Автор Тема: Roco V60 (62964) с нов мотор и нова вътрешност  (Прочетена 4713 пъти)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Roco V60 (62964) с нов мотор и нова вътрешност
« -: 29 Септември 2019, 21:22:18 »
Писах тези дни за разни моторчета, та се сетих за нещо, което започна през януари 2013. Тогава локомотивите бяха скъпи, липето правеше големи промоции, а аз отдавна го исках и си купих, и то на добра цена, ето това бижу V60:



Едно време локомотивчето се продаваше с цял комплект резервни дръжки (от които до сега не съм счупил и използвал нито една, защото са много хубави). След това го пуснаха без никакви изменения в "стартовата" програма за около сто евра. На живо изглежда много добре. Имах и някакви снимки с късо пътническо влакче в DB III, и с няколко товарни вагончета - тамън за моето макетче.
По това време имаше тенденция локомотивите да се правят с близка до мащабната скорост при 12 волта, съответно и тук това беше така. Само че при тези 60 км/ч моторчето издаваше доста квичащи звуци. Разтърсих се из рез.частите и сметнах, че редукторът му е малко над 1:51, а при 12 волта върти с почти 20 000 оборота.

Карам си го аз, ама след месец - два започна да придърпва, да прекъсва, да спира. Поръчвам си едно резрвно моторче, и да оправя това - няма да ми е излишно. Дойде резервното, слагам го, карам си два - три месеца, пак същата работа. Причината и до сега не ми е ясна - със сигурност нещо не е сметнато правилно, редукторът беше сериозно натъпкан с грес. Консумацията на самичък локомотив беше около 200 мА, което тогава ми се видя нормално. Моторчето, новото, на празен ход, ядеше около 100 мА.

След години си купих един чайник BR64 със същото моторче, но вече разработен и правилно направен, със всичките си щанги харчеше само 100 мА, а при макс. товар и буксуване - 130 мА. Явно че тези 200 го претоварваха сериозно. По същия начин по това време замина и един Т3, и един италиански мъник FS 875, ама техните моторчета бяха лесни за оправяне. От тогава всички нови локомотиви си ги меря, да видя до колко правилно са събрани, че тези моторчета станаха златни.

През това време първото го гледам - четките се вадят, ама колекторът се чисти доста трудно. Отварям моторчето, чистя, става ето това - като ново. Роторчето е едно мъничко, язък за големия размер на мотора.



Да ама не мога на два месеца да разглобявам локомотива, да сменям моторчета и т.н. Така че решението беше да се смени мотора с нормален за моя размер (става въпрос за Н0, някой да не си мисли друго).

Разглобен на основните части. В дясно лъскавият цилиндър е оригиналния мотор, долу в ъгъла - този който си бях намислил да сложа.



Вижда се че е нароченото от мен моторче е "малко" по-голямо. След това сравнявам четките:



И схващам че сечението на нормалната четка е в пъти и нещо по-голямо от малката четка на моторче, което е за размер ТТ. И тази малката при тези обороти и това постоянно претоварване започва да прави искри, колекторът нагаря и почернява, моторчето започва да прекъсва.
Естествено за новото моторче трябва да се отвори място. Маха се глямата тежест (вижда се горе в ляво из чарколяците). Рамата "се фрезова", което трябва вече да е ясно че аз го правя с флексчето, тъй като си нямам фрезист. Не става като истнско, но не се вижда, а по размер е точно каквото трябва. Даже свалих няколко десети от корпуса на моторчето до единия магнит на статора, за да влиза между колелата с достатъчно резерв. Прави се и ново токоснемане, защото вече няма място за оригиналната платка.

Моторчето си има винтово закрепване, връзката с червяка е лесна, става идеално:



И при 12 волта оборотите пак са на макс. Понеже моторът е по-голям, звукът стана леко по неприятен, започна да прилича на старо Пико. Така че дойде и единственото правилно решение - червякът беше сменен с двуходов, нищо че е метален (от горната снимка), редукторът стана с предавателно число 1:25, тъй като моторът не е натоварен при 12 волта оборотите са около 13500, но за нормалното му движение с 60 км стана почти безшумен при около 7 волта. А пък бавното движение въобще не пострада, тъй като моторът е достатъчно голям и има достатъчна сила и при най-ниските обороти. Това клипче и друг път съм го пускал - бавно движение с аналогово захранване с ШИМ. И с декодер е същото.

[url]https://www.youtube.com/watch?v=2ivJ0hDTIBI[\url]

И понеже голямата тежест беше махната, запълних няколко дупки с малко сив метал - олово - 45 грама, а и новият мотор е по-тежък от стария, така че в резултат от първоначалните 212 грама локомотивът след цялата преработка стана 235 грама и тегли още по-добре.



За декодер се отваря място както и в оригинала - маха се и малката тежест. Това не съм го направил още, и така си върви перфектно.

Остана да си направя LED светлини, вече повече от 5 години им се каня. Оригиналните лампи на Роко е ясно че по рождение не вършат работа.

Както писах по-горе, от тогава избягвам измислици с малки моторчета, ако ще и на Роко да са. И всичко ново първо се мери, ако трябва се разглобява и сглобява както трябва, пък тогава се кара. А пък въпросният V60, преработен в началото на 2014, е почти непрекъснато в дивжение. Единствените ми грижи с него са от време на време да му чистя токоснемането, ама без това не може.

« Последна редакция: 29 Септември 2019, 21:26:02 от mitko0888 »

Nenchev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 664
  • Рейтинг: 406
  • Баш Майстора
    • 3D Принтирани модели и макети
Re: Roco V60 (62964) с нов мотор и нова вътрешност
« Отговор #1 -: 29 Септември 2019, 21:51:38 »
Рамата не е потурчвана ( демек обрязана), нали?  Новият мотор си пасва вътре, предполагам...?

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Roco V60 (62964) с нов мотор и нова вътрешност
« Отговор #2 -: 29 Септември 2019, 22:24:59 »
Цитат на: Nenchev link=topic=5271.msg116599#msg116599 date=1569783098
...  Новият мотор си пасва вътре, предполагам...?

Де да беше толкова лесно ...


Nenchev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 664
  • Рейтинг: 406
  • Баш Майстора
    • 3D Принтирани модели и макети
Re: Roco V60 (62964) с нов мотор и нова вътрешност
« Отговор #3 -: 29 Септември 2019, 22:27:11 »
Добре е станало.

П.п.  извинявам се за тъпия въпрос, ама това ли се пребоядисва в БДЖ 51?
« Последна редакция: 29 Септември 2019, 22:33:49 от Nenchev »

МАШИНИСТ

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 367
  • Рейтинг: 41
Re: Roco V60 (62964) с нов мотор и нова вътрешност
« Отговор #4 -: 29 Септември 2019, 23:07:18 »
1 .  Не е серия 51 , а 52.
2.   Не е триосен ,  а четириосен.

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 386
  • Рейтинг: 328
Re: Roco V60 (62964) с нов мотор и нова вътрешност
« Отговор #5 -: 29 Септември 2019, 23:10:02 »
 
Цитат на: Nenchev link=topic=5271.msg116602#msg116602 date=1569785231
...ама това ли се пребоядисва в БДЖ 51?
51 е  "Маджарин" https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B8_%D0%91%D0%94%D0%96_%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B8%D1%8F_51.000,
 v 60  си е чиста Шваба
https://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_V_60.

Nenchev

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 664
  • Рейтинг: 406
  • Баш Майстора
    • 3D Принтирани модели и макети
Re: Roco V60 (62964) с нов мотор и нова вътрешност
« Отговор #6 -: 30 Септември 2019, 07:38:02 »
Тенкю!  И се извинявам, че отклоних темата...