Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control
Осветление на вагони
IvanC:
С добавяне на вътрешно осветление на вагони се занимавам отдавна. От няколко години правя осветление със светодиоди и стабилизирано захранване на 3,3 волта и в повечето случаи с един или два "златни" кондензатора, които да премахнат досадното премигване на осветлението.
Схемата е тази:
но с малка промяна - понеже в момента използвам светодиоди с голяма яркост при 5 mA номинален ток, баластните съпротивления, които използвам са 1 килоом, като понякога го променям в зависимост от цвета на интериора - при светъл интериор използвам баластни съпротивления с по-голямо съпротивление (до 2 килоома), а при тъмен интериор по-малки стойности (750 - 820 ома).
Монтирал съм и декодери на няколко вагона - мотрисни и такива с командна кабина. В тези случаи използвам "заводски" декодер, който да управлява челните светлини и осветлението на салона. Тук няма нищо особено, свързването е на същия принцип както при монтиране на декодер на локомотив с единствената разлика, че няма мотор за опроводяване.
Последното осветление, което направих е на багажен вагон на Брава. Тук има малко предистория. Имам събрана композиция на Рейнголд (II-ра епоха) от стари вагони на Лилипут. Вагоните преработих, като добавих токоснемане на талигите, направих кулисни механизми с NEM глави за тегличите и осветление на салона по "класическата" ми схема, показана горе. В композицията имам и багажен вагон - пак на Лилипут, който от завода вече си имаше кулиса за тегличите с NEM глава. Направих му токоснемане и осветление по горната схема. Та преди месец-два видях, че Липето са пуснали допълнителен багажен вагон за Рейнголда. Преди да го поръчам се разтърсих из нета за повече информация за "цифровата" версия 45415:
Не успях да намеря информация, освен още снимки и това, което Липето показват на техния сайт. Дори и на сайта на Брава не дават този вагон - просто липсва там. Мислейки си, че щом е "цифров с вътрешно осветление", поне ще има токоснемане и платка със светодиоди, като в най-лошия случай ще трябва да монтирам друг декодер.
Поръчах вагона и той пристигна в тенекиената кутия:
Оказа се, че токоснемане от колелата няма! От единия край има теглич с 6-изводен конектор, на платката няма токоизправител, "декодерът" не е декодер а "приемник" (emphanger) на D&H, който получава захранване и цифров сигнал през конектора на теглича, явно пригоден да работи с декодер в един от другите вагони от композицията на Брава. Ако по време на проучването, което се опитах да направя преди поръчката бях намерил тази информация, щях да поръчам 45413, който е без осветление и цифровите изгъзици на Брава/D&H.
Съответно платката и тегличът бяха свалени и се захванах с направата на токоснемане и ново осветление.
Токоснемане - пластини и опроводяване:
Проводниците от талигите прекарах между пода и рамата и през тоалетната:
Оригиналните колооси бяха с две изолирани колела от осите и ги смених с такива, с едно изолирано колело, за да може токоснемането да работи.
Платка за осветлението и декодер
На този вагон реших да сложа декодер по моя идея - "декодерът" е на базата на ATmega328P, като използвах Ардуино Про-мини на 3,3 волта и 8 MHz. Захранването е идентично с това на "аналоговото" осветление със стабилизатор на 3,3 волта и "златен" кондензатор. Програмата в про-минито е моя разработка, като съм изпозлвал готова библиотека за DCC. Има маскимално до 12 изхода с възможност за много ефекти на светлините - мигане по различни начини, плавно палене и гасене на светлините, ефект на палене на луминисцентно осветление, задаване на ШИМ на всеки един изход, задаване на активното ниво (0 или 1), възможност за запазване на последното състояние в EPROM-а поотделно за всяка функция. Всичко това се избира със CV-та, така че е напълно програмируемо от DCC станция.
Осветлението е разделено на 3 кръга, така, както беше на оригиналната платка на вагона:
1. Багажни отделения
2. Купе на началник влака, тоалетна и амвон
3. Преддверията на вратите в двата края на вагона.
Ефекти не съм използвал. Настроих CV-тата така, че F1 да управлява осветлението на багажните отделения, F3 на купето, амвона и тоалетната, F5 преддверията и F0 да пали всички светлини.
И едно клипче - https://youtu.be/ypFDbH0G-8g
Иван
ivo:
Здравей :)
едно питане относно: "Оригиналните колооси бяха с две изолирани колела от осите и ги смених с такива, с едно изолирано колело, за да може токоснемането да работи."
колелата които си сложил с ос 24мм. и диаметър 11мм. са ???
имам същия вагон и не мога да намеря такива колела ...
IvanC:
Иво,
Колоосите са InterMountain 40049 (12 бр. в комплект), които са с малка ширина на бандажа и нисък реборд (RP-25). Стават и 40048, които са с широки бандажи и нисък реборд. Диаметърът на колелата е идентичен с оригиналните на вагона - 11 мм.
И на двата вида осите са много дълги (25,8 мм) и ги скъсих до (по памет) 23,8 мм като на оригиналните.
За съжаление от около година вече не мога да ги намеря. Последно купих от тях през 2020 година и имам малък запас, който започна да се изчерпва и периодично ги търся, но без успех.
Пробвах 40198 на Roco, от които имам и ги има налични в Липето, но не стават - диаметърът на ребордите на колелата е много голям и не се събират в талигите. Осите им също са по-дълги от необходимото, но това е малкият проблем - 40182 са с необходимата дължина. Големият диаметър на ребордите не позволява да се използват тези колооси. Може би 40264, които са с RP-25 профил ще станат след скъсяване на осите с 0,9 - 1,0 мм.
Иван
Krasi Tankista:
--- Цитат на: ivo link=topic=5553.msg123110#msg123110 date=1643633694 ---Здравей :)
едно питане относно: "Оригиналните колооси бяха с две изолирани колела от осите и ги смених с такива, с едно изолирано колело, за да може токоснемането да работи."
колелата които си сложил с ос 24мм. и диаметър 11мм. са ???
имам същия вагон и не мога да намеря такива колела ...
--- Край на цитат ---
А тук търсил ли си?
http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_66
IvanC:
--- Цитат на: Krasi Tankista link=topic=5553.msg123113#msg123113 date=1643650392 ---А тук търсил ли си?
http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_66
--- Край на цитат ---
Краси, супер си!
Според каталога 11 мм диаметър за Брава (23 мм ос) са 9746 с RP-25 профил и ги има налични на Липето. А Fine-25 еквивалента за Брава са 97460 но са с резервация.
Иван
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия