Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

Новини от жп транспорта по света

(1/17) > >>

Vlado:
"Източен експрес": 31 часа и половина с влак из непознатата Турция



Турция е добре позната на българите, но предимно в частта си около Истанбул, крайбрежието, Кападокия и отчасти Бурса.

Анкара и Анадола са по-малко известни заради отдалечеността си и по-трудните транспортни връзки. Има начин обаче да опознаете тази част на Турция по един от най-романтичните начини - с влак.

Пътуването с влак е цяла култура и приключение, което не може да се сравни с нищо друго. От столицата Анкара до град Карс отскоро се движи влакът "Източен Експрес" (Dogu Express).

Турските държавни железници пуснаха за първи път влака "Източен експрес" на 29 май 2019 г., за да направят източната част на страната по-достъпна за туристи.

Зимата е най-доброто време да се возите на влака "Източен Експрес"

Маршрутът на влака "Източен експрес", дълъг около 1300 километра, започва от Анкара и достига до Карс - най-източната точка на Турция, като преминава през окръзите Кайсери, Сивас, Ерзинджан и Ерзурум. Пътуването по маршрута продължава 31 часа и половина.

Влакът включва само спални вагони и вагон-ресторанти.

Спирки по маршрута на "Източен Експрес"

Пейзажът по маршрута е разнообразен и трудно оставя пътниците безразлични. Влакът прави спирки за по три часа в Илич и Ерзурум, Ерзинджан, Дивриги и Сивас, което дава възможност на пътниците да разгледат културни и природни забележителности по маршрута.

Анкара


Мавзолеят на Ататюрк в Анкара

Анкара е богата на забележителности - както музеи, така и места за култура. От Музея на цивилизациите и мавзолея на Ататюрк до аквариума Акуа Вега, турската столица няма да ви остави безразлични. Отделете ѝ поне ден или два преди да се качите на влака.

Илич

Илич е малко селце, което със стръмните си хълмове ще провери в каква форма сте. Селото има само една централна улица, традиционни къщи, разкошни гледки от върха на възвишението и много изписани чешми.

Ерзурум


Лифт в ски курорта Паландьокен край Ерзурум

Първото, което ще ви направи впечатление, е надморската височина на Ерзурум - над 2000 м. Това е един от турските градове с най-суров климат - тук зимата е продължителна, студена и с много сняг. Ерзурум има историческа цитадела, от която се разкрива красива панорама към околните планини. От 13-и век e също и мостът Чобандеде.

Студът има и свой плюс. С градски автобус за 10 минути можете да стигнете до един от най-добрите турски ски курорти - Паландьокен.

Ерзинджан


Тъмният каньон край Ерзинджан


Край Ерзинджан можете да видите останки от един от най-добре запазените древни градове на Урарту (историческо царство от желязната епоха, което се е намирало около езерото Ван). Тук се намира и друг голям ски курорт - Ерган, с един от най-дългите лифтове в страната. На около 2 часа с лодка от града се намира и една удивителна, но малко позната природна забележителност - Тъмният каньон.

Дивриги


Много джамии и исторически сгради в Дивриги пазят ислямско изкуство на няколкостотин години

В Дивриги са запазени сгради от 12-и и 13-и век, които пазят едни от най-ранните примери за ислямско турско изкуство, включени и в световното наследство на ЮНЕСКО. Съвременният Дивриги е най-големият център за добив на желязна руда в Турция.

Сивас


Чифте минаре медресе в Сивас

Сивас съществува тук от над 4500 години, когато се смята, че първите хетски племена са се установили тук. Градът е в разцвета си по време на Селджуците и до днес можете да видите три религиозни училища (медресета) - Мави медресе, Шифайе медресе и Чифте минаре медресе, строени между 1218 и 1271 г. В Сивас има още исторически хамам, кервансарай, музеи, както и оживени площади със заведения, където животът кипи.

Карс


Влакът "Източен Експрес" минава по маршрут през Анадола от Анкара до Карс

Който и пътеводител да отворите, ще ви препоръча да посетите Карс през зимата, за да видите замръзналите приказни езера, покритите със сняг планини и древни руини на зимното слънце. Саръкамъш е дестинацията за почитателите на ските, където се намира и една от най-дългите писти в света. Намиращото се край Карс езеро Чълдър пък е единственото в цяла Турция, което напълно замръзва през зимата. Не пропускайте да видите също крепостта и катедралата на Карс.

Най-добро време: През лятото има най-много пътници по маршрута, но есента и зимата са най-доброто време да се качите на влака. От топлите уютни вагони пътниците могат да наблюдават есенните цветове и покритите със сняг пейзажи.

Разписание на "Източен Експрес": От 15 декември 2021 г. движението на туристическия влак "Източен експрес" се възобновява, след като беше спряно в средата на март 2020 г. заради пандемията от коронавируса. Влакът ще пътува от Анкара към Карс в сряда и в петък, а по обратния маршрут - в петък и неделя. По линията ще се движат два влака седмично в двете посоки.

Източник: dir.bg

 

Vlado:
Най-дългият жп маршрут в света се удължи още малко
Запалените по жп пътешествията могат да изминат близо 19 000 км на влак за около 1200 евро

Всички пътници да се качват! Всички ценители на рекордите да си купуват билети! Най-дългият възможен жп маршрут в света наскоро стана още малко по-дълъг.

18 755 километровото трасе от Португалия до Сингапур е теоретично най-дългото, на което можете да се качите, ако искате да пътувате по света само с влак. Благодарение на наскоро отворена линия в Лаос можете да се качите на влак в Лагос, Южна Португалия, и да стигнете до Сингапур само с няколко прехвърляния.

Според експертите маршрутът може да се измине за 21 дни, които включват нощувки, нужни за прехвърляне и уреждане на визи и други документи.

Предишният рекорден маршрут беше с около 1500 км по-кратък, но вече е в миналото след разкриването на жп линия, свързваща столицата на Лаос Виентян с град Ботен, намиращ се в близост до китайската граница.

Представете си как ще протече пътуването. След плаж и сърф в Лагос, на брега на Алгарве в Португалия, се качвате на влак през цяла Европа до Москва. Оттам Транссибирската железница ще ви отведе през Сибир до Пекин и ще ви срещне с руски бабушки и монголски търговци. После поемате на юг от Китай през екзотичните Лаос, Тайланд и Малайзия, за да стигнете до крайната точка - Сингапур.

Жп трасето в Лаос е първото в страната и е построено от Китай. То позволява на запалените жп пътешественици да стигнат от Пекин до Банкок с влак - разстояние, което доскоро трябваше да се измине с автобуси.

Изчисленията са на ентусиасти, потребители на социалната мрежа Reddit, с помощта на жп експерта Марк Смит, бивш началник на гарите "Чаринг Крос" и "Канон стрийт" в Лондон. "Преди можеше да се стигне на юг само до Сайгон във Виетнам, а след това трябваше да се продължи с автобус през Камбоджа до Банкок," разказва той. "Това е изумително постижение," допълва той.

За да може да се осъществи пътуването обаче, запалените пътешественици ще трябва да почакат. Две от големите отсечки по маршрута в момента са затворени заради пандемията - тази от Париж до Москва и тази от Москва до Пекин.

По изчисленията на Смит това пътуване ще излезе около 1200 евро, като това включва само цената на билетите за влак, без визите, нощувките и други разходи по пътя.

Източник: dir.bg

Krasi Tankista:
Не са точно новини, но е интересен материал за железниците в една част от света....:
https://www.youtube.com/watch?v=yGygaQPwutA

Vlado:
Най-северният влак в света - през вечните ледове на Русия и без капка алкохол


Той е на "Газпром" и вози работници до полетата дълбоко отвъд полярния кръг.

Най-северната железопътна линия на света - "Обская - Бованенково" - е дълга 572 километра. Започва от нищото в тайгата в Сибир и достига до още по-на север - до тундрата в същия район на Русия, като преминава през вечна замръзналост, нито едно населено място и множество газови полета.

Линията е собственост на руския гигант "Газпром" и съществува като част от мегапроекта "Ямал", както е и името на богатия на газ полуостров в Карско море. Бованенково - крайна точка на изумителната влакова линия, е само едно от газовите находища и се намира на над 500 км северно от Полярния кръг.

А началото на железницата - станция "Обская", е близо до град Салехард на полярния кръг. Той е бил начална точка и на друга, печално известна, руска железница - недовършената трансполярна магистрала, строена по времето на Сталин от затворници от ГУЛАГ.

Железопътната линия "Обская - Бованенково" осигурява целогодишно бързо и сигурно доставката на техника, строителни материали и персонал към богатите залежи. В полярните условия това е оптималният превоз - преди старта на експлоатацията на линията през 2010 г., техника и хора са пътували по море. Това при температури в този регион е възможно единствено през лятото. Затова, и за да може да осъществи мащабните си планове за залежите, "Газпром" прави впечатляващата най-северна железница на света.


Снимка: iStock

Пътуването по тази линия отнема един ден. По пътя няма населени места, осветление или покритие на мобилната мрежа. Крайната станция е Карская - след разширението на първоначалното трасе. От влака в ясен ден може да се види Урал. Останалото е пустош, тайга и тундра, а при късмет - стадо елени. И 70 моста.

Все пак форма на живот по пътя има - малките къщички, където в бруталните арктически условия живеят хората, които поддържат влаковата линия. По нея постоянно има 140 дежурни, а общо железопътната линия се обслужва от 800 души.

Началото на линията е сложено през 1986 г., а командированите от вътрешността на страната строители са посрещнати от минус 53 градуса, разказва Виктор Капустюк, тогавашният началник на станцията "Обская". Земята е толкова замръзнала, че два дни е отнело само за да забият т.нар. 10-сантиметров "златен клин" - символът на началото на строителството.

Строи се сред виелици и студ през зимата и наводнения - през лятото. Работата по проекта е спряна в края на 80-те години на миналия век, като е положен само половината път. След десетилетия - през 2003 г., работата по железницата е подновена от "Газпром".

Строителството върху вечно замръзнал терен е доста трудно. Инженерите трябва да измислят начин цялата структура да остава стабилна и свързана със земята през топлите месеци, когато почвата започва да се топи и размеква.

Затова насипът за релсите е като торта с много пластове. Първо е двуметров слой от замръзнала почва и геофабрик - вид геотекстил, използван при строежа на пътища и газопроводи, който се полага върху замръзналата земя - при вечна замръзналост се строи само през зимата. Целта на този пласт е да поддържа температурата на почвата една и съща целогодишно.

Следващият слой е плоча от полистиренова пяна, запълнена с изсушена скалиста почва и макадам. Отгоре се поставят и самите релси.

Стабилността на железния път се осигурява с топлинни стабилизатори. Двуметровите тръби са пълни с фреон, който се охлажда или затопля и така газът замразява земята под релсите. Тези стабилизатори са поставени близо до всеки от издигнатите по линията обекти - мост или сграда, така че да осигуряват стабилност на пласта от замръзнала земя.

Има и защита срещу наводнения - над триста тръби, свързващи множеството реки и езера на полуостров Ямал, са поставени под релсите. Отделно, както споменахме, по маршрута има 70 моста, чиято обща дължина 12 км.

Един от тях е над река Щучя, която разделя лесотундрата от тундрата. Най-дългият пък е този над река Юрибей - 3,9 км, тежи над 3000 тона и също се смята за уникален и единствен по дължина във вечната замръзналост отвъд полярния кръг. Очаква се той да може да е в експлоатация 100 години.


Снимка: Газпром

Само този мост се поддържа от 20-тина души, които живеят на 2 км от него и периодично проверяват опорите, укрепленията, състоянието на платното и поправят повредени релси.

Всички, които работят на и за влаковата линия, са на смени от по месец, без почивка през уикенда, и реално не напускат участъка, в който са на смяна. Смените са по 12 часа.

Това са механици, машинисти, монтьори, кондуктори, чистачи. Включително шефовете на железницата - те също работят на смени и живеят във влака по един месец, дори и той да не пътува. Графиците и интервалите на движението на влака се определят от диспечери, които решават и кога тръгва машината.

Хората от смените живеят и работят в къщите по линията, построени и обзаведени за тях. Преди да започнат работа те трябва да си купят цялата храна, която ще им е необходима за месец напред. В къщите има и телевизия и фитнес оборудване - все пак, особено през зимата, когато не са на работа, те няма къде другаде да идат. През лятото се разхождат, берат гъби и горски плодове, ходят на лов и риболов по реките наоколо.

Като цяло хора се търсят и наемат от цяла Русия, тъй като близкият до полуостров Ямал град Салехард, близо до който е началната станция на влаковата линия, няма достатъчно квалифицирани кадри.


Снимка: iStock

Диспечерите отговарят и за организацията и контрола на почистването на пътя и релсите от сняг, извършван от монтьорите. След премахването на снега, монтьорите по станциите проверяват и релсите, и при нужда затягат болтовете.

Обикновено снегът се чисти по три пъти на ден. На места това се прави и с помощта на техника, на места - на ръка. Това, естествено, е важно, защото влакът не може да се движи, ако по релсите има сняг. Историята помни случай, в който влакът е стоял три дни на пътя, докато успеят да разчистят наветите преспи.

Все пак тук за мека се смята зима с температури от минус 20-25 градуса, а снегът на места е 3 метра.

Във влака се возят хората, които работят на газовото находище Бованенково. Те също работят на смени - от по 50-55 дни, пак без уикенди, разказва монтажистът на тръбопроводи Евгений Недев. Возят се безплатно на влака. Средно на курс влакът превозва по около 350 души, които се изхранват на него на 4 смени. Обикновено вагони с пътници се композират веднъж на три дни.

Мерките са доста строги и различни от тези по обичайните влакове. Работниците, които тръгват към газовите полета, трябва да пристигнат на началната станция "Обская" половин ден преди отпътуването на влака.

Минават през медицински преглед и претърсване. Тъй като и на влака, и на газовите полета алкохолът е абсолютно забранен, това важи и за заетите на самата железница. Тези, които се опитат да пренесат алкохол, не се допускат до влака.

Според това колко хора ще пътуват към или от работа от полуострова се съставя и влакът. Средно той е от по 10-11 вагона, заедно с два вагон-ресторанта, багажен и мощна дизелова електростанция, която да подава ток в случай на инцидент по пътя. Годишно се превозват по над 65 000 души, а отделно карго вагони пътуват два пъти дневно.

Има и специален влак "линейка" за локомотиви в затруднение. Той е в готовност по 24 часа в денонощието и е проектиран да тегли дерайлирали влакове. Оборудван е с два крана с капацитет за вдигане на 125 и 150 тона, булдозери, екскаватори, хидравлично оборудване и т.н. Железницата пък се "преглежда" два пъти месечно от мотриса с одометър и детектор за пукнатини - с цел предотвратяване на инциденти.

Плановете са в бъдеще железният път да бъде удължен до Харасавей на брега на морето, както и да се свърже с пристанището Сабета и село Нови порт в другия край на полуостров Ямал.

Източник: webcafe

Adrian:









Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия