Като председател на КЖМБ оставям емоциите на страна, за да внеса пояснения, факти и най- вече да опитам да дам разяснения за дейността и резултатите на Сдружението.
Строителен габарит - нарушен , не става за всякакъв подвижен състав.
Миналата година , като композирахме пътнически влак с двуетажни вагони , минаваха на косъм , и строшиха изходен светофор от НЕ българската сигнализация. Локомотива на МАРТИН с мой двуетажен вагон и други едноетажни.
Всеки моделизъм подлежи на стандартизация. В ЖП моделизма има няколко водещи организации. Строителния габарит на трасето в H0 в клуба е строено съгласно няколко основополагащи Задължителни норми: NEM 102:
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem102_d.pdf , NEM 103:
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem103_d.pdf.
Понеже сме изкривени моделисти, за 9 години от как сме се пръкнали тия препоръки не ни стигнаха и решихме някак да приемем още няколко, които да спазваме: ФРЕМО стандарта H0-Europe 1:87, третиращ модулното строене на трасета. И за сме по- готини приехме национален стандарт, публикуван на сайта на клуба:
http://railwaymodellingclub.com/files/custom/STANDARTI/Standard%20H0.pdfНа кой от тези стандарти отговарят вашите модели? Запознахте ли се със спецификацията на трасето преди да поставите "моделите" си? За счупения светофор ще пробвам да отделя пари от бюджета на Клуба за да го възстановим.

Все пак съм Председател и понякога мога да си позволя да взимам едноличнни решения за харчове от чужди гайлета.
Та по тази точка, в модулните системи никой никога, никъде не е стандартизирал, препоръчал или задължил трасетата да стават за всякакъв повижен състав. Когато обаче правите нестандартен подвижен състав отговорността остава във вас къде и как ще го експлоатирате.
Така - сигнализация , нищо общо с БДЖ .
Инталираната сигнализация е от такава, налична на пазара и сравнително позната, за да може трасето да бъде все пак атрактивно. Решението е взето на клубен съвет по време, когато на пазара е било налично единствено това.
Моля за информация кой производител произвежда сигнализация по БДЖ. Аз лично не познавам такива. Ангажирам се да поставя въпроса на Клубен съвет за обсъждане. Ако стигнем до реализация ще разчитам на спонсорство за финансиране на начинанието.
Естстическите ми въприятия не позволяват да поставим "БДЖ" светофори, ръчно изработени от светодиоди Фи5 мм.
Липса на активна КОНТАКНА МРЕЖА.И миналата година нямаше
Няма, нямаше, няма и да има скоро. Въпросът за контактната мрежа е доста спорен дори в Сдружението ни. Контактната мрежа в гаровия район беше поставяна няколко пъти и удачно потрошена от "журналисти" с телефони, които снимат. Последва свалянето и, както и поставяне на предпазните прегради. За довършването на трасето с контактна мрежа са необходими около 1100 евро. По предложение на Клубния съвет и с решение на Общото събрание очакваме контактната мрежа да бъде изградена единствено ако се намери целево спонсорство за нея. Решението е продиктувано от прихходно- разходната част на бюджетана Сдружението - налична публично в Агенцията по вписванията и МИнистерство на Правосъдието... ако имате връзки в НАП и там подаваме отчети. Та аз ще бъда най- радостния човек ако ни станете спонсори, за да реализираме тази наша мечта от поне 5 години.
Аеровлака на ЦЕПЕЛИН не може да мине свободно по трасето , освен там където няма мостове , светофори и прочее.
И както знаем , в БДЖ има нестандартен подвижен състав , който в случай , че някой си направи или купи , не е за това трасе.
....
Тоест всички чужденци със различен подвижен състав и двуетажни вагони не биха могли да се включат в трасето поради нарушения строителен габарит или лошо изчислено трасе.
За Аеровлака се погрижете да можете да го контролирате, защото неконтролирани катастрофи, нанасящи щети на трасето градено 9 години повече няма да допусна. За габарита и нестандартния състав малко по- нагоре коментирах.
Чужденците драги мои знаят какво правят и какъв подвижен състав да оперират. Вие за тях не се тревожете.
Строителния габарит е съгласно всички норми обявени публично на сайта на сдружението.
При минимален радиус 1000 мм на трасето, изпадането на кардани ми се чини да не е наш кахър в изчисленията, а на проектанта на подвижния състав, защото R1 в H0 е доста по- малък.
А трасето е за изложби и състезания .
Dispatcher[/color]
Явно има объркване между различните видове моделизми. Нека внеса разяснения. Авио, авто, корабо и ракетомоделизма се водят спортове, със съответните Федерации към министертвото на Спорта. Те се състезават, класифицират в категории, класове и т.н. В жп моделизма състезанията само по домашните макети, където се кара на макс. В, една друга тема изрично написах, че жп моделизма не е състезание (намека беше точно за Вас).
КЖМБ не е участвало в изложби от както е учредено (мисля, че има едно изключение в РКИЦ, но не съм сигурен дали беше клубна инициатива)
КЖМБ участва в модулни срещи.Списък с участията е официалнно публикуван:
http://railwaymodellingclub.com/?cid=76До сега нито на национално, нито на международно ниво КЖМБ не е изпитвала гореизтъкнатите проблеми, може би защото хората, с които се срещаме и провеждаме мероприятията знаят какво правят. КЖМБ е получил международно признание за дейността си и за резултатите от нея. Смея да твърдя, че благодарение на КЖМБ раздвижихме моделизма на Балканите, което се оценява лично от президента на FREMO. Уверявам Ви, че неговото мнение е много по- стойностно за мен и за всички клубни членове от Вашето.
...............
Имаше забележка, че не съм коментирал в деня на отворени врати недостатъците на 'моделите". В диалога между хората има нещо, което се нарича намек. Вие не го схванахте, когато говорихме, бяхте ентусиазирани от прототипите, които имате, от бъдещите планове. В тази ситуация, каквото и да бях казал, нямаше да се чуе. Когато обаче пиша постове обичам те да са с факти, да покажа разликите на серия 19 между оригинала и модела. Това в клуба нямаше как да се случи.
Странното в случая е , че г-н Ненчев не претендира за достоверност на протоипите, а вие с Марто упорито вече дори твърдите във фейсбук за серийно производство.
Пожелавам моделите ви, да сте наясно, спрямо какви стандарти са съвместими, да четете и да работите повече. Хобито ни е сложно, трудно, комплексно и изисква знания, постоянство и рутина. Натрупайте ги, попълнете празнините, за да говорим от едно ниво, като равни.
Извинявам се , ако някой се почувства засегнат.
Нали за това е форума , да си пишем истините , колкото и нелицеприятни да са понякога.
Ни най- малко не съм засегнат. Обичам да са ясни позициите, а не в яда си да хвърляме напразни обвинения само за спорта да засегнем някой.