Автор Тема: Модели на български вагони - проектиране и производство  (Прочетена 16437 пъти)

Krasi Tankista

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 910
  • Рейтинг: 593
Отварям този разговор с цел да изясня за себе си интереса към тематиката за производството на български вагони. Бих се радвал да споделите мненията и желанията си свързани с тази тема. Аз от своя страна ще ви запозная с вариантите за реализация на някои проекти. Дано да стигнем до някой обект, който заслужава да бъде материализиран. Става въпрос най - вече за пътнически вагони, но товарните не ги изключвам.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Най-масовият вагон за всички времена на БДЖ е "дряновка" серия 47! Произвеждан от 1970 до 1984 в почти 1000 броя. Няколко вагона от серията са все още в експлоатация. Основен вагон в съставите на всички пътнически, бързи и експресни влакове през 70-те и 80-те години,  в четири варианта( според конфугурацията на прозорци и странични врати) и в поне четири разцветки и ливреи.
 Другите сравнително масови серии са вагоните ВКАЖ , произведени от 1957 до 1964 около 330 броя,и безкупейните дряновки произведени от 1965 до 1968 също 330 броя.
От по-късни години вероятно ще има интерес към 74-та серия.
Колкото до по-старите епохи, там не мисля, че ще има особено масов интерес, поради все още оскъдната информация.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 617
  • Красотата е в детайла!
Не забравяйте този човек и тази книга:


Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
А има ли в тази книга вагон, на който някой от нас се е возил и има към него такъв сантимент, че да мечтае за модел в НО?
 Почти всички вагони от книгата са бракувани до 1970 година, а Краси, доколкото разбирам, се интересува от вагони, към които да има масов интерес.

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Краси,
Информация за вагоните вече има предостатъчно. Това за което си прав, е че не е добре систематизирана. Аз бих съдействал на всеки, който реши да прави български вагон с всичката информация, която съм събрал.

Ясен е обобщил положението много добре. Модел на български второкласен вагон в момента няма. Чужбински модел, който лесно да свърши работа също няма.
Дряновските вагони (серии 15, 17, 47, 57) са много дълго време са гръбнака на БДЖ. Това прави събирането на български пътнически влак в 3-та и 4-та епоха, невъзможно.

С правилната цена, бих казал че има потенциал 20-30 човека да си вземат по 5-6 вагона.
За съжаление правенето на малосерийни модели е скъпо.
Би било хубаво всички, които се заинмавате с правенето на такиви модели, да се замислите за различни стратегии за намаляването на крайната цена към купувачите.

Например преди години, когато унгарците бяха на нашия етап от развитието си, се предлагаха много баузац модели, които човек да досглоби сам. Със съответните компромиси в качеството. Имаше и абсолютно долнопробни изпълнения, разбира се.
При италианците го имаше същото явление.

За мен настоящите цени са неприемливи и подозирам, че за много хора е същото.

Трябва да уточня, че скъпите ювелирни модели в 10-ина бройки са напълно валиден вариант, но това е съвсем друг сегмент от хобито, от който аз лично съм много далеч. Мога да се възхищавам на направеното, но цената е извън границите на разумното за мен.

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2029
  • Рейтинг: 1418
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Цитат на: Vlado link=topic=5214.msg114997#msg114997 date=1552036632
Не забравяйте този човек и тази книга: ...
Повярвай, не сме го забравили! Чакаме вторият том...

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Книгата сама по себе си е ценна, но най-вече съвсем малко е обърната
към моделистите!!! Съзнателно или не, но там и информацията е
така разместена по страниците, че убива и малкото желание
в младите, да вникнат в съдържанието и. А като се изключат
няколкото свестни чертежа, наличните скици стават само за статистиката. Пък и този първи том покрива именно най-малко
популярните вагони и епохи. А дали ще доживеем до втори том,
с най-много интересните вагони и епохи на Б.Д.Ж. ще видим!
 :hi:

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
КРАСИ ,
От 6 месеца има разработени 10 модела на БДЖ - локомотиви и мотриси.
И особено 32-00.- култов мотрисен влак
До тук никой нищо.мълчанието на агнетата.
Знаеш какво се прави,включително и съдействаш.
От 2 седмици има 2 готови мотриси,за едната тук 1 потребител говори и пише 10 години.
Екипа я разработи за 5 дни.по време на националния празник - тест 2 часа на трасе,няма грижи.
Много са видели.
Пак мълчание .
Утре , както се казва ще избълваме БДЖ вагони от всякакъв вид .
Ефекта ще е същия.
Чесане на езици.
Твоя перфектен модел на 55 , който имах честта да видя и пипна преди 2 години , май си е само твой.
Не съм видял или чул някой да има.Е може и да нямам информация , но ако някой имаше,щеше да се похвали или сподели.
А иначе нашия екип начело с г-н НЕНЧЕВ работи усърдно.
И постепенно ще попълним липсите в БДЖ моделите.
Потребителите наблягат на китайски модели със съмнително качество и не съмнителни цени.
Изключвам факта за фотоец детайли / вече има много / - ти знаеш и си видял , както и възможността за кит комплекти.
Интереса е 00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.
« Последна редакция: 08 Март 2019, 13:41:00 от МАШИНИСТ »

Krasi Tankista

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 910
  • Рейтинг: 593
Да обобщим казаното дотук:
1. Дряновка с цена до 80 лева и качество като за 500 лева,потенциален пазар около 150 до 200 броя.
2.Скъп месингов вагон от неуточнен модел цена до 400 - 500лева, потенциален пазар окло 10 броя.
3.Комплект за сглобяване от смола с цена до около 120 лева, потенциал неизвестен.
4. Месингов комплект за сглобяване с цена 150 - 200 лева, потенциал неизвестен.

Последните два варианта отпадат, поради това че търговския риск е изцяло за сметка на производителя. Производствените разходи за разработка и пускане в серия на един вагон са свързани с:
 проектиране - около 30 лева на час от 20 до 50 часа
 прототипиране - около 1000 лева
 матрициране - около 2000 лева за до 30 броя
 боядисване - около 50 лева за цвят
 надписи -  по 50 лева на вагон за 10 броя тампон печат
Какво излиза накрая около 8000 лева за 20 - 30 вагона т.е. средно 250 лева за вагон от смола в завършен вид.
Колко ще препоръчате да спечели производителят за да му се занимава с това?
Ето затова не се произвеждат малкосерийни български вагони, особено без предварителна заявка. :hi:
 
   
« Последна редакция: 08 Март 2019, 15:43:24 от Krasi Tankista »

Nenchev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 664
  • Рейтинг: 406
  • Баш Майстора
    • 3D Принтирани модели и макети
Краси, има и евтин вариант - шприцване в Китай.  Там цената ще бъде доста по-ниска, но сериите започват от 500 бройки...  Както каза Пач в една друга тема - БГ ЖП моделистите са 80-100 човека...по 5 вагона макс - едвам с огромен риск ще се напълни една серия.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Много ми е интересно Мемоба като поръча български вагон, колко бройки поръча? И как така се вързаха по 100 лв. Естествено само за боя. Има достатъчно пазар дори и в нашите мащаби, ако ще и да са Y или  Y/B вагони.

Krasi Tankista

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 910
  • Рейтинг: 593
Митко, бъди по - конкретен. Какъв вагон, има ли подобен и тн. Или говориш само за боята. Не ми стана ясно.  :unsure:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Цитат на: Krasi Tankista link=topic=5214.msg115009#msg115009 date=1552061710
Митко, бъди по - конкретен. Какъв вагон, има ли подобен и тн. Или говориш само за боята. Не ми стана ясно.  :unsure:

Ами, Краси, през 2015 г. австрийската фирма (или клуб?) Мемоба пусна в продажба български спален вагон, който те са видяли до 2011 г. да се движи в състава на Дачия експрес. Сигурно година преди това си поръчват  чичковците (австрийци) Тилиг да им направи не знам колко БГ вагона, за да си напарвят същите тези чичковци автентичен експрес, който май е сниман няколко пъти на някаква гара (може и Виена да е, аз съм го виждал сниман в Букурещ). И понеже Тилиг иска някаква мин. бройка, Мемоба го продаваха (официално) за около 50 евра. Тук започнаха обичайните дискусии има ли въобще такъв вагон или не и т.н., през което време с Адри и още двама - трима направихме първата поръчка (че онези искаха само банков превод и поща). Дойдоха вагончетата, после още няколко пъти и всичко свърши за нула време (май вече ги няма). А пък след това - не можело да се поръча малък тираж -  дрън дрън.

Вагонът си е стандартен май Y вагон, само че боядисан в наши цветове, надписи и т.н. за съответната епоха. И в малки количества австрийците го продаваха по 50 евра, явно те са платили по-малко на Тилиг за да им го направи и да им излезе сметката.

Та какъв е проблемът да се порчат нормални (не спални и кушети) ливреи на Y и Y/B вагоните, които напр. Тилг произвежда? Явно сметката излиза за да се поръчат малка бройка със специфична ливрея и надписи, и то при същите цени както и масовото производство.
« Последна редакция: 08 Март 2019, 18:46:45 от mitko0888 »

Krasi Tankista

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 910
  • Рейтинг: 593
Ама тука става въпрос за проектиране и производство на изцяло нов български вагон. Аз не оспорвам, че може да се поръчват малки серии на някои от масовите производители, особено ако имаш личен контакт. Много естествено, че цената ще е ниска - касае се за съвсем други технологии. Освен това има само нова боя и надписи. Опитай да им поръчаш на Тилиг Дряновката, пък да видим каква цена ще ти обявят и при какви условия.  :yes:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Аз само казвам какво би се купувало от стандартните пластмасови модели - за 100 - 120 - 150 лв. Всичко в този диапазон би се похарчило в може би 100 - 200 бройки. (Адри май беше писал една статистика колко бг вагона се харчат).

Всичко над тази цена трябва да е някакъв тунингован супер модел (ец детайли и др.). Само това, че никой не  прави вагон с ръбести прозорци, не стига. Пък може и да стане с някаква смола?

Следващата стъпка е с поялника, там и цената ще е друга, и бройките ще са единици.