Автор Тема: Релсова система Roco geoLine  (Прочетена 13193 пъти)

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Релсова система Roco geoLine
« -: 18 Юни 2018, 15:02:28 »
В настоящата презентация ще разгледам основните особености на релсовата система Roco geoLine.
При написване на изложението съм използвал информация от следните източници – Юри Ботев, Иван Недялков „Железопътен моделизъм“, както и информация от Roco Customer Service.
Основен акцент в темата ще бъде поставен на геометричните зависимости, познаването на които позволява правилно проектиране и построяване на релсовото трасе.
Ще се радвам на всякакви градивни коментари, вкл. и критични, както и на допълнителна информация по съответните въпроси. И така да започваме...

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Релсова система Roco geoLine
« Отговор #1 -: 18 Юни 2018, 15:07:36 »
Общи технически характеристики
Релсовата система geoLine е произведена за пръв път през 2006 г. от австрийската фирма Roco. Представлява двурелсова система в мащаб Н0 (с междурелсие 16,5 мм.). В последните години релсовата система придоби популярност, която се дължи както на някои нейни преимущества, за които ще стане въпрос по-долу, така и поради обстоятелството, че се включва в стартовите сетове на Roco.
Самата релса е висока 2,1 мм. и отговаря на „код 83“. Металният профил е изработен е от сребро (“newsilver 6512“). Към траверсната лента има прикрепена сива пластмасова подложка с форма на трапец (имитираща баластова призма от горното строене на пътя). Същата е с ширина 38,5 мм в основата, съответно - 27,5 мм. в горната част, и височина 7,65 мм, респ. 9,75 мм. до глава релсата.



Електрическото и механическото свързване на релсите става със съединяващи щифтове, които се закрепват диагонално по един в двата края на всяка релса. Същите се предлагат в комплект от 28 бр. заедно с инструмент за отстраняването им (с арт.№61192).
В релсовата система не е включена специална захранваща релса. За това се използват конектори с кабел - за аналогово управление (с арт.№ 61191) или за дигитално управление (с арт.№ 61190). Същите могат да бъдат монтирани под пластмасовата призма на всяка релса, където има предвидено специално място за това, като се захващат към нея с помощта на винт.
« Последна редакция: 20 Юни 2018, 10:50:34 от pavlinbg »

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Релсова система Roco geoLine
« Отговор #2 -: 18 Юни 2018, 15:26:02 »
Геометрични зависимости
В основата на системата е залегнала обикновена стрелка с ъгъл на отклонение 22,5°, дължина /l/ 200 мм. и радиус на отклонение /R/ 502,7 мм.



Следва да се отбележи, че в геометрична зависимост са дължината на стрелката, радиусът на отклонението и минималното разстояние към свързания със стрелката паралелен коловоз (за последното ще стане дума по-долу). Относително големият ъгъл на отклонение (22,5°) и относително късата дължината на стрелката (200 мм.) позволяват построяването на по-къси коловози с по-голяма полезна дължина, като я прави подходяща за вграждане в криви. Тези особености правят системата изключително подходяща за проектиране на макети и релсови фигури в мащаб Н0, на сравнително малко пространство. Стрелката може да се замени от права релса G200 или от крива R9 с радиус 502,7 мм. в отклонението.
Както е известно, при свързването на стрелки в коловози, винаги липсват няколко милиметра, за да се „затвори“ коловозът. За премахване на тази разлика в дължините се използва изравнителна релса G185 (с дължина 185 мм.). Дължината на тази релса се определя по тригонометричната зависимост:
P = l . cos α,
където P е дължината на изравнителната релса,
l – дължината на стрелката.

Като заместим се получава Р = 200. cos 22,5°  = 184,77 мм. (~185 мм).
Надлъжното изравняване на разликата при проектирането на разменни коловози, става при всяка стрелка е една изравнителна релса G185 в правия коловоз.
Кривите релси в тази система отговарят на сегменти от цял кръг с ъгли 30°, 22,5° и 7,5°. Основните радиуси са 511,1 мм., 434,5 мм. и 358 мм. (съответстващи на криви, които съответно се означават с R4, R3 и R2), от което следва, че разстоянието между паралелните криви е  76,5 мм.  (434,5 – 358 = 76,5 мм.), което разстояние се явява и отклонение на стрелката (разстояние между средните линии на паралелните коловози в края на отклонението). Това може да се изрази и чрез тригонометричната зависимост:
a = l . sin α,
където а е разстоянието между коловозите,
l – дължината на стрелката.

Като заместим се получава a = 200.sin 22,5° = 76,53 мм. Посоченото разстояние е достатъчно да се изгради малък междинен перон без добавяне на допълнителни прави релси в отклонението на стрелката. За увеличаване на това разстояние може да се използва права релса G100 (с дължина 100 мм.), която се поставя в отклонението на стрелката. С всяка поставена релса с дължина 100 мм. разстоянието между коловозите се увеличава с 40 мм., но в този случай не трябва да се забравя, че това същевременно води и до намаляване на полезната дължина на паралелно съединения коловоз.

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Релсова система Roco geoLine
« Отговор #3 -: 18 Юни 2018, 15:48:55 »
Дължината на отклонението на стрелката се определя от ъгъла й на отклонение:
l2 = w/ tg α,
където l2 е дължина на отклонението,
w е отклонение на стрелката (разстоянието между средните линии в края на стрелката).
Като заместим се получава l2 = 76,5мм./ tg 22,5° = 184,68 мм. (~185 мм.), което съставлява цялата дължина на отклонението между два паралелни коловоза. Същата се получава като се съединят две еднакви обикновени стрелки в техните отклонения. Като разделим на две се получава дължината на отклонението на всяка стрелка.
184,68/ 2 = 92,34 mm.

Шест релси с ъгъл 30°  (R4, R3 и R2) образуват полукръг (за това са необходими 8 релси с ъгъл 22,5°, респ. 24 релси с ъгъл 7,5°). По формулата 2πr/12, респ. 2πr/16 или 2πr/48, може да се изчисли дължината на всяка една от кривите включена в релсовата система. Това има практическо значение при изчисление полезната дължина на коловози разположени в крива.
Най-накрая, като обобщение на геометричните зависимости следва да се посочи, че релсовата система Roco geoLine представлява всъщност един правоъгълник с размери 385х76,5 мм.,  :) което позволява лесно проектиране и построяване на релсови фигури.

Очаквайте в следващите публикации по темата представяне на отделните видове релси включени в релсовата система и техните основни характеристики, както и показване на начина за поставяне на декодер и програмиране на стрелка.
« Последна редакция: 20 Юни 2018, 10:48:46 от pavlinbg »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Релсова система Roco geoLine
« Отговор #4 -: 18 Юни 2018, 23:36:54 »
Като плюс за Роко геолайн може да се каже, че много хитро е измислен механизмът на стрелките, заедно с декодера да влиза в баластовата призма, без да се налага изрязване, или вкопаване в плота!
 Но като цяло тази пластмасова баластова призма, с нарисувани с боя траверси, а и геометрията на 22,5 градуса лично за мен са много отблъскващи!
 Другата система на Роко-Roco Line, това е вече много добра релсова система!

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Релсова система Roco geoLine
« Отговор #5 -: 19 Юни 2018, 00:21:26 »
призмата пласмасова ли е аз имам няколко релси подобни но призмана е от материял подобен на гума
за едни и същи релси ли става въпрос или са различни ?
Иначе стоят доста дървени с тая сива призма изобщо не ме кефят като идея иначе самите релси са си добри роковските релси по принцип са си добри .
Флейшман имат баластирани релси профи май им викаха мисля техните най много се доближават до истината ако пренебрегнем факта че стоят еднакво и с перфектно положен баласт което не отговаря на реализма  ;D


Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Релсова система Roco geoLine
« Отговор #6 -: 19 Юни 2018, 10:07:25 »
Гумената призма е на Роко лайн

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Релсова система Roco geoLine
« Отговор #7 -: 19 Юни 2018, 10:40:27 »
Цитат на: Сaprycorn link=topic=5107.msg112079#msg112079 date=1529354214
Но като цяло тази пластмасова баластова призма, с нарисувани с боя траверси, а и геометрията на 22,5 градуса лично за мен са много отблъскващи!
 Другата система на Роко-Roco Line, това е вече много добра релсова система!

Донякъде съм съгласен с това. Действително, призмата с траверсите не изглежда много реалистично, но и в никакъв случай не изглежда чак толкова грозно, особено ако се направи точната декорация. Виждал съм снимки на модулни макети с Roco geoLine, които изглеждат страхотно.
Относно ъгъла на отклонение - да, също не изглежда много реалистично, тъй като стрелките в жп транспорта са с ъгъл около 6 градуса, но ъгъл от 22,5 градуса си е и голям плюс, за което стана въпрос по-горе. Колкото и еретично да звучи, лично за мен този ъгъл, заедно с възможността за бързо и лесно поставяне на декодер, бяха аргументите да избера Roco geoLine при проектиране на трасе за бъдещия ми макет. Все пак ограниченото пространство си е факт и няма как да заложа на стрелки с ъгли на отклонение 12 или 15 градуса, които предполагат изграждането на по-дълги коловози с по-малка полезна дължина.
« Последна редакция: 20 Юни 2018, 11:01:13 от pavlinbg »

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Релсова система Roco geoLine
« Отговор #8 -: 19 Юни 2018, 14:28:52 »
Продължавам с релсовия материал включен в Roco geoLine. Първо ще се спра на различните видове стрелки, защото за мен същите представляват най-голям интерес. Всички снимки на релсовия материал са взети от официалния сайт на Roco - www.roco.cc

Обикновени стрелки – лява (с арт.№ 61140) и дясна (с арт.№ 61141). Както бе посочено, в основата на релсовата система е обикновенна стрелка с ъгъл на отклонение 22,5°, дължина 200 мм. и радиус на отклонение 502,7 мм. Основните особености на стрелката бяха разгледани във връзка с  геометричните зависимости.






Криви (дъгови) стрелки – лява (с арт.№ 61154) и дясна ( с арт.№61155). Посочените стрелки са несиметрични (отклонението и правия участък са в една посока). Същите са с ъгъл на отклонение 30° и  радиус на отклонение 434.5 мм. Поставят се в криви участъци. По този начин позволяват построяване на коловози с по-голяма полезна дължина, тъй като правата посока на стрелката е в крива.






Двойна симетрична стрелка (с арт.№ 61160), с ъгъл на всяко отклонение 22,5°, дължина 200 мм. и радиус на всяко отклонение 502,7 мм. Тази стрелка спестява близо 2/3 от дължината, необходима за втора стрелка.




Двустранна кръстовидна (английска) стрелка (с арт.№ 61164), с ъгъл на всяко отклонение 22,5°, дължина 200 мм. и радиус на всяко отклонение 502,7 мм. Представлява комбинация между обикновена стрелка и кръстовище. Служи за осъществяване на двойна връзка между паралелни коловози. При нея се постигат икономии на дължина от коловозното развитие и едновременно с това изправяне на трасето – напр. при построяването на изтеглителни маневрени коловози.

« Последна редакция: 20 Юни 2018, 10:54:31 от pavlinbg »

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Релсова система Roco geoLine
« Отговор #9 -: 19 Юни 2018, 14:58:19 »
Поставяне на декодер за стрелките
Всички посочени стрелки имат механизъм/ми с лостче/та за ръчно задвижване.  Наличието на относително висока пластмасова призма (7,65 мм.) позволява вграждането под нея на декодер (с арт.№ 61196) и задвижващ механизъм (с арт.№ 61195) за дигитално управление на стрелките. Поставянето на декодер и задвижващ механизъм, както и самото програмиране на стрелка стават изключително лесно и бързо. Аз няма да се спирам на това, в тези видеоклипове е показано как става:
https://www.youtube.com/watch?v=O_zuGiBg0PA

https://www.youtube.com/watch?v=o85HCAEMUvE
« Последна редакция: 20 Юни 2018, 10:52:45 от pavlinbg »

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Релсова система Roco geoLine
« Отговор #10 -: 25 Юни 2018, 20:17:41 »
Криви релси

Кривите релси в релсовата система Roco geoLine представляват сегменти от цял кръг с ъгли 30°, 22,5° и 7,5°.

Крива релса R2 (с арт.№ 61122), с радиус 358 мм. и ъгъл на отклонение 30°.




Крива релса R3 (с арт.№ 61123), с радиус 434,5 мм. и ъгъл на отклонение 30°.




Крива релса R4 (с арт.№ 61124), с радиус 511,1 мм. и ъгъл на отклонение 30°.




Крива релса GB 22,5 (с арт.№ 61128), с радиус 502,7 мм. и ъгъл на отклонение 22,5°. Служи за изграждане на паралелни коловози. Поставя се като противоположна крива след отклонението на стрелката.




Крива релса R2 (с арт.№ 61129), с радиус 358 мм. и ъгъл на отклонение 7,5°. Служи като допълнение при изграждане на релсови фигури.


Крива релса R3 (с арт.№ 61130), с радиус 434,5 мм. и ъгъл на отклонение 7,5°. Служи като допълнение при изграждане на релсови фигури.




Както бе посочено по-горе, шест релси с ъгъл 30°  (R2, R3 и R4) образуват полукръг (за това са необходими 8 релси с ъгъл 22,5°, респ. 24 релси с ъгъл 7,5°). По формулата 2.π.r/12, респ. 2.π.r/16 или 2.π.r/48, може да се изчисли дължината на всяка една от кривите включена в релсовата система. След пресмятане се получава, че кривите релси имат следната дължина: R2 - 187,44 мм., R3 – 227,5 мм., R4 – 267,61 мм., GB – 197,4 мм., R2 7,5° - 46,86 мм., R3 7,5° - 56,87 мм. Посочените дължини имат практическо значение при проектирането и изчислението на полезната дължина на коловози разположени в крива.
« Последна редакция: 25 Юни 2018, 20:20:00 от pavlinbg »

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: Релсова система Roco geoLine
« Отговор #11 -: 25 Юни 2018, 22:39:05 »
Много улеснен вариант за макет,но много не реалистично изглежда.
Да , много труд икономисва , но и може би доста по висока цена от нормалните релси
Не видях обаче как се закрепва за макета и ако възникне , някакъв дефект , има ли подмяна ремонт или трошиш и почваш отново?
Все едно.Мнението ми не е меродавно.
Продължавай с презентацията и току виж ми грабнала окото.
ОТЛИЧНА Е и много полезна !

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Релсова система Roco geoLine
« Отговор #12 -: 26 Юни 2018, 10:07:06 »
Благодаря за коментара! Относно закрепването на релсите подготвям специален пост, но за това ще ми е нужно малко време  :hi:

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Релсова система Roco geoLine
« Отговор #13 -: 04 Юли 2018, 19:37:37 »
Продължавам с отделните видове релси включени в релсовата система Roco geoLine

ГЪВКАВА (ФЛЕКС) РЕЛСА

Оригинална особеност на релсовата система Roco geoLine е наличието на гъвкава релса с вградена призма G800 ( арт.№ 61106) с дължина 800 мм. Конструктивно релсата се състои от съединени модули (части), които позволяват оформянето на различни криви с R>350 мм. Имитацията на баластовата призма се постига посредством сиви гумени лайсни, които се закрепват странично за модулите, успоредно на релсовия път. Дължината на релсата може да бъде намалена, респ. удължена. При намаляването се отстраняват необходимия брой от съставните й модули (части). За увеличаване на дължината й е предвиден специален сет с допълнителни модули заедно с инструмент за това (арт.№ 61183).




« Последна редакция: 04 Юли 2018, 19:52:56 от pavlinbg »

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Релсова система Roco geoLine
« Отговор #14 -: 04 Юли 2018, 19:49:38 »
ПРАВИ РЕЛСИ

Права релса G200 (арт.№ 61110) с дължина 200 мм., която е основна дължина в релсовата система.




Права релса G185 (арт.№ 61111) с дължина 185 мм. Служи като изравнителна релса при построяване на паралелни коловози с обикновени, двойни или английски стрелки.




Права релса G76,5 (арт.№ 61112) с дължина 76,5 мм. Служи като допълнение при изграждане на различни релсови фигури.




Права релса G100 ( арт.№ 61113) с дължина 100 мм. Може да послужи за удължаване разстоянието между паралелно свързаните коловози, като се постави в отклонението на стрелката. С всяка поставена релса с дължина 100 мм. разстоянието между коловозите се увеличава с 40 мм., което позволява построяването на по-широки вътрешни пирони, но в случая не трябва да се забравя, че това същевременно води и до намаляване на полезната дължина на паралелно съединения коловоз. Наред с това  служи и като допълнение при поставянето на някои от специалните релси в коловозното развитие на трасето, за които ще стане дума по-долу.