Автор Тема: Линк към нещо интересно - има все пак връзка с хобито ни!  (Прочетена 230224 пъти)

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 333
  • Рейтинг: 244
Цитат на: Ivo Nedkov link=topic=512.msg125464#msg125464 date=1729835415
Днес попаднах на тези 2 клипа, които не съм виждал преди:

https://www.youtube.com/watch?v=XNULMgqiVoU

https://www.youtube.com/watch?v=wIlW1ctwOWs

Това наистина ли са Царски вагони и ако е така защо са изоставени там?
Ако някой знае повече, може да сподели.

Информацията за двата вагона май е разменена. "Първият", изцяло червен вагон е строен в края на 30-те - началото на 40-те години на 20 век - изцяло метален кош.

"Вторият" вагон с бялата окраска на прозорците е строен преди Първата световна война - дървен кош, облечен с метални листи върху стоманена рама. Цитираната 1908 година на производство на "първия" вагон отговаря на конструкцията на "втория".


Иван

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1175
  • Рейтинг: 180
  • HO, София
Цитат на: IvanC link=topic=512.msg125466#msg125466 date=1729863258
Информацията за двата вагона май е разменена. "Първият", изцяло червен вагон е строен в края на 30-те - началото на 40-те години на 20 век - изцяло метален кош.
"Вторият" вагон с бялата окраска на прозорците е строен преди Първата световна война - дървен кош, облечен с метални листи върху стоманена рама. Цитираната 1908 година на производство на "първия" вагон отговаря на конструкцията на "втория".
Иван   

Аз затова повдигнах темата, защото тук има хора хора, които имат повече познания и информация.
Към второто видео има повече информация за вагоните...
На мен ми направи впечатление, че има направени железни стълби с перила към всеки вагон.
Тоест не са захвърлени там, а са оставени преди години.
Дали са ценни и трябва да се реставрират?

« Последна редакция: 27 Октомври 2024, 17:55:29 от Ivo Nedkov »

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 333
  • Рейтинг: 244
Цитат на: Ivo Nedkov link=topic=512.msg125474#msg125474 date=1730043409
. . .

На мен ми направи впечатление, че има направени железни стълби с перила към всеки вагон.

. . .

Това е обяснено в клиповете - било е малка почивна станция, затова са масивните стълби, мивки, бани и кухни. Да е като луксозно бунгало. Отвън са огнището, беседките, чешмата.

Дали са ценни? Може би са били някога и особено по-стария вагон.

Дали трябва да се реставрират? Реставрирането не се състои само с възстановяване на обекта на реставрация в добър и (може би) оригинален вид. След възстановяването, обектът трябва да се съхранява в подходящи условия и да се поддържа постоянно. Иначе времето и средствата за възстановяването отиват на вятъра. Пример с поглед в бъдещето - възстановеният трамвай пред Халите - на открито под слънце, пек, студ, дъжд, сняг, лед. Колко ли ще изкара в този си вид...


Иван

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12374
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Да, но единият вагон е от служебна композиция.
Но е преустройван и реконструиран поне един път.
Може би е включван в царски композиции, но е малко вероятно! Просто е бил сравнително луксозен и за това му е излезнало име на "царски" вагон. ;)
А от оригиналниятц интериор не е останало нищо.

Вагона е закупен като част от заварените у нас по време на ВСВ и на територията на бивша Югославия през 1942 г. и е бил част от наличните в "Големите европейски експреси - Вагон Ли Кук". От закупените, спалните вагони по стандарта на тази фирма, пет са заделени за реконструкция и ремонт в "Главна жп работилница София" (бъдещ жп завод Г.Димитров) и "Вагонна фабрика Дряново".
Въпросният вагон, бивш WL4 с номер 3142, става Smf4 с номер 106 от Б.Д.Ж. Той е бил преустроен в София, защото конструкцията се оказва много остаряла.  Построен е изцяло наново като кош, вътрешно разпределение и обзавеждане.
След дълга служба в служебни влакове, пред 1974г. е предаден на "Фериботен комплекс Варна-Иличовск" при строежа му. След пускането в експлоатация на комплекса, е върнат в ЖП управление Варна и заедно с един вагон ресторант (за него нямам инфо кое/как/кой) е станциониран край спирка Арковна, като почивна станция.
От оригиналният вагон са запазени рамата и талигите тип "Pullman", с междуосие 2500 ММ и т.н. "лебедова шия".

Като имам време ще изгледам внимателно трите клипа (намерих още един от акаунта в тубата "netschumen") за още инфо. Може и да намеря някакви "сламки" и за неговият произход и живот до края.
 :hi:

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 392
  • Рейтинг: 337
Цитат на: pach link=topic=512.msg125480#msg125480 date=1730309027
Да, но единият вагон е от служебна композиция.
Но е преустройван и реконструиран поне един път.
Може би е включван в царски композиции, но е малко вероятно! Просто е бил сравнително луксозен и за това му е излезнало име на "царски" вагон. ;)
А от оригиналниятц интериор не е останало нищо.

Привет!
Не знам колко са "царски" тези вагони.
Има един в който ми премина част от детството. Тогава беше "офис" на възстановителен влак Стара Загора.
Спомням си 2 купета с легло, с бюра, инкрустирани с дърворезба, и едно голямо помещение, в което постоянно се чуваше тракането на пулове и зарчета за табла :). Насреща имаше един "електрон 714д"-не от царско :).
По онова време, на никой не му идваше да снима вагона, но един колега на Баща ми -Николай Гичев /бащата спомена, че много обича историята/, се пребори да се премести, и уж да се реставрира, нооо какво се е случило след това:

от тук:Реставрират царски вагон на 104 години
Честно казано не зная, дано наистина се реставрира!
 Още малко по темата : Вагон от личния влак на цар Фердинанд гние на гара Стара Загора
   "Вагонът от царския влак има спално помещение, кабинет и обширен салон, в който най-вероятно са заседавали висшите военни от тогавашната българска армия." Честно казано, много го мразех това спално пом. То кое дете иска да спи на обяд?
 И малко снимки, не си спомням от къде ги пазя:




« Последна редакция: 30 Октомври 2024, 22:06:22 от dred77 »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12374
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
https://youtu.be/sHCALjpPBxY?si=yJeLzqmgRN0y_mJX
Освен първият провал, на втория опит правят състезание между местните жп.моделисти и отбор от експертите на Миниатюрвендерленд!!! Забавно е!
 ;D