Автор Тема: Ревю на хопер-дозатори в 1/87 на фирма „Albert modell“ - първи впечатления!  (Прочетена 44230 пъти)

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Цитат на: pach link=topic=5264.msg120604#msg120604 date=1610404143
За всички които не са си направили труда да прочетат
наредбата за експлоатация на вагони "хопер-дозатори",
в системата на БДЖ, в последствие НКЖИ, трябва да
се направят две уточнения.

Вагоните са поръчани и получени във вида който са
предпочели от съответните органи на цели композиции,
от по десет броя (обща кубатура на товара  33Оm3).

Заради спецификата на производителя,
предвидил да работят в тази комплектация,
която е задължително да не се нарушава,
то само двата крайни вагона, или още наречени
по аналогия - "вагони водачи", са съоръжени с буферни
комплекти съгласно стандартите за експлоатация и движение,
на вагони по железопътната мрежа на България.

Това задължително изискване е изрично шаблонирано
както на оригиналните композиции, така и тампонирано
на нашите модели в НО. Ако ги вадите от кутиите, или редите
само за снимка, или витрина, би трябвало също вече да
сте го забелязали това!

Съответно, такива буфери на вътрешните вагони,
не са необходими, тъй като всяка композиция е поръчана
 и  комплектована (от 1О броя) още при  производителя и
в цялостен вид, получена от потребителя. В този комплектован  вид се експлоатира под различни номера, присвоени на всяка
композиция. Степенки (стълби) обаче си имат всички, за да могат
безпроблемно и безопасно за персонала, да се управляват
клапите по време на разтоварване.

Колкото до моделите от фирмата, за българските варианти,
както съм отбелязал, още на първата страница от тази тема,
(в ревюто) са само надписани с българските означения.

Самите вагони са си пълноценно комплектоватни с буфери
и могат да се скачват и движат сред други като самостоятелни единици.

За "броячите на нитове" е оставена възможност да се развихрят,
като си комплектоват, ако искат цели БГ композиции от по десет
броя, които обаче са закупени едновременно или с гаранции от
продавача, че са с еднакви номера на композицията.

Освен това, трябва и допълнително тунинговане като махане на буферите и снабдяването им с автосцепки от безбуферни вагони (руски, американски и подобни). Със сигурност има и още за тунинг, според индивидуалните изисквания на всеки който го прави.

Може би от фирмата производител на моделите, не са искали да
"задължат" хобистите да "изкупят" вагони от еднакви композиции,
комплектовани поне чрез два различни комплекта - един (или
максимум четири) комплекта от вагони с автосцепки и един (минимум) комплект от вагони с буфери!?

От друга страна, пък фирмата производител на моделите,
вече пуснаха вагони с буфери, но с различни номера на
композицията!!! Нещо ...или ние (аз) или от фирмата, не е ясно
маркетинговото проучване и съответната пазарна стратегия...

Иначе за целите на моделизма, тук може би трябва да
се намерят наредбите (или заповедите) по които са
номерирани композициите, за архивите, пък и в помощ
на желаещите моделисти.

Или имаме до тук много снимки, по които сме изяснили няколко
номера на композиции (би било хубаво и на отделните вагони)
и съответно, гарите (секциите) им на домуване:

- N16, от Карлово - НКЖИ.
- N17, от ......
- N23, от Пловдив - НКЖИ.
- N38, от ......
- N...., от ......
 bg&flag



Пач, поздравления за труда, който си вложил в тази тема, но последната ти публикация е неясна, поне за мен. Не ми става ясно какво означават думите "комплектация", "шаблониране" и "тампониране" (като значение употребено в контекста), както и това, в крайна сметка според теб нашите хопери могат ли да са с буфери от двете страни или не?

Величко

  • Trade Count: (17)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 421
  • Рейтинг: 200
  • Само ЦСКА !
Ето цветовете, на който му е интересно:
Чл.67. Вагоните „хопер-дозатори”, собственост на ДП „НКЖИ” трябва да бъдат
боядисани, както следва:
1. рама, ходова част, функционен вентил, механизми и устройства – черни – RAL
9011;
2. кранове и съединителни муфи от гумените съединителни ръкави на
въздухопровода за автоматичната влакова спирачка – червени – RAL 3020;
3. ръчна спирачка – червен – RAL 3020;
4. крановете и съединителните муфи на гумените съединителни ръкави на работния
въздухопровод от пневматичната система на разтоварващото устройство
задължително се боядисват с жълт цвят – RAL 1023;
5. кош – жълти – RAL 1023.

