Автор Тема: куплунзи или как си закачате вагончетата.  (Прочетена 35409 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: куплунзи или как си закачате вагончетата.
« Отговор #60 -: 10 Август 2015, 11:49:01 »
В твоя списък първите две позиции са:

1. От кат.№ 08823 (къси) и съответно дългите с  кат.№08824.(мое допълване)
Tillig кат.No: 08823

Различават се само по дължината на опашката.
Обикновенно се купуват по-дългите, които лесно след преработка стават и като късите.
Индентично "окачване" към подвижния състав имат и по-модерните кат.№№ 08847 и 08848. за които виж по-долу.

Кат.№№ 08823 и 08824 са малко по-стария модел и по-пригоден за работа в реални
условия с модели движещи се по модули и макети. Сравнително лесно се настройват по
стандартите на NEM за перфектно взаимно скачване.
Не на последно място и са добре пригодени за автоматично разкачване чрез подрелсови механизми.
Обикновенно са от пластмаса (трудна настройка), смесени метало/пластмасови (доста лесно се настройват)
и изцяло изработени от метал - най-лесни за настройка и работа с тях.
Tillig кат.No: 08824


2. От кат.№ 08872 са тъй наречените шахтови. Те се куплират в шахти по стандарт на NEM-358.

Индентично шахтово "окачване" имат  т.н. "твърди" връзки с кат.№№ 08826 и 08827.

последните два кат.№№  са куплунзи които не подлежат на автоматично разкачване и се ползват в мотрисни влакове или композиции
които не се делят. Обикновенно на пътнически влакове се монтират такива (освен ако нямаш и вагонно депо).
За шахтовото окачване се произвеждат и най-модерните куплунзи с кат.№ 08841

Те са първите куплунзи сдобили се със свой задължителен стандарт по NEM с №359
Освен това по-съвременните шахтови способстват за лесна подмяна на самите куплунзи,
макар личното ми мнение да е, че шахтите доста загрозяват страничния силует на моделите, особено двуосните.

За съжаление обаче, чрез щахтите се постига и тъй наречената Kurzkinematik (къса кинематика) по NEM-352,
 която върши мн.добра работа когато искаме композирането на влаковете да е "буфер в буфер", както е в реалността.
Кинематиката е така устроена , че държи буферите допрени в прави участъци и позволява
минимално раздалечаване, когато подвижният състав преминава в криви участъци на коловозите.

Ето една кинематика която е доста по-плоска но все пак не става за всички вагони...


Но пък за нас в ТТ има и компромисен вариант - хем да се ползват старите модели куплунзи,
хем да има все пак кинематика, която може да се монтира дори на старите вагони и
съвсем малко променя силуета им. Всичко е въпрос на сръчност и ...покупка като тази.


Ти какъв вид куплунзи да си избереш силно зависи какво правиш с моделите си?

Ако стоят повече във витрина (колекция) няма особено значение на кой модел ще се спреш.
Може само да ги уеднаквиш за естетика. Е разбира се по-старите модели от 80-те години отпадат автоматично - груби и грозни са.

Ако обаче често "караш" и ползваш подвижния състав по модули и макети,
с възможност за автоматично разкачване трябва данаправиш своя избор по-внимателно.

Впрочем за старото окачване (преди шахтите) са произвеждати от най-новите модели.
От страничните изгледи на подвижният състав, най добре изглеждат те - най-новите модели.
Имитират като силует куплиращия механизъм и "провисналите" маркучи.
Изключително финни са и двата материала от които са направени (метал и пластмаса) не допускат
голяма свобода в настройването за еднаквост съгласно стандартите. Капризни и лесно саморазкачващи
са се, при налични неравности в трасетата по които се ползва подвижния състав.
Пригодени са за автоматично разкачване чрез подрелсови устройства.
TILLIG Article-No.: 08847


За още по-старите модели струва ми се излишно да говорим - метални, груби и недодялани
тъй като такива бяха технологиите преди 30/40 години. Можеше да се настройват, но не работеха добре
при автоматично разкачване от подрелсови устройства. Имаха и доста грозна визия.
Тук на снимката такъв е именно третият куплунг е на фирмата "Zeuke", който беше "наследен" от "Bеrliner-TT-Bаhnen" (ВТТВ).


Ти сам трябва да прецениш кой модел куплунг те устройва съгласно това какво искаш да правиш с подвижния си състав.
Надявам се аз да ти бях все пак в някаква помощ с горното кратко описание на предимствата и недостатъците на видовете.
 ;D ;D ;D

Old Boris

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 359
  • Рейтинг: 163
Re: куплунзи или как си закачате вагончетата.
« Отговор #61 -: 10 Август 2015, 22:03:53 »
  Благодаря Pach! Както викат. наги коректен и изчерпателен в отговорите и съветите. Аз бях си купил от Жоро № 08823 (къси) и си поръчах TILLIG Article-No.: 08847.Като ги получа, ще видя как работят.Проблем ще са няколко локомотиви PIKO, но това после.

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 530
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re: куплунзи или как си закачате вагончетата.
« Отговор #62 -: 10 Август 2015, 23:23:31 »
И аз да си дам лептата по тази тема.
Миналата и по миналата година трима колеги се събрахме и направихме доста експерименти в ТТ.
Цели- маневрирене в този типоразмер.
Затова работихме по четири теми:
1.Релсов материал
2.Куплунги
3.Автоматично дистанционно откачване на куплунгите на машината/локомотива/.
4.Колооси

Изходен материал - старо ВТТВ, средно и ново поколение подвижен състав.

Та по точка втора да кажа. Куплунг №2, както ги е подредил Пламен, не става за нищо. Куплунг № 1 е  чуствителен към неравности и трудно се откача с автоматична откачвачка от или под релсата!!!
Куплунг №3 е груб на външен вид и не може да се карат влаковете буфер до буфер. НООО е чудесен за маневри, и за бутане и за теглене, издържа почти всякакви неравности по жп трасето. За първото поколение ВТТВ и това преди шахтите, монтирането му е безпроблемно и са евтини. Много евтини. Ако ще се монтира на шахти иска преправяне, но не е дяволска работа.

Пояснение за шахтите и карането буфер до буфер - по красиво е и по се доближава до оригинала, НООО  изисква доста по-големи радиуси на вписване. Монтирането на шахти е доста скъпо и трудоемко удоволствие...

Най-добре се получаваше с куплунга на Флайшман в N - Fleischmann Kurzkupplung N. Доста скъп е обаче...Мазно закачане, сигурно водене, добро откачване, без проблеми...

Та според мен, най-добре е да ОПИТАШ и да видиш на ПРАКТИКА, кое как Ти харесва и как Ти се отдава за направа...

Щото е и въпрос на вкус, цена, сръчност и време. На един едно му харесва, на друг друго. Едни си карат влаковете само в кръг и не щат да чуят за маневри, други ги държат по витрини и кашони, четвърти пък с мравешка скорост лашкат вагон 1 от коловоз две до коловоз три и композират влакове с часове наред...Всички тези неща предполагат различни куплунги...
Та да си намериш това което Те води и кефи, след това да прецениш колко време, пари и сръчност ще са необхидими и т.н. и т.н...

Понеже сме на Балканите, блъскането в гърди е често срещано действие,  това че си направил примерно 500 качествени дървета и си ги монтирал успешно върху модул или макет не те прави задължително специалист по декодери и смяната им, но в повечето случаи ландшафният специалист ще Ти даде съвет като за световно  и за декодери и за куплунги и за работа с месинг и прочие и прочие, при все че месинг само на картинка  е виждал...Не влагай много пари отведнъж в едно нещо, пробвай... Отдели сума само за опити, прежали я...Това ще Ти спести средства и тюхкания за в бъдеще.  Не си длъжен това което харесва на мнозина да Ти харесва и на Теб!!!
Някои преправяния изискват или по специфични умения и/или приспособления...Да пробиеш  отвор 0,4 отстрани е лесно, но в месинг е едно, в меко дърво-второ, в твърдо-трето, в пружинираща стомана - пето и т.н. пък и не е чак толкова лесно....
Успех!!!

« Последна редакция: 10 Август 2015, 23:30:25 от Boris 2-12-4 »

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1702
  • Рейтинг: 157
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: куплунзи или как си закачате вагончетата.
« Отговор #63 -: 11 Август 2015, 10:00:06 »
Като стана дума за куплунзите в ТТ 1:120 и аз ще се включа в дискусията.

От опитът ми и това което Борис Чакъров и Пламен са споделили, аз ще добавя следното: Всеки производител гледа и се чуди как и с какво да е по различен и универсален от конкурентите си!

Новото производство и старото на ПИКО, БТТБ, ЦОЙКЕ и от части ТИЛИГ до 2013 са с почти еднакви куплунзи. РОКАЛ наподобяват ФЛАЙШМАН, сега новото РОКО са с тях. КЮН също имат свои куплунзи - еднакви с най - новите на ТИЛИГ, но с малка разлика, опашката от долната страна, която е почти до релсата http://www.mbs-sebnitz.de/kurzkupplungen-tt-packung-mit-24-stueck.html  трудно позволява разкачането в неравни участъци. Руските производители също имат свои куплунзи на ПЕРЕСВЕТ и ТТ МОДЕЛС. За преправяне производители са ПСК, ПМТ и ХЕДЛ. За модулно каране ТИЛИГ куплунзите се оказват лидери.

