Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control

Измервателен вагон

<< < (6/8) > >>

IvanC:

--- Цитат на: mitko0888 link=topic=5564.msg123499#msg123499 date=1650049841 ---Може и въобще да не им мериш скоростта. Просто ги пускаш да обикалят заедно на една педя разстояние един от друг, и гледаш дали се приближават или раздалечават. На колкото скорости искаш. Ама като закачиш вагоните какво става - не е ясно колкото и да са еднакви скоростите.
Пък и това мерене нали се прави не защото трябва да се мери ... Влакчетата си вървят и без да ги мерим, ама с измерител си е друго.

--- Край на цитат ---

Може и на една педя един от друг, но трябва да се внимава повече при промяна на CV-тата в таблицата за скоростта, за да не се чукнат един в друг. Поотделно с измервателен вагон става по-лесно.

Да кажем, че сме настроили локомотивите един по един без товар (освен може би измервателен вагон). Закачаме единия локомотов към влака, а втория слагаме "на една педя" пред влаковия локомотив. Подкарваме ги заедно. Ако декодерите са с добра регулация по индуцирано ЕДН, скоростта на влаковия локомотив или ще се промени много малко или въобще няма да се промени (това е от личен опит). Всъщност е по-добре, ако скоростта на влака намалее. Тогава като закачим втория локомотив, той винаги ще допринесе с теглителната си сила към тази на първия локомотив, т.е. на първия (влаковия) локомотив няма да му се налага освен да тегли влака, но и да бута втория локомотив или ако сме закачили втория локомотив на опашката, да тегли и него.

Проблемът би съществувал, ако локомотивът, теглещ влака (т.е. влаковият локомотив), се движи по-бързо от втория локомотив. Тогава вторият локомотив ще е допълнителен товар на влаковия. Но именно затова трябва двата (или повече) локомотива да са настроени да се движат без товар с (приблизително) еднакви скорости на едни и същи позиции на тротъла.

Иван

mitko0888:
Проблемът е винаги когато двата локомотива имат разлика в скоростта, а това винаги е така. Декодерът се стреми да поддържа една и съща скорост на локомотива. Ако локомотивът тръгне по-бързо, декодерът намалява напрежението на мотора за да се забави движението. И обратно.
Когато ги закачиш двата заедно какво става. Единият е малко по-бавен (колко малко, много малко ...?). Другият го подръпва или побутва да се движи леко по-бързо. Декодерът на по-бавния иска да му намали скоростта, намалява напрежението на моторчето. С по-бързия е обратно - другият го бави, декодерът му се мъчи да увеличи напражението за да си поддържа по-високата скорост и т.н. В крайна сметка по-бавничкият бръмчи колкото да си задвижи зъбчатките, а по-бързият поема всичко. Независимо кой е отпред и кой отзад.
Затова в декодерите има настройки скоростта да е "твърда" само за най-ниските скорости, а след това скоростта да не се поддържа съвсем постоянна, а да намалява при натоварване, за да може да се поемат такива разлики. А и при движение е по-истинско.
ПС: Сетих се - локомотивите обикновено не се чукат един в друг, при настигане просто се закачат и трябва да почваш отначало с настройките.

IvanC:

--- Цитат на: mitko0888 link=topic=5564.msg123502#msg123502 date=1650088422 ---Проблемът е винаги когато двата локомотива имат разлика в скоростта, а това винаги е така. Декодерът се стреми да поддържа една и съща скорост на локомотива. Ако локомотивът тръгне по-бързо, декодерът намалява напрежението на мотора за да се забави движението. И обратно.
Когато ги закачиш двата заедно какво става. Единият е малко по-бавен (колко малко, много малко ...?). Другият го подръпва или побутва да се движи леко по-бързо. Декодерът на по-бавния иска да му намали скоростта, намалява напрежението на моторчето. С по-бързия е обратно - другият го бави, декодерът му се мъчи да увеличи напражението за да си поддържа по-високата скорост и т.н. В крайна сметка по-бавничкият бръмчи колкото да си задвижи зъбчатките, а по-бързият поема всичко. Независимо кой е отпред и кой отзад.
Затова в декодерите има настройки скоростта да е "твърда" само за най-ниските скорости, а след това скоростта да не се поддържа съвсем постоянна, а да намалява при натоварване, за да може да се поемат такива разлики. А и при движение е по-истинско.
--- Край на цитат ---

Точно така! Затова писах, че е по-добре скоростта на локомотива да намалее при товар, т.е. когато тегли или бута влак. Тогава вторият локомотив ще поеме част от теглителното усилие на влака.



--- Цитат ---ПС: Сетих се - локомотивите обикновено не се чукат един в друг, при настигане просто се закачат и трябва да почваш отначало с настройките.

--- Край на цитат ---

Това зависи от вида на тегличите и къде ще се срещнат. Тегличите за работа с кулиса в кривата не могат да се закачат. Така е и при тегличите на Каде, които в крива не могат да се закачат. Аз използвам вече само "къси" тегличи на Роко за европейските модели и Кадета за американските и когато локомотиви (или вагони) се срещнат в крива, става "манджа с грозде".   ;D

Иван

pach:

--- Цитат на: IvanC link=topic=5564.msg123497#msg123497 date=1650047091 ---...
За меренето на това кой локомотив колко тегли - ами той тегли точно толкова, колкото може  :yes:.
Да кажем, че установим, че даден локомотивът не може да изтегли 15 4-осни пътнически вагона в хеликс
с наклон 5%. Какво правим тогава? Или сменяме локомотива с такъв, който може да ги изтегли на този участък
или намаляваме броя вагони или разваляме хеликса и го правим наново с наклон да речем 3% и/или с по-голям радиус.
Къде в цялата тази схема ще ни помогне тензометрията? Тя (тензометрията) няма да ни каже в кой хеликс кой локомотив
колко вагона може да изтегли. Вярно, може с тензометричен вагон да измерим усилието на куката от определена влакова
композиция на куката на локомотива в този хеликс, но най-лесно е да проверим опитно дали въпросният локомотив ще
 изтегли въпросната композиция във въпросния хеликс.

Иван

--- Край на цитат ---

Еее... то, когато някой локомотив закъса на хеликса, май освен че ще е късно, ще е ..."гадно", както на душата, така и на самият
лок, заради натоварващото изнасилване. Остава само да го връщаме на зад и...със зверска засилка да го изкачим!
(никога не съм го разбирал, защо някои моделистти въобще го правят!?).
Тук някои може и да подскочат, но е хубаво дори и без измервателни вагони (различните модели) да имаме все пак някакъв
реализъм! Не върви на маневрен триосен локомотив да "окачим" 15 четириосни вагона и да го подгоним по хеликса.  А ако
искаме точно реализъм, не би трябвало модел на локомотив за равнинни трасета, въобще да го катерим по спиралата.
Спомням си подобен случай - БР 55 в ТТ от ПИКО, не само го пуснахме с пътническа (явно) тежка композиция по спиралата,
ами и дори го засилихме, като видяхме, че се задъхва. Може би в мерак да го качим поне веднъж де... :blush2:
То в конкретния случай, цялата композиция спря в средата между два етажа от спиралата, щото освен че не съобразихме,
за двигателчето на лока (този е в котела - тоест доста тънък/слаб двигател) ще е доста затруднено, въобще не пипахме
настройките на дешифратора, щото е звуков и си дойде с модела, на фабричните настройки. Абе въобще ...дори отворихме
 максимално радиусите в хеликса (двойно трасе в спирала) и урегулирахме наклона вече с прецизност  до милиметър
по височините на подпорите. Тоест нямахме "мерителен вагон" за улеснения в строежа на спиралата и мерихме
с рулетка при сглобяването (преди проблема). А за теглителните характеристики на лока, до тогава не се бяхме и сетили,
пък, че този модел не му е мястото в планината - съвсем!!! Мерак от новата покупка ни ослепи...тъпчовци сме си! :blush2:

Тоест за мен, вагон който мери теглителна сила си е необходим, при това точно толкова, колкото и да може да мери
наклоните и скоростта. Считам, че щом "се иска" моделна скорост, би трябвало да имаме и някакво реално замерване
както на моделни наклони, така и на теглителната сила. За мен това си е част от "гъдела" на хобито и
споделям лично мнение.  Знам хора, които се отказаха от спирали, с думите "че нещо на чертеж,
 не става точно  като на практиката при сглобяването". Особено като не вземат пред вид, щото моделните реборди
оказват доста по-различно триене в кривите по хеликса!


--- Цитат на: IvanC link=topic=5564.msg123498#msg123498 date=1650048647 ---...
Пацо,
Осредняване има. Вагонът прави определен брой измервания за наклоните по X, Y и Z
 (да има и по Z-координатата - вертикалната ос на датчика/вагона), които сумира и изпраща по BT (Bluetooth),
 както изпраща и броя измервания. Програмата и приложението правят самата сметка на осреднената стойност.
Без това осредняване показанията изглеждат хаотични, дори и когато датчикът не е във вагон, а лежи залепен
на работната ми маса. Това се дължи на голямата прецизност на датчика. Ако сте забелязали, наклоните се
показват с точност от 0,1 промили (на хиляда), както това обикновено става в българските железници. Това е
прекалено голяма прецизност, но понеже филтрирането се получи доста добро, реших да го оставя така.
Мисля че вагонът на Пико показва наклоните с разрешаваща способност 0,1%, т.е. 10 ПЪТИ по-малка прецизност.
...

--- Край на цитат ---

Ами според мен осредняването трябва да е още по-добро от сегашното. То май от ПИКО именно за това са свалили 10 пъти
прецизността им. Така не само са "успокоили" показанията от датчика, но са ги направили използваеми за моделистта.
Не съм си "играл" с подобни датчици, но може би ако има и се ползват "по-грубо" мерещи, също ще е едно възможно решение.
Понякога твърде прецизираното замерване, само пречи на моделистите, докато ...учените примерно, търсят все по голяма точност!
А сега в "движение" се сещам и какво АЦП се ползва (стъпките му)!?
Но все си мисля, че основното решение е в софтуера (както ти си го направил) защото в практиката си редовно ползвам
смартфона с приложение за мерене на градуси по трите оси и точност именно 0,1 градус!!! Но самият смарт телефон,
макар и временно монтиран към доста груба метална конструкция, ми дава реални данни до толкова точно и с нормална
скорост за визуализация, че да се извърщва реална работа с гаечни ключове, почуквания с чук, въртене с двигатели и
дори следене освен движението по трите оси, и силата на сигнала от спътник на 38 000 км!!!
В крайна сметка за около 30 мин, получаваме направо перфектно настройване на сателитни антени.
А е перфектно, защото отклонение от 1 градус тук в антената, дава огромно  значение за "намиране"
на цел отстояща на такива километри.
Та може би и в смартфоните има чисто софтуерно "смачкване" на количеството данни поне отправяни към дисплея,
за да показват спокойно въпросните отклонения от 0,1 градус, без да "полудяват" на екрана.
Е...то тук май става чрез осем ядрени процесори, докато ардуиното е къде, къде по слабо от към  възможности!
 Но пък както правиш осредняването на данните, може и да забавиш опресняването на индицирането им на дисплея.
Не знам  дали чрез "цикъл в цикъл" като част от програмата или нищо подобно (аз съм хардуерист, с много бегли познания в софта).
Не знам дори дали правилно се израззявам...идеята е количеството данни индицирани към дисплея да се делят на десет
(примерно), тоест от десет подадени числа, диспея да показва само десетото. В хардуера му казваме
 "скорост на опресняване" или тактова честота при динамични индикации. Уф,дано да си разбрал какво
се опитвам да кажа.
И да имаш желание още да "почовъркаш" (така де, няма само брат ти, да ти "пуска фитили" Я... :lol: )
 :hi:

Искаше мнения - моето е това!
 :yes: ;D ;D ;D

IvanC:
Пацо,

Благодаря за коментарите!

Хеликсите не се правят за имитиране на планински участъци, а за достъп до големи гари за складиране на влакове и за "скриване" за известно време на влаковете от видимата част на макета, чрез което се постига по-голяма реалистичност на движението. Тези гари са под това, което се вижда на макета и подходите към тях се правят с хеликси (спирали). Затова всички локомотиви, които вървят по макета с определени композиции, трябва да могат да изкачат хеликсите.

В момента на мен ми харесва меренето на наклона така, както съм го направил. Сравнявам работата му със скъпите купешки ъгломери, които имаме на работа и при мен резултатът е идентичен, като при тях. Макет нямам, за да мога да кажа дали ще върши работа там, на макет де. Както показах, брат ми също направи измервателен вагон с мерене на наклони, но и той няма макет.

Значи възможностите са няколко, две от които са:

1. Брат ми отива с измервателния вагон (и може би с някои други самоделни "джаджи") на някоя сбирка или в някой от клубовете, където има макет с баири и пуска вагона за проверка на баирите и най-вече да се види как точно ще се държи вагонът по отношение на меренето на наклоните.

2. Ти се хващаш да направиш вагон, експериментираш, правиш проби на сухо и на макети (ако имаш достъп до такива) и си казваш личното мнение и даваш конкретни съвети или пожелания. Иначе така може до безкрай да си коментираме без да стигнем до нещо конкретно. Аз без конкретно задание не мога да работя. Аз си човъркам, но в един момент трябва да спра да работя по даден проект и да го "запечатам", за да мога да работя и по други проекти. При нужда за промени го "отпечатвам" и правя нова версия (revision) и пак така, докато го "запечатам" отново.

Вторият вариант работи за всеки съфорумец. Публикувал съм всичко необходимо за направата на вагона, както и софтуера за индициране. Всичко е тествано и работи. Ако все пак някой срещне затруднения, готов съм да помагам дистанционно през форума.

Ако някой реши да прави измервателен вагон и не може да намери някои от модулите и частите (като например датчиците на хол, магнитите и акселерометрите), да пише тук. Брат ми може да има все още някоя и друга бройка от тях, а аз мога да му изпратя още. Останалите модули и батериите са налични в България - питайте и брат ми ще каже откъде е купувал неговите.

Понеже (Пацо) попита: АЦП-тата на акселерометрите са 12-битов за MMA8452Q и 16-битов за MPU-6050. Аз (демек програмата във вагона) чета всичките битове и натрупвам 600 и горница измервания, така че прецизността на измерването е по-висока от индицираната.

Между другото проверих как вагонът на Пико показва наклоните и е така, както писах по-горе - мери с прецизност 0,1% (1 на хиляда), или 10 пъти по-ниска от моя вагон. При нужда мога много лесно да променя прецизността на индициране на наклоните от програмата и приложението на 1 на хиляда, но както писах, засега не виждам такава нужда. Десетата на показанието винаги може да се игнорира в главата на гледащия екрана с показанието.  :yes:

Иван

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия