фабрика в Гьортлиц.
Били са общо 2 вагон-ресторанта, 3 кушет вагони, 7 спални вагона, 1 багажно/спален и една автомобилна платформа.Общата дължина на влака е била 336 метра.Всички вагони първоначално са били боядисани в светлосин цвят със сребристи надписи „Турист експрес”.В последствие вагон-ресторантите са били заменени със стандартните вишневи на Митропа , а след 1972 година автомобилният вече не е бил експлоатиран.
Пътувал е по маршрута Дрезден – Прага – Братислава – Будапеща – Букурещ – Варна.Общо в двете посоки – 4200 км. Влака е бил теглен от модернизираният във локомотивна фабрика  „Карл Маркс” в Бабелсберг, локомотив BR 23.10 със тройна локомотивна бригада.
Интересно дали с този локомотив е влизал на българска земя ???
В сета локомотивът е BR-35 .Вагоните са 2 спални и 1 вагон-ресторант. Производство на „Берлинер–ТТ–Баанен” от 1991 г. Преди 2-3 години "TILLIG" от ново пуснаха на три пъти сетове от по три вагона:
01. Art-Nr. 01662 Tillig Reisezugwagenset DR, Typ B „Tourex 1“ (Wagen-Sets), Epoche IV:

02. Art-Nr. 01698 Tillig Reisezugwagenset DR, Typ B "Tourex 2" (Wagen-Sets), Epoche IV:

03. Art-Nr. 01723 Tillig Reisezugwagenset DR, Typ B "Tourex 3" (Wagen-Sets), Epoche IV:


И този вагон за превоз на леки автомобили - Art-Nr. 01764 Tillig Autotransportwagenset "Tourex" DR, Epoche IV; mit sechs PKW:


Подредбата на композицията (локомотив и вагони ) е била по следния начин:
ЛОКОМОТИВ от страната през която преминава влака
 + 2015-4 автоплатформата е там заради кражбите през Румъния
 + 137 спален
 + 139 спален
 + 140 спален
 + 119 ресторант
 + 001 служебен
 + 120 ресторант
 + 142 спален
 + 143 спален
 + 144 спален
+ Поща от съответната държава ако има такава за прикачване - откачане, но държавата се познава и по теглещият локомотив.
Ако начело си с ДР-ския локомотив, значи и пощата ти е ДР-ска.

За сега остава да излезнат и тези два вагона със следната номерация 138 и 901.
Самите спални вагони не е нужно да са по реда на номерата си, но двата ресторанта и служебния между тях са винаги в средата на влака.
Когато се е движил с 14 вагона ( в сезон пик през лятото) са прикачвали и два, до три спални вагона на "митропа" с червена ливрея.
Влака винаги е пътувал като Турист експрес в състав 11 или 14 вагона общо. В много редки случай има сведения, че при добавяне на двата спални вагона ( сини с номера 138 и 901, но не и червените на митропа) някъде е закачване и втори служебен вагон. Според
други автори той не е бил служебен, а обслужващ - киносалон - вагон, но това е още в процес на проучване.

Ето и снимки на част от влака:
Гара Варна през 1978 год.


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Международни експреси от/до/през България
« Отговор #1 -: 27 Април 2018, 17:22:10 »
Вярно не веднъж сме писали за този влак.
Само да допълня Стефчо - платформите винаги са били две ( двойни) което се вижда и та снимките от Варна.
Първоначално са пътували от зад, но после ги почват да ги закачват зад локомотива. Това спира кражбите на румънска територия но не  облекчава времето на освобождаване за собствениците на автомобилите (Варна е черна гара)!!!
На наша територия винаги е пътувала с два разменящи се локомотиви от БДЖ-06 серия ( по спомен 33 и 80...но мога да го проверя довечера)!
Имам и още, но не е да тая тема!
 :hi:

Filip Andonov

  • Trade Count: (3)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 138
  • Рейтинг: 62
Re: Международни експреси от/до/през България
« Отговор #2 -: 27 Април 2018, 21:06:34 »
А защо е теглена само от 06? На горната снимка се вижда 7-ма серия.

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re: Международни експреси от/до/през България
« Отговор #3 -: 28 Април 2018, 00:06:03 »
Малко дребнаво от моя страна, 'ма не ги научихте тия вагони.

...на основата на добре познатият ни от онова време вагон тип "Y” тип "B”

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Международни експреси от/до/през България
« Отговор #4 -: 28 Април 2018, 08:59:36 »
След изпълнените с груби грешки доклади ( Y не В , 07 не е 06 , Варна не е 'черна' гара , 'от зад' е една дума , и т.н.)
питам аз :

- не е ли време докладчици от този тип 'чел-не-дочел' да понесат наказателна отговорност и да положат обществено полезен труд в някоя доматена пицария , където да изкупят вината си с по бира на пострадал от инфото им хобист ?
- къде са сега тези митични германски туристи от женски пол , с които в скута си гледахме бай ви Гойко Митич във киносалона на влака , а после натискахме в морски дискотеки с полски имена ?
- защо Боговете на пътническите вагони (Каприкорн и Зазо) се появяват на светло само в такива критични моменти , а не ни озаряват постоянно ?

...питам , питам ... и все така заспивам


The blue Touristen-Express of DR Varna – Dresden, MAV M62 class diesel, pushing it outside Budapest Nyugati, June1, 1970 (WS)

« Последна редакция: 28 Април 2018, 09:05:01 от Adrian »

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 529
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re: Международни експреси от/до/през България
« Отговор #5 -: 28 Април 2018, 23:08:16 »
И аз да дам своята лепта относно TOUREXa.  Търсачката на форума не откри по 5 различни въпроса нищо по темата, така че повторения не са изключени.

1.Тоурекс не винаги   е равен на Тоурекс. През годините съставът на влака търпи промени.
2.Има вагони, които са специално построени за него.
3.Тоурекс не e бил към DR, макар и обслужван от DR. Бил е под шапката на туристическата агенция на ГДР -  Reisebüro. Затова в обикновените разписания на DR не може да бъде открит. Търсете го в брошурите на Reisebüro.
4.Първоначално експресът е пътувал до Полша и ЧССР.
5.Има спорове относно ливреите на някои приходящи вагони.
6.Влакът е композиран и зареждан така, че с него да се пътува 21 дена, без зареждане на запасите по обслужването на пътниците. ( Освен зареждането с темперирана вода на тендера на дизеловия локомотив на всеки 100 км пробег - Шегичка бе, Адри! :prankster:)

Към точка 1.
до 1970 - WLABD-Bc-Bc-Bc-WL-WR-SD-WR-WL-WL-WL-WL-WL-WL

от 1971 - WLABD-WL-WL-WL-WL-WL-WR-SD-WR-WL-WL-WL-WL-WL-WL

Основната промяна е, че от 1971 в композицията влизат  четири спалните вагони WLABme модел 1970, другите спални вагони са WLAB 4ge модел 1962.  Отпадат 3 кушет вагона модел 1964 - Bcme (номерация Epoche 4 ) и Bc 4üe (номерация Epoche 3).

Вагоните за транспорт на автомобили са се движили 1971 - 1979.

Към точка 2.
2.1. Специално за Тоурекса в Гота (Gotha) е построен 1 вагон комбиниран  - спален и фургон. WLABD 4g Epoche 3, WLABDm - Epoche 4.
2.2. Вагон за провизии - Sdr 4g - Epoche 3, SDm - Epoche 4. Построен е защото 240 души е трябвало да бъдат обслужвани за 21 дена.
2.3. Вагон за културни мероприятия и престой. Престой?!? - Нарочно направен, за да не се налага през деня да вдигат постоянно леглата на спалните, респ. кушет вагоните...Има три салона, библиотека, игри, специално помещение звукоизолирано за различни предавания по влаковото парланго ( за матросите Стоян и Стефан :drinks:). Обозначение : Sdr 4g - Epoche 3, SRm - Epoche 4.
2.4. Клубен вагон - това е вагонът от точка 3, но преустроен 1982 година. Преустройството основно е в интериора и електрическата част. SRme - Epoche 4. След това преустройство, този вагон не винаги пътува с експреса. Пуснат е и за други мероприятия на Reisebüro.

Всички вагони 2.1 - 2.4 са тип В . В модели обаче 2.2 и 2.1. надали ще излязат защото разположението на прозорците не съвпада с останалите. Това е само предположение. Може пък да сложат само различно обозначение и да калесат някои от другите вагони тип В за тези от точки 2.1. и 2.2. И такива неща се виждали.

Източници:
1. Wagenarichiv  Transpress 1973
2. Reisezugwagen deutscher Eisenbahnen Band 6.2 Alba 1988
3. Reisezugwagen deutscher Eisenbahnen Band 6.3 Alba 1985
4. Eisenbahnwagen Deinert Transpress 1967
5. Eisenbahnwagen Deinert Transpress 1981
6. Modelleisenbahner различни годишнини
7. Eisenbahnjahrbuch 82
8. Die Werksatt 1962
9. Intrernationale Schnellzüge in der DDR EK Verlag 2007

П.П. Милене, що да не направим отделна тема за Tourex?!?
« Последна редакция: 28 Април 2018, 23:18:01 от Boris 2-12-4 »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Международни експреси от/до/през България
« Отговор #6 -: 09 Май 2018, 10:53:19 »
Влак 371 (DR?) през искърското дефиле.


...когато пътническите влаковете в България си бяха стандартно от 14 вагона.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Международни експреси от/до/през България
« Отговор #7 -: 10 Май 2018, 09:18:03 »
Едно уточнение - влака по дефилето е международен.
Както знаем във всяка страна през която минават,
тези влакове си имат и номер за означения.
Та този номер 371 не е ясно (на неспециалисти) дали
е в БДЖ или съответно DR. Защото снимките ги намерих
на немска територия и имат малко данни. За това горе
съм написал ...."371 (DR?)" защото източника не уточнява
този номер на чия администрация е. Надявах се някои тук
по запознати да кажат имали ли сме такъв влак ( с този номер)
по дефилето или това си е немския такъв...
Жалко, че не мога да ги намеря в по-голяма резолюция.
Особено " смесената.  "Чайка експрес"(?) с двата вагона зад локомотива,
ми стана интересна...Търсенето продължава...
 ;D

daddy_g

  • Trade Count: (9)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1023
  • Рейтинг: 332
  • HO (БДЖ) & N (БДЖ & USA)
Re: Международни експреси от/до/през България
« Отговор #8 -: 10 Май 2018, 10:00:54 »
Цитат на: pach link=topic=3529.msg111649#msg111649 date=1525933083
Едно уточнение - влака по дефилето е международен.
Както знаем във всяка страна през която минават,
тези влакове си имат и номер за означения.
Та този номер 371 не е ясно (на неспециалисти) дали
е в БДЖ или съответно DR. Защото снимките ги намерих
на немска територия и имат малко данни. За това горе
съм написал ...."371 (DR?)" защото източника не уточнява
този номер на чия администрация е. Надявах се някои тук
по запознати да кажат имали ли сме такъв влак ( с този номер)
по дефилето или това си е немския такъв...
Жалко, че не мога да ги намеря в по-голяма резолюция.
Особено " смесената.  "Чайка експрес"(?) с двата вагона зад локомотива,
ми стана интересна...Търсенето продължава...
 ;D

Локомотива е 41 103.
Из коментарите във Фейсбук групата БДЖ - Ретро снимки:
Boyan Yordanov
 Не е ПВ , а е Панонията , прибираща се от Берлин , преминаваше през Искърското дефиле сутринта около 8-9ч. Първият вагон е Чешки АВ , после Спален на БДЖ 60-80 , третият е Кушет на DR , четвъртият е БДЖ кушет вагон . Познават се по добре написаните и ярки надписи на Немския - бежови , а на българския доста несполучливи жълти , изрязани от някакъв текстил , който като се намокри става кафяв . Особено върху зеленото е доста грозно .

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: Международни експреси от/до/през България
« Отговор #9 -: 10 Май 2018, 10:43:13 »
Пътувал съм с Панонията, само че в обратната посока, до Плевен. Вагоните бяха същата работа в обратен ред, само дето чешкият, с който пътувах в случая, беше изцяло първа класа, идентичен на нашите тогавашни зелени първокласни вагони 19-40, производство 82-ра година. Кондукторът въобще не ме попита защо билетът не ми е за първа класа.....

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Международни експреси от/до/през България
« Отговор #10 -: 10 Май 2018, 13:02:22 »
 bg&flag

D371/370 Pannonia express


...из расписания на CFR за 1986/1986.



Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
Re: Международни експреси от/до/през България
« Отговор #11 -: 12 Май 2018, 01:28:18 »
С риск да разводня темата още малко, разрових архивните разписания.
С името МБВ "Панония експрес" влакът се движи от 1983/1984 до 1991/1992г. като през цялото време и в България е с номер 370. Преди това също има МБВ със сходни състави под името "България експрес" или "Трансбалкан", но най-често с номер 27.

Разписание на МБВ "Панония експрес" за 1989/1990г.:


Състав на влака в разписанието за 1983/1984г.:

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 529
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re: Международни експреси от/до/през България
« Отговор #12 -: 13 Май 2018, 11:17:09 »
От архивите ми е видно, че Паннония се е движела и 1969/70 година. Под същото име. След около две седмици повече информация и за периода преди и след това. :drinks:

Извор 1: Пътеводител БДЖ 1.VІ 1969 - 30.V.1970
« Последна редакция: 13 Май 2018, 11:22:49 от Boris 2-12-4 »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Международни експреси от/до/през България
« Отговор #13 -: 13 Май 2018, 11:59:23 »
1969 - 70


mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Международни експреси от/до/през България
« Отговор #14 -: 13 Май 2018, 12:08:00 »
Панония експрес се появява на 02.06.1957, а с името си е вписан в пътеводителите от 1958. Берлин - Букурещ - според DSO, един път седмично. В България влиза по-късно. Може да се преровят бг разписанията да се види точно от кога и от къде е минавал. Има период от време през който влиза в София през сръбско, през Белград, а мисля че от 1984 е пак  през Букурещ.