Моят девиз е, че ние "Пресъздаваме светът в миниатюра!" чрез действащ макет,
от където ни произлизат и доста от знанията над средното ниво в обществото.
От където и много "разклонения" в хобито! Ние сме един вид "универсалисти"
в моделизма, или ако ви харесва както преди векове, нещо като "енцикопедисти" в него!!!

Е, разбира се това е въпрос на личен избор, свободно време и желание!
Но да се посмеем малко чрез майтапите със самоирония, не никак зле!

Както знаем, покрай нашия всеобхватен моделизъм, вече има редица
самозародили се "клонове", които всъщност са вече напълно самостоятелни
видове моделизъм!
Такива са например строежа на пъзели за решаване маневрени задачи в ограничено място. Популярно е предимно в Англия.
Или пък 3D моделирането, на наши модели "по свой образ и подобие" - също доста хора се "мултиплицират" в различни мащаби,
чрез съвременните технологии! Това намигване (според други - нарцисизъм) е доста повсеместно разпространено
в различните моделизми, работещи над превозни средства (самолети,кораби, военна техника и т.н.) и е доста положително,
когато се приема със смях от приятелите, които "откриват" някъде в макета, или в диорамите (битки) или в самите винетки,
фигурата и лика на самият моделист!

Или пък правенето на макети с движещи се автомобилни превозни средства в мащаб 1/87! Пълно е с такива колекции и клубове.
При това тук самите те имат вече няколко "разклонения" като "традиционалистите" ползващи вариантите на Faller Car System,
като "хибридите" ползващи основите на същата система, но вече чрез компютърно управление на пътните съоръжения
(ляво/дясно, стоп и др.) и елементарни команди по RC канали, изпълнявани от самите превозни средства (стоп, мигач, напред)
реализирана чрез "сателитни" устройства над управляемата площ, та се стигне до най-новото набиращо все повече популярност - директно
управление с компютри или дистанционни джойстици, на силно електронизирани превозни
средства отново в мащаба Н0!!! Дааа, вече GSM технологийте за свръх миниатюризация на електрониката,
позволяват интеграция на IR управление в самите превозни средства, включително и елементарни процесори,
взимащи частично и самостоятелни решения от типа "щом спирам, трябва да включа стоповете!".
Но сега ви показвам една снимка и кратък коментар, от който се научава и за още една разновидност
на ландшафното моделиране, подобно на винетките и диорамите от стендовия моделизъм.
А това хоби, с доста привърженици и многобройни клубове по света се нарича "Витлеемизъм".
Може би вече сте се досетили, че това явно пряко и коствено свързано с Християнството и специално тази религия.
Ето въпросната снимка:

И краткия коментар към нея, от един наш моделист (от нашето хоби) работещ в мащаб "0" и "0m"!
Различен вид ландшафтен дизайн
Къде е това?
На мен веднага ми заприлича на Кантабрийските планини в Северна Испания (където съм бил по-често) - и изобщо не бях лош.
Вглеждайки се внимателно в облеклото на хората, става ясно, че това е историческа сцена, много историческа, на 2021 г.
И не би трябвало да е Северна Испания, а Светата земя по времето, когато е излязла заповед от император Август, че... останалото е известно.
Картината ме очарова и започнах да изследвам контекста, в който стои. И разбрах, че това е пример за " беленизма" е на английски Витлеемизъм.
Точно както има футболни, планерни и железопътни клубове в цялата страна, които се събират на регионално или национално ниво, за да образуват асоциации,
в Испания има тази развлекателна дейност за създаване на сцени под формата на диорами, които се показват във връзка с раждането на Христос.
И това хоби в никакъв случай не се преследва само в навечерието на Коледа, а през цялата година.
Има много прости произведения, наивни, понякога кичозни, но често наистина много реалистични диорами,
които стигат далеч отвъд конюшните на Витлеем И има цяла индустрия за необходимите фигури.
Фактът, че открих, че изглежда като северна Испания, не е случайно, а се дължи на относително нова тенденция в хобито.
В миналото хората се опитвали да пресъздадат пейзажи на Светите земи, но след това открили, че знаят твърде малко,
нямали достатъчно добри модели, а след това открили, че в самата страна има пейзажи на купища, които също са много
добре като в Йордания и т.н. може да бъде, но където можеш да отидеш по-лесно, да снимаш и да се вдъхновиш.
И, честно казано, все още съм влюбен в тази сцена. Забелязвам любов към детайла, която не произтича от поставянето
на наличните в търговската мрежа коефициенти и изходи, а от методите и материалите на общото озеленяване,
където човек не спира там, където моделът железничар казва: "достатъчно добре, но сега е ред на релсата - най-накрая идва",
но отива много по-далеч. Продължавай. Свалям шапка!
Не съм си играл да редактирам превода, защото смятам че и така се разбира.