Автор Тема: Серия 46.01 - 46.12 3D Модел.  (Прочетена 19608 пъти)

R3vange2112

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 25
  • Рейтинг: 15
Re: Серия 46.01 - 46.12 3D Модел.
« Отговор #30 -: 26 Юни 2025, 22:45:04 »
Цитат на: pach link=topic=5696.msg125810#msg125810 date=1750612870
На осите от буталото и шибъра не знам,
 но на цилиндрите е:
За два цилиндъра - 700 ММ. Ход на буталото - 700 ММ.
За три цилиндъра - 550 ММ. Ход на буталото - 650 ММ.
Ако ти върши работа.  :hi:
Можеш да си го изчислиш като съотношение
от снимка или чертеж. bg&flag

Благодаря! Имам ги тези данни иначе - да точно по чертежите горе долу смятам съотношенията. Има един голям проблем обаче. Тъй като повечето чертежи са или директни сканове от стари списания и книги или съвременни прекопирания на стари чертежи от книги и списания има адски много изкривявания.

Например като почнах да моделирам всичко го оразмерявах по един от въпросните чертежи. Когато обаче оправих отстоянията на колоосите в Blender да са на точно 1600мм, както са спецификация се оказа, че има доста значително разминаване с чертежа, въпреки че първата и последната сцепна бяха наложени да съвпадат идеално. Проверих дали не съм объркал чертежа, защото знам че на 3-цилиндровите 46-ци отстоянията на осите са съвсем различни, но не беше си полска. Пробвах с друг чертеж там пък съвсем се разминаха нещата. Така че, чертежите ми помагат да се ориентирам, но твърдите числа са най-ценни. Иначе действам макар и бавничко, този уикенд ще направя един пробен 3D принт на рамата и ще пусна резултатите.  сад

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 348
  • Рейтинг: 252
Re: Серия 46.01 - 46.12 3D Модел.
« Отговор #31 -: 27 Юни 2025, 16:28:34 »
Цитат на: R3vange2112 link=topic=5696.msg125816#msg125816 date=1750967104
. . .
... ще направя един пробен 3D принт на рамата...

В какъв мащаб ще е печатането?


Иван

R3vange2112

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 25
  • Рейтинг: 15
Re: Серия 46.01 - 46.12 3D Модел.
« Отговор #32 -: 27 Юни 2025, 16:50:37 »
Цитат на: IvanC link=topic=5696.msg125817#msg125817 date=1751030914
В какъв мащаб ще е печатането?


Иван

Смятам да е в H0. Идеята ми е да видя просто как се сработват Blender и слайсър-а, пък и каква резолюция може да постигне. Мисля да е рамата, окачването, буксовите лагери и цилиндрите без колоосите на този етап.

R3vange2112

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 25
  • Рейтинг: 15
Re: Серия 46.01 - 46.12 3D Модел.
« Отговор #33 -: 28 Юни 2025, 19:20:56 »
Днес направих малко тест принтове.






Рамата е в H0, предната талига в по-голяма не помня точно колко. Въпреки че за H0 дюзата, която ползвах е прекалено голяма (ползвах 0.4, ще пробвам с 0.2) смятам тестът за успешен. Това, което най-много ме интересуваше е че слайсъра на принтера се разбира с блендер и, че моделът който правя работи. Ще пуснах още няколко парчета в идните дни.

R3vange2112

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 25
  • Рейтинг: 15
Re: Серия 46.01 - 46.12 3D Модел.
« Отговор #34 -: 04 Юли 2025, 23:23:55 »
Още тестове. Това е в 1:57. Знам че е куц мащаб и няма много общо с често използваните за ЖП моделиране, но смятам, че това е границата, с която мога да принтирам без да изменям 3D моделът. Всичко по-малко би изисквало значително по-добър принтер, с който не разполагам. В сегашният си вариант рамата е дълга 30см. Ще продължа да принтирам всичко, което съм моделирал до момента и най-вероятно просто ще я боядисам червена, без да третираm повърхността с кит. Така или иначе, 46-та е толкова "гъсто населена", че рамата почти не се вижда. Та да, научих доста от този тестовe. Има много работа още и още повече моделиране. Някои неща се получават по-добре от колкото предполага, други по-зле. Като напредна в модела ще мисля за по-добро качество на принта, на този етап обаче - обратно в Blender.





Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 540
  • Рейтинг: 168
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re: Серия 46.01 - 46.12 3D Модел.
« Отговор #35 -: 05 Юли 2025, 17:55:38 »
Привет!
Респект за това, че се хвърляш на дълбокото и за желанието Ти да експериментираш, да споделяш и да питаш!!! :hi: :hi:
Това е рядкост при нашего брата, за съжаление... :(
Има сертифицирани типоразмери, респективно мащаби към тях. И от MOROP Европейската организация на жп моделистите и приятелите на железницата, която работи тясно свързана с производителите на жп модели и организации на жп моделистите, както и американската такава NMRA. Английската  съществува само на книга и нейните предписания са много остарели.
Та по този повод Ти предлагам да направиш нещо съобразно възможностите на Твоя принтер и официалните типоразмери и мащаби. Така ще можеш и да получаваш съвети и от организирани моделисти с десетилетна история и да разменяш доста мнения, без да се отказваш от нашенските специалисти.
Най-близкото до 1:57 е типоразмера 0, с мащабите 1:45, който е най-разпространен в Европа и за европейски модели. Друг мащаб  тук е 1:43,5. Той е разпространен във Великобритания и малко във Франция и Германия. В Германия е на измиране. Тези два мащаба са сертифицирани от MOROP. В САЩ типоразмера 0 е 1:48. Но това си е само за американски модели.
В България погрешно е възприето  да се пита : "В кой мащаб работиш?" и да Ти отговорят примерно "В НО". НО не е мащаб. Това е типоразмер.. Мащабът е 1:87.
Като свикнеш да работиш в един мащаб, очите Ти привикват все повече и повече да виждаш правилно оразмерените детайли и най-малкото отклонение, ще започваш да го забелязваш...
Другата полза е, че се продават всякакви части за локомотиви и вагони. Примерно в 0 можеш да си вземеш ляти или принтирани въздушни помпи, колела, и каквото Ти душа иска.
Да не забравяме, че и релсовия материал се предлага в нормираните типоразмери и мащаби.
А апетитът идва с яденето... :yes: Ще си пожелаеш по-късно и второ и трето и прочие...
УСПЕХ С НАЧИНАНИЕТО! :good:
П.П. Можеш и да провериш, как се справяш, като примерно един детайл, който правиш на Твоята машинка и е нормиран - като въздушната помпа, която е еднаква за много серии локомотиви и го сравниш. Един път като Твоя изработка и да си купиш такава помпа лята от месинг или бял метал, и още една бройка от принтирани модели от друг колега. Така ще можеш да сравниш как се справяш.
Тук мога да дам съвет, че тези детайли на локомотиви, както и вагоните са сертифицирани и ги има наименованията им и на различни езици. Това още от от 30 години на миналия век насам... Има ги и 3Д изгледи в нета.
« Последна редакция: 05 Юли 2025, 18:07:58 от Boris 2-12-4 »

R3vange2112

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 25
  • Рейтинг: 15
Re: Серия 46.01 - 46.12 3D Модел.
« Отговор #36 -: 05 Юли 2025, 18:41:36 »
Благодаря много за информацията. Определено преди да дойде време финално да печатам, ще направя проучване за мащабите и типоразмерите. От казаното 0 наистина звучи супер за нуждите ми. Що се отнася за другите типоразмери и мащаби, както казах в началото, когато живот и здраве завърша 3D моделът ще го пусна за свободно ползване и всеки, който има желание ще може да го оразмери ако иска да го печата или ползва за каквото му душа иска. На този етап ще се фокусирам върху изграждането на възможно най-детайлен 3D модел. Скоро ще пусна няколко рендера с готова цялата рама и задвижваща част.

Пак се извинявам за неопитността и незнанието ми и наистина благодаря много за всяка споделена информация. А колкото до апетитът...Баба Мецата е легнала под кривата круша, а в главата ми се въртят вече фантазии за една 11-та серия... :hi:
« Последна редакция: 05 Юли 2025, 18:45:31 от R3vange2112 »

R3vange2112

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 25
  • Рейтинг: 15
Re: Серия 46.01 - 46.12 3D Модел.
« Отговор #37 -: 09 Юли 2025, 21:32:01 »



Прогрес по щангите, шатуна и кръстоглава? ("crosshead" не съм сигурен дали така се превежда)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12417
  • Рейтинг: 1344
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Серия 46.01 - 46.12 3D Модел.
« Отговор #38 -: 18 Юли 2025, 19:39:19 »
Точен превод!
Заформя се все повече!
 :good:

R3vange2112

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 25
  • Рейтинг: 15
Re: Серия 46.01 - 46.12 3D Модел.
« Отговор #39 -: 26 Август 2025, 20:22:57 »
За съжаление (така де) ми излезе една заетост до 30-ти Октомври, тъй че до тогава няма да имам много време да работя по моделът. Все пак в промеждутъците посвърших още малко.

R3vange2112

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 25
  • Рейтинг: 15
Re: Серия 46.01 - 46.12 3D Модел.
« Отговор #40 -: 30 Август 2025, 00:42:29 »
Много, много начален стадий на моделирането на котела. Сега осъзнавам, колко е гигантска всъщност димната камера на този локомотив 
« Последна редакция: 30 Август 2025, 00:45:38 от R3vange2112 »

R3vange2112

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 25
  • Рейтинг: 15
Re: Серия 46.01 - 46.12 3D Модел.
« Отговор #41 -: 27 Септември 2025, 21:06:04 »
Здравейте, жив съм  :dance1:!






Бавничко знам, но пак казвам уча се докато моделирам.

Така. Следват размисли и страсти от механично естество и предвид, че не знам много за механиката и устройството на парните локомотиви е напълно възможно всичко, което кажа да бъде абсолютна глупост или пък нещо супер очевидно, моля игнорирайте ако е така.

1.
В началото на проекта си вкарах един огромен таралеж в гащите - решението да направя локомотива като 4.503 сиреч във видът, в който е доставен. Така първото нещо вече споменато в предишен пост е спирачната система на задната талига.  Очевидно е с двойно действащ цилиндър. Самата механична връзка не ми е много ясна тъй като нямам много детайлни схеми или снимки на компонента.  Имам няколко предположения обаче;



Предполагам рамото на което е закачен държача с колодката е било фиксирано за задната талига в горната си част, подобно на другите спирачки и това захващане е било там където има кръгъл отвор с 5 по-малки отвора около него.



На схемите и снимките се вижда и друго рамо/лост, което е свързано със самият спирачен цилиндър. На задната талига двете триъгълни планки в долната част изглеждат сякаш някога са били отрязани, предполагам захващането на този лост е било там. Като цяло си представям системата по подобен начин.



Като X са точките на захващане. Не мога разбера функцията на оста, която се вижда под цилиндъра от едната спирачка до другата. Възможно е да е някакъв вид водач за плъзгаща свръзка между двата лоста, но не мога да видя добре. Питането ми е известни ли са ви подобни спирачни системи в други локомотиви, от които мога да заимствам или поне да получа идея как функционира механично.

2. Втора точка
Намерих тази прекрасна снимка предполагам заводска заради фотографското сиво, в което е боядисан.



Та вглеждам се и виждам нещо, което преди това не съм виждал. Точно над шибъра. Гледам по-нови снимки, няма го - само отворът в кутията отгоре. Гледам снимки от 30-те години има го. Та събрах 2 и 2 и по датите на снимките изчезва някъде към 50-те 60-те и след като вече моделирах "тапите", на отвори които водят директно към шибъра (и се чудих за какво са) заключих, че е изчезнало, когато са му поставени шибъри тип Трофимоф. От оскъдната информация на български/английски разбрах, че буталата (ако така се наричат) на тези шибъри са свободно плаващи позволявайки свободен достъп на въздух в и извън цилиндъра докато не се подаде пара. Под налягане се заключват и стават като стандартни шибъри. Необходимостта от тях е била да се избегне сгъстяването на въздуха в цилиндрите, когато регулаторът е затворен, което първо забавя локомотива второ прегрява цилиндрите поради компресията. Та моето предположение е, че мистериозният компонент е точно изравнителя на налягането. Предполагам също устройството е било и част от спирачката с обратно налягане, с която 46-та серия оригинално са разполагали. Отново има снимки, но не се вижда добре в детайл та се разрових да търся еквивалентни системи и намерих тази снимка на немска 41-ва серия с почти идентично изглеждащ компонент.


Оказа се обаче, че изобщо не е трябвало да ходя толкова далеч.

Първа серия, тогава 8.000 от първата доставка. Открих и нещо интересно тук тези локомотиви от първата доставка имат подгряване на питателната система подобна на Elesco системата от някои американски локомотиви (за които ме е срам да кажа, че знам повече отколкото за нашите). Та отново ако някой разполага със снимки с подони системи в детаил би ми помогнало много при моделирането.

3. Третата точка е признание за знанията на колегата (по nick-name-а предполагам и адаш) mitko0888 с това, че кутията на предната талига наистина е отворена и се вижда оста въпреки моето нахалстване че си е правоъгълна и затворена. Е не е -




Ще го коригирам при първа възможност. Та това е за сега, извинявам се за дългия пост.