Най-накрая успях да отида до Перник за да щракна няколко снимки на една истинска МРЦ Н-68, за да ги сравня с моята в къщи. За съжаление нямаше дежурен електромеханик в момента и не можах да снимам релейното помещение, което общо взето е най-важното на една осигурителна инсталация.
Няколко думи за самата инсталация.
Това е първата българска централизация разработена през '68 г. През годините се появиха и 3 нейни усъвършенствани варианта. Главна нейна особеност е, че е с немаршрутизирани маневри. Системата е с двустепенно заключване и посекционно отключване на маршрутите. Изградена е с 2 вида релета. Цялата маршрутно-изпълнителна част и схемите за непосредствено управление и контрол на външните обекти са изградени с първокласни релета тип НМШ, а маршрутно-наборната част е изпълнена с непървокласни релета тип КДРШ.
Като нямаме снимка от релейното помещение, да започнем с пулта:

Следващите 4 снимки показват нареден входен маршрут от входен сигнал А до изходен сигнал Г1:




На тази снимка - аналогичен входен маршрут в гара Божановци:

На следващите 3 снимки се вижда преминаването на влак през този маршрут:



Следващите 2 снимки показват изходен маршрут от Г1 зад Д.
Някога са светели и повече ивици от трасето на маршрута.


На тази снимка - аналогичен изходен маршрут в гара Божановци:

Следващите 2 снимки показват общите функционални бутони в двете гари, като в първата на мястото на този мамут някога е имало волтметър.


Следващите снимки са на пломбираните бутони:


На следващите 3 снимки са бутоните за връщане на маршрут и за местните маневри.
Не ми стана ясно защо бутонът на поканителния сигнал се намира тук долу:



От релейното излизат магистралните кабели и вървят по такива канали:



Магистралните кабели стигат до такива разпределителни кутии. Оттук излизат индивидуалните кабели до самите обекти. Те биват най-общо 4 вида.




Първият вид обекти са сигналите:


Вторият вид обекти са релсовите вериги:



Третият вид обекти са стрелките:








Четвъртият вид обекти са прелезите, но там такъв няма.
Понеже не можах да снимам релейно в Перник, се вдигнах до гара Искър за да снимам тамошното. Нека обаче да уточним, че тук става дума за съвсем друга централизация, а именно МН-70. Това е централизация с маршрутизирани маневри, като обособени райони от гърловините могат да се дават на местна маневра точно както е и при Н-68.
Няколко думи и за МН-70.
Системата е с едностепенно заключване на маршрутите и посекционно отключване. Въведена е автоматична отмяна на неизползван маршрут с времезадръжка, която се определя в зависимост от състоянието на предмаршрутния участък и категорията на маршрута. Въведено е и резервно управление, което позволява нареждане на маршрут при повреда в маршрутно-наборните схеми и повторно отваряне на сигнал при наличие на условия за безопасност.






Това е пулт-манипулаторът:

А това е светосхемното табло.
На следващите 5 снимки се вижда входен маршрут от Н до Н3 и проследяването му от влак:





А това пък е изходният маршрут от Н3 зад Чн, също с проследяването му от влака:





Това е един маневрен маршрут от М5 през М15 до 3-ти коловоз:

И няколко общи сигнализации за гарата: захранване, контрол-предпазители, автодействие и др:

