Автор Тема: Измервателен вагон  (Прочетена 11426 пъти)

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 274
  • Рейтинг: 198
Re: Измервателен вагон
« Отговор #15 -: 14 Април 2022, 05:28:29 »
Третият метод за индициране на данните от измервателния вагон е с програма за Windows. Програмата е тествана и работи с 32- и 64-битовите версии на Windows XP, 7 и 10. Програмата може да се свали от следните препратки:

Програма за 32-битов Windows

Програма за 64-битов Windows

Трябва да свалим версията в зависимост от това на какъв Windows ще я използваме - 32- или 64-битов. След като сме свалили ZIP файла от една от горните препратки, трябва да отворим ZIP-а и да копираме папката, която се намира в ZIP файла в папка по наш избор. Това може да е папката "Program Files" или папката с документи, но важното е да запомним къде точно сме изкопирали папката.

След това отваряме въпросната папка, намираме папката "Speedometer+ 2107 wXX", където "XX" е 32 или 64, в зависимост от това коя версия сме свалили, намираме филето "SpeedometerPlus.exe", провлачваме го с ДЕСНИЯ бутон на мишока на десктопа (работния плот) и избираме "Create shortcuts here", което в българската вересия на Windows е нещо като "Създай препратка тук". За "съжаление" нямам българска версия на "Прозорко" и не мога да проверя точния термин, който се използва.

Стартираме програмата. Понеже и програмата за Windows и приложението за Андроид съм ги писал все аз, за много голямо мое удивление, те си приличат неимоверно много и затова в това мнение ще карам описанието по-накратко. Което не става съвсем ясно - гледайте в мнението за приложението по-горе или питайте.

И така, при първоначално стартиране, програмата тръгва в демонстрационен режим:



Програмата стартира в демонстрационен режим, когато не може да осъществи връзка с измервателен вагон. И тук, както в приложението за Андроид, "съешването" на Windows с вагона става през настройките на Bluetooth устройства на Windows. Разликата е, че в Windows на Bluetooth устройствата се присвоява COM порт. Трябва да намерим кой е този порт в диспечера на устройствата на "Прозорко" и да го изберем в настройките на програмата.

В настройките на програмата влизаме, като от основния прозорец на програмата цъкнем на бутона "Settings", при което се отваря този прозорец:



И така, настройките са:

1. Избор на COM порт (Serial Port), демек Bluetooth модула в измервателния вагон. Този порт трябва да намерим от диспечера на устройствата, особено ако има повече от... 2. "Малка" подробност в "Прозорко" е, че всеки Bluetooth модул, който е конвертор към сериен порт (като HC-05, което използвам в измервателния вагон), при "съешване" в "Прозорко" създава 2 порта. Обикновено (досега при мен ВИНАГИ) портът с по-малкия номер е този, който ни трябва. Та след като сме намерили този порт, цъкаме на полето вдясно от "Serial Port" и избираме съответния порт.



2. Скорост на серийния интерфейс (Serial Baud Rate). Оставяме го на 115200 или ако не е толкова, избираме тази стойност. Не съм забелязал да има някакво значение в Windows.

3. Диаметър на колелото (Wheel Diameter) в милиметри (mm) - диаметърът на колелото на "оргинала", разделен на броя магнити.

4. Мерна единица (Unit of Measure) - километри (km) или мили (mi).

5. Мащаб (Scale) в едно към - въвеждаме желания мащаб.

6. Вид на индикацията на скоростта (Display Type) - аналогова (Analog) или цифрова (Digital).

7. Обхват на индикацията на скоростта - максималната скорост на циферблата на аналоговата индикация.

8. Датчик за наклона (Inclinometer) - за разлика от приложението за Андроид, тук калибрирането на датчика е в настройките. Калибрирането е аналогично на това в приложението, с единствената разлика, че не се индицират текущите стойности на надлъжния и напречния наклони на вагона:

8.1. Поставяме вагона на релси, не на ребордите и раздвижваме вагона леко напред-назад.

8.2. Изчакваме 5-7 секунди.

8.3. Цъкаме на бутона "Calibrate". На екрана се появяват точките, които изчезват една по една:



И тук внимаваме вагонът да не се разклаща.

8.4. Когато програмата завърши този етап от калибрирането, на екрана се изписва съобшение да завъртим вагона на 180° (Rotate Car 180°) и бутонът става "Continue":



8.5. Вдигаме вагона от релсите, завъртаме го на 180° и го поставяме пак на релсите, на същото място. Отново раздвижваме вагона леко напред-назад.

8.6. Пак изчакваме 5-7 секунди.

8.7. Цъкаме бутона "Continue". На екрана отново се показват точките, които постепенно изчезват и внимаваме да не се разклати вагонът.

8.8. Когато завърши и вторият етап от калибрирането, бутонът "Calibrate" се появява отново.

И тук данните от калибрирането на датчика за наклона (акселерометъра) се запазват в програмата, а не във вагона.

От настройките можем да се върнем към основния екран по два начина:

1. Цъкаме на бутона "OK" - промените по настройките, които сме направили се запазват

или

2. Цъкаме на бутона "Cancel" - настройките остават такива, каквито са били преди да сме влезли в прозореца за настройване на програмата. Ако преценим, че сме "окъкали" нещо в настройките, това е бутонът, който трябва да натиснем.

Ако пограмата се е свързала с измервателен вагон, основният прозорец изглежда така:



Ако сме избрали "цифрово" индициране на скоростта, прозорецът изглежда по този начин:



И тук когато скоростта е под 20 км/ч, тя се показва с точност до 0,1 км/ч, а над 20 км/ч - с точност до 1 км/ч.

Както в приложението за Андроид, програмата показва следните параметри:

1. Мащабната скорост в км/ч или мили в час (mph)
2. Изминатият мащабен път в км или мили
3. Избраният мащаб
4. Изминатият моделен път в сантиметри (cm) или инчове (in)
5. Наклонът на вагона по надлъжната (X) и напречната (Y) ос в промили (едно на хиляда)

Бутонът "Reset" нулира показанията за изминатия път, като това също става в прорграмата.

Програмата също запомня последния COM порт, с който е работил и при следващо стартиране автоматично се опитва да се свърже с измервателен вагон по този порт. Ако не открие измервателен вагон на този порт или ако портът не е активен, програмата автоматично минава в демонстрационен режим.

Иван

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 274
  • Рейтинг: 198
Измервателен вагон - програма и приложение
« Отговор #16 -: 14 Април 2022, 19:21:42 »
Приложението за Андроид и програмата за Windows работят и без измервателен вагон, както вече писах в горните мнения - в демонстрационен режим. Затова ако искате да си поиграете с тях, може да си ги свалите и инсталирате.

И програмата, и приложението имат в името си думата "плюс" или знака "+". Това е, за да ги разгранича (най-вече за себе си) от версиите без "плюс", които написах първоначално преди да добавя акселерометър (датчика за наклон) във вагона. "Не плюс" програмата и приложение не работят коректно с вагон с акселерометър, докато обратното работи - "плюс" програма/приложение работи коректно с вагон без акселерометър, но с кода за вагона, който съм публикувал в тази тема.

Вагонът, програмата и приложението, публикувани тук не са съвместими с други измервателни вагони и програми/приложения. Тези "други", за които знам са измервателния вагон на Пико и приложението Messwagen на германеца от Щумифорума. Може да има (и сигурно има) и други такива, за които не съм чувал.

Иван

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Измервателен вагон
« Отговор #17 -: 14 Април 2022, 19:59:13 »
Ах, изкефи ме с "прозорко"!!!
Значи "темата става социална, значи филма ще го дават и у нас!" (един стар виц на Шкумбата)
Може би ще се опитам да го реализирам, съгласно твоята тема.
Ако стане, ще се опитам да го допълня и с "кантар" за теглителна сила на модел, закачен да тегли вагона...
Тоест вагона да мери на свойта задна кука, тежеста която може да теглят различните локомотиви...
Нещо подобно беше реализирал тук Митко (888) но като самостоятелно измерване с дисплей на самия вагон.
Мисля че беше ползвал мерителна лъжица с електронен датчик
(кантарче в лъжица). Даже някъде и аз си купих такава лъжица
(ама с тия ремонти дори нямам на идея къде е в момента).

А може би, ти си мислил да включиш на по-късен етап (като акселерометъра) съответния датчик (Ардуиното има доста датчици за периферия),
като доразшириш през софтуера и за такива възможни измервания. Някога имаше дори стандарт
по NEM (може би ооще е валиден), по който се мереше теглителната сила на моделите.
Сега май слагат гумени бандажи за застраховка и...така стандарта може да е отпаднал вече (не съм проверявал).
То и в книгата на Юр.Ботев имаше дори елементарна скица с отвес и тежести на него... като
резултата се получаваше съгласно тежестта и времето за преминаване на 1 метър от трасето,
по което даден локомотив тегли този отвес ... Не си спомням как се третираше приплъзването при потегляне и т.н.
 Та така!

