Автор Тема: Сигнализация и означения в БДЖ  (Прочетена 60537 пъти)

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #75 -: 30 Май 2018, 14:51:10 »
Ще ми се, ако е възможно, поне един въпрос да изясним, когато като години става масовата подмяна на крилните семафори.

Още по-хубаво би било ако успеем да определим периодите, в които дадена сигнализация е най-характерна/разпространена, за да можем да ги навържем към конкретните епохи.

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #76 -: 30 Май 2018, 19:59:29 »
Ми бджто си е било винаги манджа с грозде. Принципно, при модернизация на междугария и гари се преминава към по-осавършенстваната система. Ако е била обикновенната сигнализация то тя се подменя със скоростната. Но не знам нкжито с какви средства разполагат и при планирани ремонти дали е зложена подмяна.

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #77 -: 12 Декември 2018, 11:48:33 »
Интересна статия, която си позволявам да пусна, за тези дето ги вълнува сигнализацията от началото на жп съобщенията в България до около 9-ти септември 1944г. Оказва се че по онуй време освен австрийски локомотиви сме ползвали и австрийска/чешка/унгарска сигнализация
https://www.wikizero.com/bg/Семафор#Семафорите_в_България

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 530
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #78 -: 12 Декември 2018, 15:06:19 »
Браво, Любо!

Сърдечно благодаря!
Тези данни ги има на много места, но така добре подредена и най-паче онагледена срещам за първи път!

Респект! :hi:

 &bgflag

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #79 -: 06 Ноември 2020, 15:56:53 »
Някой случайно да има снимка или да е виждал предупредителен семафор по нашата мрежа?
Имам спомен, че е нещо такова:

само дето полето мисля, че беше черно с бели кантове от страни.
За съжаление в http://bgrail.info/ е премахната частта със семафорите и така се изтрива голяма част от историята на сигнализацията в железницата ни. Не знам кой и как е решил, че е не нужно и може да го изтрие, ама е факт че вече няма къде да се провери какво и как е ползвано в миналото.
Остават само случайни стари снимки и спомени, които си заминават с всеки човек отишъл си от този свят.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #80 -: 06 Ноември 2020, 17:08:20 »
Не съм решил, че не е нужно, но старата версия беше негодна по ред причини, затова пуснах новата, макар и не напълно завършена. Старата е достъпна все още тук: http://bgrail.info/old-site/

Семафорите са били точно такива, но жълти с бял кант. Действащи такива има в съседна Сърбия, в участъка Ниш - Димитровград.

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #81 -: 06 Ноември 2020, 20:38:11 »
Значи е бил точно като този



Преди повече от 35г точно на нашия прелез по линията Филипово-Пловдив имаше все още монтиран, но отдавна неработещ такъв, обаче спомена ми е, че беше черен с бели кантове. Явно греша! По надолу към центр гара имаше двукрилен входен CKD.  През осемдесетте при ремонта на линията и смяната на пътя с безнаставов ги отрязаха и двата и изчезнаха. Двукрилен все още има на линията за КЦМ, но не открих предупредителен там.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #82 -: 06 Ноември 2020, 21:05:36 »
 :)
Правилник от 1903 г.

Предохранителен семафор(предупредителен)

Наричан „предохранителен“, първият предупредителен семафор се появил през 1910 г., тъй като наклонът
пред единия външен семафор на гара Горна баня бил голям и влаковете трудно спирали пред него.
 Той се състоял от стълб, висок около 4 метра, боядисан на ивици в бяло и зелено, и четвъртита табела,
 боядисана в зелено, с бяла ивица по края, която се въртяла около хоризонтална ос. Имал две показания:

„Раздалечният семафор е затворен“ – табелата е перпендикулярна на земята и на железния път.
Нощем се осветява с една зелена светлина;
„Раздалечният семафор е отворен“ – табелата е успоредна на земята, но перпендикулярна на железния път
 и се вижда само хоризонталния ѝ ръб. Нощем се осветява с една бяла светлина. Чак при този семафор за
първи път се появява бялата светлина за „път свободен“ при семафорите.

През 1916 г. се появяват и първите предсемафорни указатели за тези семафори, които не се виждат.
Те представлявали четвъртити бели табели с черни андреевски кръстове, които нощем се осветявали
от една бяла светлина. Поставяли се 400 метра пред семафора. Тези указатели не се утвърдили и скоро
били подменени с предохранителни семафори.

Следващият тип предупредителни семафори (с жълти табели) се появяват през 1932 г. при оборудването
на гарите по линията София – Мездра с механически централизации.
Те обаче са включени в правилника от 1947 г.

С всичките си изменения и допълнения, правилникът от 1903 г. действа в продължение на 44 години.


Когато раздалечният семафор е затворен                              Когато раздалечният семафор е отворен
Дневно показание          Нощно показание              Дневно показание            Нощно показание

              

Видове семафори след 1947 г.

Предупредителен семафор
Поради високите скорости и големия спирачен път се наложило по-ранно известяване на машинистите,
 че трябва да намалят или спрат. Ето защо се появили предупредителните семафори. Те показват
положението на входния семафор и са разположени на спирачно разстояние пред него. Предупредителните
семафори се състоят от метална, правоъгълна, емайлирана табела с размери 1000х800 мм, боядисана в жълто,
 с бяла линия по краищата, за да се отличава от заобикалящата я среда. Табелата била поставена на стълб
 с височина 6 – 8 метра, боядисан през 800 – 1000 мм в бяло и жълто. Пред предупредителния семафор,
 през 100 метра се поставят между 3 и 5 предсемафорни указателя.
Предупредителният семафор давал две показания:

„Входният семафор е затворен. Готовност за спиране!“ – табелата е перпендикулярна
 на земята и на железния път. Нощем се осветява с една жълта светлина;
„Входният семафор е отворен. Повишено внимание за намаление!“ – табелата е успоредна на земята,
 но перпендикулярна на железния път и се вижда само хоризонталния ѝ ръб.
Нощем се осветява с една зелена светлина.

Когато:
Входният семафор е затворен                     Входният семафор е отворен
Дневно показание              Нощно показание             Дневно показание   Нощно показание

                             

Любо...от линка дето сам си ни дал, по-горе в темата! ;D
 :hi:

Семафорите в България
Впрочем много готин линк, в страхотна помощ на мераклиите от БДЖ в  I  до III/IV епохи!!!!
В графичен и исторически план, може още...но е страхотно все пак!!!


Източници
↑ Inginerul John Trevor Barkley. // Посетен на 21 юни 2012. стр. 18 (на румънски)
Информацията в статията е съобразена със следните учебници и наредби:
Правилник за знаците, 1902 г., обн. 15 май 1903 г.;
Влайков, Веселин Т. – „Железопътно дело“, том 4 – „Сигнализация и осигурителни инсталации“, 1950 г., изд. Сталин;
Наредба II-8145 за движението на влаковете, за сигнализацията и маневрите в гарите с осигурителни инсталации, от 12.08.1932 г.;
Наредба II-2115 за гарите с осигурителни инсталации, от 15.03.1942 г.;
„Инструкция по сигнализацията“, 1958 г.;
Наредба 58, 2002 г.


Взето от „https://bg.wikipedia.org/w/index.php?title=Семафор&oldid=10498410“.

 &bgflag

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #83 -: 07 Ноември 2020, 08:18:41 »
Уж и на двете места са посочени правилниците, от които е написана уикипедията и другия сайт, ама в тези правилници - 1988, 1902 - другите не ми се търсят сега -  доста от нещата не са така ... И от там - не ми се вярва много и на другите "факти", които естествено не са в превилниците.