Автор Тема: "Модернизиране" на стари модели на PIKO  (Прочетена 13845 пъти)

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #15 -: 14 Февруари 2022, 22:07:29 »
BR 41 на брат ми Владо (VladoC) с надбуферни светлини на тендера и електрически теглич:









На рамните платна е оставил площадки от медното фолио за диоди, с които се формира плюса за светодиодите от токоснемането от релсите. Така единият проводник (плюсът от декодера) от електрическата връзка между локомотива и тендера е освободен и се използва за червената светлина.


И клипче, показващо работата на електрическия теглич.

За управлението на теглича е пуснат допълнителен проводник от декодера през локомотивната будка с еднопинов конектор - вижда се на клипа.

Иван

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #16 -: 15 Февруари 2022, 18:39:38 »
Цитат на: IvanC link=topic=5557.msg123243#msg123243 date=1644869249
BR 41 на брат ми Владо (VladoC) с надбуферни светлини на тендера и електрически теглич:

. . .

И клипче, показващо работата на електрическия теглич.

. . .


На това клипче има две шасита за заден фон. Това, което е по-назад е май на Роко със звуков декодер на Дигитракс и ми се струва че е шаси за китайска ламинатка.

Но по-интересното шаси е това, което е по-близо до камерата. За да създам малко "интрига" :yes:, само ще кажа, че е за стар локомотив на Пико, с малко "купешки" части (рамите на талигите), а останалото изработено от брат ми :dirol:. Живот и здраве, ще разкажем и за него по-нататък. Нека първо приключа с преработките на парните локомотиви. Засега спазвам хронологията, по която сме правили "модернизациите" и бих искал да продължа да описвам хронологично.





Иван
« Последна редакция: 15 Февруари 2022, 18:49:36 от IvanC »

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4775
  • Рейтинг: 625
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #17 -: 15 Февруари 2022, 19:55:50 »
Цитат на: IvanC link=topic=5557.msg123252#msg123252 date=1644943178
На това клипче има две шасита за заден фон. Това, което е по-назад е май на Роко със звуков декодер на Дигитракс и ми се струва че е шаси за китайска ламинатка.

Но по-интересното шаси е това, което е по-близо до камерата. За да създам малко "интрига" :yes:, само ще кажа, че е за стар локомотив на Пико, с малко "купешки" части (рамите на талигите), а останалото изработено от брат ми :dirol:. Живот и здраве, ще разкажем и за него по-нататък. Нека първо приключа с преработките на парните локомотиви. Засега спазвам хронологията, по която сме правили "модернизациите" и бих искал да продължа да описвам хронологично.



(Image removed from quote.)

Иван

Блендите на талигите са от Пико Е 499.Стават за нашите Шкоди 44 и 45 серии!Не са от Ламинатка!
Ламинатка:


« Последна редакция: 15 Февруари 2022, 20:01:46 от toniemi »

VladoC

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 64
  • Рейтинг: 42
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #18 -: 15 Февруари 2022, 20:07:19 »
Талигите от Е499 на Пико не стават за БДЖ 44 и 45. Базата им е друга.

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #19 -: 15 Февруари 2022, 20:08:19 »
Задното шаси май е за ламинатката, споменах го, защото и то е в кадъра.

Това, което имам предвид обаче е самоделката. То е за "модернизиране" на локомотив на Пико, като се запази оригиналният кош.  ;)

Иван

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4775
  • Рейтинг: 625
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #20 -: 15 Февруари 2022, 20:16:00 »
Цитат на: IvanC link=topic=5557.msg123256#msg123256 date=1644948499
Задното шаси май е за ламинатката, споменах го, защото и то е в кадъра.

Това, което имам предвид обаче е самоделката. То е за "модернизиране" на локомотив на Пико, като се запази оригиналният кош.  ;)

Иван

Ще "модернизирате" Пико Е 499.

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
"Модернизиране" на тендер 2'2' Т34 на Пико
« Отговор #21 -: 16 Февруари 2022, 05:50:33 »
Цитат на: toniemi link=topic=5557.msg123257#msg123257 date=1644948960
Ще "модернизирате" Пико Е 499.

Позна Тонка!

И преди да продължа със следващата модернизация, да покажа схемата на 2'2' T34 тендера:



Иван

Krasi Tankista

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 910
  • Рейтинг: 593
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #22 -: 16 Февруари 2022, 06:04:44 »
Правилно ли съм разбрал, че синият пунктир обозначава външния диаметър на зъбните колела?   :unsure:

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
"Модернизиране" на тендер 2'2' Т21,5 на Пико
« Отговор #23 -: 16 Февруари 2022, 06:10:58 »
Следващата модернизация, която направих е на тендера 2'2' Т21.5 на BR 38 (саксонката) на Пико:




Тук не правих цяла рама на тендера, а само подмених мотора. Направих нова рамка за мотора, която се монтира на мястото на оригиналния мотор:



Старият мотор се вижда вдясно на горната снимка. Под него има 3 зъбни колела. Малко пояснения:

1. Оригиналният мотор е много шумен. Подмених го с т.нар. мотор с "жълта" задна капачка. Този мотор го има и с други цветове на задната капачка (тази с четките), но понеже първите мотори, които се появиха бяха с жълти капачки, оттам им дойде името. Тези мотори са сравнително нискооборотни и много тихи.

2. След подмяната на мотора, все още имаше шум от зъбните колела в рамата. Направих няколко проби и установих, че като махна паразитните зъбни колела към първата колоос (към локомотива) шумът намаля значително. Тази колоос е и без гумени пръстени и с най-малко натоварване и затова не допринася кум теглителните качества на задвижването.

3. В оригиналното състояние, никоя от колоосите на тендера не е оресорена, т.е. няма ход по вертикала. Заради това, тендерът има склонност към буксуване когато поради неравност в релсите, тендерът увисне на първа и четвърта колооси, които са без гумени пръстени. За да премахна това, изпилих леко гнездата, в които лагерува първа колоос, така че да може да се качва нагоре и да не разтоварва втората колоос при неравности. Ефектът беше много добър - тендерът вече не буксува.


Още малко снимки от различни ъгли:










Схемата на рамата за мотора:




Това беше най-лесната модернизация, която направих. Още първият вариант, който направих беше успешен. Локомотивът сега върви много тихо и плавно.

Иван

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #24 -: 16 Февруари 2022, 06:15:25 »
Цитат на: Krasi Tankista link=topic=5557.msg123260#msg123260 date=1644984284
Правилно ли съм разбрал, че синият пунктир обозначава външния диаметър на зъбните колела?   :unsure:

Точно така, Краси!

Жълтата линия е средната линия (базата) на зацепване на зъбните колела. По нея докарвам луфта между зъбните колела

Синият пунктир е да ми показва докъде стигат зъбите, за да съобразявам размерите на планките на рамата, така че зъбите да не опират в тях.

Иван

Krasi Tankista

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 910
  • Рейтинг: 593
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #25 -: 16 Февруари 2022, 06:48:06 »
Какъв луфт между зъбите на колелата считаш за най - удачен?

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #26 -: 16 Февруари 2022, 16:56:11 »
Цитат на: Krasi Tankista link=topic=5557.msg123263#msg123263 date=1644986886
Какъв луфт между зъбите на колелата считаш за най - удачен?

Между червяка и зъбното колело в 0,08 мм.
Между зъбните колела е 0,1 мм
Между зъбното колело на колооста и това преди него е 0,275 мм - колооста има по-голям луфт и затова това разстояние е по-голямо, за да не могат да опират до дъно двете зъбни колела, което би довело до клатене на тендера при движение.

Всичко това е със зъбните колела, които използваме - с модул 0,5 и не особено прецизно изработени. Ако зъбните колела са прецизни и се подберат оси за минимален луфт на зъбните колела, разстоянието може да се намали на 0,05. Червяците например почти нямат биене и затова там разстоянието е най-малко, за да компенсира основно биенето на зъбното колело.

Преди брат ми да направи фрезата, ползваше услугата на познат и тогава дори с по-големи луфтове нещата не бяха добре - на някои места зъбните колела заклинваха, на други бяха много хлабави. Брат ми хвана чалъма на фрезата си и сега докарва детайлите много прецизно. Предполагам си виждал щангите за 46.03 - станаха по-добре от очакванията ми.

Иван

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4775
  • Рейтинг: 625
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #27 -: 16 Февруари 2022, 18:09:33 »
Сега остава осветлението! :drinks:

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 279
  • Рейтинг: 203
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #28 -: 16 Февруари 2022, 19:42:18 »
Цитат на: toniemi link=topic=5557.msg123265#msg123265 date=1645027773
Сега остава осветлението! :drinks:

Тонка,

Засега не планирам по-нататъшна модернизация на саксонката. Когато я получих, макар и в ново състояние (нямаше следи от каране), вървеше плачевно - неравномерно и с много шум. По него време вече имах две 95-ци пак на Пико, но с различните мотори и знаех колко голяма е разликата между двата вида задвижвания (за това в следващо мнение) и реших да се пробвам само в подмяната на мотора, заедно със зъбните колела в рамата на мотора, които бяха причината за голямата гюрултия.

По принцип нямам нищо против осветлението с лампи с нажежаема жичка, поне за челни светлини, ако е направено свястно. На парни локомотиви дори предпочитам светлината на крушките, защото е по-мека и близка до оригиналните светлини. Въпреки това имам доста парни локомотиви със светодиодни светлини, най-вече когато от крушката осветлението е неравномерно или с много голяма странична подсветка. Ако обаче трябва да слагам светлини там, където няма, не си играя с крушки, защото е много по-лесно да се направи със светодиоди.


Иван

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #29 -: 16 Февруари 2022, 20:11:09 »
Цитат на: Krasi Tankista link=topic=5557.msg123263#msg123263 date=1644986886
Какъв луфт между зъбите на колелата считаш за най - удачен?
Краси, в проекта луфтът между зъбните колела зависи само от това как са направени зъбните колела. В чертежа, двете окръжности трябва да се допират - те затова се наричат делителни окръжности. И те се смятат от броя на зъбите и модула - z * m = d. И този, който прави зъбните колела, трябва да предвиди главата на зъба (това което стърчи, връхчето на зъба) да влиза с необходимия минимален луфт в петата на зъба (дупката между двата зъба). Т.е. ако имаш зъбно колело с 20 зъба и второ с 10 зъба, и модул 0.5, делителната окръжност на едното колело е 10 мм, на другото - 5 мм, между осите би трябвало да имаш точно 7.5мм, а луфтът (както Иван ти пише от около 0.1мм) да се получи от формата на самите зъби. Ако мериш диаметъра по върха на зъбите, това обикновено е m * (z + 2), т.е на твоите колела ще измериш 11 и 6 мм.
В зависимост от това колко "правилно" е изработено зъбното колело, това междуосие може и да трябва да се увеличи или не, но това зависи от конкретните колела. Единственият начин е да пробваш с конкретните колелца и да измериш до колко трябва да промениш междуосието за да има нужния малък луфт. Дали ще го проектираш с 7.5 или 7.6 мм зависи само от изработката на конкретните зъбни колела.
« Последна редакция: 16 Февруари 2022, 20:13:18 от mitko0888 »