Автор Тема: Вагони тип Dm – лабораториите на НИИТ в Н0  (Прочетена 2835 пъти)

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Тема прехвърлена от форума на scalemodels-bg. Първата заигравка с подвижен състав, а за да не изчезне съвсем, и с разрешение на администрацията, я публикувам тук. За съжаление, писаното след нея не съм съхранил.


28.12.2012

Здравейте!

Ще ви покажа един експеримент в областта на железниците. Захванах се с този “строеж” за да помогна на един приятел, който искаше да има тези вагони. Явяват му се някакъв спомен и нямаше как да откажа. А и онова чоплещото отвътре – дали ще мога – сигурно ви е познато… Единствено се разбрахме да няма срокове - когато имам време и най-вече желание. Колкото и да го протакам обаче, всичко си има край и сега ви представям историята на създаване и крайния резултат. Дано да е интересно.

Малко факти от истинския живот: вагоните са два – лаборатория и енергетичен. Използват се при динамични изпитания на жп возила и по принцип пътуват винаги заедно. В първия се намира измервателната апаратура и от него се ръководи цялото занятие по време на работа. Другия помещава генератор захранващ апаратурата, работилница, кухня... в общи линии помощна роля. Това е ситуация която обаче се обръща - след изпитанията той става място за разбор на изминалия ден.

На НИИТ (Национален изследователски институт по транспорта) са предадени от БДЖ когато още са били една администрация (някъде през 70-те). Бивши спални, преустроени в НИИТ според нуждите, като и в двата са оставени купета, които се ползват по време на по-дълги командировки. Около 2000-та година са постъпили за козметичен ремонт в депо Надежда, където са придобили сегашната окраска. Новата цветова схема е дело на инж. Владимиров от института. С помощта на файлове от неговия архив сглобих следната картинка. Вагоните не са същите, но е свършило работа като нагледно представяне на идеята.


00

С тези двата случайно по време на изпитания е достигната някаква легендарна скорост. Дори при приказки за бъдещи линии по нашите земи не се споменава такава. Поне аз не съм чул, ама отиваме вече в друга тема. И не това е причината за освежаването, просто май били заприличали на това което се вижда по снимките сега. Нов ремонт обаче, едва ли предстои. Не бях сигурен дали съществува тип Dm, една бърза справка потвърди - има ги. При всички положения обаче заглавието оставаше същото - нали така пише върху самите тях...


01


02

Ето какво представляват истинските, доколкото се вижда от снимките. Вагоните са прибрани в халето и нямаше къде назад да отстъпвам за да събера една цяла дължина в обектива. А има и какво още да развали гледката към тях. Ако изпаднат по-читави снимки ще ги добавя.
Синият е  лабораторията (1.1), червения – енергетичен (1.2). Ще ползвам съкращенията ЛАБ и ЕН надолу, че така им свикнах.

Стига ви толкова история, минавам към интересната част. Моделите са избирани по  външен вид възможно най-близък до истинските, като това увеличи вероятността да не оплескам много нещата.


03

Към транжорната потеглиха:
-  3.1 - Tillig74777, RZ-Schlafwagen Typ Y, WLAB, BDZ, Ep.IV;
-  3.2 - Sachsenmodelle10014, Balkan express passenger cars set и по-точно вагона на гръцкото БДЖ (ОΣЕ) Bme 51732080384-5. Имало го било и отделно – 18139, ама нямам сигурни доказателства.


Поразгледах наличните снимки и модели, съставих списък за необходимите промени, изработих си и някакъв вид техническа документация. Естествено компромисите бяха неизбежни, но опитах да представя най-характерното за тези уникати. Освен напълно нов интериор и за двата, трябваше да се променят “всеки за себе си” и отвън.

За ЛАБ:
- изработка на наблюдателници;
- отстраняване на една излишна “вентилация”;
- добавяне на дръжки до вратите;
- добавяне на капаци от мазилната система на плъзгалките;
- и изработване капак на скоростомера.

За ЕН:
- нови “вентилации” по покрива;
- изправяне ъглите на прозорците;
- промяна на вратите;
- стесняване на крайните прозорци;
- допълнителни дръжки от външната страна на вратите;
- нов вагонен генератор – зелената стрелка на снимка 2;
- и най-важното – нови рамки и “стъкла” за прозорците.


Към всичко това се добавят боядисване, надписи по вагоните и лакиране.

Следва разказче в картинки илюстриращо изпълнението на списъка, като в коментарите към снимките има допълнителна информация за събитията. Събрал съм по няколко снимки в една защото иначе стават доста, но всяка си има отделен номер, за по-лесно при коментари, въпроси и забележки. От друга страна трябва да са 800х600 и...дано се вижда. При поискване има и по-големи.


04


05

Излезе проблема с надписите, особено служебните, като най-разумно решение беше изработката на декали. За тази цел обаче, всичко драскано по вагоните трябваше да се появи в подходящия мащаб на файл. Добре, че ги бях ощракал даже в излишък. След известно време на “забавление” с Corel – a, нещата се получиха и когато пристигнаха вагоните при мен, бяха нужни минимални корекции за да си паснат по местата. На горните снимки, пациентите, полегнали в кутиите, геройски понасят “сухите проби” с надписите. Излезе сполучлив опит и вече по-спокоен продължих нататък.


06

А продължих с интериора на ЛАБ, защото ми изглеждаше по-труден за правене. Основен строителен материал са карти за игра (тази май беше някакво каро). Това със сивия цвят са различни шкафове, гардероби... предварително “разших” вратите, сложих дръжки и грундирах. Червеното е плюшената покривка на масата, рафтовете на стелажа за апаратурата вдясно и плота на едно бюро. На преден план вляво са наблюдателниците в начален стадий. За тях следват подробности надолу.


07

Ето същите неща, но вече цветни. Има естествено и допълнения, които за момента са в по-суров вид.


08

А тази е за спомен – какъв красив вагон беше преди да ми попадне в ръцете... На 8.1 заводските вътрешности частично отстранени, докато на 8.2 се вижда тотално изкормване, рязане и приспособяване на части счетени за необходими по-нататък.


09

Тук вече нещата изглежда отиват на добре:
9.1 – залепено, китвано и шлайфано всичко по пода от предишната снимка.
9.2 – боядисване на пода след грундиране. Не бяха нужни корекции преди боята. Същата я нанесох с четка на два пъти, като принципно я ползвам по-разредена. Не останаха силно забележими следи, а и като се затвори... Всички вътрешни повърхности са боядисвани по този начин, даже и отвън на места.
9.3 – поглед в бъдещето... А горе вляво се вижда цилиндричния капак за скоростомера, който ще бъде монтиран на една от осите.


10

Почти готов интериор, снимки от двете страни. Вече си личат помещението с апаратурата, “каюткомпанията” и спалните. Останаха непипнати крайните купета. Те тези съвсем крайните не са точно купета, ама в случая не са и това което може да сте си помислили. Преустроени са в каквото е било необходимо и по принцип отвън не се вижда нищо – къде прозореца е боядисан бял, къде има спуснати щори... и за мен по-лесно така. Отдъхнах малко и продължих с трудната част.


11

Апаратурата... ужас.
11.1 – частично подредени усилватели, филтри и др.
11.2 – ужасната част – връзките между тях. Веригата е: преобразувател-усилвател-филтър-регистриращо устройство-осцилоскоп (последния за наблюдение на сигнала). Между всеки уред има по осем проводника, а има две такива вериги. Не броя и захранващи кабели.... Интересно занимание си намерих.
11.3 и 11.4 – напълно готов интериора, не се виждат многото проводници, особено след като станаха черни, но са си там. Сивите са захранването и отиват в стабилизатора. Черният сноп, идващ някъде отгоре, докарва сигнал от преобразувателите разположени по изпитвания обект.
Като гледам как съм разкривил точките по апаратите си мисля за смяна на лицевата част. Зависи какво ще се вижда през прозорците по-късно, засега остават така.

Продължавам с ЛАБ - външни доработки.


12

Проба на наблюдателниците, всъщност направени да се следи пътя без да се виси по прозорците. Удобно е зимата или като вали... Иначе тук започнаха компромисите. Рамката на истинските е много тънка и това е което успях да стъкмя най-близо до истината. Ще стърчат повече навън с надеждата да не нарушавам габарита. Изработих ги от прозрачна пластмаса 0,6 mm дебела и това зададе ширината на рамките.
А зелената стрелка на 12.2 сочи нещо което отстраних и заличих следите. Отдушник на вентилацията, чух че го наричат “кукук”, обаче аз нататък съм го кръстил “вентилация”, че ми е сложен този жаргон. Та го няма реално там, а и ми беше от полза после.
12.3 – вземам му мярката.


13

Нишите за дръжките. От някакво пластмасово парче си оформих нещо като матрица. С нея направих отпечатъци върху разстлан като кора за баница Milliput. Когато цялата измислица изсъхна, започна оформяне по вече направения в страната на вагона отвор. В дълбочина не го дялках, остана за след залепване.
13.3 – поставена пробно дръжка. Реално игла в отвор пробит откъм долната страна.
13.4 – половината са готови, остава още толкова.


14


15

Капаците на мазилната система. Точно наименование и функция няма да нищя, а и  проблема е друг - на модела липсват за разлика от истинския вагон. Добре, че на  другия ги има, иначе нямаше да ги правя. От него направих отпечатък върху пластилин. След това го “заградих” с лента пак от карта и залях със смола. Трябваха 4, затова направих 8 и правилно – стигнаха и остана едно резерва. 14.4 - тук е част от крайният резултат.
Нататък технологията е като предишната. Снимките май са в повече, но това е за сметка на качеството им.

Списъка за ЛАБ дотук е изпълнен. Стана сравнително лесно отвън понеже нямаше много за променяне. Преминавам на другия пациент.


16

Трябваше да се промени вида на покрива. Да се добавят нови вентилации и напълно ликвидиране на фабричните. Обаче трябваше да се изработят. За целта, с “матрицата” която вече споменах, че свалих от предишния вагон (ето я на 16.1) започнах познатото ви печатане в пластилина. Пак направих повечко, понеже не всичко се получава читаво. Някои направо съм ги драснал на място, да не наливам смола в тях.


17

Монтажа по покрива. Нещо което не съм снимал е разчертаването на позициите на вентилациите. Всъщност това си е една права линия с разграфени местата за залепване. Точно там пробих малки отвори за да лепя отвътре детайлите без да цапам покрива.
17.1 – всичко е поставено;
17.2 – ампутирани са фабричните;
17.3 – грундиране след кит и шлайф където беше нужно. Малко е обърната снимката за да спазя ориентацията.


18

Реалния вагон и моята импровизация. Разположението е доста сходно, само типа вентилация е по-различен. Ще си затворя очите, изглежда правдоподобно.


19

Започва голямата касапница.
19.1 – това е преди да се намеся, даже не е нужно да го пиша, личи си хубавото;
19.2 – изрязана е дръжката на вратата. Защо направих тази глупост се чудех по-късно. Червената стрелка показва къде беше най-удачното място за срез и останалите клъцнах там.
19.3 – стеснен е последният прозорец, а този на вратата е разширен. Станаха почти еднакви, точно както трябваше. Също и колонките между тях успях да докарам съразмерни с останалите.
19.4 – кит, какво друго? Всичко е запълнено, остава и да е равно. Ще проличи при грундирането. Най-дясната ивица кит на самата врата беше неизбежна. Там има вдлъбната линия защото е имитирано мястото където се сгъва истинската. Но вече писах за червената стрелка...
Това сполетя и другите три врати.


20

20.1 – ето резултата. Пръснато с грунд за проверка и погалено с шкурката. Вече са изправени ъглите на прозорците от едната страна. Изглеждаше ми елементарно, само че пластмасата на вагона излезе доста твърда и се оказа неприятна работа. Опитах и изрязването на стъкло от новия за мен материал вералит. Понеже е за проба, ползвах матовия, като му дойде времето ще взема прозрачния. Листовете са с дебелина 1 mm и са покрити от двете страни с фолио. Даде ги приятел на когото съм много благодарен.
20.2 – 20.4 – вторият комплект дръжки. Изработени са като вентилациите – с отпечатък в пластилин и след това смола. Не счетох за нужно да снимам това. “Монтажа” им е като тези на ЛАБ.


21

21.1 – 21.2 – снимки от двете страни, има известни разлики, но не се задържаха дълго. Това е преди допълнителните дръжки.
21.3 – тук вече ги има заедно с рамките за прозорците, които тъкмо бях получил - не се стърпях да ги проверя, нали за там са правени, че пък то и аз ги бях правил. Първоначалната идея беше да използвам фабричните прозорци, изправяйки ъглите на рамките. След опит върху един прозорец, захвърлих и идеята и стъклата – резултата беше неудовлетворителен и прибягнахме до резервния план.
Направих файла с рамките, пак на Corel и го изпратих на собственика на вагоните. За  да върви по-леко повествованието, ще го нарека Миро и да приемем, че е от Пловдив. Започнахме да търсим кой ще се съгласи да ги изреже на лазер от 0,3 алуминиев лист – той в Пловдив, аз в един наш столичен град. Е, Миро намери човека, май ентусиаст като нас, безкрайно сме му благодарни.
Може би се виждат мустаците останали след рязането. Последва нежно, фино, бавно и изключително изнервящо занимание по премахването им с шкурката. Протече под звуците на Painkiller.

Дотук с екстериора по коша, започва следващата дисекция.


22

Обичайната снимка “преди”.


23

23.1 – прескочих някои етапи, то е същото като предишния
23.2 – грундирани са всички кърпежи по вътрешността. Тук реших да направя обратното – събирам всичко и го боядисвам на място. Добавена е голяма част от интериора, на вратите са премахнати фабричните дръжки и са пробити отвори за нови. Карото се оказа полезна карта.


24

Същата картинка с малко повече цветове. Е, има и още карантийки... От другия вагон взех няколко легла и без това не са му нужни. Отделно се наложи да издълбая канал  на прозорците откъм купетата. Там легна лентата имитираща стъклата. Дръжките по шкафовете са от “тянутый литник”, лепени естествено отвътре. Тези кафявите детайли вляво ще лежат свободно на пода. Вижда се къде са им местата, там отдолу се падат пружините на тегличите и не посмях да ги заклещвам.


25

Групата двигател – генератор. Направено е от... вижда се какво и доста се разминава с истината. Единствената ми цел тук беше да го събера в определени габарити. Получи се правдоподобно, а и не съвсем грозно.


26

Преносимият генератор.
26.1 – или поне рамката за него. Абсолютен експеримент! Опитах запояване и се получи читаво според мен, след един фалстарт обаче. Разбира се шкурката беше задължителна. А, и две варелчета навих от една кофичка.
26.2 – пак самодейност с цел наподобяване на реалния обект:
26.3 – същото оцветено:
26.4 – и вече в почти окончателен вид.


27

27.1 – 27.3 – вагонният генератор. Няма какво да коментирам, отново се включих в производството. С него свърши и списъка за доработките по екстериора.
27.4 – тук също – менгеме и шмиргел, все пак работилница има и тези неща съществуват там.


28

28.1 – залепих рамките към парчета вералит и напаснах всичко по места. SuperBond-a върши работа. Реших да намаля малко височината на отворите за прозорците. Идеята беше да застанат по-плътно. Лепнах ивица тънка пластмаса която дори трябваше да изтънявам допълнително на място. Преди това обаче запълних с кит фугата между лентата и едно закръгление на горния ръб на отвора. На снимката се вижда като бяла линия над всеки прозорец. Май се получи приказката за куршумите и зайците.
28.2 – прозорците, готови и номерирани, в очакване на майстора по дограмите.


29

Тук няма какво да кажа. Готово е.


30

Тук също – просто някои по-дребни детайли.

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Вагони тип Dm – лабораториите на НИИТ в Н0
« Отговор #1 -: 21 Декември 2018, 08:41:23 »
И дойде време за боядисване. Основните цветове са сив за покрива и червено и синьо за ливреята, както е по железничарски. Използвах алкидните на Agama съответно 64, N30 и N31. Другите цветове са от наличните в моя резерв, пак алкидни. Като цяло идеята е да изглеждат като сега боядисани, затова избрахме по-тъмни цветове. Грунда е Mr. Surfacer 500, грубо, но свърши работа.


31

За последно със заводския цвят. За поставки изрязах фибран, който покрих с хартия. Да не рискувам някаква реакция с боята. Надявам се да не се появи нещо криво след грундиране. Челните врати и те са подготвени. Всички прозорци са облепени с 18 mm “тиксо” на Tamiya. Боядисано е отвътре и трябва да го пазя.


32

Около 15 минути след грундиране... Системата с тези клечки неудобна се получи и по-късно просто пронизах напречно фибрана с един от шишовете. Колкото да пази вагона от преобръщане.


33

33.1 – в очакване на червено...
33.2 – готово, даже и тиксото махнах.
Преди червеното боядисах покрива сив. Цвета е близък до този на грунда и затова не съм снимал. От друга страна не се наложи да маскирам нищо за това боядисване.


34

Почти същия номер, но в синьо.


35

Челните врати след съответното оцветяване. На 35.1 обаче се вижда как някой е изправял ъглите на прозорците след грундиране, защото е забравил да го направи предварително.


36

След синьото и без тиксо – заприличват на нещо.



37.1 – съвсем махнах маскировката. Остана сивата ивица грунд по страничната греда.
37.2 – и ден по-късно вече е черна. Свърших с боята от аерографа.


38

38.1 - ето как изглеждат отблизо на този етап. Зелената стрелка сочи останалата една вентилация след рязането някога. Стояха близо седмица преди да последва слой Future. След около два дена продължих с
38.2 – лепене на жълтите ивици от самоделен декал. Имаше естествено вариант с маскиране и аерограф, обаче така ми се стори по-лесно и с повече възможност за  корекции. Познах наполовина, изобщо не беше лесно, но си коригирах на воля. Накратко – върху част от лист декална хартия на Micromark пръснах светлосиво и жълто смесени по мой вкус. Сравнявайки със снимки и имайки едно наум, че правя “нови” вагони, както вече споменах. След няколко дена съхнене – нали не бързам за никъде – остана да си изрежа нужния размер ивици.


39

Ето го остатъка от “декала” – другото го усвоих с помощта на линия, молив, транспортир и скалпел.


40

Продължавам нататък с украсата.


41

41.1 – залепени са всички ивици, малки и големи
41.2 – а от другата страна даже и всички надписи. Те вече приличат на истински декали. Печатани са върху такава хартия, технологията е ситопечат и се получиха доста прилични. Изключително много помогна Decal media set на Agama. Той и при ивиците помогна и пропуснах да го спомена. Навсякъде са използвани Adhesol и Hypersol, Tensol-а отпадна още в началото. Нещо което ме притесняваше отначало - мастилото удържа въздействието на химията. Което не може да се каже за декалния филм – Hypersol-a го превръща почти в желе и затова съм го нанасял когато всичко вече е позиционирано. Отне около седмица да сложа всички надписи. По малко, за да не си хабя нервите. Най-проклети се оказаха служебните по страничната греда – онези дребосъци от черната ивица, не искам да си спомням... След известно време съхнене последва още Future.


42

Може да представлява интерес изработката на декалите, затова съчиних кратко ръководство, основано на опита от конкретния случай.
1. Подготвяте си файла с надписи в нужния мащаб и е добре да има повече от необходимото количество. Както писах, с помощта на Corel и по снимки си направих файл, като добавих от мен 50% отгоре. Част от веселбата е като не съвпада никой стандартен шрифт, но се преживява. Аз съм доказателство...
2. Снабдявате се с лист за декали.
3. Намирате някой съгласен да напечати декалите. Ако платите за някакъв минимален тираж, а ви напечатат 1-2 листа, печатницата само печели от такива клиенти. Още повече си носите и листовете. Той там Миро се разправя с печатарството, пак в неговия си град.
В печатницата или ще вземат направо файла, или ще ви изпратят някъде за прозрачен лист като този от снимката горе. Прилича на ацетатните филми от фотоецваните сетове, ама е малко по-голям. Аз си го кръстих “плака”. Върху него е напечатано каквото е нужно и се използва за изработка на ситото.
Няма да влизам в подробности (не че ги знам, де), показвам го за да обясня следното: в зеленото квадратче е моят файл. Събрах всичко в 100х100 mm, а там където е правен листа, човека е добавил още пет копия за да запълни един А4. И добре е направил – много ситни се оказаха някои надписи и не са излезли добре след истинския печат, на втория лист дори имаше липси. Даже и задачка за домашно си съставих: в 1/6 има 50% повече от нужните декали, а аз едвам събрах читави за двата вагона. Колко е брака?
Като забележки мога да добавя:
- печатано е само с един цвят, за повече цената съответно е повече;
- печатниците работят по PANTONE и е добре да се знае цвета по тази система;
- надписите никога не са в повече.
Като цяло, ситото май не е технологията за ситнежи.