Но има и едно голямо "НО"!!! Всеки производител прави и релси. РОКО предлага за своите сетове в ТТ релсите на КЮН. На ТИЛИГ се водят универсални. ПЕРЕСВЕТ също правят и те релси.

Изводът по не за мен е, че всеки производител се чуди как до стъжни живота на моделиста. За това си карайте и се кефете кой както му е изгодно!  :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: куплунзи или как си закачате вагончетата.
« Отговор #64 -: 11 Август 2015, 11:35:01 »
Боре (Чакъров), на мен не ми стана ясно малко... :blush2:
От твоя опит, не си харесал куплунг модел TILLIG 8872 или шахтовото окачване???


Щото изключая окачването той е индентичен с куплунг TILLIG 8823 \8824=


Също така не казваш дали си правил проби с куплунг TILLIG 8847 и неговите производни?


А имам и още един въпрос. Прави ли преди тези опити предварителна настройка (или регулиране) на различните
модели куплунзи за по-добро куплиране, работа и еднаквост в параметрите им???
Питам защото мнозина подценяват това регулиране, а без него нищо хубаво не се получава.
Съответно са разочаровани и почват да ..."търсят под вола - теле" както казват старите хора.
Тоест почват търсенето на алтернативи, като спомената от теб замяна на горе показаните куплунзи с
т.н. "Флайшман"-ски за N. Тук също не разбрах с кои си работил - стандартните (обикновенни) или т.н. "профи"?

Щото стандартните в шахта практически стоят доста грубичко (почти грозно като олд-ВТТВ)
 и всъщност дори малко отдалечават вагоните един от друг!

Може би точно за това сложени на ТТ, създават впечатление за по-добра работа от другите.
Но настройката и регулирането на цялата система окачване-кинематика-куплунг ако не е направено
 водят до същите резултати - разочарование от работата им. Имам(е) дори конкретни примери с
потвърдени данни от една международна среща в ТТ, където и релсовият път не беше в желателното състояние!!!
(Супер Марио  :hi: ;D)

Моето лично мнение е, че ако в Н0 може (би) и да се пренебрегне предварителното уеднакваване
 и регулиране на куплунзите, заради големината и по-лесната изработка на детайлите им, то в ТТ
 като по-дребно детайлно изпълнение, липсата на такава регулировка води до лошо куплиране на състава,
 независимо къде се кара - на пода, масата, модулите или макета.

Впрочем, тук се сещам и още един въпрос - при правените от теб проби, релсовият материал беше ли
 неподвижно закрепен и "прогонен" при сглобяването му,  или беше просто "навързани" релси скачени
 към стрелки в свободно положение ...на масата предполагам ?

За твоя избор към старите ВТТВ-куплунзи - въпрос на вкус - за мен са груби, грозни и недодяляно огромни.
Те за това носят на "бой", лашкане, неравности по релсовия път и т.н.  ;D Ама щом ги харесваш, вече няма
да ги изхвърлям, а ще ти ги събирам да си имаш достатъчно за маневрената дейност! :yes: :hi:
Tilli-BTTB-Zeuke modellbahn kuplung


А иначе тези куплунзи (било то изработка на ROCO, TILLIG или KUEHN) напоследък почват да ми се издигат в очите,
 защото имат възможност за прецизна любителска изработка, която наистина е малко загрозяваща,
 но пък скачена към подходящ декодер доста финно решава проблема с автодекуплирането!!!
 (или разкачване без подрелсови устройства!
вариант с по-силен декуплиращ ток.

или така...направено...с по-малък ток и две микробобинки.

същото в момент на работа...

и в окончателен вид (боядисано)!


Горните изпълнения са в пъти по-добри от стандартните "класически"
 автодекуплиращи куплунзи като тези например:
"прословутите" и скъпи електрокуплунзи от фирма "KADEE" (нямам снимка)
...или Roco 40410 Digital-Kupplung което си е за Н0е, де...

(но пък имат основно предимство - разкачването е фабрично "вързано" за F4 в техните пултове за управление по XpessNet)

Колкото до шахтовото окачване ето моят любим и евтин вариант,
при това отдолу на вагоните се вижда съвсем малко загрозяващо...
може би защото цялата шахта е заменена от обикновенна тел.
Това обаче предполага и метален куплунг, за да може да се спои с въпросната тел.
Но както казах в предния ми пост - предпочитам металните, защото лесно се регулират,
 а това както споменах е предпоставка за еднаквост в геометрията и безаварийна работа.

Както се вижда от снимката - всеки вагон може да бъде лесно пригоден за такава кинематика и то
 с обикновенни инструменти (минидрил и  свредла на размер, юстировъчни клещи и секачки)и малко...телове от телбод,
 меден проводник с определен размер и лепило. :spiteful: Впрочем отдолу спокойно може да се спои и
метална шахта за сдобиване с по-голяма универсалност.(добре де... добавям поялник, спойващ флюс, шаблон за изработка и тинол)

В заключение и един поздрав за нашия "американец" Ванката  :hi: и неговите автосцепки.
Новите модели на "KADEE" са доста интригуващи...така че почвай да събираш микродвигателчета от
вибратори на счупени телефони (или си ги купи в ибей на кило) ако искаш да си модифициращ по този начин сцепките.  ;D :hi:

Всъщност Ванка държал съм твой хладилен въгон в ръцете си, но убий ме не си спимням с какви автосцепки беше!? :scratch_ones_head: :lol: :lol: :lol:

Боре  ;D (Чакъров), надявам се да намериш време и да дадеш точните изходни данни на твойте експерименти,
за да получиш международно признати резултати като истинските нобелови лауреати!!!
Най-малкото за да можем да повторим твоя експерименти и де се уверим в резултатите от него!
Всеки точно споделен опит тук е от значение за всички налични моделисти все пак!  ;)
А за чувството ти към хумора съм убеден и уверен, така че ще пием бира на новото място като пристигнеш (някога)!!!
 :lol: :drinks: :hi:

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 530
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re: куплунзи или как си закачате вагончетата.
« Отговор #65 -: 11 Август 2015, 12:24:17 »
Пламене, ще имаш малко, но надявам се достатъчно  резултати на епоща или по фона...?!? Тези ескперименти не бяха само мои. Тримца бяхме, единият чистокръвен германец, имащ и къща у Немачко и у Варнеско и отдааавна женен за нашенка. Колегите се засегнаха, че почти както винаги при все споделеното в лични разговори нямаше никакакъв отклик и интерес и решиха при все заснемането, видео и фото, и воденето на подробни и разнообразни записки, да не споделят в нета...или поне не на българска почва... Нищо ново не казвам, вече бях свикнал, но за колегите при все че са около моята възраст, им беше нещо ново. Малко по малко неща ще излизат, ако има въпроси, но не като таблици и подреден материал, а като откъслеци на принципа - дъвкано, че плюто...

Сега - кофтито са тези от втората серия на ВТТВ във всичките им варианти. И от Австрия си носихме автосцепки, но не са достатъчно доизпипани, не стават за всички локомотиви, не работят безотказно, не работят с всички видове куплунги. За една година може да има промени, но ТТ вече е само романтичен спомен за трима ни. Напомням ,че търсихме най-сигурни и евтини кулунги да стават и за най-старите вагони, за да правим индустриални железници и мнооого маневри, а не да изглеждат добре и да си ги джугаме в кръг...
« Последна редакция: 11 Август 2015, 12:31:01 от Boris 2-12-4 »

София 70

  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 621
  • Рейтинг: 165
  • София ,ТТ DR & DB ІV ер.
Re: куплунзи или как си закачате вагончетата.
« Отговор #66 -: 11 Август 2015, 13:10:49 »
На всеки един четник , използвал куплунзите на ВТТВ му се е случвало някъде да му се разкачи вагон . Един съвсем прост метод за предотвратяване на разкачването - Челото на куплунга се извива малко навътре и разкачването спира . Така и луфтът между двата вагона намалява , макар и не много осезаемо .

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: куплунзи или как си закачате вагончетата.
« Отговор #67 -: 26 Декември 2017, 22:41:07 »
Здравейте! Въпреки, че не разполагам с макет, все по-често започнах да редя релсови фигури по пода и да се опитвам да композирам товарни влаковев Н0, имитирайки маневрена дейност. Струва ми се, че има голяма тръпка в маневреното движение. За целта подбрах подходящ подвижен състав, на който поставих профи курцкуплунзи на "Флайшман" арт.N  6515. Действително, с тях вагоните стоят доста реалистично, като буферите им са максимално доближени. Но в хода на заниманията си установих, че има проблеми при откачането и закачането на вагоните - то става трудно и в повечето случаи изисква допълнителна опора / лека засилка на вагона при закачане, респ. задържане с пръст при откачане и закачане/. Та в този ред на мисли не е ли по-добре да пробвам с курцкуплунзите на "Роко". От това, което изгледах в нета, като, че ли са по-добри за маневри /по-добре се откачат и закачат/. Ето вижте за какво става въпрос:
https://m.youtube.com/watch?v=opUz4trqda8
https://m.youtube.com/watch?v=w0hBv6mDhOc
Ще съм ви благодарен да чуя вашите мнения и да споделите опит по въпроса!
« Последна редакция: 26 Декември 2017, 22:49:08 от pavlinbg »

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: куплунзи или как си закачате вагончетата.
« Отговор #68 -: 30 Декември 2017, 00:29:53 »
Днес тествах няколко вида куплунзи:
- профи куплунг на Fleischmann с Арт.N 6515 https://www.fleischmann.de/en/product/2922-6515-0-0-0-0-0-003005/products.html 
- курцкуплунг на Roco с Арт.N 40270 http://www.roco.cc/en/product/22592-0-0-0-0-0-0-003005/products.html
- стандартен куплунг на Roco с Арт.N 40243 в съответсвие с NEM 362 http://www.roco.cc/en/product/22586-0-0-0-0-0-0-003005/products.html

Резултатите от проведения тест потвърдиха изцяло показаното в клиповете посочени в предходния ми пост. Най-добри резултати показаха курцкуплунзите на Roco - 100 % успеваемост от 10 опита при закачане и откачане /откачане с Roco Geoline manual uncoupler/. Следва да се има предвид, че закачането става не веднага, а малко след докосване на двата куплунга, като е необходимо локомотивът да избута вагона няколко сантиметра напред. При откачане локомотивът  също трябва да измине няколко сантиметра, докато се откачи. С тези куплунзи вагоните стоят доста реалистично, като буферите на вагоните са максимално доближени. Идеални за маневри!
Профи куплунзите на Fleischmann не показаха толкова добри резултати. Закачането /без засилка на вагоните към локомотива/ бе мисия невъзможна, а при откачане някои от вагоните не искаха да се откачат, въпреки че щифтовете на куплунзите бяха надигнати от разкачвачката. Това означава, че те не са подходящи за маневрена дейност. Инъче с тях вагоните стоят твърде реалистично.
Стандартните куплунзи на Roco /NEM 362/ се представиха отлично при закачане и трагично при откачане. Дъгите им трудно се повдигат с разкачвачката, като остават в някакво междинно положение. Освен това, като минус следва да се изтъкне и това, че с тях буферите на вагоните стоят доста раздалечени.
« Последна редакция: 30 Декември 2017, 00:37:12 от pavlinbg »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: куплунзи или как си закачате вагончетата.
« Отговор #69 -: 23 Февруари 2018, 11:38:36 »
Смяна на КК куплунга на PIKO модел BR-119,
с кат.N. 59930 ( продава се и в сетове):
https://youtu.be/54bMMUPqbLQ
 :yes:

mite

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: куплунзи или как си закачате вагончетата.
« Отговор #70 -: 07 Ноември 2018, 06:25:15 »
Минаx изцяло на   FLEISCHMANN 6515. ROCO само бута техните с новите вагони и пр но за мой вкус са твърде тънки и дълги.

като събера още няколко пакета от тях май ще ги продам... или ползвам за специфична композиция която седи в вечна комбина.

единствения път когато профи имат проблем със закачване е когато има вагони които са малко извън норма. някои LSи ACME са така и си отнема замах за да направят контакт. Ползвам най добрия начин за откачане. 200кг кран наречен моята ръка дето вдига целия вагон.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: куплунзи или как си закачате вагончетата.
« Отговор #71 -: 07 Ноември 2018, 18:05:46 »
Никой не казва нищо за новите куплунзи на Пико за цял влак?


mite

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: куплунзи или как си закачате вагончетата.
« Отговор #72 -: 07 Ноември 2018, 21:24:51 »
еми който ги има да каже.. или поне дай номер на продукта за да купя да пробвам. с една снимка какво да търся?


mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: куплунзи или как си закачате вагончетата.
« Отговор #73 -: 07 Ноември 2018, 21:32:16 »
Номерът си го има на снимката - Piko 56042, 6 бройки за 5 евро без отстъпките.

mite

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: куплунзи или как си закачате вагончетата.
« Отговор #74 -: 08 Ноември 2018, 04:43:26 »
явно гледаме различни снимки......

сложих го у липето за другата поръчка.