pach хубаво ме посъветва в началото на темата да давам повече разяснения по нещатата, които правя, ама на - не си взех поука....Та, ето ги разясненията:
1. Технология на изработка - всички фабрични трансмисии са изработени по технология шприцване, докато тази трансмисия е проектирана да се изработва FDM (FUsed Deposit Modeling). При шприцването детайла се получава монолитен, плътен. При FDM технологията се изработва на отделни слоеве, които термично се сплепват един с друг. Това автоматично води до много по-малка якост и здравина на FDM детайлите. Поради тази причина се налага увеличаване на размери - дебелени на стени и др. Само за пример - за една такава шприцвана трансмисия дебелина на стената от 0,8 мм е напълно достатъчно, докато за да се получи същата здравина при FDM-а стените са поне 1,5 мм.
2. Също поради горните причини, шприцваните трансмисии са кутийки от 2 части с малки пластмасови оси за зъбните колелца. При FDM такива оси ще са много крехки. Вариант за изработка - метални оси. Само, че мен не ми се занимава да набивам по 5-6 оси с диаметър 2 мм и дължина 8-10 - доста сръткава работа си е и затова го опростих.
3. Оста, на която са набити червяците е свалена ниско долу - почти на нивото на рамата. Електродвигателя също е свален максимално ниско - осите на двигателя и на червяците са в една линия - по този начин постигам 2 неща: избягване на допълнителни чупки в карданите, намаляване триенето и шума и сваляне на центъра на тежестта максимално близо към релсите - прави машината малко по-стабилна.
4. Корубата не се закрепва директно на трансмисията. Машината има рама/шаси. На тази рама с помоща на винт се закрепва трансмисията. Отворът в рамата има луфтове, за да може трансмисията да компенсира накланяне и усукване при движение;
5. Оста на червяците лагерува в отвори - втулки, като има ограничители в предния и задния край, които да пречат на аксиалните измествания;
6. Радиалните измествания на колелата са направени умишлено - около 0,5 мм в двете посоки - за да компенсират неравности по релсите. Осите са вагонни - имат остри стърчащи краища, които при максимално изместване опират в конусовидни отвори на блендите/фланците;
7. Предната и задната страна на трансмисията завършват в триъгълна форма - за да дадат възможност за накланяне на коша.
И не на последно място - отвора за въртене на талигите - умишлено е изместен от центъра, основно поради 2 причини:
1. В конкретния случай с 32, а и с 19 - машината е около 30 см дълга, талигите са в краищата и при завой R1 средната част на машината излиза извън релсовия път. Излиза сериозно - с малко над една ширина. Първо, не изглежда добре, второ ако има статични елементи около релсите - особено стълбове може и да опира. Отворите са преместени по-близо към центъра, за да се намали изнасянето на средната част на машината. Това води до друг недостатък - изнасяне на предната и задната час, но за съжаление пълно щастие няма и смятам, че това решение е един приличен компромис.
2 Втората и най-важна причина за изместване на вертикалната ос на въртене в задния край е карданът - при въртене на талигата, карданът се изкривява. Изкривява се в точката на карето. Колкото е по-голямо разстоянието между карето и оста на въртене на талигата, толкова по-голям е ъгълът на завъртане на кардана и съответно неговото удължаване. Поради тази причина оста на въртене е приближена максимално до карето на кардана.