Не съм снимал листа с готовите декали. Цвета е PANTONE 4545, един такъв светложълт, майонезен цвят, нищо не се вижда до полагане на място. Тогава лъсват и дефектите, когато вече е късно за рекламация.


43

Ето и една доработка която не беше предвидена в началото. Хрумна ми един мързелив начин да я преборя и затова я направих. “Мързелив”, защото си представях рязане, лепене, кит, шкурки... а то стана по-елегантно.
43.1 – истинския вагон;
43.2 – модела, вижте разположението на светлините.
43.3 – вече са махнати старите;
43.4 – и е грундирано.


44

44.1 – навих тънък проводник на опашката на свредло и залепих резултата върху паус. Диаметъра на свредлото е 1,5 mm, на проводника 0,2 mm. Общо 1,9 при измерени 2 mm, преди да унищожа фабричните светлини. Ще преживея някак тази разлика.
44.2 – изрязани и боядисани – червено от същата боя като вагона и едно друго, гланцово, от склада.
44.3 – върху грунда с четка нанесох боята. Доста разредена, на три ръце покри. На тази малка площ няма шансове да останат следи от четката. За монтажа на светлините пробих по два отвора – 0,3 и 1 mm. Мисля, че е ясно - малкия е за фиксиране на детайла преди залепване, големия за нанасяне на лепилото отвътре. Ако случайно някой “фар” се откачи да няма изпадане.
44.4 – всичко е готово. Гумите крият ненужното и изобщо не личи дори и погледнато отстрани. Всъщност аз затова се навих и да преместя светлините. Направих по един черен пръстен, реално не е така, обаче червено на червено стоеше малко невидимо. Освен това не са във ниша като истинските. Тези разлики не ме притесняват, при положение че изобщо не беше предвидено да се прави това. А и “клиента” е доволен, което е най-важното.


45

Скобите за връзване на вагона. Или поне така предполагам, не съм проверил какво означава триъгълника. В надписите на ЛАБ, синия вагон, има котва означаваща че може да се превозва по вода. По самия вагон обаче, няма куки за връзване – едни такива боядисани в жълто и те оформени като котва. Допуснах, че скобите са за тази работа, по заместване. Обаче в надписите на ЕН няма котва, а реално има скоби...
Какво значение има, да се върнем към моделизма:
45.1 – скобите, огънати и боядисани. Горе вдясно е инструмента за маркиране на отворите. Направих го от допълнителна скоба запоена за импровизирана дръжка. Върховете са подострени за да оставят все пак някакви следи. Долу вдясно е ограничителя който всъщност са няколко карти залепени до нужната дебелина. Помогна да станат наравно скобите, понеже отворите бяха по-дълбоки.
45.2 – 45.3  – ограничителя и скобата преди и след залепване;
45.3 – и вагоните готови. От последните две доработки с всичките технологии, допълнителни инструменти и изобщо цялостния подход, установих, че съм голям мързел.

Това беше като сглобяване. Останаха само прозорците, но нещо друго ме дразнеше. На 45.2 над логото НИИТ се забелязва една светла линия отразена от края на декала. Все пак дебелината му не е нула и изпъква, като се виждат границите в зависимост от посоката на светлината. Това естествено на всичките. Бях гледал филмче за едни японци как след нанасяна на лак махаха това “стъпалце”. Те работеха върху модел на автомобил с доста надписи по него. Там няма много детайли за запълване от лака, а на правите и равни стени на вагоните са още по-малко. Реших да направя експеримента, но не съвсем по техния начин. Нямаше какво да ме притеснява (лъжа), вагоните не са мои, а и нали човек се учи на чуждото. С шкурка 2000 и неравномерен пулс, започнах да търкам внимателно върху декалите. След като погалих (“търкам” не беше точната дума) няколко пъти лака, махнах прахта и повторих с Future. Оставях го да си съхне поне един ден и така колкото се наложи.


46

Ето снимка в някакъв момент от начинанието. Личи къде е играла шкурката. Разбрах ги и майсторите шпакловчици защо предпочитат големи и чисти стени. Имаше доста неудобни места, където не знаеш случва ли се нещо като шлайфаш отгоре. То се случваше де, съдейки по разхода на шкурка - отиде цял лист от онези 28х23.

Докато съхнеше лака разглеждах снимки на истинските вагони. Груба грешка – набелязах нещо което ми направи впечатление и преди. Системата за предаване на надлъжните сили между централноболтовата греда и рамата на талигата. На ЕН има, на модела няма. Не ми се видя много трудоемко и го започнах с ясното съзнание, че излъгах за края на сглобките по-горе.


47

47.1 – изрязах си детайли, които кръстих ушички. Както се досещате вървят по двойки.
Това правото горе е калайдисан меден проводник, струва ми се че по-трудно се гъне  след такава операция;
47.2 – залепен комплект от детайлите. Долу вляво белее хартиената лента която ползвах да ги “кантирам”. Широка е около е 0,75 mm и я “заварявах” със SuperBond;
47.3 – лентата е на място, върху рамата лежи подготвена връзката между двете ушички;
47.4 – всичко е залепено където трябва.
Снимал съм всяка талига от двете страни тъй като, изработвания възел навсякъде беше в различна степен на готовност. Нарочно го направих, че нещо ми дотегна работата с фотоапарата. Но пък се виждат и надписите по талигите – нещо с което забравих да се изтъкна досега.


48

Вече с боя и изложено за сравнение. При това сравнение на реалността с модела обаче, си зададох въпрос който няма да изпиша - ще ме накаже форумната администрация. Но преформулиран звучи така: “Къде изчезна свършеното по този възел след боядисване?”
Показах първо контрастната (като цвят) изработка за да знаете къде да гледате. Иначе трябваше да слагам пак стрелки на последната снимка. Между ушичките и пръта има еластични елементи, които възнамерявах да направя. Така ще си остане с намеренията, там никакво посочване няма да помогне. Резултата към момента е добър, макар и малко невидим и приключвам със сглобките този път наистина.

За минута изпаднах в размисъл дали може да се пресъздаде всичко върху модела и нужно ли е това наистина. Наистина е добре да има повече подробности, но до каква степен на детайлизация трябва или има смисъл да се стига...  Цели две мисли за една минута! Добре се справих, след което спрях да разсъждавам и се върнах в нормално състояние.

Зелената стрелка сочи елемент наречен демпфер, в други среди известен като “амортисьор”. Такива има по всичките талиги – общо 15 броя. С червената стрелка съм отбелязал някакъв генератор според мен и той е само тук. Всичко 16 излишъка. Както се вижда от 48.1 на истинския вагон няма такива изпълнения. Ще трябва да разчитате на честната ми дума – никъде ги няма. При последната разходка до института, в разговор с инженера Владимиров, той обърна внимание върху тази разлика. Заради него се захванах да поправя нещата без даже да нарушавам последното си обещание – в случая развалям, а не правя. И започнаха ампутации... Снимки на тази операция имам само във финален стадий и са малко по-долу.


49

Нещо което не ми се размина. Предварително се извинявам за качеството на снимките, за съжаление само под този ъгъл се вижда проблема. Между двата декала – големите букви и служебните надписи – остана едно каналче. На 49.1 личи как на границата между червената и черната боя съм го запълвал с четката. После пак шкурка докато се изравни. 49.2, 49.3 – тук е направено, остава другата страна. Зелената стрелка сочи пропуснат същия проблем от горната страна, а го знаех. Е, така е, който няма акъл има крака, в случая ръка с четка.


50

50.1 – най-после с отворени прозорци;
50.2 – готовата друга страна, не обръщайте внимание на прахта вътре, обещавам да почистя.
След една ръка мат на Humbrol започнах остъкляването. Самоделките фиксирах по ъглите със SuperBond и запълних фугите с Ц200. При наблюдателниците на ЛАБ също, но имаше и изрязване на излишното отвътре. Там пък стана по-бързо с фабричните прозорци, нали са на лента, обаче пак не беше лесно. То всичкото дойде от лака който беше стеснил отворите и си искаше чистенето...
Последва монтажа на челните врати, коша върху рамата и май това беше финала.


51

Ето обещаното по-рано. Предните две снимки бяха вече номерирани, затова го вмъкнах тук. Всичко е изрязано, шлайфано колкото може и боядисано. Ако го бях направил преди да добавя разните там детайли, щях да си опазя по-тъмна косата.
Моля, по-отдадените корабомоделисти да не четат следващото. Попаднаха ми декалите на Бегемот 1/350 Kriegsmarine. Там има едни красиви разграфявания с номера до тях, показват газенето предполагам. Е, аз си резнах няколко цифри и смених номерацията на колелата. Предишните не се четяха и...  се извинявам за гаврата с материала.
Тук всъщност още не са поставени.


52

От почти същия ракурс като снимка 1. Не може да фокусира добре такива обекти сапунерката.


53


54


55

И сами за себе си.
Всички снимки са правени според моите възможности. Идеята беше да са качествени, но не знам доколко се получи. На готовите вагони впоследствие със сигурност ще се появят още.

Накрая да направя и бакалската сметка, доколкото са ми известни разходите. Като тегля чертата се получава следния отчет, в случай че някой се интересува:
- изрязване на рамките – 20*;
- за плака - 5;
- печат декали - 30;
- трите бои на Agama + Surfacer + тиксото на Tamiya – около 27, по-точно –  интернет;
- двата вагона – не мога да кажа точно, ориентировъчно са към 80 бройката, за проверка пак вижте в мрежата;
- всичко останало – разните материали и консумативи са безценни.
* Всички цени са в лева с включен ДДС.

Какво да кажа за финал? Започнах по план който даже преизпълних. Всички експерименти, непланирани доработки, опити и измислици завършиха на приемливо качествено ниво. Което е не лоша компенсация за съмненията и опасенията за крайния резултат. Обичайните плюсове и минуси...
От цялата работа ще остане удоволствието от занимание с любима дейност, протекла под девиза “Режи смело, по-дълго няма да стане!”

На прочелите докрай - благодаря! При толкова много картинки аз бих разгледал само тях, но явно сте по-търпеливи от мен. Засега толкова, друг път повече.
Всичко най-добро през идващата година!



на Марин

Не успя да ги видиш завършени, приятелю...
Благодаря ти за ентусиазма и подкрепата!

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Вагони тип Dm – лабораториите на НИИТ в Н0
« Отговор #2 -: 21 Декември 2018, 08:42:06 »
15.05.2013

Едно последно включване по темата. Финални щрихи за които подозирах още като ги писах готови вагоните. Обаче онова “дали ще стане” усещане е много силно и опита продължи...

А продължи с добавянето на два-три инструмента в работилницата. Началото е без самодейност, просто ми се намираше фотоеца на Brengun и идеята се появи сама.


Снимано е след като свалих “късметлиите”. Последните пръснах с хром от флаконче на DUPLI – обитават големите и малки “майсторски” магазини, докато не си вземете някое за вкъщи. Излишно е да пиша, че ножовката не е боядисвана така, личи нали? След лепене с треперещи ръце се получи това:

z2

Дотук добре, последва притеснителната част. На прозрачен декален лист принтирах при един приятел това, което трябваше да се превърне на завеси. Някъде по-горе споменах за готовия файл. Е, ползвах го и се получи правдоподобно според мен. След това го пръснах с лак за да спася тонера от разтичане и дойде най-опасния момент. Като площ излезе около 1/3 от А4, а трябваше да остане сравнително право докато изсъхне. Към самоделна рамка фиксирах с тиксо листа, като тиксото залепих по непринтираните полета. След това намокрих подложката и я изтеглих. Остана декалния филм, който естествено вече не отговаряше на нужния цвят. Зарязах всичко да съхне един ден, след което, продължих с леко “уплътняване” на завесите. Забърках на око подходяща боя за основа и с аерографа... От обратната страна на декала, малко по малко и с често повдигане на резултата срещу прозореца, приключих и тази мъка.
Ето го z3.1 залепен по краищата към бял лист, последва разкрояване и рязане по размер - z3.2. Това последното в някакъв момент от работата го снимах, личи че съм матирал пак, нещо ми лъщеше. Иначе режа и лепя веднага, в противен случай един куп изрезки ще стане.

z3

Между различните изчаквания за съхнене, скроих с поялника и остатъци от FTP кабел, конструкцийка за закачане на завесите – z3.3. Тук вече е и боядисана, но изобщо не се вижда отвън. Още повече завесите покриват вертикалните елементи.

След безкрайно наглед рязане, сгъване и лепене (43 преброих) се получи това:

z4

И още две, вече “захлупени”.

z5


z6

Свършиха ми идеите, вероятно и работата тук приключи. Във всеки случай, ще гледам възможно най-бързо да се отърва от вагоните, че да не ми хрумне още нещо. Аз ги бях отнесъл веднъж, ама най-нагло си ги прибрах обратно...

Поздрави на всички!

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Вагони тип Dm – лабораториите на НИИТ в Н0
« Отговор #3 -: 21 Декември 2018, 08:42:26 »
21.12.2018

С днешна дата, някои от изводите горе са ревизирани. Например, в друга печатница се оказа че точно ситото е нашата технология и мащаба H0 е границата на способностите му (пак личен опит и отнесено към сегашните ми разбирания).

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Вагони тип Dm – лабораториите на НИИТ в Н0
« Отговор #4 -: 30 Декември 2018, 19:54:29 »
Нещо което мислех за изгубено, но възстановихме със съдействието на mitko0888 – основно последвалата кратка междуфорумна кореспонденция. Извинявам се ако е малко объркваща, тъй като е преди поставянето на завесите, а също липсват и някои коментари, но.... с нея поне приключвам и писането по тази стара тема.

03.01.2013

Честита Нова Година!

Благодаря за добрите отзиви! Или съм свършил нещо като хората или снимките не позволяват да видите истината.

@ ARTU - картинките... да, справих се.
@ Milowitz, DDt - вие двамцата защо искате да ми цапате железницата? Аз едвам ги закърпих такива. Разбирам ви мераците, но поръчката беше за чисти вагони. Иначе съм пробвал идеята върху стендови модели (нещастните те).
За макета трябва да питате жп администрацията собственик. Аз произвеждам, те експлоатират, а парите ги няма... Нека постъпят на въоръжение, той началника ще отпусне някоя картинка после.

Междувременно обаче нищо не му пречи да ме натопи за безчинствата: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,4105.msg8503
Благодаря и на вас, колеги! Нямам регистрация при вас и ще отговоря на двете конструктивни питания на колегата gzo тук:

1-каква смола е ползвал за отливане да дребните детайли и насока къде се продава?

– мислех го за лесния въпрос ама... ще тръгна отдалеч.
По-зрелите (възрастово) колеги може и да си спомнят епоксидната смола която се продаваше в пред”демократична” България. Две стъклени шишенца (смола и втвърдител), капкомер и една-две пластмасови чашки. Всичкото събрано в картонена кутийка. За пръв път я видях преди края на споменатия период. Баща ми си ремонтираше нещо с нея и за мое щастие я забелязах. По-късно я открих и сам из шкафовете и опитите продължиха до изчерпване на наличностите.

56
Връщам се в настоящето: детайлите съм правил с показаното на снимката. С друга версия на опаковката обаче. Купувано е от квартална железария, запечатано в малко, прозрачно пликче. Обърнете внимание коя година е БДС-то. Това ме кара да предполагам, че става въпрос за материала от моите спомени. Допитването до Google поражда съмнения в съществуването на тази фирма и продукта съответно. Може би ги няма вече, не съм разглеждал по магазините, като свърша шишенцето ще ровя. Иначе ме тегли към предлаганото от Smooth-on... като му дойде времето ще видим.

Ще споделя две хватки от борбата с тази смола. Може да са приложими и към други, ако опасенията ми се потвърдят и трябва да сменям материала.
1) Вземане на отпечатъци: опитвал съм с пластилин и парафин. За затрудненията при първото се сещате – няма гръбнак и е със собствено виждане за формите.


57
Матрица за дръжките – първи дубъл.

Парафинът от друга стана дава перфектен за мен отпечатък, който с кротко убеждаване се отлепя от формата. Също така се втвърдява при изстиване. Наливаме смола, чакаме съхнене и като извадим готовия детайл следва изненада – втвърдителя който е забъркан в смолата се е отложил по парафинената матрица. Не всичкия, но достатъчно за да остави ясно видими следи по готовия детайл. И това май обезсмисля изброените плюсове. При пластилина няма такъв проблем, затова с по-внимателно боравене получавам задоволителни резултати.

2) Срок на годност: с течение на времето смолата в шишенцето се сгъстява. Аз я разреждам с коресилин, колкото да изтече в чашката. След добавяне на втвърдителя, може да я „кръстя” още в зависимост от сложността на отливката. При всички случаи обаче, се опитвам да ползвам минимално количество от разредителя. Иначе резултата е продължително съхнене или направо невтвърдяващи се детайли. Опитвал съм – за идеята. (И прозорците задължително широко отворени)
Забелязах и нещо друго: спокойно се работи и след изтичане срока на годност. Онази от детските спомени не беше чак древна (неслучайно вмъкнах автобиографичния елемент), но не беше и първа младост. Също и нейни наследници съм ги ползвал попрезрели. Сигурно има значение датата на етикета, обаче аз пък имам отливки които не са се деформирали, разслоили или разпаднали, няма олющена от тях боя, не са отделили нищо развалящо външния им вид. Няма да е лошо някой по-запознат да разясни ситуацията с този материал.

2-интересно ми е след затварянето корубата на готовия модел, доколко се виждат дребните детайли от интериора ? От последните снимки не се вижда това което е на живо. Ако се постави и осветление няма ли да е още по-добре видима вътрешната работа.

– никога не съм поставял осветление на такива вагони. Добавянето му не мисля да е проблем – не съм нарушавал никакви габарити на фабричния интериор. Предполагам то се монтира в подпокривното пространство, а аз там не съм пипал нищо. И да, вероятно ще се вижда по-добре вътре.

Иначе и така е видимо обезпокоително и ненужно много. Обикновено тези вагони са със спуснати щори в единия и пердета в другия. Аз исках да закача пердетата с надписи БДЖ-BDZ и онези крилца, файла е готов, ама не мога да стигна до печат. Наистина е трудно да предам това което е на живо чрез фотоапарат, но ето няколко по-големи снимки.


58

59

60

61

Мога само да помоля Любо да сподели впечатления за видимостта. Към момента е единствения който ги е оглеждал по-подробно.

И да вмъкна една корекция: вагон-лабораториите на НИИТ всъщност са три – разглежданите два на секция „Вагони” и един на „Спирачки”. Имаше и един на „Локомотиви”, но последно го видях подготвен за скрап и не е за обсъждане.
(Сещам се за двама които "локомотивния" вагон ще зарадва на модел :D )

-----------

03.01.2013
Мнение от Milowitz

Ако ще правиш осветление (от една страна си е гъзария) то трябва да е в тон с интериора. Т.е., да е много фино барнато. Интериора е направен абсолютно мащабно, а производителите на модели, много-много не им пука за интериорното осветление и неговата мащабност. Така, че ако мислиш, че няма да се справиш, по-добре остави така.

-----------
 
05.01.2013

Още един въпрос от railwaypassion. Питането е в единия форум, отговорите в другия... нещо накъсахме кореспонденцията, но мисля, че ще разберем веднага ако нарушаваме някакви правила. То аз цитирам въпросите, ама знам ли?

gzo: „Колега, има ли някакви специфики около направата на шмиргела и менгемето или философоята е единствено в "дялането с теслата" на кубчето пластмаса ?”

Спецификата е да ти е удобно за работа, при тези размери нямаш друг вариант.
Цилиндричната част (двигателя) на шмиргела е от литник. Единият полусферичен край оформих докато си беше една дълга пръчка – ползвах я за дръжка. После пробих отвор и залепих вала от тази страна (меден проводник). Доста по-дълъг от нужното, защото след рязането на литника по размер, той стана дръжка. Последва неудобното оформяне на другата полусфера и пак вал. Залепих една правоъгълна основа и с малко кит се получи монолитен корпус. През основата пак пробих отвор и залепих проводник – поредната дръжка. Режат се двата вала, изправяш краищата с шкурка и се слагат дисковете. Те пак са от карта за игра и се произвеждат със замба и чук. Нататък се сещаш...

При менгемето ще ползвам за илюстрация снимка 27.4. Като „дебелина” приемаме размера му по челюстите. От лист пластмаса с подходяща дебелина изрязваш лентичка с нужната ширина. Вече имаш два габаритни размера и отново дръжка. Оформяш на място както ти харесва, поставя се имитацията на винта (пак по-дълга) и изрязваш менгемето от долната му страна. Боядисва се, лепи се на мястото където ще стои и режеш излишъка от винта. Остава само един още по-тънък проводник да се лепне към винта и с малко боя си готов.
 
Вмъквам още една снимка, за да  не помисли някой че е кой знае колко хубаво въпросното менгеме.

62

Вече наистина няма повече и благодаря на колегата за помощта!