Автор Тема: "Модернизиране" на стари модели на PIKO  (Прочетена 20257 пъти)

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
"Модернизиране" на стари модели на PIKO
« -: 12 Февруари 2022, 05:06:54 »
Цитат на: VladoC link=topic=512.msg121313#msg121313 date=1616428727
Отдавна се каня да направя тема за модернизацията на моделите, които правим с моя брат.
Понатрупахме опит с модернизиране на стари модели на Пико - събираме ги от началото на 70-те години.

. . .

В първото мнение от тази тема започвам с преработването (модернизирането) на T34 тендерите на Пико. Тези от вас, които имат или са имали такива тендери, знаят че механиката им е еднаква. Същата механика, но с една допълнителна греда в средата на рамата се използва и в BR130 на Пико, но това е друга тема.

Тук става дума за най-стария T34 тендер на Пико, който се използва в BR 01.5, BR 03 и BR 41. Всичките тези модели са на реконструираните в ГДР локомотиви от немските серии 01, 03 и 41, строени преди Втората световна война.

Тези, които имат (или са имали) достъп до тези модели, знаят че задвижването на тези тендери е много шумно и нереалистично както по шум, така и по скорост на движение при 12 волта напрежение на релсите. От друга страна, качеството на изработката на локомотивите и коша на тендера са на сравнително задоволително ниво. Последното, както и сантименталната стойност на тези модели, ни насочи към търсене на начини да подобрим задвижването на моделите като ходови качества - плавност и тишина на движението. След много проби с различни параметри на задвижването, стигнахме до варианта, който показвам в това мнение. Имахме и един по-нов вариант, за който ще спомена по-нататък, но при него нямаше забележимо подобрение на движението и шума.

Като цяло, новото задвижване е няколкократно подобрение по отношение на плавност на движението и безшумност. Не е перфектно, според мен главно поради модула на зъбните колела, които използваме (0,5) и качеството им на изработка. Зъбните колела са китайски и варират в големи граници по отношение на радиално и аксиално биене. Ако се подбират, средно 1 от всеки 5 е с добро качество, но това е много голяма играчка и отнема много време.







Както се вижда на снимките, от блендата на рамата е премахната средната част, която при това задвижване пречи.

Зъбните колела, както вече писах по-горе, са китайски от eBay:

https://www.ebay.com/itm/182382577841




Колоосите са на Athearn ATH40028 с диаметър 11,5 мм:



Шийките на колоосите, които стърчат извън колелата, са премахнати - тези, обработени от брат ми са пристъргани на струг, направените от мен - с отрезен диск на Дремела.

На всеки тендер, бандажите на всеки две от колоосите са също пристъргани на струг с канали за гумени пръстени, което се вижда от снимките. Гумичките са 40069 на Роко.

От тежестта на тендера трябва да се отнеме малко материал за червяка в задния край:











Колоосите с гумени пръстени са 2-ра и 4-та в посока на движение с локомотива напред. Те са без вертикално изместване, макар че имат лек луфт по вертикала. Първа и трета колооси могат да се движат по вертикала. Тези две колооси са и токоснемащи, макар че токоснемащи пластини има и на колоосите с гумени пръстени. Токоснемащите пластини притискат леко колоосите без гумени пръстени, за да не разтоварват колоосите с гумени пръстени, които пък осигуряват тяговото усилие без буксуване. Изборът 2-ра и 4-та колооси да са с гумените пръстени се дължи на разпределението на теглото на тежестта - тя е разположена по-назад от средата на тендера и освен това е отворена в средната си част в предния край на тендера. Съответно центърът на тежестта на тендера е изместен зад 2-ра колоос. По този начин се осъществява сравнително равномерно натоварване на колоосите с гумени пръстени. При оригиналното задвижване на тендера, последната колоос не е задвижена и е "оресорена". Заради това тендерът "ляга" назад на 3-та и 4-та колооси при движение напред. При новото задвижване това е избягнато.



Друг проблем на оригиналното задвижване е, че тежестта лежи свободно на рамата и вибрира. Това в комбинация със сравнително голямата кухина между тежестта, електродвигателя и коша, води до увеличаване на шума от двигателя и редуктора. За да се премахнат вибрациите на тежестта и действието на свободното пространство в тендера, съм запълнил по-голямата част от свободното пространство в тендера (което сега е по-голямо) с дунапрен. Същият дунапрен е притиснат в задния си край между тежестта и рамата, като внимавам да не опира в задния червяк.






В оригиналното задвижване, голяма част от шума е от зъбните предавки преди червяците, които работят на високи обороти. Затова новата механика червяците са на двигателя - за бързо понижаване на оборотите на предавката. Второто място за намаляване на шума е електромоторът. Електромоторът на Пико е с аксиални четки, при които шумът е по-голям и самият мотор е високооборотен и не е балансиран. Китайчетата които използваме също не са балансирани, но са по-нискооборотни и с радиално разположени четки. Независимо, че не са балансирани, вибрациите са много по-малки от старите мотори на Пико и са евтини при което могат да се купят повече и да се подберат по-безшумни моторчета.

Като цяло резултатът е много подобрена плавност на движение и силно намален шум при движението. Мислехме, че останалият шум се дължи на вибриране на "буксите", в които се въртят колоосите и направихме задвижване без "буксите". Всичко останало беше същото, но реално подобрение нямаше. Шумът идва от зъбните колела. Ако се подберат зъбни колела без биене, шумът намалява. За да се направи задвижването с минимален шум, трябва да се използват зъбни колела с по-малък модул - 0,4 или 0,35, до които все още нямаме достъп, поне не на разумни цени. Това са зъбните колела, кото сега използват известните фирми - Пико, Роко, Трикс/Мерклин, Брава и т.н. в техните механики.


Иван
« Последна редакция: 12 Февруари 2022, 05:10:43 от IvanC »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1029
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #1 -: 12 Февруари 2022, 09:45:28 »
Цитат на: IvanC link=topic=5557.msg123216#msg123216 date=1644635214
... Шумът идва от зъбните колела. ...

Шумът идва от тези 4 малки зъбни колелца. Макар и да са паразитни и да няма значение с колко зъба са, вие сте избрали малки колелца, които се въртят поне два пъти по-бързо от колелото след червяка. Поне от снимките изглеждат около 10 зъба. Вместо тези четири малки колелца опитайте да използвате само две по-големи, които да зацепят двете съседни колоси и колелото след червяка.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1029
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #2 -: 12 Февруари 2022, 10:23:29 »
Поправям се: погледнах на моето творение, едно колело не става между две съседни оси, но гледам че аз съм използвал 16, 18 и 22 зъба.

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
"Модернизиране" на тендер Т34 на Пико
« Отговор #3 -: 12 Февруари 2022, 18:22:28 »
Така е Митко, колкото повече зъбни колела, толкова повече шум при еднакви други параметри. Пробвахме доста варианти преди да се спрем на този.

Тъй като две от колоосите имат ход по вертикала, при поставяне на зъбното колело, което е зацепено към колооста по-високо, луфтът при зацепването на зъбните колела също се мени. Прекалено голям луфт води до по-силен шум. Липса на луфт води до същото, както и до странично клатене на тендера, защото тази колоос вече не се води от буксите, а е стъпила в средата на зъбното колело.

Пробвахме и различни начини за закрепване на плочката, затваряща рамата отдолу. Този с двете винтчета излезе най-сполучлив. И за да може винтчетата да са между 1-ва и 2-ра и между 3-та и 4-та колооси, се налага и напречната планка с отвора с резба да е между тези колооси. За да може последното зъбно колело да е колкото се може по-близо по вертикала до осите на колоосите и да не опира в планката между колоосите се наложи това зъбно колело да е с 8 зъба. Така се получи това, което съм показал, т.е. наложи се да използваме комбинация от компромиси.

На ниски скорости (ниски обороти на предавката) шум на практика няма. Шумът се появява при по-високи скорости. Някои от задвижванията се получиха почти безшумни, защото при тях успяхме да подберем зъбни колела с малко (или дори без) биене и тихи моторчета. Както писах резултатът е много добър в сравнение с оригиналното задвижване, дори и без подбор на зъбните колела и електромотора.

Зъбните колела на колоосите са с 12 зъба, а тези преди тях с 10. Междинното между десятките е с 13 зъба, а това към червяка с 20 зъба. Цялата идея за модернизацията е на брат ми. Той ряза и плочките на рамата на CNC фрезата.

Иван
« Последна редакция: 12 Февруари 2022, 18:34:53 от IvanC »

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
"Модернизиране" на тендер Т34 на Пико
« Отговор #4 -: 12 Февруари 2022, 18:31:56 »
Намерих си моите записки - зъбните колела от червяка към колоосите са с 20, 13 и 10 зъба. Зъбните колела на колоосите са с 12 зъба. Редактирах и предното мнение с тази информация.

Иван

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1029
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #5 -: 12 Февруари 2022, 20:17:46 »
Пробвай да махнеш две от зъбните колелца, да останат задвижени само колоосите с гуми. И виж дали ще има разлика - в тягата и в шума.

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #6 -: 13 Февруари 2022, 02:19:22 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=5557.msg123222#msg123222 date=1644689866
Пробвай да махнеш две от зъбните колелца, да останат задвижени само колоосите с гуми. И виж дали ще има разлика - в тягата и в шума.

И това пробвах Митко - махнах зъбните колела към колоосите без гумени пръстени. Няма забележима разлика.

От всички варианти, които пробвахме, този излеза най-сполучлив. Поне с тези зъбни колела, колооси и мотори. Пробвахме и с други мотори. Най-тихи са т.нар. мотори с жълта капачка, които обаче са и по-нискооборотни и BR 01 и 03 не могат да развият максималната мащабна скорост на оригинала. Стават за BR 41.

Не сме пробвали с копията на моторите на Роко, защото по него време те не бяха налични, а оригиналните на Роко са прекалено скъпи в сравнение със стойността на останалата част от модела (не искаме да слагаме "на кокошка брошка"). Копията на Роко също не са особено тихи, та май няма да има голям смисъл да се пробва с тях. Резултатът с механиката в това й състояние е повече от задоволителен, дори бих казъл много добър. Използваните части струват около 30-40 лв. За мен преработка, която би струвала повече от това не си заслужава - по-добре да се купи модел на Роко или Трикс (имам такива на BR 01.5), който ще е не само с много добро качество на механиката, но и със значително по-добра детайлност.

Иван

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
Цифровизиране на BR 01 на Пико
« Отговор #7 -: 13 Февруари 2022, 03:29:46 »
Следващата стъпка от модернизирането е инсталирането на звуков декодер в BR 01 504 на Пико - този с престилките под котелните площадки. Бидейки първи модел за цифровизиране и наличието на тези престилки, сложих говорителя в димната камера и пуснах проводниците от декодера към говорителя под площадките, където са скрити от престилките:









За съжаление не намерих снимки на самия говорител в димната камера.

На следващите BR 01.5 на Пико монтирах говорителя под пещта - там където на оригинала е пепелникът:



По подобен начин е монтиран говорителят и в BR 03 и 41, но за това - по-нататък.

Оказа се, че не съм снимал опроводяването на предната светлина. това съм направил за BR 03 (при BR 41 е идентично), което ще покажа в следващо мнение.

Снимал съм проводниците към задния край на рамата:







Декодерът е пъхнат в нишата пред задната стена на пещта. Този декодер (SDN136 на Digitrax) се събира по диагонал без да се налага каквато и да е промяна в нишата, за разлика от BR 03/41, което ще покажа по-нататък:



Както се вижда на снимките, за електрическата връзка с тендера (два проводника за мотора два за задната светлина) използвах 4-изводен конектор, за който направих прорез в рамката под пода на локомотивната будка:






Следва опроводяването на тендера:









Макар, че съм пуснал проводници за задните светлини на тендера, такива не съм сложил. Брат ми изряза платки за тези светлини и ги монтира в един (а може би и в повече) тендер. Аз рядко карам тези локомотиви на заден ход, затова не сметнах за нужно да добавя светлини на тендера... поне не на тези локомотиви.

Тендерът напълно сглобен:








И връзката с локомотива:
















Клипче.


Иван
« Последна редакция: 13 Февруари 2022, 03:33:16 от IvanC »

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #8 -: 13 Февруари 2022, 17:48:31 »
Какво става? Никой не коментира, критикува или дава съвети, освен Митко.

Да продължавам ли? Имам снимки от цифровизирането на BR 03 (при 41 е идентично) и "модернизирането" на BR 38 и 95 (старата задвижка с "палачинковия" мотор).

Между другото, първоначално на BR 41 сложих декодера с говорителя в тендера, след като подмених механиката. Но след цифровизирането на няколко локомотива на Роко с декодери в локомотива, на 01 и 03 също сложих декодера в локомотива и понеже ми хареса повече, преработих BR 41 по същия начин. Пикотата на брат ми май са с декодер в тендера, ама ще го оставя той да напише за неговите преработки.

Иван

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2416
  • Рейтинг: 1029
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #9 -: 13 Февруари 2022, 19:05:36 »
Иване, никой не ще да пише вече. За моята 41 писах преди 10 години - снимките изчезнаха, и никой не пита за тях. Мотор с червяк, КК връзка с тендера, правилен кривошип и т.н. Може спокойно да се търкаля и да си я гледаш на макета и да не те е старх че някой ще пипне или ще я хване където на трябва. От два метра не можеш да я различиш, освен ако не си се напълнил с Роко и Флм. Само тези гуми няма как да се махнат...

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4803
  • Рейтинг: 644
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #10 -: 13 Февруари 2022, 19:09:24 »
Цитат на: IvanC link=topic=5557.msg123228#msg123228 date=1644767311
Какво става? Никой не коментира, критикува или дава съвети, освен Митко.
Да продължавам ли?
Иван

Ванка,продължавай!
Аз също непрекъснато пускам,въпреки че изглежда безсмислено!
Тук отдавна не коментира почти никой,сякаш интереса угасна....но това остава като архив за новите хора!
 :hi: :hi: :hi: за това което правиш..... :hi: :hi: :hi:

Щом подобряваш нещо,значи е добре! :good: :good: :good:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12345
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #11 -: 13 Февруари 2022, 22:42:48 »
 :mda:
Иване, не коментирам, защото твоя (и на Митко) опит са ... челни!
И аз се опитвам (но отдавна не съм) да преработвам стари модели! Като причините са повече от една.
1. Не е само на сантименталност, но и защото си ги харесвам и не виждам смисъл, да купувам по-новите (и качествени) но на безумни цени   ...които след десетина години ще са също остарели...и ще има още по-страхотни.
2. Лично аз предпочитам "новото" при мен да е начин
на преработка и и изработка от нулата - тоест от мойте
умения и две ръце (и двете леви)!
3. Имам щастието да се ровя в старите модели и архиви - това ми носи повече удовлетворение...може би от възрастта ми, или защото виждам, че топлата вода и колелото не са изобретения на сегашното време!
4. Не коментирам и не публикуван, защото с мойте занимания, и вашите теми, видгсам, че имам още много да науча и постигна.
5. Когато майсторите показват и приказват,
 не се прекъсват и се попива всичко показано от тях.

 Ама да не разводнянам тази тема, която за мен си е и като учебник.
Благодаря за споделения отрицателен и положителен твой опит.
Това е много важно!

Не коментирам в твойте теми (или поне се опитвам) защото показваш качество, нямаш никаква меркантилност и споделяш
страхотни уроци с нас. За разлика от други, които публикуваха какви ли не .... модели, псуваха наляво и надясно, когато не им чешехме егото и ...никога не се вслушаха поне в добронамерените коментари (извън заядливо/завистливите хейтове) и не си подобриха нито работата, нито надвиха егото си!

За това и доста хора спряха да пишат тук всъщност.

Но да знаеш, въпреки тенденциите, не спирай с публикациите си - все някои, някога, ще им послужи форума, поне да се замислят .
Пък може и по-младите (а знам такива) да следват вашите примери, макар и след време.

Само написаното остава във времето!
(и изработеното разбира се - специфично за нашето хоби)
  :hi: :hi: :hi: :sorry: :sorry: :sorry:

ПП. И продължавай разбира се - поне четем и се учим!
Без коментари ...за сега...

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
Цифровизиране на BR 03/41 на Пико
« Отговор #12 -: 14 Февруари 2022, 05:13:40 »
Добре, продължавам. Това, което показвам не винаги е окончателно решение. В процеса на работа все ми идват нови идеи и както виждате от снимките съм правил малки промени - разположението на говорителя, по-долу ще видите два различни начина на опроводяване на предните светлини и някои други малки промени. Та съм винаги отворен за идеи. Дали ще ги възприема напълно, частично или въобще си е все пак моя преценка. Нали все пак си е хоби - да ни носи удоволствие и забава! :dirol:

Правил съм снимки от цифровизирането на BR 03 на Пико, докато за BR 41 не съм, защото всичко е идентично. Разлика между двата локомотива по отношение на цифровизирането няма.

Започвам с отделянето на веригата за предните светлини от тази на токоснемането. Оригиналните детайли:







В подготовка за рязане на шините към предните светлини; подложил съм острието от моделарското ножче, за да пази пластмасата, че стружките от отрязания метал и прашинките от отрезния диск са горещи и като се набият в пластмасата, махане няма, а ножчето ми е винаги на масата, т.е. под ръка, та затова неговото острие използвах:




... и вече отрязани шини:




Оригинален детайл:




... и същият детайл с канали за проводниците, а проводниците запоени към шините:




Детайлът монтиран на мястото си:




Следващият оригинален детайл:




... вече с прорези за проводниците:




... и монтиран на мястото си:




Използвам това лепило да прикрепя проводниците към рамата:






И едно друго решение за опроводяването на предните светлини














Нишата пред пещната врата, където трябва да се събере декодерът (SDN136 на Digitrax):




Да, ама за разлика от BR 01, тук декодерът не се събира:




Наложи се да извадя този страшно изглеждащ инструмент (той си Е страшен ако се докопа до пръстите или други части от тялото):




Нишата удълбочена и отворена към котела:




... в която декодерът вече се побра:






Правоъгълен отвор в "пепелника" за звукова камера на говорителя:



Отворът стана добре, ефектът на звуковата камера е отличен, но тежестта се мести напред-назад, защото там, където соча с клечката на горната снимка, няма какво да подпира тежестта.

Изрязах и залепих малко парченце полистирен, което да не позволява тежестта да се мести:




... и лепнах говорителя на мястото му:




Последни подготовки по опроводяването на рамата преди монтажа й към коша (котела с будката и площадките):








... и рамата вече монтирана към коша:




Запояване на проводниците към конектора за тендера:




Прорез за конектора:




Всичко сглобено (без талигата, която се щраква на мястото си):




Понеже тендерът на BR 03 все още не беше "модернизиран", първите проби бяха с тендера на BR 01:




И клипчето. На него тендерът е с новата механика ("модернизиран"). Декодерът и говорителят май са все още в тендера, но не съм напълно сигурен.

Иван
« Последна редакция: 14 Февруари 2022, 05:30:02 от IvanC »

Old Boris

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 360
  • Рейтинг: 165
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #13 -: 14 Февруари 2022, 16:31:17 »
Иване, поздравления за идеите, изпълнението, прецизността и подробната информация за кое как си правил. Надявам се колегите от форума, които имат уменията и желанията да модернизират стари модели могат да дадат компетентни коментари.
Аз с интерес следя твоите постове във форума, макар че съм в ролята на обичащ музиката, но не мога да свиря.
Твоите интереси само в HO мащаб ли са или и в другите?
Успех!

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #14 -: 14 Февруари 2022, 16:42:11 »
Цитат на: Old Boris link=topic=5557.msg123238#msg123238 date=1644849077
Иване, поздравления за идеите, изпълнението, прецизността и подробната информация за кое как си правил. Надявам се колегите от форума, които имат уменията и желанията да модернизират стари модели могат да дадат компетентни коментари.
Аз с интерес следя твоите постове във форума, макар че съм в ролята на обичащ музиката, но не мога да свиря.
Твоите интереси само в HO мащаб ли са или и в другите?
Успех!

Борисе,

ЖП моделите ми са само в HO. Като дете с брат ми имахме и N, но дори и тогава N ми беше много дребен и не ме вдъхновяваше особено. Сега с промяната на зрението с възрастта още по-малко ме вдъхновява. Тук (в Щатите) най-силно разпространени са HO и O, а ТТ на практика не съществува. Моделите в О в много (май в повечето) случаи не са с мащабна дължина и имат и много други компромиси, поради което не ми харесват. Имам и доста модели на хАмерикански локомотиви и вагони в HO. Затова мисля, че ще си остана на HO.

Иван
« Последна редакция: 14 Февруари 2022, 16:47:05 от IvanC »