Автор Тема: "Модернизиране" на стари модели на PIKO  (Прочетена 20256 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12345
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #30 -: 16 Февруари 2022, 23:36:09 »
Казвам аз, че тук е като учебник с двама преподаватели, ама...страхотна тема стана!!!
Впрочем да уточним - луфт м/у зъбните колела е задължителен!!!
Тоест никога не трябва "главата на  зъба, да ляга плътно в петата между два зъба" в поредната двойка зъбни колела.
В противен случай, ако не заклинват (заради радиалното биене) стават основен "доставчик" на шума!
 :hi:
...и да не забравяме, за силиконовата смазка - тя също много благоприятства, тихото и меко движение на зъбните колела.
Че на снимките  едва ли  някои се вглеждат и за смазката!
 ;D

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #31 -: 17 Февруари 2022, 00:37:48 »
Както Митко вече написа, при правилно и точно направени зъбни колела, разстояние между делителните (или допирателните) окръжности не трябва да има. Зъбните колела така се правят, че при допиране на делителните линии, да остава малко луфт между зъбите. Обаче...:

1. Поради втулковото лагеруване, трябва да има някакъв, макар и минимален луфт между оста и зъбното колело.

2. Поради не съвсем точната изработка на зъбните колела (тези не са пристъргвани, а шприцвани), винаги има някакво биене. Ако шприц-формите са висококачествени, биенето на зъбните колела е малко или няма такова; в нашия случай това не е така и зъбните колела имат малко биене. Има някои с много голямо биене и много малко без никакво биене - както се случи.

Заради горното, практиката показа, че трябва да оставя разстояние между делителните окръжности на зъбните колела. Тези разстояния, които дадох по-горе са докарани след много проби точно с тези колооси (техните зъбни колела също не са перфектни), зъбни колела и червяци. Демек потвърждавам написаното от Митко :). Всъщност червяците са с най-малко биене, което също вече споменах.

Ако погледнете оригиналните редуктори на Пико (старите, с тесните зъбни колела), те също използват зъбни колела с модул 0,5 но са с много големи луфтове на осите и между самите зъбни колела, защото колелата са с ниско качество и бият много. Луфтовете са нужни да компенсират за некачествените зъбни колела и допринасят за големия шум.

Използвам смазка, която не клеясва и я слагам в минимално количество. Тези зъбни колела нямат нужда от мазане, поради свойствата на материала, от който са направени, но смазката помага за намаляване на шума. Количеството, което слагам е минимално, защото повече смазка не подобрява нищо, но събира повече прахоляк.

Иван
« Последна редакция: 17 Февруари 2022, 00:48:42 от IvanC »

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
"Модернизиране" на BR 95 на Пико
« Отговор #32 -: 18 Февруари 2022, 07:42:01 »
И така стигнах до BR 95 на Пико. Тези от първото изпълнение са с т.нар. "палачинков" мотор, твърде подобен на този в BR 38, който показах по-горе. И понеже се снабдих с още един BR95, но в по-новото изпълнение с мотор с ос по дължината на локомотива и с червяк на вала на мотора, това ми даде идеята за подмяната на мотора в тендера на BR 38. Той пък взе че стана сполучлив и реших да се пробвам да преработя първия BR 95.

Локомотивът разпарчаладисан (почти...) и почистен:




Както обикновено започвам с опроводяването на челните светлини. Първо "изолирам" челните светлини от токоснемането. За целта подгънах пластините така, че вече да не опират в токоснемащите пластини на долната капачка на предната рама:



Проводниците запоени към пластините за светлините и прекарани през отвори, които пробих в напречната греда:






Детайлът на водоподгревателя нама нужда от отвори за проводниците - има достатъчно място да минат:




Новите плочки за електромотора, самият електромотор и маховикът за него:





На горните две снимки се вижда и вече преработената (орязаната) задна рама. Това първо го направих на компютъра, като си начертах оригиналната рама, върху нея начертах контурите на новите странични плочки за мотора и на тяхна база определих какво да отрежа от оригиналната рама:














Скица на маховика:





Последната снимка горе е на втулката, която се запоява на лявата надлъжна рамна плочка. В нея влиза по-малкият диаметър на оста на голямото зъбно колело. На показаните снимки нямам точно тази втулка, защото нямам струг да я направя, а съм направил импровизация, която макар че работи добре, ме е срам да покажа.  :blush2:

И ето по-отблизо преработената задна рама:








Сглобената ходова част:












Товарната проба:




И клипчето. Може да усилите звука, за да чуете шума от мотора. Извинявам се за пукането - камерата на телефона го прави понякога.

Иван

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
"Модернизиран" ES499 на Пико
« Отговор #33 -: 01 Март 2022, 03:54:42 »
Тази идея е изцяло на брат ми Владо. В това мнение ще пусна снимките, които ми е изпращал в процеса на работа и ще оставя коментарите на него.

Този проект все още не е завършен окончателно. Например има нова горна плочка/платка за декодер, която е при мен и тепърва трябва да му изпратя. Има и други детайли, с които не съм запознат и трябва той да поясни.






























Няколко клипчета. Първото е от "товарната проба" на шасито:

https://youtu.be/e7LlJGLyz6k

На горния клип шасито е "аналогово", т.е. без декодер.

На следващото клипче локомотивът е с декодер и показва плавността на бавното пълзене. Там, където движението е насечено, предполагам че стойността на тротъла се мени между 0 и стъпка 1:

https://youtu.be/inVEQerGfOY


Още едно клипче, предполагам също с декодер:

https://youtu.be/KSX1ipug5rE

Иван
« Последна редакция: 01 Март 2022, 03:57:21 от IvanC »

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
"Модернизиран" ES499 на Пико
« Отговор #34 -: 19 Март 2022, 18:32:05 »
Нова платка за Шкодата с конектор за PluX16 декодер:



Иван

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
Пико BR 242 (E42)
« Отговор #35 -: 03 Април 2022, 01:40:17 »
Не ми се искаше да прекъсвам мненията за ES499, чиято нова платка все още пътува към Владо Цанков, но докато търсех снимки на "измервателен вагон номер 2", които така и не намерих, попаднах на снимки от монтирането на декодер(и) в E42 на Пико - от старата серия. Не е съществена "модернизация", защото механиката е без промяна (тези механики и без това не са прекалено шумни), но все пак е "модернизация", заради цифровизирането на локомотива:


















Клип от "товарната проба":

https://youtu.be/SJdlRNeXBTA


Очаквам тези, които са наблюдателни (а и аз подадох жокер) да зададат въпроси.

Иван

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12345
  • Рейтинг: 1328
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #36 -: 03 Април 2022, 13:03:21 »
Хах, доколкото виждам, всяка талига си е със свой дешифратор?
Единият е звуков, но не виждам да имат връзка м/у тях (без SUSI) - тоест те са с
общ адрес (консис режим?), но любопитното е как си разпределил функцийте им?
Предполагам, че двата дешифратора са необходими поради обратната връзка,
за всеки двигател по отделно, за плавна, равномерна скорост и от двете талиги?
Не виждам кондензатори "long live" - тоест "къде отива" захранването при прекъсване на токоснемането,
 в една от талигите например? Пък и дънната (покривната тоест) платка оригинално ли е така разрязана?
Не съм запознат с локомотивното устройство на модела преди цифровизацията... :blush2:
Въобще ако не съм се заблудил и въпросите ми не са лаишки,  ще очаквам и тук продължението!
 :hi: ;D

ПП.Сега видях на последната снимка че има ел.връзка м/у талигите де... :blush2:
ПП2. Май имаш и активно осветление на машинното отделение (светловоди към страничните джамове)?...
Абе въобще ......разказвай!!!  :bb: :read: :scenic:
« Последна редакция: 03 Април 2022, 13:10:09 от pach »

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
Пико BR 242 (E42)
« Отговор #37 -: 03 Април 2022, 18:37:20 »
Да, декодерите са два. Единият е звуков, вторият е без звук. Реших да не експериментирам само с един декодер заради обратната връзка по ЕДН и затова монтирах два декодера - по един на мотор/талига. Понеже и двата са на Digitrax и от една серия, работят с идентични настройки за управлението на моторите. Декодерите на Digitrax нямат SUSI. Звуковият декодер е SDN136, а този без звук е DN136.

Звуковият декодер си идва с кондензатор и е в единия ъгъл на отделението на талига номер 1 - виждат се навитите му проводници, а кондензаторът е под тях. Декодерът без звук няма кондензатор.

За да се съберат звуковият декодер и говорителят, махнах една от пластините, които образуват тежестта в средата на локомотива и срязах платката под покрива, която оригинално е цяла, има диоди за управление на челните светлини, участва в токоснемането от пантографите и има преключвател за избор на токоснемане от пантографите или от релсите. След като я срязах, я използвам само за подаване на захранването към челните светлини. Промених и опроводяването на контактните пластини от талигите към платките под покрива, защото оригинално те са тоководещите за единия извод на мотора, а сега са за светлините. Всеки декодер управлява бялата светлина от неговата страна и червената от другата. Други промени от оригинала няма - осветление на машинното няма. Токоснемането на двете талиги е запаралелено с проводниците, но това си го има и оригинално.

Другото по "модернизацията" е подмяната на тегличите с такива с лястовича опашка, така че могат да се сменят лесно при нужда.

Иван

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1171
  • Рейтинг: 179
  • HO, София
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #38 -: 13 Април 2022, 07:14:55 »
Поздравления за смелото начинание да модернизираш старите локомотиви.
Другаде не съм виждал подобен проект, описан така детайлно и с много снимки.
Ще следя темата с интерес.

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
Пико MAV M61 - монтиране на декодер
« Отговор #39 -: 03 Юли 2022, 04:57:33 »
От този модел имам много весели детски спомени. Брат ми беше още пубер, а аз бях може би на 7-8-9 години. Моделът много ме кефеше, защото беше най-бързият локомотив от тези, които имахмe (E11, E69, BR 89, BR 55 и M61). Бяхме леко "бутнали" трафото (FZ1 на Пико), така че да даде малко по-високо напрежение на максималната позиция на врътката - да хване последните витки на вторичната намотка. Редяхме от старите релси на Пико (с П-профила) - с различни радиуси, за да видим на кой радиус локомотивът ще изхвърчи от релсите в кривата. Това ставаше на R380. На R440 залиташе, но не успяваше да падне извън кривата. Тези експерименти ги правихме няколко десетилетия преди Калояновец, така че БДЖ-то ряпа да яде! :)

Заради описаните експерименти, както и поради други експерименти, които си правихме с първия M61, той не оцеля дълго време. Години по-късно отново пуснаха M61 на Млад техник и веднага купих 2 броя - идеята беше да изпозлвам роторите, четките и крушките за ремонт на E11 и E44, чиито ротори (колекторните пластини) и четки бяха много износени от доста каране. Поради това двата M61 не видяха много каране и оцеляха в кутиите си.

И така 40-тина години по-късно брат ми изрови двете М61-ци и събра от двете една работеща, която ми изпрати. Като я получих ѝ направих ново осветление със светодиоди, но само като заместител на оригиналните крушки, които светеха с бяла светлина само напред и едновременно и в двете посоки на движение. Със светодиодните светлини светеше само в посоката на движение, но иначе локомотивът си остана в оригиналното състояние.

Преди няколко дена реших да монтирам декодер в локомотива без да преправям задвижването (механиката), която си остана в оригиналното състояние. Почистих задвижването основно. Изглеждаше сухо и чисто, но като взех да чистя с изопропиловия спирт, взе да пада чернилка. Изглежда е имало някаква заводска смазка, която е засъхнала напълно и затова ми изглеждаше сухо и чисто. При сглобяването използвах минимално количество смазка, колкото зъбните колела и осите да не са сухи, за да намалее шума от тях. Махнах дроселите и опроводих талигите наново така, че да е удобно за свързване на декодер:






Преработих основно светлините. Оригиналната крушка е монтирана на картонче, за което са закрепени две подходящо профилирани метални пластини. Махнах картончето и направих нови платки за светлините със светодиоди с мека бяла светлина за предните светлини и за подсветка на "кабината" и червени светодиоди за задните светлини. Направата на новите светлини ми отне значително повече време, отколкото почистването на задвижването и опроводяването на декодера.








За разлика от E42 (BR 242), при M61 реших да експериментирам само с един декодер. Първо свързах моторите на талигите в паралел към декодера. Наложи се да си поиграя доста с настройките на декодера за управление на мотора и най-вече с тези за обратаната връзка по ЕДН и успях да постигна задоволително движение на малка скорост, както и да регулирам добре максималната скорост и скоростта при 50% положение на тротъла.

След това реших да изпробвам поведението на модела, като свържа моторите на талигите последователно. Успях да постигна по-добър ход на локомотива без товар на малки скорости, ОБАЧЕ... независимо от скоростта, при натоварване на локомотива с вагони, ако едната от талигите започне да буксува, а това става и при сравнително малко натоварване, втората талига се разтоварва напълно, колелата ѝ спират да се въртят и съставът (локомотив и вагони) спира. Увеличаване на позицията на тротъла води до увеличаване на оборотите на буксуващата талига, докато другата талига си остава разтоварена и не се опитва да развърти мотора/колелата.

При паралелното свързване на талигите (моторите), натоварването на локомотива води до подобрено движение - точно обратното на това, което наблюдавам при последователното свързване.

Другият недостатък на последователното свързване на моторите на талигите е, че не успях да достигна максималната мащабна скорост. Максимумът беше 86-90 км/ч мащабна скорост, което силно варираше в зависимост от товара. Локомотивът беше особено чувствителен, когато вагоните влязат в кривата (пробите бяха на овал с криви с радиус 559 мм) и скоростта падаше с 4-5 км/ч (мащабни). Скоростта измервах с един от моите измервателни вагони.

Поради описаните проблеми с последователното свързване на моторите на талигите, възстанових паралелното свързване и настройките на декодера, които бях направил за този тип свързване.

Декодерът е DZ126 на Digitrax, като го преработих така, че да има 4 функционални изхода (за светлините). Оригинално декодерът има само два функционални изхода (F0F и F0R), но на платката на декодера има площадки за запояване на втори двоен MOSFET, както и площадки за проводници за двата изхода от MOSFETа. Запоих един двоен MOSFET (NX3020NAKS) на предвиденото за това място и два проводника и така декодерът стана "DZ146". :) Изводите F0F и F0R управляват през баластни съпротивления катодите на всички светлини, общият плюс е свързан към анодите на предните светлини, а изводите FA1 и FA2 управляват анодите на задните светлини през PNP транзистори. По този начин мога да паля задните светлини с един бутон (използвам бутона F1), а подсветката на "кабините" с друг (при мен това става с бутона F3). В следващо мнение ще пусна и схемата на светлините - след като я начертая, защото в момента е само в главата ми.


Опроводяването на декодера:




Електрическата връзка между талигите и светлините:






Рамата на локомотива в коша, вижда се къде се е побрал декодерът:




Сглобеният локомотив - визуално не се отличава от оригиналното състояние:




Клипче от движението с малка скорост:



Иван
« Последна редакция: 03 Юли 2022, 05:16:32 от IvanC »

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4803
  • Рейтинг: 644
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: "Модернизиране" на стари модели на PIKO
« Отговор #40 -: 03 Юли 2022, 17:23:08 »
Как ти се занимава да модернизираш пиковските локомотиви....но от друга страна,това е тръпката на хобито!Поздравления!
 :hi: :hi: :hi:

На тези локомотиви ми харесваха само талигите-независими и си се движеха сами....Още преди ерата на интернета,разполагайки само с книгата на Деянов и по нейните чертежи си сътворих първата 46 на БДЖ и в нея вложих две талиги от Нохаб.
Но заради голямата им височина,не потънаха достатъчно в коша и локомотива стоеше някакси оф-роуд! :lol: :lol: :lol:






IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
Пико MAV M61 - схема на новите светлини
« Отговор #41 -: 03 Юли 2022, 20:50:25 »
Ето схемичката на новите светлини:



Това е схемата на платката на светлините от едната страна на локомотива. От другата страна платката е същата.

Падна голяма играчка, докато напасна платката по извивката на коша, за да няма подсветка от предните и задните светлини в "кабината". "Муцунките" на локомотива бяха оригинално боядисани отвътре с черна боя, но се наложи да ги мина с още два слоя боя, защото все още прозираха неприятно.

За отговор на въпроса на Тони: "Как ти се занимава да модернизираш пиковските локомотиви...", той е дал едната от причините. Втората е, че при тези "модернизации" прилагам творчество, т.е. кара ме да си напрягам сивото вещество, вместо да изтъпявам вечер пред телевизора. А когато накрая получа резултата, към който се стремя, удоволствието става пълно. Мисля, че това си е типично за всички моделисти.

Иван

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
https://youtu.be/hzZB_jXsm5M



Моделът и изработката са на Владо Цанков.

Иван

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
"Модернизиране" на BR 185 на Пико
« Отговор #43 -: 19 Ноември 2023, 21:21:55 »


Задвижването на моторната талига е изцяло ново, по схема, подобна на тази на тендерите на BR 01, 03 и 41 - рамни платна, напречни пластинки и дистанционни втулки. Колоосите са подменени със същите, като на тендера.

На горната снимка е четвъртата поред "модернизирана" мотриса. Както се вижда, салонът и седалките са оцветени (оригинално всичко е с жълтия цват на пластмасата), инсталиран е декодер (ZIMO MX630). Предстои да бъде направена платка за осветление на салона и машинното (багажно?) отделение.

С новото задвижване, мотрисата върви много плавно и безшумно. Майстор на горната мотриса е брат ми Владо (VladoC).

Това е моята мотриса:



Задвижването е също от брат ми Владо. Декодерът е звуков SDH166 на Дигитракс. За по-добро токоснемане, направих нови токоснемащи пластини на незадвижената талига:






Иван

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 229
"Модернизиране" на BR 195 на Пико
« Отговор #44 -: 21 Ноември 2023, 02:59:50 »
На прикачния вагон за мотрисата BR 185 направих кулисен механизъм на теглича към мотрисата. На компютъра начертах и разпечатах шаблон за изреза в рамата на вагона и за гредата за теглича:


















Направих токоснемане на талигата към мотрисата, която оригинално няма такова:












Опроводих оригиналните светлини на прикачния вагон:




Направих и платка за осветление на салона:



На платката монтирах декодер DN136 на Дигитракс ("съблечен").

Декодерите на мотрисата и прикачния вагон са с еднакви адреси, за да мога да ги управлявам едновременно с тротъла ("мишката").


Иван