Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models > Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models

"Модернизиране" на стари модели на PIKO

(1/12) > >>

IvanC:

--- Цитат на: VladoC link=topic=512.msg121313#msg121313 date=1616428727 ---Отдавна се каня да направя тема за модернизацията на моделите, които правим с моя брат.
Понатрупахме опит с модернизиране на стари модели на Пико - събираме ги от началото на 70-те години.

. . .
--- Край на цитат ---

В първото мнение от тази тема започвам с преработването (модернизирането) на T34 тендерите на Пико. Тези от вас, които имат или са имали такива тендери, знаят че механиката им е еднаква. Същата механика, но с една допълнителна греда в средата на рамата се използва и в BR130 на Пико, но това е друга тема.

Тук става дума за най-стария T34 тендер на Пико, който се използва в BR 01.5, BR 03 и BR 41. Всичките тези модели са на реконструираните в ГДР локомотиви от немските серии 01, 03 и 41, строени преди Втората световна война.

Тези, които имат (или са имали) достъп до тези модели, знаят че задвижването на тези тендери е много шумно и нереалистично както по шум, така и по скорост на движение при 12 волта напрежение на релсите. От друга страна, качеството на изработката на локомотивите и коша на тендера са на сравнително задоволително ниво. Последното, както и сантименталната стойност на тези модели, ни насочи към търсене на начини да подобрим задвижването на моделите като ходови качества - плавност и тишина на движението. След много проби с различни параметри на задвижването, стигнахме до варианта, който показвам в това мнение. Имахме и един по-нов вариант, за който ще спомена по-нататък, но при него нямаше забележимо подобрение на движението и шума.

Като цяло, новото задвижване е няколкократно подобрение по отношение на плавност на движението и безшумност. Не е перфектно, според мен главно поради модула на зъбните колела, които използваме (0,5) и качеството им на изработка. Зъбните колела са китайски и варират в големи граници по отношение на радиално и аксиално биене. Ако се подбират, средно 1 от всеки 5 е с добро качество, но това е много голяма играчка и отнема много време.







Както се вижда на снимките, от блендата на рамата е премахната средната част, която при това задвижване пречи.

Зъбните колела, както вече писах по-горе, са китайски от eBay:

https://www.ebay.com/itm/182382577841




Колоосите са на Athearn ATH40028 с диаметър 11,5 мм:



Шийките на колоосите, които стърчат извън колелата, са премахнати - тези, обработени от брат ми са пристъргани на струг, направените от мен - с отрезен диск на Дремела.

На всеки тендер, бандажите на всеки две от колоосите са също пристъргани на струг с канали за гумени пръстени, което се вижда от снимките. Гумичките са 40069 на Роко.

От тежестта на тендера трябва да се отнеме малко материал за червяка в задния край:











Колоосите с гумени пръстени са 2-ра и 4-та в посока на движение с локомотива напред. Те са без вертикално изместване, макар че имат лек луфт по вертикала. Първа и трета колооси могат да се движат по вертикала. Тези две колооси са и токоснемащи, макар че токоснемащи пластини има и на колоосите с гумени пръстени. Токоснемащите пластини притискат леко колоосите без гумени пръстени, за да не разтоварват колоосите с гумени пръстени, които пък осигуряват тяговото усилие без буксуване. Изборът 2-ра и 4-та колооси да са с гумените пръстени се дължи на разпределението на теглото на тежестта - тя е разположена по-назад от средата на тендера и освен това е отворена в средната си част в предния край на тендера. Съответно центърът на тежестта на тендера е изместен зад 2-ра колоос. По този начин се осъществява сравнително равномерно натоварване на колоосите с гумени пръстени. При оригиналното задвижване на тендера, последната колоос не е задвижена и е "оресорена". Заради това тендерът "ляга" назад на 3-та и 4-та колооси при движение напред. При новото задвижване това е избягнато.



Друг проблем на оригиналното задвижване е, че тежестта лежи свободно на рамата и вибрира. Това в комбинация със сравнително голямата кухина между тежестта, електродвигателя и коша, води до увеличаване на шума от двигателя и редуктора. За да се премахнат вибрациите на тежестта и действието на свободното пространство в тендера, съм запълнил по-голямата част от свободното пространство в тендера (което сега е по-голямо) с дунапрен. Същият дунапрен е притиснат в задния си край между тежестта и рамата, като внимавам да не опира в задния червяк.






В оригиналното задвижване, голяма част от шума е от зъбните предавки преди червяците, които работят на високи обороти. Затова новата механика червяците са на двигателя - за бързо понижаване на оборотите на предавката. Второто място за намаляване на шума е електромоторът. Електромоторът на Пико е с аксиални четки, при които шумът е по-голям и самият мотор е високооборотен и не е балансиран. Китайчетата които използваме също не са балансирани, но са по-нискооборотни и с радиално разположени четки. Независимо, че не са балансирани, вибрациите са много по-малки от старите мотори на Пико и са евтини при което могат да се купят повече и да се подберат по-безшумни моторчета.

Като цяло резултатът е много подобрена плавност на движение и силно намален шум при движението. Мислехме, че останалият шум се дължи на вибриране на "буксите", в които се въртят колоосите и направихме задвижване без "буксите". Всичко останало беше същото, но реално подобрение нямаше. Шумът идва от зъбните колела. Ако се подберат зъбни колела без биене, шумът намалява. За да се направи задвижването с минимален шум, трябва да се използват зъбни колела с по-малък модул - 0,4 или 0,35, до които все още нямаме достъп, поне не на разумни цени. Това са зъбните колела, кото сега използват известните фирми - Пико, Роко, Трикс/Мерклин, Брава и т.н. в техните механики.


Иван

mitko0888:

--- Цитат на: IvanC link=topic=5557.msg123216#msg123216 date=1644635214 ---... Шумът идва от зъбните колела. ...

--- Край на цитат ---

Шумът идва от тези 4 малки зъбни колелца. Макар и да са паразитни и да няма значение с колко зъба са, вие сте избрали малки колелца, които се въртят поне два пъти по-бързо от колелото след червяка. Поне от снимките изглеждат около 10 зъба. Вместо тези четири малки колелца опитайте да използвате само две по-големи, които да зацепят двете съседни колоси и колелото след червяка.

mitko0888:
Поправям се: погледнах на моето творение, едно колело не става между две съседни оси, но гледам че аз съм използвал 16, 18 и 22 зъба.

IvanC:
Така е Митко, колкото повече зъбни колела, толкова повече шум при еднакви други параметри. Пробвахме доста варианти преди да се спрем на този.

Тъй като две от колоосите имат ход по вертикала, при поставяне на зъбното колело, което е зацепено към колооста по-високо, луфтът при зацепването на зъбните колела също се мени. Прекалено голям луфт води до по-силен шум. Липса на луфт води до същото, както и до странично клатене на тендера, защото тази колоос вече не се води от буксите, а е стъпила в средата на зъбното колело.

Пробвахме и различни начини за закрепване на плочката, затваряща рамата отдолу. Този с двете винтчета излезе най-сполучлив. И за да може винтчетата да са между 1-ва и 2-ра и между 3-та и 4-та колооси, се налага и напречната планка с отвора с резба да е между тези колооси. За да може последното зъбно колело да е колкото се може по-близо по вертикала до осите на колоосите и да не опира в планката между колоосите се наложи това зъбно колело да е с 8 зъба. Така се получи това, което съм показал, т.е. наложи се да използваме комбинация от компромиси.

На ниски скорости (ниски обороти на предавката) шум на практика няма. Шумът се появява при по-високи скорости. Някои от задвижванията се получиха почти безшумни, защото при тях успяхме да подберем зъбни колела с малко (или дори без) биене и тихи моторчета. Както писах резултатът е много добър в сравнение с оригиналното задвижване, дори и без подбор на зъбните колела и електромотора.

Зъбните колела на колоосите са с 12 зъба, а тези преди тях с 10. Междинното между десятките е с 13 зъба, а това към червяка с 20 зъба. Цялата идея за модернизацията е на брат ми. Той ряза и плочките на рамата на CNC фрезата.

Иван

IvanC:
Намерих си моите записки - зъбните колела от червяка към колоосите са с 20, 13 и 10 зъба. Зъбните колела на колоосите са с 12 зъба. Редактирах и предното мнение с тази информация.

Иван

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия