За всички които не са си направили труда да прочетат
наредбата за експлоатация на вагони "хопер-дозатори",
в системата на БДЖ, в последствие НКЖИ, трябва да
се направят две уточнения.
Вагоните са поръчани и получени във вида който са
предпочели от съответните органи на цели композиции,
от по десет броя (обща кубатура на товара 33Оm3).
Заради спецификата на производителя,
предвидил да работят в тази комплектация,
която е
задължително да не се нарушава,
то само двата крайни вагона, или още наречени
по аналогия - "вагони водачи", са съоръжени с буферни
комплекти съгласно стандартите за експлоатация и движение,
на вагони по железопътната мрежа на България.
Това задължително изискване е изрично шаблонирано
както на оригиналните композиции, така и тампонирано
на нашите модели в НО. Ако ги вадите от кутиите, или редите
само за снимка, или витрина, би трябвало също вече да
сте го забелязали това!
Съответно, такива буфери на вътрешните вагони,
не са необходими, тъй като всяка композиция е поръчана
и комплектована (от 1О броя) още при производителя и
в цялостен вид, получена от потребителя. В този комплектован вид се експлоатира под различни номера, присвоени на всяка
композиция. Степенки (стълби) обаче си имат всички, за да могат
безпроблемно и безопасно за персонала, да се управляват
клапите по време на разтоварване.
Колкото до моделите от фирмата, за българските варианти,
както съм отбелязал, още на първата страница от тази тема,
(в ревюто) са само надписани с българските означения.
Самите вагони са си пълноценно комплектоватни с буфери
и могат да се скачват и движат сред други като самостоятелни единици.
За "броячите на нитове" е оставена възможност да се развихрят,
като си комплектоват, ако искат цели БГ композиции от по десет
броя, които обаче са закупени едновременно или с гаранции от
продавача, че са с еднакви номера на композицията.
Освен това, трябва и допълнително тунинговане като махане на буферите и снабдяването им с автосцепки от безбуферни вагони (руски, американски и подобни). Със сигурност има и още за тунинг, според индивидуалните изисквания на всеки който го прави.
Може би от фирмата производител на моделите, не са искали да
"задължат" хобистите да "изкупят" вагони от еднакви композиции,
комплектовани поне чрез два различни комплекта - един (или
максимум четири) комплекта от вагони с автосцепки и един (минимум) комплект от вагони с буфери!?
От друга страна, пък фирмата производител на моделите,
вече пуснаха вагони с буфери, но с различни номера на
композицията!!! Нещо ...или ние (аз) или от фирмата, не е ясно
маркетинговото проучване и съответната пазарна стратегия...
Иначе за целите на моделизма, тук може би трябва да
се намерят наредбите (или заповедите) по които са
номерирани композициите, за архивите, пък и в помощ
на желаещите моделисти.
Или имаме до тук много снимки, по които сме изяснили няколко
номера на композиции (би било хубаво и на отделните вагони)
и съответно, гарите (секциите) им на домуване:
- N16, от Карлово - НКЖИ.
- N17, от ......
- N23, от Пловдив - НКЖИ.
- N38, от ......
- N...., от ......