Автор Тема: Модернизация на железопътната отсечка от км 62+400 до км 73+598 - позиция 3  (Прочетена 14335 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12374
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Студенти от УАСГ се запознаха с хода на строителството по проект "Модернизация на железопътния участък Елин Пелин – Костенец“. В страницата на НКЖИ във Facebook съобщиха, че това са били студенти от Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). Те са посетили строителните площадки на тунели 1, 3 (изход), 4, 8 и 9, които са част от проекта "Модернизация на железопътната линия София - Пловдив: жп участък Елин Пелин - Костенец".

Инж. Крум Палапуов, и.д. ръководител на Звено за подготовка, управление и изпълнение на проект "София – Пловдив“ в НКЖИ и представители на фирмата изпълнител, са запознали студентите със спецификата на строителните дейности, които се извършват в участъка. Той е с обща дължина 51 км, а проектната скорост на трасето е до 160 км/ч за конвенционални влакове.

В рамките на проекта ще бъдат изградени над 20 км тунели, включително и най-дългият двутръбен тунел на Балканите с дължина 6,8 км. Предизвикателство пред строителите е и изграждането на 23 моста и виадукти с обща дължина около 3 км.

Студентите от четвърти курс се възползваха от възможността да видят как работят новите технологии и машини в тунелното и железопътно строителство.

Модернизацията на железопътния участък Елин Пелин - Костенец е най-мащабният проект в ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура“ и се осъществява със съфинансиране от Кохезионния фонд. Стойността на целия проект от Елин Пелин до Костенец е 1.3 млрд. лв. като строителството му ще продължи и през настоящия програмен период.

Източник: Plovdi24

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12374
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Караджов: Крепежът на жп тунела при Вакарел поддава, търсим спешно юридическо и финансово решение
Вицепремиерът и министър на транспорта провери напредъка на строителните работи по железопътния участък Елин Пелин-Септември
12:05 | 4 март 2025 | Редактор : Елза Тодорова
Налага се да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим юридическо и финансово решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел - това каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, който днес провери напредъка на строителните работи по железопътния участък Елин Пелин-Септември.
Снимки от проверката на място ВИЖТЕ ТУК >>>
https://dnes.dir.bg/gallery/karadzhov-krepezhat-na-zhp-tunela-pri-vakarel-poddava-tarsim-speshno-yuridichesko-i-finansovo-reshenie
Железопътният участък е част от цялостната модернизация на жп линия София-Септември. Проектът попада в обхвата на проект "Модернизация на железопътна линия София - Пловдив". Целта е да бъдат достигнати проектните скорости от 160 км/ч за пътническите влакове и 120 км/ч за товарните, да бъдат изградени над 20 км тунели, най-дългият, от които е близо 7 км. Предвидено е още строителството на над 23 моста и виадукта с обща дължина на съоръженията приблизително 3 км. Очакванията са проектът да удовлетвори европейските изисквания за модерен железопътен транспорт.
Инспекцията започна от новоизграждащия се железопътен тунел в района на Вакарел, а след това вицепремиерът ще продължи проверката на всички четири участъка на жп линията от Елин Пелин до Септември.
По отношение на лот 1 от участъка, Караджов каза, че в него се намират двете тръби, които ще бъдат най-дългите не само в България, но и на Балканския полуостров. Той е с обща дължина на двете тръби 13 км. По думите му въпросите, които касаят тунела, са доста тежки.
Той каза, че е проектиран лек крепеж за тунел, който започва да не издържа. По думите на Гроздан Караджов той е целият на вълни и поддава. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи и допълнителни крепежни елементи. Според министъра това дава някакъв ефект, но не пълен. Караджов каза, че се налага трето проектиране, което се прави в момента, и с него не се забелязват никакви проблеми.

Снимка: Иван Ласкин/БТА
"За съжаление, то е много по-скъпо от това, което заложено по проект, и лимитите, които законът дава, са вече достигнати", добави още Караджов, цитиран от кореспондентите на БТА в Самоков Иван Ласкин, Йоана Димитрова.
По думите на министъра това, което му предстои като задача, е да се намери юридически вариант, вероятно чрез нова обществена поръчка, за тежките крепежи, които са необходими за тунела. Той каза, че е много неприятно, че проблемът е на три години и никой не го е решил из основи.

Снимка: Иван Ласкин/БТА
Гроздан Караджов посочи, че тунелът е на вълни, защото конструкцията е проектирана като "лека конструкция", а почвата, която е в него - предимно глина и пясъци, не може да бъде укрепена с лек крепеж, по думите му трябва да е с по-сериозен. Той добави, че е пробвано с по-силен крепеж, но това се оказва невъзможно.
Караджов каза още, че преди три години, когато е започнало прокопаването на тунела, е станало ясно, че проектът не отговаря на геологията, но въпреки това строителството е продължило. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи - допълнителни анкери и допълнителни крепежни елементи, но това също не е помогнало.

Снимка: Иван Ласкин/БТА
Досегашните опити да се прави тунел са били неуспешни и тунелът сляга, тоест имало е дори и пропадания, допълни Караджов. Той каза, че се надява още тази седмица да може да излезе с някакво предложение по този казус.
С колко ще се оскъпи проектът още не е ясно, но по думите на министъра са достигнати лимитите за непредвидени работи - тоест те са били използвани съвместно и с европейската програма, която го финансира, включително и специален анекс, сключен преди година.

Снимка: Иван Ласкин/БТА
"По предварителни данни, виждайки, че става дума за много сериозно преработване на проекта, вероятно ще се отиде към нова процедура, която да се извършва, без да се спира работата по досегашните тунели", обясни транспортният министър.
Ще се търси ново юридическо и техническо решение, но то трябва да бъде остойностено, след което ще се търси диалог с Министерството на финансите. Проблемът е, че строителството трябва да бъде завършено до 2030 година, за да не бъдат загубени европейски средства, каза още министърът.

Снимка: Иван Ласкин/БТА
Целта е 2029 г. да пуснем тунела и да тръгне железницата, защото това е част от проекта да имаме по-бързи влакове, които да тръгват и да идват навреме, отбеляза Гроздан Караджов.
За останалите участъци няма такива данни за такива проблеми, обясни още той.
"Причината да дойда още в първия си месец на поста си тук са данните, които получих за тежкия проблем, с който се сблъскваме - лош конструктивен проект, вероятно базиран на лоша геология, който три години се мъчат да го залепят, за го закърпят по някакъв начин, но това решение не издържа и сега се налага да действаме спешно във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо и финансово решение", разясни вицепремиерът.

Снимка: Иван Ласкин/БТА
Той допълни, че има уверение, че е открито конструктивно решение на проблема и в последните 50 метра в едната тръба на тунела състоянието е стабилно.
Иначе напредъкът е добър, близо 40% е изпълнено от проекта, заяви Гроздан Караджов.
На проверката присъства и председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Кирил Добрев. Според него в последните три години по проекта се наблюдава абсолютно бездействие, никой не се е интересувал от техническото състояние на обектите и днес просто някой трябва да плати сметката.

Снимка: Иван Ласкин/БТА
Проблемът на управлението досега е именно загубата на време и европейските срокове, отбеляза Добрев. Проблемите трябва да се решават, когато им е времето. Няма как една програма, която свършва 2030 г., да я решаваме 2028 г., допълни той.
През септември 2022 г. започна изграждането на третия лот на жп участък Елин Пелин - Костенец, който включва трасето между Ихтиман и Костенец. Обектът е част от основната жп магистрала по направление Изток - Запад и e от изключително важният за България и съседните страни европейски коридор номер 8 и преминаващата TEN-T мрежа у нас, съобщиха тогава от Националната компания "Железопътна инфраструктура".
Ако отидете при източника ще видите и 24 снимки от инспекцията.
Източник: https://dnes.dir.bg/comments/karadzhov-krepezhat-na-zhp-tunela-pri-vakarel-poddava-tarsim-speshno-yuridichesko-i-finansovo-reshenie
« Последна редакция: 04 Март 2025, 16:35:52 от pach »