Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models > Представете модел | Review a model
Brawa BR98.10 ep II
mitko0888:
--- Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125618#msg125618 date=1739819022 ---Декодерите на ZIMO не поддържат комуникация със SUSI-декодери. Поне аз не намерих никъде информация, че поддържат и ако да, как точно. При ZIMO, CV980 до CV1019 се използват за работа със Script-ове.
--- Край на цитат ---
Декодерът, който използвах, е zimo MX630P16. Версията му е 31.15. Имам ръководство от 2013 годена, което завършва с тази версия - има си изводи за SUSI, има си CV124. Като гледам във файла май всички zimo декодери от онова време работят със SUSI.
--- Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125618#msg125618 date=1739819022 ---Свалих инструкцията на локомотивчето от сайта на BRAWA. Описаните CV-та (980 и нагоре) за управление на SUSI функциите са за декодер на D&H, вече зареден със звуковата схема за локомотивчето с всичките му настройки. D&H наричат SUSI интерфейса ZUG-BUS, т.е. "влакова шина", като 4-те извода са GND (маса), ZCLK (на извода SUSI clock), SDAT (на SUSI data) и ZVS, което е захранването на SUSI декодера.
--- Край на цитат ---
Би трябвало да може да е какъвто и да е декодер поддържащ SUSI интерфейс по PLUX16/22. В книжката са дадени функциите когато си го купуваш готов с DCC със или биз звук. Текстът съм го копирал по-горе - със стандартната тапа, във вариант Basic+, аналог DC, би трябвало да може да се програмира. Ама не може. Ако вече е програмиран (което аз направих с моето малко zimo), и ако след това сложиш аналоговата тапа, това което е в CC998 - светлините в DC конфигурация, без декодер, работи правилно.
--- Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125618#msg125618 date=1739819022 ---За буферната схемата на захранването на декодера със златните кондензатори - декодерът трябва да има възможност да работи с такава схема. Обиновено буферирнето става през изводите на захранването на декодера - плюс и минус след греца между релсите и захранването на декодера. При декодерите на ESU един от изводите на декодера се използва за управление на заряда/разряда на буферната схема и изключването й при програмиране на декодера, защото тогава буферната схема пречи на нормалната обмяна на информация между декодера и станцията. Що се отнася до декодерите на D&H и по-точно как работят с буферното захранване, не съм проучвал, защото нямам намерение да използвам техни декодери, освен тези, които пристигнаха вече монтирани, програмирани и настроени в локомотиви на BRAWA.
--- Край на цитат ---
На моята версия на zimo никъде не се споменава за йонисторите. Само за обикновени кондензатори до около 2200 или 10000 uF. Но нали това е идеята на тази допълнителна платка с два фарада - да поддържа основното изправено напрежение след греца, и да преобразува тези 2.7 волта на кондензатора до колкото трябва, както и да му управлява заряда и разряда - затова има и тези две CV-та 1003 и 1004. Не му трябва допълнителен извод както на ЕСУ. Ще си поиграя повече с това.
IvanC:
Моето локомотивче пристигна и успях да си поиграя с вградения SUSI декодер.
Инструкцията за програмиране (по-скоро настройване) на SUSI декодера е абсолютно вярна - настройването на декодера става САМО с аналоговата тапа и САМО на работния участък (POM). Всякакви други комбинации нямат ефект - с различни декодери, боцнати на конектора или на програмния участък с декодери или с аналоговата тапа.
Заводските настройки на SUSI декодера, указани в инструкцията не са верни. Светлините не се гасят, а маневрените светлини не се включват с никой функционален бутон. Буферното захранване също не работи.
Както писах по-горе, успях да настроя SUSI декодера със запис в CV-тата му с аналоговата тапа и програмиране на главния участък (POM). CV-тата съответстват на описаните в инструкцията.
Проби с различни декодери
Пробвах декодер ZIMO MX645. Независимо от настройките на SUSI декодера, предните светлини се изгасят с F13, а задните с F12. Маневрените светлини не могат да се включат. Прегледах и двете ръководства на ZIMO - на немски и английски, както и програмата за съставяне на звукови схеми, но не можах да открия как точно става управлението на SUSI декодер от декодер на ZIMO.
Декодер ESU LokSound 5 работи без проблеми, след като се настрои по съответния начин. По заводските настройки, SUSI интерфейсът е изключен. Трябва да се включи (CV124.3=1), след което декодерът предава по SUSI всички функционални бутони 1 към 1. Ако има нужда да се промени кой функционален бутон коя SUSI функция да управлява, това става в страницата CV31=0, CV32=252 със CV-та 257 до 318. В програмата на ESU това се указва в таблицата SUSI Mapping на Decoder - Compatibility. Пак там е кутийката (checkbox) за разрешаване на SUSI Master (CV124.3).
Не съм особено очарован, че моделът е направен почти изцяло от метал. Макар че това безспорно помага за сцепното тегло на локомотивчето и съответно теглителните му способности, детайлировката в отливката е грубичка и боята се лющи ако я погледна съвсем леко накриво...
Моят локомотив пристигна сравнително леко омаслен. Не е напълно олят в масло, но все пак малко са прекалили. Колекторът и четките не изглеждат омаслени - няма миризма на изгоряло масло или дим от такова... :yes:
П.П. Светлините светеха дразнещо ярко. CV1011=3 на SUSI декодера направи яркостта реална.
Иван
mitko0888:
Да ти е честито! Не е толкова лошо, а е интересна машинка ...
--- Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125627#msg125627 date=1740263859 ---Моето локомотивче пристигна и успях да си поиграя с вградения SUSI декодер.
Инструкцията за програмиране (по-скоро настройване) на SUSI декодера е абсолютно вярна - настройването на декодера става САМО с аналоговата тапа и САМО на работния участък (POM). Всякакви други комбинации нямат ефект - с различни декодери, боцнати на конектора или на програмния участък с декодери или с аналоговата тапа.
--- Край на цитат ---
Ще се пробвам пак. По моите спомени при мен POM не работеше въобще. Трябваше да си превключа z-ката в CV mode.
--- Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125627#msg125627 date=1740263859 ---Заводските настройки на SUSI декодера, указани в инструкцията не са верни. Светлините не се гасят, а маневрените светлини не се включват с никой функционален бутон. Буферното захранване също не работи.
--- Край на цитат ---
Това и при мен беше така. Можеше само да променя CV998 - какво да свети в аналогов режим, СЛЕД това пи аналогово движение остава това което е настроено. Мисля че инструкцията неправилно казва че в аналогов режим с DCC команди могат да се управляват светлините.
--- Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125627#msg125627 date=1740263859 ---... предните светлини се изгасят с F13, а задните с F12. Маневрените светлини не могат да се включат. Прегледах и двете ръководства на ZIMO - на немски и английски, както и програмата за съставяне на звукови схеми, но не можах да открия как точно става управлението на SUSI декодер от декодер на ZIMO.
--- Край на цитат ---
Ще пробвам и с F след 10, до сега не съм си играл с тях.
--- Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125627#msg125627 date=1740263859 ---Не съм особено очарован, че моделът е направен почти изцяло от метал. Макар че това безспорно помага за сцепното тегло на локомотивчето и съответно теглителните му способности, детайлировката в отливката е грубичка и боята се лющи ако я погледна съвсем леко накриво...
--- Край на цитат ---
Не напразно им викат Machbox на такива неща. Имам Koef III (DB 332) с метален корпус, както и парната Т3, и май още едно малко италианско парно локомотивче, само че при тях будата е от пластмаса, а на котела има доста пластмасови детайли и това метално чувство не се усеща толкова дразнещо.
--- Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125627#msg125627 date=1740263859 ---Моят локомотив пристигна сравнително леко омаслен. Не е напълно олят в масло, но все пак малко са прекалили. Колекторът и четките не изглеждат омаслени - няма миризма на изгоряло масло или дим от такова... :yes:
--- Край на цитат ---
Моторчето беше извадено и колектора "изкъпан" с изопропил и издухан / изсушен с въздух - с аерографа. Чак след това се усетих че можеше да пострада лака на намотките, но нямаше проблем. Сега е горе-долу добре. При управление с BEMF няма никакъв проблем - https://youtu.be/kKA793rmd20, на при "чисто" DC задвижване трябва всеки път да раздвижа машинката няколко минути, до тогава върви на пресекулки, с по-ниска скорост, след което се оправя. Ще го разработя още малко, пък тогава ще видим. Тези четки не ми се отварят за да ги чистя както трябва, че веднъж си патих с такива малки моторчета.
--- Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125627#msg125627 date=1740263859 ---П.П. Светлините светеха дразнещо ярко. CV1011=3 на SUSI декодера направи яркостта реална.
--- Край на цитат ---
Силнички са. В момента довършвам светлините без платката, напарвил съм диодите да работят с малко под 1мА за да ми харесват като яркост. Получих и светване под 3 молта на релсите, което е малко по-добре (или същото, но не по-лошо) от оригиналното в DC режим. Така че не страдам от това че си махнах платката. Като плюс ми остана възможността да управлявам с всичко което имам, и да си ползвам звука от пулта.
ПК: Остана ми място за 50 грама тежест. Даже се оказа че имам готова такава, преди време бях правил за старо Пико BR64 две парчета олово за двете баки, на тази Брава влиза точно където съм освободил мястото отстрани на моторчето. Ще напарвя някакви проби с нея, но с това моторче почти сигурно няма да я утежнявам. И Lenz V36, Roco V60, Roco BR64, BR80, че даже и Ривароси BR55 са с такова тегло.
Почти съм измислил как да му проченя редуктура и да сложа нормален мотор, но за сега ми е новичък и ще се надявам оригиналният да работи дълго и добре.
mitko0888:
Тази вечер локомотивчето беше успешно завършено, избърсано и прибрано. Светлините станаха перфектни, светват при валко под 3 волта, при над 3.5 волта светенето е стабилизирано - с постоянна яркост. Моторчето след къпането не присецва, а и намирисва много по-малко и много за кратко. Добавих тежести в баките, около 40 грама оломо, които имах готови и преработих / престъргах лекичко с дремелчето. Стана малко над 250 грама, усеща се добре в ръка, тягата стана над 44 грама на пиковски нови релси, ще може да ходи до Троян, а токът при боксуване не надвишава 150 - 160 мА, което си е два пъти токът на празен ход на моторчето, така че поне от вагони от това няма да се претоварва.
Май не съм отбелязал до сега за това локомотивче: буферите са с пружинки, не че има някакъв смисъл ... И колелата са с ниски реборди.
Толкова за този обзор. Ще си поиграя още малко с кондензаторите, но нямам много надежди с воите декодери. До сега с моите опити видях че при движение кондензаторите се зареждат до 2 и нещо волта, но при прекъсване на захранването ефект от тях няма.
IvanC:
На моето локомотивче сложих декодер LokSound 5 на ESU с PluX22 конектор. На сайта на ESU има звукова схема за това локомотиве и я свалих. След "леки" преработки се опитах да я заредя в декодера, след като го бях монтирал в локомотивчето и програмата ми каза, че има проблем. Свалих декодера от локомотивчето, боцнах го на тестерната платка и звуковата схема се зареди нормално. Иначе при монтиран декодер в локомотивчето, CV-тата се четат и записват през програмата и програматора на ESU без проблеми, както и фърмуерът на декодер се ъпдейтна успешно.
Мащабната скорост от 45 км/ч постигнах с максимално напрежение от около 7,7 волта (CV53=77), подавано от декодера към електромотора. Това успях да настроя след около 30-тина минути разкарване по релсите, когато максималната скорост се стабилизира. Преди това постепенно нарастваше. Явно моторчето трябваше да се разработи - четките да се приработят към колектора.
Натоварих локомотивчето с различни вагони, с различен брой. Първата проба беше с 2-осен измервателен вагон и 4 бр. четириосни EANOSи на Tillig, натоварени с дървен материал (истинско дърво!). Втората беше с 4 бр. 2-осни и 3-осни пътнически вагони и един 2-осен покрит товарен. Единият от триосните пътнически вагони върви много тежко (някаква куча марка е). Локомотивчето теглеше и двете композиции без да буксува. С по-тежки композиции нямам намерение да го товаря - и без това оригиналът не е влечкал много вагони.
Буферното захранване работи... чат-пат. Локомотивчето спира след около 5 мм след загуба на захранването, звукът продължава още 2-3 секунди. Това е след като е изминала поне една минута след подаване на захранване, за да се заредят кондензаторите. Може би е достатъчно за преминаване на изолирани сърца на стрелки.
Иван
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия