Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control

Осветление на вагони

<< < (9/9)

IvanC:
Свързване на декодер с мостови изправител (Грец):


Свързване на декодер с едно-полупериоден изправител:


Свързване на декодер без изправител и регулатор, при използване на външно захранване:



Декодерът е показан на схемите в съответното изпълнение, т.е. вижда се кои елементи се монтират в различните изпълнения на декодера. При последното изпълнение, платката няма елементи от долната страна, което я прави значително по-ниска (тънка) и може да се лепне на съществуваща платка за осветление с двустранно лепящо тиксо.

Аз използвам декодера предимно в последния вариант - с външно захранване. Монтирам го на вагони, на които вече съм направил осветление с регулатор на напрежение на 3,3 волта и буферен ("златен") кондензатор. Разкачам буферните съпротивленията на платката на осветлението от масата на захранването, групирам ги по подходящ начин и запоявам отделните групи към изходите на декодера. Ако буферните съпротивления са между плюса на захранването и анодите на светодиодите, откачам катодите на светодиодите от масата, групирам ги и ги свързвам към декодера.


Иван

IvanC:
Снимки на декодера с мостови изправител и регулатор на напрежението:






Иван

IvanC:
Функционалният декодер, монтиран на второкласния вагон от комплекта Roco 74189:






Иван

IvanC:
Още от дете имам спомени за спалните вагони на Съветските железни пътища (Советские железньiе дороги или СЖД / SZD), които преминаваха през Централна гара Русе. По-късно дори имах многократна възможност да пътувам с тях. Та затова реших да направя композиция от подобни на тези вагони. Казвам "подобни", защото вагоните на Пико и Тилиг, макар и със същата дължина, като тези, които пътуваха до София и  Варна, имаха някои значителни различия, едно от които, а и най-очевидното, беше, че вагоните на СЖД, пътуващи до София и Варна бяха по-широки от пътническите вагони на БДЖ, докато вагоните на Пико и Тилиг са репродукция на вагони със стандартна за UIC ширина, т.е. със същата ширина, като вагоните на БДЖ. Тези вагони, като модели на Пико и Тилиг, са били за маршрути до ГДР и Западна Европа, поради което са отговаряли на UIC стандартите.

Една от "особеностите" на пътническите вагони на Пико е, че са с едноцветно "обзавеждане", което в случая с този вагон е сравнително тъмно кафяво - вижда се по-долу на снимките. Това е за разлика с вагоните на Роко, чието "обзавеждане" е в два или повече цвята.

Вагонът на Пико 58556 изглежда така:




Табелите с маршрута на вагона:




Вагонът дойде без токоснемане, та се наложи да си го направя:




Както се вижда на горната снимка, Пико са се постарали много добре да възпроизведат оборудването под пода на вагона, като детайлите са много прецизно изработени. Това е в контраст с вътрешното обзавеждане на вагона, което е доста постно, както споменах по-горе.

Заради разположението на купетата на този вагон, а и поради другите различия между вагоните на Пико и Роко, не можех да използвам платките, които разработих за Y-вагоните на Роко. Затова използвах универсална платка и се получи това:




Оказа се, че буферният кондензатор не се събира под покрива и го преместих в едната от тоалетните:



Както се вижда, поставих един от "моите" функционални декодери на платката на осветлението. Разделих на отделни групи осветлението на коридора с преддверията, купето на проводницата (проводника), както и останалите спални купета в три отделни групи.

Първата снимка е всъщност на завършения вагон с монтирано осветление и накичен с отделните детайли: кука на винтовия спряг, спирачни маркучи, кабели за ел. захранване и маршрутни табели.


Иван

IvanC:
Материалът, който използвам за токоснемащите пластини на вагоните на Piko е месингова ламарина с дебелина 0,075 мм.

Направих чертеж на пластината, изкопирах пластината така, че да се съберат повечко на лист хартия, запазих в PDF файл и разпечатах на принтера:




Изрязвам едно шаблонче от разпечатаните и го залепвам към ламарината с двустранно лепяща лента (тиксо):






С ножицата изрязвам пластината по външния контур:






С макетното ножче (скалпел) правя прорезите за зъбчетата, които ще захванат пластината към талигата:






Махам шаблона и почиствам тиксото, ако е останало по пластината.

С клещичките огъвам зъбчетата за монтиране:




С ножицата изрязвам излишния материал:




С пинсетата огъвам частта, която контактува в колелата и леко подгъвам в краищата:




Поставям пластината на талигата и подгъвам зъбчетата от едната страна, а после и от другата - второто зъбче е подгънато върху първото:








Дооформям сгъвката на пластината по талигата:






Огъвам пластинките към колелата с пинсетата, като линията на огъване е вертикална:




Поставям колоосите:




Запоявам проводници с дължина 75 мм към пластините от страната към буферите на вагона:




Оформям проводниците така, че да не се прегъват в спойката при завъртане на талигата:




Монтирам талигата в рамата. Проводниците преминават през правоъгълния отвор зад пружината на кулисата на теглича:




Монтирам обзавеждането на вагона:



С това вагонът е готов за монтиране на платката с осветлението.


Пластините могат да се използват без промяна и на талигите с по-малка база, които са и с колела с по-малък диаметър:




Иван

Навигация

[0] Списък на темите

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия