Автор Тема: Plasser&Theurer EM120  (Прочетена 7262 пъти)

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Plasser&Theurer EM120
« -: 23 Април 2019, 08:11:11 »
Привет отново! С нова дата, нова тема, нова идея и старите муцуни!

Покрай разни пътувания и задачи, успях да напредна и с нещо което отдавна е в програмата.

Кратка история на обекта за чоплене: пътеизмерителна мотриса ЕМ120, произведена за БДЖ от фирма Plasser & Theurer през 1989-а. В годините на развиващата се демокрация, преминава към НИИТ (или с каквото име е бил тогава), впоследствие става собственост на TINSA, където мина и ремонт в Експрес Сервиз (преобуване и други). Отделно (не в ЕС) се добавиха камери за наблюдение състоянието на пътя – лека модернизация.

Предназначение: да измерва различни параметри на железния път, като за тази цел първоначално е оборудвана с измервателна система включваща доста механични части, различни преобразуватели, както и електроника обработваща и записваща входните сигнали. Принципно това е возило с три талиги, което за мен веднага го прави обект на интерес. Грабва ме схемата с измервателните ролки, колкото и да са доставяли нерадостни моменти на работещите с нея.
Понастоящем  се извършва преоборудване на мотрисата със системи за безконтактно измерване. Същевременно ще се увеличи броя на проверяваните параметри.

Тъй като ни интересува основно външния вид на возилото, спирам дотук с описанията. Те бяха нужни за да конкретизирам кой точно момент от живота на мотрисата ще опитам да пресъздам.
Спрял съм се на периода когато вече беше на TINSA, все още не са сменени надписите БДЖ отстрани и преди ремонта и камерите, т.е., най-близкия до оригиналния вид до който имам достъп. И за да не останат просто думи:

ЕМ120_001

ЕМ120_002

Какво ми е разбирането за изработката: рамата и задвижването се изпълняват като отделен елемент, за коша и карантиите ползвам отработени вече технологии и всичко това се прави при възможно най-пълно пресъздаване на интериор и екстериор.

Събраното до момента:
- рама – рязани на лазер части от различни дебелини ламарина. Всичките имат отвори по които да се водя при сглобяването. Принципно са нужни, но рязането го оценявам на повече от добро и можеше и без тях (ако не трябваха за друго). Рязах при 10х. Насока за там ми дадоха Слави и Митко, за което благодаря.
- талиги – пак на лазера. Специфичното е, че са различни като, да го нарека, устройство, въпреки почти еднаквия им външен вид. Е, отчетох го при проектирането.
- двигател – предвид мястото с което разполагам и изискването да взема възможно най-големия двигател, накрая се спрях на Mashima MH-1626.
- трансмисия – няколко китайски зъбни колела свалят момента под рамата, а към колоосите предаването става с двойката червяк-колело от фирма kbscale. Разните кутии за тези редуктори също станаха с помощта на "Лазар".
- колооси ходови – 33" на фирма Reboxx. Подлежат на съответните модификации.
- колооси измервателни – поради малкия диаметър и изнервеността ми от ровене из нета в този момент, реших тези да си ги спретна от няколко "шайби" и стандартна месингова тръба.
- кош – позната история: фотоец и полистирол в бъдеще. Формата не е особено сложна, дано не е измамно усещането.
- интериор – нищо подготвено засега. Очаквам да е най-забавната и лесна част.
- надписи – служебни и фирмени. Има напечатани отдавна служебни, фирмените също, но последните трябва да прегледам пак.

ЕМ120_003

ЕМ120_004

И така! Предстои доработване на наличното, като има допълнителни заигравки: добавяне на маховик, изработка на още фотоецвани детайли, включително жалузите на машинното, буфери, винтов спряг... опа, това последното го докопах от Weinert. Но има, има за разкрасяване, както и работа има.

Това е заявката за бъдещи действия и е отклонението за което споменах в темата за 32 серия. (Случи се покрай служебното рязане, да свърша и малко частна работа на лазера – така и така съм там.) А аз отворих темата, за да не забравя какво съм правил, че колекционирането започна преди четири години. Нека си седи писаното, все по някое време ще стигна и до мотрисата.

И да споделя нещо: скоро видях, че към плюсчетата които се появяват като оценка за нещо публикувано, има и коментари. Благодаря на всички за поощренията! Моля, не се засягайте ако трябва/може да се отговаря, а аз не го правя, въпреки че съм безкрайно признателен за позитивните настроения!

Krasi Tankista

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 910
  • Рейтинг: 593
Re: Plasser&Theurer EM120
« Отговор #1 -: 23 Април 2019, 08:27:01 »
Чудесен нов проект. С нетърпение очаквам крайния резултат. Пожелавам успех в начинанието. И един въпрос ако може - защо не направиш коша изцяло ецван, така ще е много по - лесно и бързо.  ;D
« Последна редакция: 23 Април 2019, 08:36:47 от Krasi Tankista »

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Plasser&Theurer EM120
« Отговор #2 -: 23 Април 2019, 16:31:05 »
Краси, благодаря за пожеланията!
Ако са цели, стените трябва да се прегънат съвсем малко. Имам съмнения дали ще успея да получа ясно изразения ръб при който сменяват наклона си. Допускам че ще остане някакво закръгление, затова избрах по-трудоемкия начин, иначе си ме мързи.
Това е по въпроса за лесното, а бързото... както виждаш, аз съм по скоростните изпълнения  :haha:.

Krasi Tankista

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 910
  • Рейтинг: 593
Re: Plasser&Theurer EM120
« Отговор #3 -: 23 Април 2019, 20:37:45 »
В зависимост от дебелината на материала е и закръглението. Аз мисля, че винаги може да се получи подходящ мащабен резултат. На снимките не виждам някакви силно изразени ръбове. :unsure: Всяко, дори най - малкото прегъване личи ясно на повърхността на метала. Много често се получават такива дефекти, които после много трудно се отстраняват особено по огънатите по определен радиус покриви или по тендерите например. Това даже са типични дефекти при евтините месингови фирми, които уж за улеснение на клиента сгъват предварително определени детайли. Така или иначе проекта си е твой и наистина най - добре е да си го изпълниш с технология в която си най - уверен. 
:yes:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Plasser&Theurer EM120
« Отговор #4 -: 23 Април 2019, 20:59:45 »
На това "нЯщо" някъде има ли чертеж!?
Признавам си без бой, че до сега не бях видял,
щото да е с три талиги!!! Може би защото на живо не съм
го и виждал ...струва ми се! :scratch_ones_head:
Ще е интересно и показателно, изработката на модела!!!
 :hi:

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re: Plasser&Theurer EM120
« Отговор #5 -: 26 Април 2019, 18:24:29 »
Поздравявам те, че започваш да правиш модел от нулата.
Ще следя темата да видя какво ще се получи накрая.
Пожелавам ти успех и лека работа.



LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Plasser&Theurer EM120
« Отговор #6 -: 28 Май 2019, 13:11:25 »
Иво, благодаря за пожеланията! И с голяма мъка трябва да уточня – не е точно започнат.

pach, има нещо което условно може да наречем чертеж, но за съжаление, достъпа до него е ограничен. Това не е голяма загуба, тъй като на него има три проекции, както и няколко размера които всъщност са изписани и на машината. Не ме изненада с особена информативност документацията. Става за първоначална ориентация, но правих корекции след реални измервания. Вероятно през тези години крайния продукт се е променял в процеса на създаване, без своевременно да се е отразявало в начертаното, като обаче не се хващам на бас за това.

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Plasser&Theurer EM120
« Отговор #7 -: 28 Май 2019, 13:13:14 »
Съвсем кратко включване: сдобих се с последните детайли които трябваше да се направят на лазера. Понеже са от 0,3 mm, а пък такъв материал нямаше в наличност, трябваше да поръчвам и чакам доставката. Самото рязане стана бързо и качествено, както досега, но имаше опасения за крайния резултат, породени от дебелината. Хората обаче си знаят работата и всичко приключи повече от успешно. Благодаря!

ЕМ120_005

И понеже, колкото и да съм го насрочил за в бъдеще неясно време, нещо постоянно ме чоплеше, накрая не издържах и пристегнах изрезките заедно. Изглежда обещаващо, чака го огъване и лепене (или запояване, зависи).
Също си поиграх с талигите и малко тиксо...

ЕМ120_006

Имаше и полза от цялата проба: към момента, ясно си пролича първата задължителна операция за всички стоманени детайли – чистене на среза.

На пръв поглед събрах планираното за започване на работата и засега приключвам писането в тази тема, докато не се захвана сериозно със строежа.

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Re: Plasser&Theurer EM120
« Отговор #8 -: 10 Юни 2019, 15:47:18 »
Това е интересно да го видя. Ще следя развитието на проекта.

Има го на моделче HO от Bachmann. Вярно предната версия на мотрисата EM80. Вероятно не може да се ползва за донор тъй като е по-къса дву осна и малка машина.
https://www.ebay.com/itm/g-Bachmann-HO-SCALE-BOXED-609-Amtrak-Plasser-Em80C/292916553064?hash=item44332fe568:g:NAoAAOSwzqtcOjEO

Накратко това е мотриса която прави измервания и записва отклоненията в геометрията на железния път. Съкращението в името на модела ЕМ80/ЕМ120 означават Evaluation & Maintenance (Оценка и Поддръжка) а 80/120 е максималната скорост с която може да се движи и прави измервания.

ЕМ80 прави измервания в две точки в двата края на мотрисата под кабините са малките измервателни колела. При ЕМ120 използването на средна талига е новост и интересното е че измервателните колооси са вградени в самите талиги. Измерва геометрията по хоризонтално и вертикално равнение, както и параметър super elevation благодарение на средната ос. Това е изгърбването на релсата в средата когато тежеста пада на крайните две талиги.  На базата на снените от нея данни се преценява каква подбивна машина да мине след нея. Серията ЕМ са широко използвани в много администрации по света. Хубаво е че разполагаме с такава машина и у нас и то от новия модел! Да им е от полза на собствениците и да вземат да сертифицират всички линии у нас за скорост от 120 км/ч.

https://www.youtube.com/watch?v=zokwblLMHto ЕМ80 в действие

https://www.youtube.com/watch?v=EN-QhX8WjYo ЕМ120 в края на влака! Намирам доста такива клипове. Разбирачите да ни светнат каква е идеята лабораторията да е в края на влака? Замерват камшичните удари в края, ползват трасе или друго нящо ?

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Plasser&Theurer EM120
« Отговор #9 -: 14 Юни 2019, 13:01:26 »
Да, че не е същия истински модел мотриса – не е, че показания модел не може да се ползва за донор – не може. (Абе то може, ама смисъла ми се губи...)
За мен обаче е спорно дали е предна версия. Дори и сега P&T предлагат машини за различни скорости на измерване. https://www.plassertheurer.com/en/machines-systems/measuring-work-gmtz.html

Мотрисата измерва геометрията на пътя, а отклоненията се оценяват отделно. Тук има повече http://tinsabg.com/?page_id=735 въпреки някои неточности. Като цяло, това е информация с историческа стойност – тази система е вече демонтирана. Има отношение към темата, доколкото модела който съм „започнал‟, съответства на този период.

Superelevation, Cant  или Crosslevel, си е все надвишение в разглеждания контекст, но на английски съм го срещал в тези варианти. А надвишението е нещо по-различно от описаното изгърбване.

Тази EM120 от клиповете е доста по-нов модел, не е като „българската‟ от темата (от 1989-а), иначе и аз се присъединявам към добрите пожелания!

Също предлагам евентуални обсъждания на тема „Параметри на железния път и тяхното измерване‟ да се обособят в отделна такава за в бъдеще. Нека запазим тази за модела.

LDimitrov

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 123
  • Рейтинг: 279
Re: Plasser&Theurer EM120
« Отговор #10 -: 08 Октомври 2019, 08:17:07 »
В хармония с обявените предния път намерения, влизам само за да добавя последните (стана повече от месец) придобивки към списъка. Които са:
 - nano magnetic actuator, както е описан в Ali-то. По снимките се вижда какво представлява, като не ми беше много ясно на какво напрежение работи (предполагаемо 3-3,7V). Когато пристигна обаче, го пробвах на 1,5V и реагира правилно, а съвсем логично сменява и посоката при обръщане на полюсите; [Aliexpress]
 - регулатор Pololu D24V5F1, 3-36V входно и 1,8V изходно напрежение – таман е за горния „мускул‟. Съществува и D24V5F3 с 3,3V на изхода, но той е за по-смелите конструктори; [erelement]
 - декодер Zimo MX633P22 – това си е за генерално управление на всичко, няма нужда от описание. [fisher-modell]


ЕМ120_007

И толкоз! Може да е от полза на някого изровеното от мен за лични нужди за негови си лични такива. Първите две де, третото е въпрос на :on_the_quiet: партийни пристрастия.