Имам питане.
На показанията за "У"  има възможност (явно) и за отрицателни показания.
При условие, че това е напречната координата, значи така може да мери и неправилно полагане
на трасето (кривини като по американските "житни" трасета) или например, постигането на
желания вътрешен наклон в криви при скоростни трасета (наклон към центъра на завоя, заради скоростта в кривата).
Тоест дали може и за това да върши работа?

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 274
  • Рейтинг: 198
Re: Измервателен вагон
« Отговор #18 -: 14 Април 2022, 22:21:23 »
Показанията за наклона са със знак + или - в зависимост от посоката на наклона. Това важи и за двете оси. Оста Y е напречната на вагона, т.е. мери страничния наклон на вагона. ОБАЧЕ!!!... поради сравнително грубото окачване на нашите вагони, този наклон може да е с голяма грешка. Нали разбираш, че когато "лагеруването" е конус в конус с "някаква" хлабина, как точно ще легне оста в "буксите" е божа работа.

Показанията за наклона са валидни само когато вагонът е в покой. Движението никога не е равномерно и поради чувствителността на датчика, в движение показанието варира в големи граници. Дори след установяване на вагона на място, показанията варират в сравнително голяма степен за около 3-5-7 секунди, в зависимост от това колко рязко е спрял вагона.

Това за динамометъра си го мислех, но аз съм по простичките работи и засега не виждам някаква реална полза от подобно нещо. Иначе би било интересна заигравка, но само до там. За мен и меренето на наклона си е изгъзица, но го направих по заявка на брат ми (той все ми пуска мухите - такъв си е още откакто бях малък и минавах прав под масата  ::) ), както и бутоните за нулиране са по негова заявка. За мен е интересно да човъркам нещо с поялника и да пиша програмки. Аз не ползвам показанията за наклона и нулирането. Иначе идеята за наклоните е да се проверяват съответните по макетите - баири и виражи.

Иван

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Измервателен вагон
« Отговор #19 -: 15 Април 2022, 07:23:43 »
Да си дойдем на думата ... Цитирам се отпреди 4 години: "Меренето на наклона в движение не ми върши никаква работа. Показанията мърдат на където си искат. Гледах и още няколко филмчета на Пико с техния софтуер - и там рисуваха едни назъбени криви за наклона, за които вече съм убеден че се дължат на всякакви други потрепвания на измерителя но не и на крив път. ". Наклонът се ме,и достатъчно бързо и лесно без да се вози нивелир на вагон.

И още един цитат: "За мен има смисъл меренето на тягата. Може да се види не само колко тегли един локомотив, ами и колко се натоварва от конкретен влак или вагон и какво може да се очаква от него. Особено в криви и наклони различните вагони се държат доста различно.
Също и при закачане на два локомотива в един влак. Или ако искате му викайте консист. Това което "жп моделистите", а и производителите на декодери правят по въпроса е пълна пародия!"

Всеки, който закача два локомотива един за друг, особено цифрови, би трябвало да знае дали двата дърпат заедно или единият пречи на другия. Не само ако има наклони по трасето, но и на равно - при ускорение и при спиране. С тензометър е единствения начин да се провери до колко правилно са настроени декодерите в консиста. Ако пък има бутащ локомотив като втора машина - става още по важно да се мери кой кого дърпа и дали помага или пречи.

Не е нужно да се чупят кантарчета и лъжици. В момента у нас такъв датчик струва около 10 лв. (без да се чака доставка от другия край на света), заедно със специално направения за целта чип hx711 и цял модул - прецизен уселвател с АЦП за директно свързане към ардуино (или каквото искате) - с гугъл веднага ще намерите линкове. Нужно е само монтиране с четири винтчета - две за вагона и две за шахтата на куплунга.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Измервателен вагон
« Отговор #20 -: 15 Април 2022, 14:21:30 »
Лъжицата е за самостоятелна Джиджавка!

За "по-така" уред и "син зъб" си иска датчик
с възможност за комуникация към ардуиното.
Нещо като това дето говориш!

Иначе си е точно заигравка с поялника и софта!
Но пък ако се направи усредняване (изчисляване)
на брой показания в единица време, може да се
"успокоят" крайните показания и така да се мери,
както наклона в макета, така и страничния такъв в трасетата.

А ако се остави опция, да се променя единицата време,
като част от текущата скорост , може да се подобри
и замерването в даден участък, с ниска скорост!
За още по-добра прецизност (дори при движение на ръка)!

Ей, така - мисли на глас, като част от заигравка та!
Впрочем и бутоните за нулиране са добро допълнение!
 ;)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Измервателен вагон
« Отговор #21 -: 15 Април 2022, 17:56:03 »
То и аз се "заиграх" с горе изложеното...
Ами ако се/и сложи/м колооси с прави шийки и така избегнем
"конус в конус с хлабина", дали няма рязко да се подобрят показателите?
То и самите шийки с по един лагер 3х1х1 мм и..."жми градо"!!!
 :lol: :lol: :lol: :hi: :scratch_ones_head:

За такива или подобни колооси:


и евентуално тези лагерчета на шийките:




steel ball bearings s681
Part Number   S681
Bearing type   BALL
Structure   Single Row
Load Direction   Radial
Seal type   open
Bore diameter(d)   1mm
Outer diameter(D)   3mm
Width(B)   1mm
material   Stainless steel 440C(9Cr18)
ring material   Stainless steel 440C(9Cr18)
cage material   Stainless steel 304
ball material   Stainless steel 440C(9Cr18)
Rubber material   Stainless steel 304 with rubber
Grade   ABEC-1
Clearance   C0
BALL SIZE(mm)   0.6mm
BALL QTY   6

ПП. Само въпросните лагери не се купуват никога от "Амазон" където се предлагат на безумните 67,95$!!!
Плюс пощенски разходи почти още толкова - 57, 95 $
!!! Те от "Dragon" ли ще гo метнат в БГ :angry:
В алиекспрес и  дори в алибабаа, за тази сума може да се купят минимум 500 броя!!!
За БГ не съм проверявал...


ПП2. Надявам се да не съм "размазал"  темата на Иван!? :blush2:

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 274
  • Рейтинг: 198
Измервателен вагон - теглително усилие
« Отговор #22 -: 15 Април 2022, 21:24:51 »
Цитат на: pach link=topic=5564.msg123495#msg123495 date=1650034563
. . .

Надявам се да не съм "размазал"  темата на Иван!? :blush2:

Напротив, радвам се че има дискусия!


Митко,

Според мен няма нужда от тензометрия за настройване на декодери на локомотиви, за да вървят заедно в състав (consist). Спокойно става с вагон, мерещ скоростта. Трябва скоростите на двата (трите и т.н.) локомотива, които ще са в състав да са еднакви за еднакви положения на тротъла. Няма нужда да се прави за всяко положение на тротъла, а през 2-3. Единственият товар на локомотива е измервателния вагон. Не искам да навлизам тук в детайли и подробности как става това и защо работи, тъй като е друга тема.

За меренето на това кой локомотив колко тегли - ами той тегли точно толкова, колкото може  :yes:. Да кажем, че установим, че даден локомотивът не може да изтегли 15 4-осни пътнически вагона в хеликс с наклон 5%. Какво правим тогава? Или сменяме локомотива с такъв, който може да ги изтегли на този участък или намаляваме броя вагони или разваляме хеликса и го правим наново с наклон да речем 3% и/или с по-голям радиус. Къде в цялата тази схема ще ни помогне тензометрията? Тя (тензометрията) няма да ни каже в кой хеликс кой локомотив колко вагона може да изтегли. Вярно, може с тензометричен вагон да измерим усилието на куката от определена влакова композиция на куката на локомотива в този хеликс, но най-лесно е да проверим опитно дали въпросният локомотив ще изтегли въпросната композиция във въпросния хеликс.

Горното са мои мисли и в никакъв случай не искам дискусията да приключи с тях. Бих бил много благодарен ако Митко и други, които са на различно от моето мнение да дадат конкретни (или дори хипотетични) примери, в които биха използвали тензометричен (динамометричен) вагон и как точно се използва показанието на теглителната сила.

Иван

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 274
  • Рейтинг: 198
Измервателен вагон - измерване на наклони
« Отговор #23 -: 15 Април 2022, 21:50:47 »
Цитат на: pach link=topic=5564.msg123493#msg123493 date=1650021690
. . .

Но пък ако се направи усредняване (изчисляване)
на брой показания в единица време, може да се
"успокоят" крайните показания и така да се мери,
както наклона в макета, така и страничния такъв в трасетата.

. . .

Пацо,

Осредняване има. Вагонът прави определен брой измервания за наклоните по X, Y и Z (да има и по Z-координатата - вертикалната ос на датчика/вагона), които сумира и изпраща по BT (Bluetooth), както изпраща и броя измервания. Програмата и приложението правят самата сметка на осреднената стойност. Без това осредняване показанията изглеждат хаотични, дори и когато датчикът не е във вагон, а лежи залепен на работната ми маса. Това се дължи на голямата прецизност на датчика. Ако сте забелязали, наклоните се показват с точност от 0,1 промили (на хиляда), както това обикновено става в българските железници. Това е прекалено голяма прецизност, но понеже филтрирането се получи доста добро, реших да го оставя така. Мисля че вагонът на Пико показва наклоните с разрешаваща способност 0,1%, т.е. 10 ПЪТИ по-малка прецизност.

В програмата на вагона има един ред

const long maxSamples           = 610;            // accelerometer number of samples

където се задава броя измервания, преди сумираните стойности за наклоните да се изпратят по серийния интерфейс към BT. Който желае може да експериментира с тази стойност.

Що се отнася до меренето в движение - просто забрави! Правих експеримент с един от крановете на работа - това са кранове с товароподемност до 70 тона, монтирани на шаси на камион. Имаме цифрови нивелири, които мерят с прецизност от 0,1°, като сложих един такъв на крана. При нивелирането на крана, показанието на нивелира се мени "както си иска", а след преустановяване на командата е нужно да минат около 5 секунди, за да се стабилизира показанието на нивелира. Затова прецених, че осредняването, което съм направил е достатъчно и няма нужда да се мъча да правя допълнително филтриране за мерене в движение.

Иван

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Измервателен вагон - теглително усилие
« Отговор #24 -: 15 Април 2022, 22:10:41 »
Цитат на: IvanC link=topic=5564.msg123497#msg123497 date=1650047091
... Спокойно става с вагон, мерещ скоростта. Трябва скоростите на двата (трите и т.н.) локомотива, които ще са в състав да са еднакви за еднакви положения на тротъла. Няма нужда да се прави за всяко положение на тротъла, а през 2-3. ...

Може и въобще да не им мериш скоростта. Просто ги пускаш да обикалят заедно на една педя разстояние един от друг, и гледаш дали се приближават или раздалечават. На колкото скорости искаш. Ама като закачиш вагоните какво става - не е ясно колкото и да са еднакви скоростите.
Пък и това мерене нали се прави не защото трябва да се мери ... Влакчетата си вървят и без да ги мерим, ама с измерител си е друго.

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 274
  • Рейтинг: 198
Re: Измервателен вагон - теглително усилие
« Отговор #25 -: 15 Април 2022, 23:10:26 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=5564.msg123499#msg123499 date=1650049841
Може и въобще да не им мериш скоростта. Просто ги пускаш да обикалят заедно на една педя разстояние един от друг, и гледаш дали се приближават или раздалечават. На колкото скорости искаш. Ама като закачиш вагоните какво става - не е ясно колкото и да са еднакви скоростите.
Пък и това мерене нали се прави не защото трябва да се мери ... Влакчетата си вървят и без да ги мерим, ама с измерител си е друго.

Може и на една педя един от друг, но трябва да се внимава повече при промяна на CV-тата в таблицата за скоростта, за да не се чукнат един в друг. Поотделно с измервателен вагон става по-лесно.

Да кажем, че сме настроили локомотивите един по един без товар (освен може би измервателен вагон). Закачаме единия локомотов към влака, а втория слагаме "на една педя" пред влаковия локомотив. Подкарваме ги заедно. Ако декодерите са с добра регулация по индуцирано ЕДН, скоростта на влаковия локомотив или ще се промени много малко или въобще няма да се промени (това е от личен опит). Всъщност е по-добре, ако скоростта на влака намалее. Тогава като закачим втория локомотив, той винаги ще допринесе с теглителната си сила към тази на първия локомотив, т.е. на първия (влаковия) локомотив няма да му се налага освен да тегли влака, но и да бута втория локомотив или ако сме закачили втория локомотив на опашката, да тегли и него.

Проблемът би съществувал, ако локомотивът, теглещ влака (т.е. влаковият локомотив), се движи по-бързо от втория локомотив. Тогава вторият локомотив ще е допълнителен товар на влаковия. Но именно затова трябва двата (или повече) локомотива да са настроени да се движат без товар с (приблизително) еднакви скорости на едни и същи позиции на тротъла.

Иван

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Измервателен вагон
« Отговор #26 -: 16 Април 2022, 08:53:42 »
Проблемът е винаги когато двата локомотива имат разлика в скоростта, а това винаги е така. Декодерът се стреми да поддържа една и съща скорост на локомотива. Ако локомотивът тръгне по-бързо, декодерът намалява напрежението на мотора за да се забави движението. И обратно.
Когато ги закачиш двата заедно какво става. Единият е малко по-бавен (колко малко, много малко ...?). Другият го подръпва или побутва да се движи леко по-бързо. Декодерът на по-бавния иска да му намали скоростта, намалява напрежението на моторчето. С по-бързия е обратно - другият го бави, декодерът му се мъчи да увеличи напражението за да си поддържа по-високата скорост и т.н. В крайна сметка по-бавничкият бръмчи колкото да си задвижи зъбчатките, а по-бързият поема всичко. Независимо кой е отпред и кой отзад.
Затова в декодерите има настройки скоростта да е "твърда" само за най-ниските скорости, а след това скоростта да не се поддържа съвсем постоянна, а да намалява при натоварване, за да може да се поемат такива разлики. А и при движение е по-истинско.
ПС: Сетих се - локомотивите обикновено не се чукат един в друг, при настигане просто се закачат и трябва да почваш отначало с настройките.

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 274
  • Рейтинг: 198
Измервателен вагон
« Отговор #27 -: 16 Април 2022, 18:01:50 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=5564.msg123502#msg123502 date=1650088422
Проблемът е винаги когато двата локомотива имат разлика в скоростта, а това винаги е така. Декодерът се стреми да поддържа една и съща скорост на локомотива. Ако локомотивът тръгне по-бързо, декодерът намалява напрежението на мотора за да се забави движението. И обратно.
Когато ги закачиш двата заедно какво става. Единият е малко по-бавен (колко малко, много малко ...?). Другият го подръпва или побутва да се движи леко по-бързо. Декодерът на по-бавния иска да му намали скоростта, намалява напрежението на моторчето. С по-бързия е обратно - другият го бави, декодерът му се мъчи да увеличи напражението за да си поддържа по-високата скорост и т.н. В крайна сметка по-бавничкият бръмчи колкото да си задвижи зъбчатките, а по-бързият поема всичко. Независимо кой е отпред и кой отзад.
Затова в декодерите има настройки скоростта да е "твърда" само за най-ниските скорости, а след това скоростта да не се поддържа съвсем постоянна, а да намалява при натоварване, за да може да се поемат такива разлики. А и при движение е по-истинско.

Точно така! Затова писах, че е по-добре скоростта на локомотива да намалее при товар, т.е. когато тегли или бута влак. Тогава вторият локомотив ще поеме част от теглителното усилие на влака.


Цитат
ПС: Сетих се - локомотивите обикновено не се чукат един в друг, при настигане просто се закачат и трябва да почваш отначало с настройките.

Това зависи от вида на тегличите и къде ще се срещнат. Тегличите за работа с кулиса в кривата не могат да се закачат. Така е и при тегличите на Каде, които в крива не могат да се закачат. Аз използвам вече само "къси" тегличи на Роко за европейските модели и Кадета за американските и когато локомотиви (или вагони) се срещнат в крива, става "манджа с грозде".   ;D

Иван

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Измервателен вагон
« Отговор #28 -: 16 Април 2022, 20:25:35 »
Цитат на: IvanC link=topic=5564.msg123497#msg123497 date=1650047091
...
За меренето на това кой локомотив колко тегли - ами той тегли точно толкова, колкото може  :yes:.
Да кажем, че установим, че даден локомотивът не може да изтегли 15 4-осни пътнически вагона в хеликс
с наклон 5%. Какво правим тогава? Или сменяме локомотива с такъв, който може да ги изтегли на този участък
или намаляваме броя вагони или разваляме хеликса и го правим наново с наклон да речем 3% и/или с по-голям радиус.
Къде в цялата тази схема ще ни помогне тензометрията? Тя (тензометрията) няма да ни каже в кой хеликс кой локомотив
колко вагона може да изтегли. Вярно, може с тензометричен вагон да измерим усилието на куката от определена влакова
композиция на куката на локомотива в този хеликс, но най-лесно е да проверим опитно дали въпросният локомотив ще
 изтегли въпросната композиция във въпросния хеликс.

Иван

Еее... то, когато някой локомотив закъса на хеликса, май освен че ще е късно, ще е ..."гадно", както на душата, така и на самият
лок, заради натоварващото изнасилване. Остава само да го връщаме на зад и...със зверска засилка да го изкачим!
(никога не съм го разбирал, защо някои моделистти въобще го правят!?).
Тук някои може и да подскочат, но е хубаво дори и без измервателни вагони (различните модели) да имаме все пак някакъв
реализъм! Не върви на маневрен триосен локомотив да "окачим" 15 четириосни вагона и да го подгоним по хеликса.  А ако
искаме точно реализъм, не би трябвало модел на локомотив за равнинни трасета, въобще да го катерим по спиралата.
Спомням си подобен случай - БР 55 в ТТ от ПИКО, не само го пуснахме с пътническа (явно) тежка композиция по спиралата,
ами и дори го засилихме, като видяхме, че се задъхва. Може би в мерак да го качим поне веднъж де... :blush2:
То в конкретния случай, цялата композиция спря в средата между два етажа от спиралата, щото освен че не съобразихме,
за двигателчето на лока (този е в котела - тоест доста тънък/слаб двигател) ще е доста затруднено, въобще не пипахме
настройките на дешифратора, щото е звуков и си дойде с модела, на фабричните настройки. Абе въобще ...дори отворихме
 максимално радиусите в хеликса (двойно трасе в спирала) и урегулирахме наклона вече с прецизност  до милиметър
по височините на подпорите. Тоест нямахме "мерителен вагон" за улеснения в строежа на спиралата и мерихме
с рулетка при сглобяването (преди проблема). А за теглителните характеристики на лока, до тогава не се бяхме и сетили,
пък, че този модел не му е мястото в планината - съвсем!!! Мерак от новата покупка ни ослепи...тъпчовци сме си! :blush2:

Тоест за мен, вагон който мери теглителна сила си е необходим, при това точно толкова, колкото и да може да мери
наклоните и скоростта. Считам, че щом "се иска" моделна скорост, би трябвало да имаме и някакво реално замерване
както на моделни наклони, така и на теглителната сила. За мен това си е част от "гъдела" на хобито и
споделям лично мнение.  Знам хора, които се отказаха от спирали, с думите "че нещо на чертеж,
 не става точно  като на практиката при сглобяването". Особено като не вземат пред вид, щото моделните реборди
оказват доста по-различно триене в кривите по хеликса!

Цитат на: IvanC link=topic=5564.msg123498#msg123498 date=1650048647
...
Пацо,
Осредняване има. Вагонът прави определен брой измервания за наклоните по X, Y и Z
 (да има и по Z-координатата - вертикалната ос на датчика/вагона), които сумира и изпраща по BT (Bluetooth),
 както изпраща и броя измервания. Програмата и приложението правят самата сметка на осреднената стойност.
Без това осредняване показанията изглеждат хаотични, дори и когато датчикът не е във вагон, а лежи залепен
на работната ми маса. Това се дължи на голямата прецизност на датчика. Ако сте забелязали, наклоните се
показват с точност от 0,1 промили (на хиляда), както това обикновено става в българските железници. Това е
прекалено голяма прецизност, но понеже филтрирането се получи доста добро, реших да го оставя така.
Мисля че вагонът на Пико показва наклоните с разрешаваща способност 0,1%, т.е. 10 ПЪТИ по-малка прецизност.
...

Ами според мен осредняването трябва да е още по-добро от сегашното. То май от ПИКО именно за това са свалили 10 пъти
прецизността им. Така не само са "успокоили" показанията от датчика, но са ги направили използваеми за моделистта.
Не съм си "играл" с подобни датчици, но може би ако има и се ползват "по-грубо" мерещи, също ще е едно възможно решение.
Понякога твърде прецизираното замерване, само пречи на моделистите, докато ...учените примерно, търсят все по голяма точност!
А сега в "движение" се сещам и какво АЦП се ползва (стъпките му)!?
Но все си мисля, че основното решение е в софтуера (както ти си го направил) защото в практиката си редовно ползвам
смартфона с приложение за мерене на градуси по трите оси и точност именно 0,1 градус!!! Но самият смарт телефон,
макар и временно монтиран към доста груба метална конструкция, ми дава реални данни до толкова точно и с нормална
скорост за визуализация, че да се извърщва реална работа с гаечни ключове, почуквания с чук, въртене с двигатели и
дори следене освен движението по трите оси, и силата на сигнала от спътник на 38 000 км!!!
В крайна сметка за около 30 мин, получаваме направо перфектно настройване на сателитни антени.
А е перфектно, защото отклонение от 1 градус тук в антената, дава огромно  значение за "намиране"
на цел отстояща на такива километри.
Та може би и в смартфоните има чисто софтуерно "смачкване" на количеството данни поне отправяни към дисплея,
за да показват спокойно въпросните отклонения от 0,1 градус, без да "полудяват" на екрана.
Е...то тук май става чрез осем ядрени процесори, докато ардуиното е къде, къде по слабо от към  възможности!
 Но пък както правиш осредняването на данните, може и да забавиш опресняването на индицирането им на дисплея.
Не знам  дали чрез "цикъл в цикъл" като част от програмата или нищо подобно (аз съм хардуерист, с много бегли познания в софта).
Не знам дори дали правилно се израззявам...идеята е количеството данни индицирани към дисплея да се делят на десет
(примерно), тоест от десет подадени числа, диспея да показва само десетото. В хардуера му казваме
 "скорост на опресняване" или тактова честота при динамични индикации. Уф,дано да си разбрал какво
се опитвам да кажа.
И да имаш желание още да "почовъркаш" (така де, няма само брат ти, да ти "пуска фитили" Я... :lol: )
 :hi:

Искаше мнения - моето е това!
 :yes: ;D ;D ;D

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 274
  • Рейтинг: 198
Re: Измервателен вагон
« Отговор #29 -: 17 Април 2022, 04:01:51 »
Пацо,

Благодаря за коментарите!

Хеликсите не се правят за имитиране на планински участъци, а за достъп до големи гари за складиране на влакове и за "скриване" за известно време на влаковете от видимата част на макета, чрез което се постига по-голяма реалистичност на движението. Тези гари са под това, което се вижда на макета и подходите към тях се правят с хеликси (спирали). Затова всички локомотиви, които вървят по макета с определени композиции, трябва да могат да изкачат хеликсите.

В момента на мен ми харесва меренето на наклона така, както съм го направил. Сравнявам работата му със скъпите купешки ъгломери, които имаме на работа и при мен резултатът е идентичен, като при тях. Макет нямам, за да мога да кажа дали ще върши работа там, на макет де. Както показах, брат ми също направи измервателен вагон с мерене на наклони, но и той няма макет.

Значи възможностите са няколко, две от които са:

1. Брат ми отива с измервателния вагон (и може би с някои други самоделни "джаджи") на някоя сбирка или в някой от клубовете, където има макет с баири и пуска вагона за проверка на баирите и най-вече да се види как точно ще се държи вагонът по отношение на меренето на наклоните.

2. Ти се хващаш да направиш вагон, експериментираш, правиш проби на сухо и на макети (ако имаш достъп до такива) и си казваш личното мнение и даваш конкретни съвети или пожелания. Иначе така може до безкрай да си коментираме без да стигнем до нещо конкретно. Аз без конкретно задание не мога да работя. Аз си човъркам, но в един момент трябва да спра да работя по даден проект и да го "запечатам", за да мога да работя и по други проекти. При нужда за промени го "отпечатвам" и правя нова версия (revision) и пак така, докато го "запечатам" отново.

Вторият вариант работи за всеки съфорумец. Публикувал съм всичко необходимо за направата на вагона, както и софтуера за индициране. Всичко е тествано и работи. Ако все пак някой срещне затруднения, готов съм да помагам дистанционно през форума.

Ако някой реши да прави измервателен вагон и не може да намери някои от модулите и частите (като например датчиците на хол, магнитите и акселерометрите), да пише тук. Брат ми може да има все още някоя и друга бройка от тях, а аз мога да му изпратя още. Останалите модули и батериите са налични в България - питайте и брат ми ще каже откъде е купувал неговите.

Понеже (Пацо) попита: АЦП-тата на акселерометрите са 12-битов за MMA8452Q и 16-битов за MPU-6050. Аз (демек програмата във вагона) чета всичките битове и натрупвам 600 и горница измервания, така че прецизността на измерването е по-висока от индицираната.

Между другото проверих как вагонът на Пико показва наклоните и е така, както писах по-горе - мери с прецизност 0,1% (1 на хиляда), или 10 пъти по-ниска от моя вагон. При нужда мога много лесно да променя прецизността на индициране на наклоните от програмата и приложението на 1 на хиляда, но както писах, засега не виждам такава нужда. Десетата на показанието винаги може да се игнорира в главата на гледащия екрана с показанието.  :yes:

Иван