А тук е упоменато за самия състав на композицията, цитирам без собствени интерпретации  ;D
Off-Topic:
Чл.26. (1) Вагоните „хопер-дозатори“ могат да се движат в състав на влак само в
композиция, състояща се най-много от 10 вагона, като първият и последният вагон трябва да
бъдат оборудвани с буфери и винтов спряг.
(2) Когато първият и последният вагон не са оборудвани с буфери и винтов спряг,
композицията се огражда с „вагони-водачи“, при което съставът и се увеличава на 12 броя (10
вагон „хопер-дозатори” и 2 броя вагон-водачи). Вагон-водачите задължително трябва да имат
два въздухопровода –„ работен” за 8 бара и за спирачната система.
Чл.27. Разрешава се към композиция от вагони „хопер-дозатори” да се прикачва
допълнително „служебен вагон” за превозна бригада и операторите на разтоварно-дозиращо
устройство.
Чл.28. Във всяка композиция на всеки четири вагон „хопер-дозатора”, задължително
един трябва да има изправна ръчна спирачка.
Чл.29. Увеличаване или намаляване на броя на вагон „хопер-дозатори” в една
композиция може да става само с разрешение на ръководителя на поделението, стопанисващо
вагоните.
Чл.30. Композиции от вагон „хопер-дозатори” се движат като работни влакове. В един
влак могат да се включват две и повече композиции, в зависимост от нормата на локомотива.
Чл.31. Скоростта на движение на работните влакове се определя съгласно книжкаразписание, но не повече от 70 km/h.
« Последна редакция: 12 Януари 2021, 10:41:07 от Величко »

vesko76

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 110
  • Рейтинг: 48
https://drive.google.com/drive/folders/1sKMq-MzZlcwW1TY5AZOVGEtAhdilcBIn?usp=sharing  Тук има инструкция за работа с вагон хопер-дозатор включително и начина за номериране на компузиция и отделен вагон.При интерес проверете и кои вагони са с автосцепка и кои с винтов спряг.

vesko76

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 110
  • Рейтинг: 48
Още едно уточнение.На руските вагони има работна площадка само от едната страна на вагона.

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 386
  • Рейтинг: 328
Цитат на: dred77 link=topic=5264.msg116491#msg116491 date=1568134525
Вероятно много от вас са виждали този PDF: https://www.rail-infra.bg/upload/291/Instrukciya%20i%20prolojeniya.pdf.
 Има схеми на Полските и Руските дозатори, кажи речи най-отдолу са описани надписите, по вагоните - шрифт, размер, и т.н.  :hi:
   В по горният докумет, може да се видят повечето особенности-боя, надписи-големината и значението им, конструкция, как работят, как се връзват с  пневматиката на локомотива, всяка ръчка какво прави,   има схема на всички управлявани и управляващи блокове. Наредба как се куплират по 10 и т.н.
Цитат на: vesko76 link=topic=5264.msg120618#msg120618 date=1610472518
Още едно уточнение.На руските вагони има работна площадка само от едната страна на вагона.
Има схема и на двата вида вагони-Руски и Полски, и според мен и двата вида имат по 2 площадки, руският е леко по-къс.  :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=5264.msg120606#msg120606 date=1610422598
Само ще кажа, че има и композиции с буфери от двете страни на всички вагони.

Да, така е! Вероятно са комплектовани (ако са руските) от разкомплектовани композиции, както предполага Джопето.
А може би са полските модели, а те май са си с буферните комплекти още от самото производство.

Въобще хубаво би било да се изяснят тези аспекти, с още повече
снимки, наблюдения и видеоматериали. Както и разбира се
лични впечатления, от местата, на които се извършват ремонтно, възстановителни дейности и  или реализацият на нови трасета.

Сещам се за едно такова което е актуално.
Около Побит камък, като се надявам Грег да ги забележи овреме
и заснеме подробно и от близо (надписите) с дрона и или друга техника!
 bg&flag

ПП. Дред, точно това (от теб го знам :hi:) имах предвид по горе,
като съм казал (грешно) "наредба"!
Всъщност това е "Инструкция за експлоатация на...... ".
От там съм извадил тези сведения, и да - там е указано
и кое, в какъв цвят трябва да бъде боядисано с точния RAL номер.
Мисля, че полските освен, че са малко по-дълги (35Оmm)
и събират малко повече като обем. За площадките ще проверя
допълнително. :scratch_ones_head:
« Последна редакция: 12 Януари 2021, 22:15:11 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Цитат на: pach link=topic=5264.msg120621#msg120621 date=1610481964

...... За площадките ще проверя допълнително. :scratch_ones_head:

Както любезно ми обърна внимание vesko76 ( :hi:) още в първата страница на темата съм качил и снимка на вагон, само с една площадка!...и няма косвени данни да е била там и демонтирана.
Поне няма такива следи на липсващи части от площадката и стълбичките.

Даже талигата ми се вижда, че седи някак странно ...(?)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Цитат на: pavlinbg link=topic=5264.msg120609#msg120609 date=1610437315
Пач, поздравления за труда, който си вложил в тази тема, но последната ти публикация е неясна, поне за мен. Не ми става ясно какво означават думите "комплектация", "шаблониране" и "тампониране" (като значение употребено в контекста), както и това, в крайна сметка според теб нашите хопери могат ли да са с буфери от двете страни или не?

Прощавай, твоят пост някак ми е убягнал до сега! :hi:

Шаблониране - извършва се на оригиналния подвижен състав от БДЖ (НКЖИ) посредством картонени шаблони за
коректни надписи, съгласно нормативните размери на букви и
цифри по съответната наредба със съответната (най-често бяла) боя. Така се правят почти всички служебни надписи по подвижния състав включително до ревизионните дати.

Тампониране - това пък обикновенно е начина по който,
се слагат същите надписи на нашите модели. Извършва се,
 посредством т.н. "меки" тампони, които взимат определено количество боя чрез натиск на хигроскопична гума върху
трафарет (вид предпазна маска) с последващо отпечатване върху
модела, пак чрез натиск. "Меки"-ят тампон позволява отпечатването на надписите дори и върху релефни повърхности.
(само отчасти, до определени "неравности" де)

Комплектация - обикновенно означава събиране на едно
място, в едно време, на всичко необходимо като съоръжения, инструменти, части, документи, дейности и други, които сами по себе си са самостоятелни
единици, но събрани заедно (комплектоване) способстват за извършването на определена дейност или формирането на определена работна система.

В този случай с хопер-дозаторите, за да имаме работоспособна
композиция съгласно инструкцията за експлоатация, трябва да имаме  сбор от вагони, които трябва да бъдат скачени заедно по десет, със скачени въздуховоди (тук са две отделни системи - спирачна и работна) и още куп други изисквания (тест, персонал и т.н.) които взети заедно, позволяват да се извърши правилно и безопасно работата.

Впрочем по инструкция, в момента на насипно-разпределителната работа,
трябват да бъдат активни само два вагона (т.н. "двойка").
Не ми стана ясно съвсем, дали само двата се превеждат в работно (един вид "приклякат" по ниско) или транспортно състояние, или цялата композиция... :scratch_ones_head: (?)

Но една композиция се състои от десет вагона, като двата крайни само, може да са с буферните комплекти и винтове спрягове.
Ако двата крайни  нямат такива, се скачват с други вагони-водачи според същата инструкция.

Това до тук се отнася за вагоните в оригинал.
За моделните вагони, това си е по усмотрение на моделистите и
доколко всеки един иска да има модел на вагон (или цяла композиция) максимално близко до реалността (или пък не).

Колкото до това дали всички (в оригинал) имат или не
такива буфери (а както се оказа и по две площадки) зависи от конкретната композиция.

Което впрочем зависи и от страната производител на вагоните.
Предполагам композиция от полски вагони си има всички буфери, а композиция комплектована с руски вагони - само двата крайни вагона.

Точно за това приканих да съберем повече снимки, клипове и
други сведения, за да си изясним в подробности данните на
наличните (максимум) или поне някои (минимум)  български
композиции с хопер-дозатори.

Та така... :drinks: bg&flag

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Както бях, написал има и вагони от този тип със скосени рами, тази е точно такава! За това ти се струва по-различно всичко. Има и с правоъгални рами. Какво, повече да се обяснява!? Човекът обясни и за площадките. Има много комбинаци от тия ке__фи, от които 70 % не функционират нормално.  Какво, толкова сте им се вглеждате, не знам !? Първо сдйелано, после претърпяло ТНТМ от българин! Двоен грандиозен проблем!  :blink: :blink: :blink: Хем, първо преживяло аборта на майка му, а после го лекувал патолог!  :ok: :ok: :ok: Иначе не може да им се отрече, че това са най-интересните вагони, като външен вид, търкаляли се по българските релси.:good: :good: :good:

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Цитат на: jopeto link=topic=5264.msg120625#msg120625 date=1610491906
Както бях, написал има и вагони от този тип със скосени рами, тази е точно такава! За това ти се струва по-различно всичко. Има и с правоъгални рами. Какво, повече да се обяснява!? Човекът обясни и за площадките. Има много комбинаци от тия ке__фи, от които 70 % не функционират нормално.  Какво, толкова сте им се вглеждате, не знам !? Първо сдйелано, после претърпяло ТНТМ от българин! Двоен грандиозен проблем!  :blink: :blink: :blink: Хем, първо преживяло аборта на майка му, а после го лекувал патолог!  :ok: :ok: :ok: Иначе не може да им се отрече, че това са най-интересните вагони, като външен вид, търкаляли се по българските релси.:good: :good: :good:
При добра поддържка, вагоните си работят много добре. Разтоварвал съм 5-6 пъти и лично съм наблюдавал как се случват нещата. Даже като имам време, мога да сглобя едно видео към 30-40 минути - как работят Хопер-Дозаторите.

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
        Точно, така! При, добра поддръжка, каквато няма на повечето! Поне от моите приключения, както се казва "видях с очи!" Искаше ми се да съм снимал да се посмеете и вие! С влакче от осем дозатора на 43-ката, компресорите искаха да излязат през тавана. В машинното всичко става в една мъгла от финно разпрашено мало и адска жега.  Когато, някой "Голем ръководител", решил да ръси чакъл с неплътни боклуци, резултатът е плавечевен. Превозна бригада с крик и лостове "оперират" вагоните. Всички викат "Дава, давай, че имаме прозорец и няма време!" На края на деня минус един компресор, една машина за ремонт, разсипани само 4 вагона. Наем на машината, надници на поне 20 души и ред други разправии.  И, познайте, кой го е  платил това !? Отговорът е: Вие и вашите семейства! Иначе , да! Точно, така! "Давай, стреляй!", "Пуцай, куме!", "Удри Брусли!", "Ну Погоди!" "++++++++" и т.н.  :good: :good: :good: Горд съм, че се махнах от този тумор БДЖ! Дано го закрият, час по скоро!   https://www.youtube.com/watch?v=il7Ph2bzHi4
« Последна редакция: 13 Януари 2021, 20:11:53 от jopeto »

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Цитат на: jopeto link=topic=5264.msg120631#msg120631 date=1610561282
        Точно, така! При, добра поддръжка, каквато няма на повечето! Поне от моите приключения, както се казва "видях с очи!" Искаше ми се да съм снимал да се посмеете и вие! С влакче от осем дозатора на 43-ката, компресорите искаха да излязат през тавана. В машинното всичко става в една мъгла от финно разпрашено мало и адска жега.  Когато, някой "Голем ръководител", решил да ръси чакъл с неплътни боклуци, резултатът е плавечевен. Превозна бригада с крик и лостове "оперират" вагоните. Всички викат "Дава, давай, че имаме прозорец и няма време!" На края на деня минус един компресор, една машина за ремонт, разсипани само 4 вагона. Наем на машината, надници на поне 20 души и ред други разправии.  И, познайте, кой го е  платил това !? Отговорът е: Вие и вашите семейства! Иначе , да! Точно, така! "Давай, стреляй!", "Пуцай, куме!", "Удри Брусли!", "Ну Погоди!" "++++++++" и т.н.  :good: :good: :good: Горд съм, че се махнах от този тумор БДЖ! Дано го закрият, час по скоро!   https://www.youtube.com/watch?v=il7Ph2bzHi4

Е, поне си се полюбувал на звука от работата на локомотивните компресори, който е неповторим  :) :) :)
Не бъди чак толкова краен за родното БДЖ, че ако го закрият какво ще колекционираме?  bg&flag
« Последна редакция: 14 Януари 2021, 00:27:31 от pavlinbg »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Кратки два клипа от работата на руски хопер-дозатори:
https://youtu.be/2bpbPsAeqSE
~3 мин.

https://youtu.be/oV7zrivxgd4
~11 мин.

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Цитат на: jopeto link=topic=5264.msg120631#msg120631 date=1610561282
        Точно, така! При, добра поддръжка, каквато няма на повечето! Поне от моите приключения, както се казва "видях с очи!" Искаше ми се да съм снимал да се посмеете и вие! С влакче от осем дозатора на 43-ката, компресорите искаха да излязат през тавана. В машинното всичко става в една мъгла от финно разпрашено мало и адска жега.  Когато, някой "Голем ръководител", решил да ръси чакъл с неплътни боклуци, резултатът е плавечевен. Превозна бригада с крик и лостове "оперират" вагоните. Всички викат "Дава, давай, че имаме прозорец и няма време!" На края на деня минус един компресор, една машина за ремонт, разсипани само 4 вагона. Наем на машината, надници на поне 20 души и ред други разправии.  И, познайте, кой го е  платил това !? Отговорът е: Вие и вашите семейства! Иначе , да! Точно, така! "Давай, стреляй!", "Пуцай, куме!", "Удри Брусли!", "Ну Погоди!" "++++++++" и т.н.  :good: :good: :good: Горд съм, че се махнах от този тумор БДЖ! Дано го закрият, час по скоро!   https://www.youtube.com/watch?v=il7Ph2bzHi4
Аз разтоварих 20 парчета за прозорец от час и половина. ;) Даже и на 10км/ч деянат.

Величко

  • Trade Count: (17)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 421
  • Рейтинг: 200
  • Само ЦСКА !
Една интересна композиция с хопер-дозатори....... и не само  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=6B4QsAEqFe4