Автор Тема: БДЖ 51 от mtb M44 (още една)  (Прочетена 220 пъти)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2386
  • Рейтинг: 977
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
БДЖ 51 от mtb M44 (още една)
« -: 01 Май 2024, 16:39:05 »
Моделчето го купих още миналата година, таман преди да изчезне от магазините. Сърцето ме заболя заради цената, но добре че имах някакви салфетки ...
Първоначално мислех да не го пипам и да си го карам оригинал. Не съм фен на БДЖ. Но после видях че се разглобява много лесно, включително и стъклата, макар и залепени, се свалят без щети и повреди. Затова реших да го направя да прилича на нещо, което ми е в моите смътни спомени за този маневрен локомотив. А и реших да се пробвам - до сега не бях правил такова неща - и да тествам разни технологии - грунд, боя, табелки, лак и какво ли не. Може пък да ми хареса и да продължа - имам за правене и 07, и 55.
Държа да отбележа че въобще не съм търсил копие на конкретен оригинал или епоха и т.н. Събрах 20-тина снимки от интернет и използвах по нещо от всяка от тях :)

Първо няколко думи за модела на mtb. По традиция, още веднага след като го купих, моделчето беше разкостено. Чехите се хвалят че колелата са с истински лагери - може и да е така:



Движението наистина е отлично. В редуктора на едната талига имаше доста шарени колелца:



Другата талига:



Двигателят е тип 130, с маховик, доста сложни карданчета. Блендите на талигите също са доста обемни и достатъчно детайлни:



Пластмасата е доста дебела и здрава, с добра детайлност, а и от тънките перила май за сега нямам оплаквания, въпреки че те видяха зор ...

До тук с хубавите приказки. Неприятните неща:
Цената - по спомени почти 250 евро, за малко дизелово локомотивче е много. А и това, което получавате в кутията, е полу-готов модел!
Трябва само да си направите осветлението. В пликче получавате едни миниатюрни пластмасови фарчета, в два варианта - чехословашки и полски. Получавате и 8 светодиода - SMD 0603, както и парче жица - проводник емайлиран лакиран. Всеки да се оправя както може.
0603 използвам и в други модели, не ми беше проблем да ги запоя, но кълбото жици, които трябва да се докарат до платката, е сериозна грозотия.
Пробвах един вариант - да елиминирам оригиналната платка, и да оставя рамата с коша и кабината като един детайл, който да се сваля от шасито, а жиците да са свързани и да се ревизират през големия правоъгълен капак над мотора.
А и платката е доста странно опроводена - може да светнеш лампите в една посока, и да угасиш надбуферните, като да остане само прожектора ??? Ако някой ще го цифровизира, съветвам да се преработи платката за да има нормални и маневрени светлини. Оригинално има светещи три напред / три назад, осветление на кабината, както и AUX1 и 2 които гасят надбуферните при светещ прожектор. Поне това успях да открия без да имам декодер. А и този NEXT18 е доста неудобен за работа. С аналоговата тапа си светят три напред / три назада. Разбира се само в бяло.



Не ми хареса особено. Оставих си оригиналната платка. Добавих два плъзгащи контакта за да мога да не запоявам / разпоявам жиците при отваряне на коша отпред. За кабината ме домързя да правя същото и сложих един малък куплунг за горния фар. Надбуферните и отпред, и отзад, са запоени директно на платката.



Тези жици в кабината могат да се скрият, но трябва да се капнат на няколко места с лепило и става много тегаво за разглобяване. Затова ги оставих така. Моите жички са безцветни, даже прозрачни и въобще не ги виждам.

Побългаряването: основния цвят се получи от смесването на няколко цвята. Имам 06 в съвременни цветове, ще правя 07  в по-тъмно червено/кафяво, тук исках нещо по-специфично. Това се получи, независимо колко е истинско.



Благодарение на един добър моделист си улесних живота с готови ваденки - не са съвсем като оригинала, но приличат:



Разбира се и четката помогна. Черните части се получиха много добре, за разлика от червено-кафявото:



След това започнаха мъките с перилата (или парапети). Не влизат, по размер не им стига 1 мм, има и едни ецове отгоре на коша, рамата не ляга вече добре върху шасито, заради новите 8 жици и т.н. Но в крайна сметка се получи това:





Като за първи опит съм много доволен. Учудващо парапетите останаха здрави, въпреки че имаше повторна борба за слагане на стъклата. Движението е отлично. Стълбичките, въпреки солидния си вид, се оказаха доста крехки. Според мен готовият модел става малко капризен - трябва да се внимава къде се хваща и как да си борави с него. Докато беше полуфабрикат ставаше и за детска ръчичка, но завършен - май не.



vankata86

  • Trade Count: (11)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 361
  • Рейтинг: 186
Re: БДЖ 51 от mtb M44 (още една)
« Отговор #1 -: 01 Май 2024, 20:42:51 »
Отлично си се справил,поздравления.Аз също видях малко зор с модела,но мисля,че се получи както трябва!Само БДЖ! &bgflag