В помощ на моделистите цифровизиращи подвижен състав в ТТ. To help modelers digitizing rolling stock in TT.
Не е само за чеТТници.
Във връзка с молбата на Old Boris и съответния списък подаден ни от него, отварям тази тема,
защото тя ще е нещо като удължен справочник и практическо ръководство, чрез дадени примери за
избор на дешифратори и монтажни дейности, за локомотивите произвеждани от различни фирми в мащаб ТТ.
От първоначалният му избор, това да бъде публикувано в неговата тема, се отказах по две
причини – темата е за макета, а не за подвижния състав съгласно заглавието, въпреки, че и там вече
има няколко кратки отговора, но всъщност материята си е доста по-обширна. И все пак се постарах да
включа само най-познатите и качествени части от известните ни фирми. С малко указващ снимков
материал и линкове в помощ на общото осистемяване от средно опитни моделисти.
Материала няма задачата, нито претенциите, да изчерпва напълно материята и възможните модели – той просто
служи за основа на познанията в цифровизирането на ТТ-моделите, с най-често срещаните дешифратори
и проблемите свързани с тях (може би на по-късен етап от тази тема).
И така, локомотивите на Old Boris са:
парен ВR-01 DR, на Тilig® 02131;
дизелов Herkules, на PIKO® 47580;
дизелов G1206, на PIKO® 47220;
дизелов BR 130, на PIKO® 47323;
дизелов BR 119, на PIKO® 47341;
дизелов Great Northern, (NOHAB)на Тillig;
мотрисен влак ICE3, DB AG, на PIKO® 47007.
Ще започна с нещо масово и по-лесно за мащаба – локомотиви подготвени фабрично за цифровизация.
За дизелът „ Herkules“на PIKO® 47580...и всички останали притежаващи фабрично интерфейси по
NEM-651/652
Всъщност Old Boris, макар на кутията ти, евентуално да пише кат.№ 47580, това е основното моделче,
докато твоя личен локомотив е с кат.№ 47586. Принципно двата модела са абсолютно индентични
като конструкция, но имат различни ливреи:
1.
Дизелов локомотив „Rh 2016 - Herkules“ на железопътен оператор „RTS“- Swietelsky.
Това е локомотив в идеалния мащаб – ТТ, който е подготвен за цифровизация от фирмата производител,
като е съоръжен с 8-пинов конектор (куплунг) по NEM-652. От фирмата производител PIKO, за този им
модел локомотив,
препоръчват да се монтира техния дешифратор, съвместна продукция с фирма
„UHLENBROCK®“ известен още като мултипротоколния PIKO® 56121/56122 (по-стар модел, но намиращ се
тук там в мрежата). Трябва да се вземе пред вид, че мнозина моделисти не одобряват дешифраторите,
произведени от тази фирма, позовавайки се на своя опит.
2.
И със съответните кратки технически данни:
- Програмируеми възможни адреси : 1-9999 (extended DCC address)
- Max. възможна консумация от изходите за електромотор: 1A
- Макс. Консумация от функционалните изходи: 1A
- Номинално общо натоварване: 1A
- Размери : 22 x 12,5 x 5 mm
Фабрично програмиран на адрес 03 и 28 стъпки за управление по скорост.
Дешифраторът разпознава DCC и Motorola ** - формати(мултипротоколен)
https://www.piko-shop.de/is.php?id=15176И съответно заменим от по-новият модел на фирмата PIKO® 56403 SmartDecoder 4.1:
3. 
Така и съответните кратки технически данни:
- Програмируеми възможни адреси: 1-9999 (дълъг DCC адрес)
- Max. възможна консумация от изходите за електромотор: 0,8 A *
- Номинално общо натоварване: 2 A
- Макс. Консумация от функционалните изходи: 0,4 A всеки
- Размери: 19,8 х 10,7 х 3,8 мм
* Непрекъснатото натоварване може да варира в зависимост от ситуацията с инсталирането.(охлаждане)
Ако този дешифратор се закупи с интерфейс „SUSI”, през (към) него може да се подключи звуков
модул „IntelliSound“ или функционален дешифратор с две серво вериги, които могат да бъдат
свързани към изпълнителните механизми.
4.
Има и други варианти на включване през „SUSI”, които
се реализират чрез обикновен разклонител на този интерфейс. Ако имате достатъчно място за
три миниатюрни дешифратора и един разклонител, могат да се реализират сравнително лесно
достатъчно много функции, които да направят атрактивен и приближаващ се до истински
вашия модел. Разклонител за интерфейса „SUSI”:
5.
https://www.piko-shop.de/is.php?id=24844Освен дешифраторипо NEM-652, още по миниатюрни такива са тези с 6 крачета (pin),
реализирани съгласно NEM-651. Може би е редно да покажа и някои от най-масовите
функционални дешифратори, предназначени за включване и през този конектор
(куплунг), ползвани както от други фирми, така и от чеТТниците, в моделите от
този „идеален мащаб – ТТ“!!! Все пак някои модели локомотиви, се произвеждат в
мащаб ТТ, в повече от една фирма, и съвсем резонно да имат различно устройство.
Често ползваните от фирми като
ROCO® и HOBBYTRAIN® , са дешифраторите на LEMKE®,
със 6 крачета (6 рin):
В „прав“ и „Г-образен“ вариант,на ROCO® под кат.№10734/10735/10885/10886
и съответно на Hobbytrain с H28601/H28602&
6.
7.
Мнозина смятат тези дешифратори за производство на „Kuhn®“, заради надписа на
основния чип (от серията PIC), но всъщност той е там, поради собствеността на програмата
заложена в него. Просто фирмата продава програмираните чипове, за всички фирми-контрагенти,
които желаят да повторят хардуерно, тяхното решение.
Тези дешифратори на
Kuhn® са с кат.№82330/823408.
c PIC16F628.Ето и техните основни параметри:
- Автоматично разпознаване на DCC или аналогов постоянен ток DC.
- Контролиране на стъпките за скоростта: (14/28/128).
- Честота на захранване към двигател: 15kHz.
- Максимално натоварване на изхода за електромотор: 0,7 A.
- Две допълнителни функции, с изходящ ток макс. 0,15 A всеки.
- Шунтиране (маневрена скорост), програмируемо на клавиш F4.
- Всички изходи са защитени от претоварване.
- Размери: 13,8 × 8,8 × 3,3 мм
Внимание: Дешифраторът на ROCO® 10735, е мултипротоколен – той разбира и стандарта на „Моторола“,
Който се явява нещо като „преходен“ към следващия кат.№10738, работещ само в американския стандарт,
а останалите дешифратори от по-горе, не са такива мултипротоколни – тоест осъществяват работа само по DCC!
Понякога локомотивите не са подготвени за цифровизация, или просто мястото им е малко,
което налага „спестяването“ на конекторите по NEM и съответно ползване на дешифратори,
чийто изходи са изведени чрез гъвкави проводници с контролиран цвят съгласно стандартите.
Такива може да имат горните показани дешифратори (ако си ги подменим сами) или ползването
на други, подходящи по размери за ТТ.
Мултипротоколни на ROCO® кат.№10884 с обратна връзка Railcom® (*виж инфото на края*):ROCO® кат.№10884
9.
ROCO кат.№10742, но е без контрол на натоварването по двигателните изходи.
10.
Да се запознаем с дешифраторите произвеждани от фирма ESU®, подходящи за влагане в подвижен състав от ТТ.
Такива например са миниатюрните им модели, от фамилията LokPilot micro V4.0 DCC.
11. 

Ето и техните основни параметри:
- Автоматично разпознаване на DCC или аналогов постоянен ток DC.
- Адреси на програмиране: 1-99, 1-127 или 1-9999
- Контролиране на стъпките за скоростта: (14/28/128).
- Честота на захранване към двигател: 40 kHz
- Максимално натоварване на изхода за електромотор: 0,75 A.
- Две допълнителни функции, с изходящ ток макс. 0,15 A всеки.
Има още два логически изхода, които могат да се използват както за светлина, така и за специални функции.
- Всички изходи са защитени от претоварване.
- Размери: 10,5 мм х 8,1 мм х 2,8 мм
Допълнителна информацияДекодерите LokPilot micro V4.0 DCC се предлагат във всички често срещани версии на конектори и интерфейси,
като 6-пинов NEM651 (със или без кабелен кабел), 8-пинов NEM652 или чисто новата безжична интерфейсна
версия Next18. Той поддържа всички обичайни DCC спирачни системи като Lenz® LG 100, както и новите
спирачни модули Lenz® ABC с асиметрични DCC сигнали, или спирането в DC спирачни секции с обратна полярност.
Вашите локомотиви ще пълзят супер бавно - благодарение на 10-битовия A / D конвертор.
С
Dynamic Drive Control (DDC) можете да ограничите влиянието на задната EMF и да се плъзгате плавно
около зоната на депото и над стрелките; докато на главния път, когато се изкачва нагоре, двигателят
прототипично забавя.
Контролът на натоварването е добре подготвен за всички обичайни типове двигатели,
като ROCO®, Fleischmann®, Brawa®, Mehano®, Bemo®, Märklin®, Faulhaber® или Maxon® двигатели. 0.75A
стабилно натоварване е повече от гореспоменатото мото и се нуждае от достатъчно енергийни резерви,
дори и за по-дълги блокови влакове.
Всички важни
светлинни функции, които са налични, като мигаща светлина, трептене на камината,
стробоскоп и двоен стробоскоп, Ditch Light и др. Яркостта на всеки изход може да се регулира отделно.
Разбира се, дешифраторът е в състояние да контролира времето за автоматично прекъсване на движението
и натискането и също така предлага функция за дълги светлини като нова функция. „LED режимът“ гарантира,
че светлинните ефекти са настроени правилно при използване на светодиоди.
Безопасна работаПри желание е възможно да свържете PowerPack (ESU® 54670, вижте страница 62) към LokPilot micro V4.0 DCC.
Това съхранение на енергия продължава да снабдява декодера с енергия, ако консумацията на енергия не е
оптимална поради замърсени колела или релси.
RailComPlus®С RailComPlus® вашите локомотиви ще бъдат разпознати автоматично от подходяща цифрова командна
станция бързо като мълния и ще получат нов адрес. Забравете за тромавото писане и програмиране!
Вградено бъдещеДешифраторите LokPilot се актуализират с фърмуер. Това означава, че можете да замените софтуера вътре
в дешифратора с по-нова версия, ако е необходимо. За целта ви е необходим само ESU® LokProgrammer.
Описание 54684 LokPilot micro V4.0, DCC, 6-пинов NEM 651 с кабел.
54685 LokPilot micro V4.0, DCC, 6-пинов NEM 651 директна връзка
54686 LokPilot micro V4.0, DCC, интерфейс Next18
54687 LokPilot micro V4.0, DCC, 6-пинов NEM 651 с кабел.
Като предпоследния от горе е доста труден за монтиране (но не е невъзможно в някои модели) за мащаб ТТ.
12.
Подробна информация за фамилия дешифратори LokPilot_V4.0 можете да намерите този файл:
http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/51982_LokPilot_V40_Family_ESUKG_EN_User-manual_Edition_3_eBook.pdfИ да видим кои дешифратори са подходящи за мащаба от фамилията LokPilot micro DCC V5.0, отново на ESU®:
ESU® 59827 LokPilot micro DCC V5.013.
LokPilot 5 micro DCC е "близнакът" на LokPilot 5 micro. Tова е чисто DCC Декодер.
Тази липса на гъвкавост се възнаграждава с по-ниска цена. Дешифраторът
може да се използва в аналогов DC подвижен състав. Максималната скорост се задава отделно.
Дешифраторът превключва между режимите на работа напълно автоматично "в движение".
- Контролиране на стъпките за скоростта: (14/28/128).
- Честота на захранване към двигател: от 10kHz до 50kHz (променливата регулируема PWM тактова честота)
- Максимално натоварване на изхода за електромотор: 0,75 A. Контролът на натоварването вече има до 10 CV,
които могат да се регулират при трудни случаи. Уникалната функция "Autotune" дава възможност за автоматично
калибриране на дешифратора към двигателя.
- Четири допълнителни функции, с изходящ ток макс. 0,18 A всеки и два изхода на логическо ниво.
За вариантите с 6-краков конектор или 8-проводников кабел. . Версиите с интерфейс Next18 или PluX16
имат общо 6 усилени изхода и два изхода на логическо ниво. Яркостта на всеки изход може да се регулира отделно.
Дешифраторът се управлява (обучава) и за автоматичното бутане и изтегляне при разкачване на електросцепки от
ROCO®, Krois® и Telex®.
- Могат да се задействат до 32 функции. Благодарение на Rail¬ComPlus®,
декодерите влизат в подходяща DCC система напълно автоматично.
- изходът на двигателя и функционалните изходи са защитени срещу претоварване
- Размери: 8,0 мм х 7,0 мм и дебелина само 2,4 мм (на кондензатора: 2,9 мм),
Вариантите с интерфейс Next18 или PluX16 са малко по-големи с основна площ 13.0mm x 9.2mm,
но имат два допълнителни функционални изхода.
Дешифраторът LokPilot 5 micro DCC разпознава спирачните секции Märklin®, както и командите ZIMO® HLU / ZACK
или системата Lenz® ABC. Възможно е и спиране с DCC спирачни модули или с DC напрежение. Спира и със
спирачен диод Selectrix®. На LokPilot 5 micro може да се монтира PowerPack за преминаване на мръсната релса.
Допълнителна подробна
информация за фамилията LokPilot 5 има в следният pdf-файл:
http://www.tsdbvba.be/handleidingen/Lopi5-FR.pdf Възможен търговец на този вид дешифратори:
https://eurohobbytrains.com.au/product-category/decoders/Има още няколко фирми произвеждащи масово качествени дешифратори, като Lenz®, Selectrix® , ZIMO® и други.
Може би на по-късен етап ще бъдат представени. Следващият път, тук ще публикувам по-високата стъпка в цифровизирането
, а именно обзор на подходящи дешифратори, озвучаващи железопътните модели в ТТ,
може би именно от тези фирми. Така или иначе, изборът на подходящ дешифратор бил тойй скъп или бюджетен,
си остава изцяло ваш.
В заключение но този материал за начинаещи, мога само да посъветвам следното –
купувайки някакви евтини дешифратори, поемате не само отговорност за похарчените си пари, но и рискът модула дори и да работи
някак си, има възможност да не е защитен, което да доведе най-малкото до загуба на парите
или нещо повече – до частична или пълна повреда на моделът ви:
14.
https://www.aliexpress.com/item/32817050052.html?aff_fsk=_pQoCtir&aff_platform=api-new-link-generate&sk=_pQoCtir&aff_trace_key=7a17661a812f45f399d33bd7d033af0f-1613639932541-05535-_pQoCtir&dp=8-15&terminal_id=d36fc3e4f7784e8cb963b3e469cbdf20*Допълнителна информация*За незапознатите в детайли по ползването на цифровизирани модели, правя и малка справка за това в какво
точно се състои съвременнат а система RailCom, а именно, че това името на технологията за двупосочна комуникация,
разработена от Lenz съгласно RP 9.3.1 и RP 9.3.2 на NMRA .
RailCom®, позволява на външно устройство да може да чете реални данни, предавани от дешифратор.
Тези данни могат да включват, наред с другото:
- действителната скорост на дешифратора
- неговото натоварване
- съдържанието на всяко СV
- неговия адрес.
За да се даде възможност за двупосочните характеристики на RailCom®, тези компоненти са необходими:
1. Дешифратор отговарящ по стандарт на RailCom®, който предава информацията ( DCC_Rail , Lenz Gold,
Lokpilot v3, Zimo MX64, LD-G-32, LD-G-33, FD-Rbasic ...)
2. Дешифриращо устройство, което може да приема тези емисии като Lenz LRC120 или RailComDisplay
15.
3. Изключващо устройство, което обуславя сигнала за предаване като Lenz LZV100 / LV102,
командната станция NanoX-S88 или BoosteR-CDE ..
За предаване на данни от дешифратора към дешифриращото външно устройство е необходимо да се
прекъсне захранването на коловоза между DCC пакетите. Това прекъсване се нарича "изрязване".
16.
Интервалът на предаване е разделен на две порции, наречени канали. Всеки канал може да се използва
самостоятелно за предаване на данни.
Railcom®
Двупосочната комуникация е активирана в дешифратора посредством промяната на CV29,в bit 3 .
Някои дешифратори в CV28 показват предадените съобщения за данни. Обичайната конфигурация на това CV е:
CV28, бит 0: Канал 1, използван за излъчване на адрес.
CV28, бит 1: канал 2, използван за данни (CV,скорост и др.)
CV28, бит 2: Канал 1, използван за разпознаване на командата
Обичайната стойност за CV28 е 3 (бит 0 и бит 1 активни), след която настройка дешифраторът предава
своя адрес и допълнителните данни по каналите.
RailComDisplay17.
Местно показване на данните на Railcom®
RailComDisplay е локален детектор, който показва данни, предавани от декодери RailCom.
Когато локомотив влезе в изолиран участък, свързан с RailComDisplay, данните, предавани от декодера, ще бъдат показани:
- адреса му и в зависимост от декодера скоростта,
- температурата
- натоварването му.
Няма значение дали локомотивът в този участък спира или е в движение, данните се изпращат непрекъснато
Той също така може да покаже стойността на CV, когато се чете с PoM, докато локомотивът е в изолирана секция
RailComDispay изисква устройството за прекъсване да отговаря на DCC сигнала, за да може да визуализира
eмисиите и дешифраторът да е активирал функциите на RailCom. Изолираният участък трябва да е поне
два пъти по-дълъг от най-дългия ви локомотив.
ЗАБЕЛЕЖКА: През 2008 г. след NMRA RP-9.3.2, освен адреса и CV, Lenz Gold изпраща скорост и
температура, а декодерът Zimo изпраща скорост, температура и товар, но сега спецификацията RailCom
се променя на RailComPlus, която не следва RP-9.3.2 от 2008 година, така че с новите декодери като Lenz и ESU
получавате само адрес и CV, които са съвместими с RP-9.3.2
Tank & Wagen
https://www.themodellingnews.com/2020/01/build-guide-pt-iii-painting-weathering.html